ظرفیت باتری گوشی چیست؟ همه آنچه درباره ظرفیت باتری موبایل باید بدانید

افزایش ظرفیت باتری موبایل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ظرفیت باتری گوشی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک گوشی هوشمند است. در این مطلب به همه آنچه باید در مورد ظرفیت باتری موبایل بدانید اشاره خواهیم کرد.

باتری گوشی شما تقریبا مهم‌ترین قطعه سخت افزاری آن به حساب می‌آید. امروزه تقریبا اکثر گوشی‌های هوشمند از تکنولوژی لیتیوم-یونی استفاده می‌کنند، اما با این حال، چگونگی کارکرد این تکنولوژی و ظرفیت باتری گوشی برای خیلی از دارندگان گوشی‌های هوشمند ناشناخته است. درحالی که داشتن اطلاعات جامع در مورد ظرفیت باتری موبایل و کارکرد آن برای همه ضروری نیست، اما بدون شک اگر باتری گوشی خود را بهتر بشناسیم قادر خواهیم بود تا به شکلی بهینه‌تر از آن استفاده کنیم. به همین دلیل در این مطلب از مجله خبری تحلیلی پلازا نگاهی جامع خواهیم داشت به ظرفیت باتری گوشی و همه مواردی که باید در مورد آن بدانیم؛ با ما همراه باشید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «چند روش برای بهبود دوام باتری» آشنا شوید.

فهرست مطلب:

ظرفیت باتری گوشی چیست؟

بالاترین ظرفیت باتری موبایل

به میزان انرژی که یک باتری در زمان مشخص شده می‌تواند برای گوشی هوشمند فراهم سازد، ظرفیت باتری گوشی گفته می‌شود. ظرفیت باتری موبایل براساس میلی آمپر بر ساعت اندازه گیری می‌شود که در بسیاری از مقالات بررسی موبایل یا بررسی باتری موبایل به اختصار به آن میلی‌آمپر گفته می‌شود. به عنوان مثال، اگر باتری شما 1000 میلی آمپر ساعتی باشد می‌تواند 1000 میلی آمپر انرژی را در طول یک ساعت برای دستگاه تامین کند که به بدین ترتیب، اگر دستگاه شما هر ساعت 500 میلی آمپر مصرف داشته باشد قادر خواهد بود با اتکا به باتری 1000 میلی آمپر ساعتی به مدت دو ساعت روشن بماند.

البته، محاسبه عمر باتری موبایل خیلی پیچیده‌تر از این‌ها خواهد بود؛ چرا که میزان مصرف انرژی گوشی کاملا به میزان استفاده از گوشی وابسته خواهد بود. به عنوان مثال، اگر نمایشگر گوشی روشن باشد، رادیو در حال پخش باشد و پردازنده سخت در حال کار، گوشی باتری بیشتری مصرف خواهد کرد، اما در صورت خاموش بودن صفحه و رادیو و همچنین کارکرد سبک پردازنده، گوشی به انرژی کمتر از باتری نیاز دارد. در واقع، به همین دلیل است که بسیاری از گوشی‌ها با ظرفیت باتری کم‌تر، عمر باتری بیشتری را ارائه می‌کنند؛ زیرا این گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از منبع انرژی خود بهینه‌تر استفاده کنند.

میانگین عمر یک باتری

افزایش ظرفیت باتری گوشی

عمر باتری از دو نظر مورد قضاوت قرار می‌گیرد: زمانی که باتری بعد از هر بار شارژ می‌تواند گوشی را روشن نگه دارد و مدت زمانی که یک باتری از زمان شروع به کار کردن گوشی در سلامت کامل یا نسبی کار می‌کند که به آن دوام باتری گفته می‌شود. در حال حاضر گوشی‌‌های میان رده به شرط استفاده متوسط، عمر باتری حداقل یک روزه را ارائه کرده، اما این مدت زمان در گوشی‌های بالارده و گرانقیمت‌تر تا دو روز کامل نیز افزایش پیدا می‌کند.

در مورد دوام باتری اما شرایط متفاوت است. ثابت ماندن کیفیت و ظرفیت باتری گوشی به عوامل بسیار زیادی وابسته است و فرمول مشخصی برای محاسبه آن وجود ندارد، اما با این حال، به طور متوسط، یک باتری گوشی هوشمند متوسط بعد از 500 چرخه شارژ کامل حدود 20 درصد ظرفیت خود را از دست می‌دهد و بعد از 2500 چرخه شارژ کامل، به یک باتری غیر قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

براساس اعلام شرکت اپل، ظرفیت باتری آیفون‌ها بعد از 500 چرخه شارژ کامل به حدود 80 درصد ظرفیت اولیه سقوط می‌کند که در این صورت شما بعد از:

  • 8 ماه در صورتی که گوشی خود را دو بار در روز شارژ کنید
  • 16 ماه در صورتی که گوشی خود را روزی یک بار شارژ کنید
  • 32 ماه اگر باتری خود را هر دو روز یک بار شارژ کنید

مقدار قابل توجهی از دوام باتری خود را از دست خواهید داد. البته، این اعداد و ارقام تنها پیش‌بینی و تخمین هستند و پاسخ به سوال «یک باتری چقدر عمر خواهد کرد؟» تقریبا مشابه پاسخ دادن به این سوال خواهد بود که «یک ماشین صفر چند کیلومتر بدون خرابی حرکت خواهد کرد؟» که جواب دقیقی برای هیچکدام وجود ندارد.

همچنین بخوانید :

انواع باتری موبایل

محاسبه ظرفیت باتری موبایل

به طور کلی دو مدل باتری وجود دارد که امروزه بیش از سایر مدل‌ها از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود. نوع اول باتری‌های لیتیوم یونی هستند که به آن‌ها اشاره کردیم و نوع دوم نیز باتری‌های لیتیوم پلیمر نام دارند. این دو نوع باتری در ترکیبات شیمیایی، وزن و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند.

باتری های لیتیوم یونی

باتری‌های لیتیوم یونی متداول‌ترین و قدیمی‌ترین نوع باتری‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند هستند که معمولا گران‌قیمت بوده، اما تراکم انرژی بالایی دارند. در صورت استفاده از این تکنولوژی، ظرفیت باتری موبایل شما در طول دوران استفاده کم‌تر کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین نیازی به استراتژی نگهداری برای آن نخواهد بود.

از نظر ساختار شیمیایی، باتری‌های لیتیوم یونی و لیتیوم پولیمری بسیار به یکدیگر شبیه هستند و بزرگترین تفاوت آن‌ها به نحوه کنترل دما مربوط می‌شود. باتری‌های لیتیوم یونی نوعی مدار محافظ فعال (چیزی شبیه به مدار کامپیوترهای آنبورد) را شامل می‌شوند که از افزایش دمای گوشی هوشمند جلوگیری خواهد کرد.

باتری های لیتیوم پلیمر

باتری‌های لیتیوم پلیمر نوع پیشرفته‌تر باتری‌ گوشی موبایل هستند که نسبت به نوع لیتیوم یونی وزن سبک‌تری دارند، دوام آن‌ها بیشتر است و همچنین گرمای زیادی را تولید نکرده که به همین دلیل نیز به مدار خنک کننده نیازی نخواهند داشت. اما علیرغم این مزایا، به دلیل تراکم انرژی بیشتر در باتری‌های لیتیوم یونی، معمولا از این نوع باتری در بیشتر گوشی‌های هوشمند استفاده شده و باتری‌های لیتیوم پلیمری کم‌تر مورد توجه کمپانی‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند قرار می‌گیرند.

باتری سامسونگ AB503442BU ظرفیت 800 میلی آمپر ساعت

باتری سامسونگ AB503442BU ظرفیت 800 میلی آمپر ساعتSamsung AB503442BU 800mAh Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.7 ولت

تشخیص ظرفیت باتری گوشی

همانطور که عنوان شد، ظرفیت باتری موبایل بعد از مدتی معمولا با کاهش همراه می‌شود؛ اما آیا راهی وجود دارد که محاسبه ظرفیت باتری موبایل در شرایط کنونی گوشی را امکان پذیر کند؟

ساده‌ترین راه برای تشخیص بالاترین ظرفیت باتری موبایل بعد از مدتی استفاده، نصب یک اپلیکیشن اختصاصی است. یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن Accu​Battery نام دارد که یک آمار کامل از ظرفیت واقعی باتری گوشی به شما ارائه می‌کند.

دانلود اپلیکیشن Accu​Battery برای اندروید

نشانه های یک باتری خراب

ظرفیت باتری موبایل

اما چطور می‌توان فهمید که باتری گوشی خراب شده است و باید به فکر تعویض باتری باشیم؟ خیلی ساده! زمانی که باتری شما دیگر به درستی کار نمی‌کند باید آن را عوض کنید.

همچنین بخوانید :

اولین نشانه از خراب بودن باتری شما این است که دیگر مثل گذشته شارژ نگه نمی‌دارد. زمانی که شرایط وخیم‌تر شود، باتری ممکن است ناگهان خالی شود، هیچوقت 100 درصد شارژ نشده و یا خیلی زودتر از زمانی که پیش بینی می‌شود شارژ شود (شارژ جعلی). علاوه بر این‌ها، اکثر باتری‌های خراب هر بار یک ظرفیت را نشان می‌دهند؛ به عنوان مثال ممکن است 40 درصد از ظرفیت باتری گوشی باقی مانده باشد و پس از یک بار خاموش و روشن کردن نمایشگر این مقدار خود به خود به 50 درصد یا ناگهان به 20 درصد تغییر کند.

افزایش ظرفیت باتری گوشی

ظرفیت باتری گوشی

وقتی صحبت از افزایش ظرفیت باتری موبایل می‌شود، هدف این نیست که باتری شما نسبت به ظرفیت اولیه خود انرژی بیشتری ذخیره کند، بلکه منظور این است که تا حد امکان بتوانیم ظرفیت باتری موبایل را در حالت اولیه حفظ کرده و از کاهش این ظرفیت جلوگیری کنیم. با اینکه کاهش ظرفیت باتری گوشی بعد از مدتی استفاده اجتناب ناپذیر است، اما راهکارهای زیر می‌تواند به شما کمک کند که تا حد امکان از این مسئله جلوگیری کنید:

اجازه ندهید باتری شما کاملا خالی شود

یک اشتباه رایج در زمینه شارژ کردن گوشی هوشمند این است که افراد اجازه می‌دهند باتری آن‌ها کاملا خالی شده و سپس آن را به شارژ متصل می‌کنند. اینطور تصور می‌شود که این کار باعث عمر و دوام بیشتر باتری می‌شود، اما در واقع این مسئله کاملا برعکس بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از رسیدن ظرفیت باتری گوشی به 40 درصد آن را شارژ کنید.

باتری سامسونگ EB494353VU ظرفیت 1200 میلی آمپر ساعت

باتری سامسونگ EB494353VU ظرفیت 1200 میلی آمپر ساعتSamsung EB494353VU 1200mAh Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.7 ولت

زمانی که باتری پر شد آن را از شارژ بکشید

خیلی‌ها عادت دارند بعد از اینکه گوشی آن‌ها کاملا شارژ شد آن را همچنان در شارژ باقی بگذارند. این کار موجب فشار بیشتر به باتری شما شده و از دوام آن کم می‌کند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
آموزش کامل تلگرام ؛ نحوه استفاده از مهمترین ویژگی ...
تیم پلازا17 آبان 1402 13:30
thumbnail
چگونه از بلاک واتساپ خارج شویم؟ ترفند فهمیدن بلاک ...
تیم پلازا22 دی 1401 13:30
thumbnail
مقایسه گلکسی A71 با M51 ؛ کدامیک بهتر است؟
نگار رئیسی11 بهمن 1399 12:00
thumbnail
بررسی تلویزیون شیائومی Mi Q1 QLED ؛ امکانات، قیمت و مشخصات ...
عباد رمضان زاده10 بهمن 1399 12:00

هنگام شارژ از گوشی استفاده نکنید

تماشای ویدئو یا بازی کردن در زمانی که گوشی در حال شارژ شدن است در چرخه شارژ اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین، برای محافظت از گوشیتان و جلوگیری از آسیب دیدن باتری بهتر است اجازه دهید که باتری کامل شارژ شده و سپس بعد از جدا کردن شارژر از آن استفاده کنید.

صدای تایپ و ویبره را غیر فعال کنید

صدای تایپ و ویبره مصرف باتری را افزایش داده و موجب می‌شوند که بیشتر مجبور شوید گوشی خود را شارژ کنید که همین مسئله به کاهش ظرفیت باتری موبایل شما خواهد انجامید. بنابراین اگر وابستگی خاصی به آن‌ها ندارید بهتر است غیرفعالشان کنید.

یک تم تاریک نصب کنید

هرچه صفحه نمایش گوشی روشن‌تر باشد باتری بیشتری مصرف خواهد شد. بنابراین، نصب یک تم تاریک به میزان قابل توجهی مصرف باتری روی گوشی شما را کاهش خواهد داد.

گوشی خود را در دمای متوسط نگه دارید

خیلی داغ شدن یا خیلی سرد شدن گوشی می‌تواند به باتری آسیب بزند. سعی کنید که گوشی خود را تا حد امکان به دمای اتاق نزدیک نگه داشته و از گرم یا سرد شدن بیش از اندازه آن جلوگیری کنید.

باتری سامسونگ گلکسی Grand 2 مدل EB-599083LU ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعت

باتری سامسونگ گلکسی Grand 2 مدل EB-599083LU ظرفیت 2600 میلی آمپر ساعتSamsung Galaxy Grand 2 – EB-599083LU 2600mAh Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.8 ولت

از شارژهای متفرقه استفاده نکنید

برخی کمپانی‌های تولیدکننده گوشی هوشمند دستگاه خود را با یک فناوری شارژ خاص عرضه می‌کنند که تنها با شارژر اختصاصی دستگاه سازگاری دارد و استفاده از شارژرهای متفرقه می‌تواند به باتری شما آسیب برساند.

کلام آخر

اجتناب از خراب شدن یا کم شدن ظرفیت گوشی تقریبا غیر ممکن است، اما همیشه می‌توانید با صرفه جویی و سایر نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم از این مسئله تا حد امکان جلوگیری کرده و بیشترین ظرفیت باتری موبایل خود را تجربه کنید. تجربه شما در مورد ظرفیت باتری گوشی‌تان چیست؟ آیا تاکنون باتری گوشی هوشمند خود را تعویض کرده‌اید؟ تا چه اندازه به سلامت باتری خود اهمیت می‌دهید؟ با ما در بخش نظرات همراه باشید.

باتری سامسونگ EB454357VU ظرفیت 1200 میلی آمپر ساعت

باتری سامسونگ EB454357VU ظرفیت 1200 میلی آمپر ساعتSamsung EB454357VU 1200mAh Battery

نوعلیتیوم یونی
ولتاژ3.7 ولت

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402