زیباترین موزه های جهان ؛ معرفی 12 موزه زیبای جهان و طراحی خاص آنها

زیباترین موزه ‌های جهان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

موزه‌ها در همه جای جهان محل نگهداری اشیا، لوازم تاریخی و فرهنگی هستند، اما برخی از آن‌ها از لحاظ قدمت و یا نوع معماری با ارزش‌تر و خاص محسوب می‌شوند. در این مقاله زیباترین موزه های جهان را معرفی می‌کنیم.

احتمالا با شنیدن کلمه موزه شما هم به یاد موزه لوور می‌افتید، اما جالب است بدانید این موزه تنها موزه معروف جهان نیست! امروزه موزه‌های زیادی در فهرست برترین‌ها قرار گرفته‌اند که علاوه بر اشیای با ارزش دارای طراحی منحصربه‌فردی بوده و همگان را شیفته خود کرده‌اند. با پلازا همراه باشید تا 12 مورد از زیباترین موزه های جهان و طراحی خاص آن‌ها را بررسی کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

زیباترین موزه های جهان

ارزش بالای موزه‌ها به دلیل داشتن میراث گرانبهای تاریخ بشری در دل خود بر همگان آشکار است، اما طراحی و معماری خاص و شگفت انگیز برخی از موزه‌ها از عوامل موثر در جذب گردشگران به خود است. در ادامه به معرفی زیباترین موزه های جهان می‌پردازیم.

1. موزه گوگنهایم

زیباترین موزه های جهان

  • واقع شده در: اسپانیا (شهر بیلبائو)
  • آغاز به کار: سال 1997 میلادی

«موزه گوگنهایم» توسط معمار مشهور کانادایی «فرانک گری» به شکل یک کشتی مدرن طراحی شد. شاید دلیل آن همزیستی با رود «نرویون» باشد. این موزه از معروف‌ترین موزه ‌های جهان است و جزء تحسین شده‌ترین آثار معماری مدرن به‌شمار می‌آید که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند و آثار با ارزش هنرمندان بین‌المللی و اسپانیایی را در خود جای داده است. موزه گوگنهایم را از قیر الاستیک و ورق تیتانیوم ساختند تا خاصیت ضد آب داشته باشد.

2. موزه آرمیتاژ

موزه آرمیتاژ

  • واقع شده در: روسیه (شهر سنت پترزبورگ)
  • آغاز به کار: سال 1764 میلادی

«موزه آرمیتاژ» دارای 4 بنا و کاخ‌های متعددی است که اصلی‌ترین کاخ آن کاخ زمستان نام دارد و در گذشته تزارهای روسیه در آن زندگی می‌کردند. به همین دلیل می‌توان آن را از بزرگترین موزه های جهان دانست که از نظر معماری و ظاهر دارای ویژگی منحصربه‌فردی است. همچنین این موزه به دلیل محافظت از تاریخ و فرهنگ بشری جزء قدیمی ترین موزه های جهان به شمار می‌آید و در طول یک سال میلیون‌ها گردشگر از آن بازدید می‌کنند.

موزه آرمیتاژ شعبه‌های مهمی در لندن، آمستردام و لاس‌ وگاس دارد و می‌توان به آثار با ارزش هنرمندانی همچون «لئوناردو داوینچی»، «پل سزان»، «میکل آنژ»، «ونسان ون گوگ»، «پل گوگن»، «پابلو پیکاسو» و «آگوست رودن» در این موزه اشاره کرد.

3. موزه واتیکان

برترین موزه های جهان / موزه واتیکان

  • واقع شده در: ایتالیا (شهر واتیکان)
  • آغاز به کار: سال 1506 میلادی

«پاپ ژولیوس دوم» در سال 1506 میلادی «موزه واتیکان» را که در مورد مسیحیت و کاتولیک بود تاسیس کرد. این موزه بیشتر از هر موزه دیگری دارای آثار ارزشمند و گران‌بها است. موزه واتیکان را می‌توان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر واتیکان دانست که سالیانه حدود 4 میلیون بازدیدکننده برایش به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که یکشنبه آخر هر ماه موزه واتیکان درهایش را برای بازدیدکننده‌ها باز می‌گذارد تا به صورت مجانی از آن بازدید کنند و این امر موجب به وجود آمدن صف‌های طولانی شده تا حدی که طول این صف‌ها به چندین خیابان می‌رسد.

این موزه دارای راه پله‌های بسیار شگفت انگیزی است که توسط «جوزپه ممو» طراحی شده است. حتی اگر از ارزش آثار هنرمندان بزرگی مثل «میکل آنژ» چشم پوشی کنیم، معماری خاص این موزه و طراحی زیبای این راه پله‌ها خود یکی از دلایل مهم برای بازدید گردشگران از موزه خواهد بود.

4. موزه لوور

موزه لوور فرانسه

  • واقع شده در: فرانسه (شهر پاریس)
  • آغاز به کار: سال 1793 میلادی

«موزه لوور» از پربازدیدترین موزه ‌های جهان به شمار می‌رود. ظاهر این موزه به شکل هرم شیشه‌ای بوده که آن را به یکی از زیباترین موزه ‌های جهان تبدیل کرده است و جدای از آثار با ارزش موجود در موزه می‌توان معماری فوق‌العاده آن را یکی از دلایل بازدید میلیون‌ها گردشگر و بازدیدکننده در طول سال دانست.

در سال 2009 مسابقه بزرگ معماری برگزار شد تا در گوشه این موزه بنایی ویژه برای آثار ایرانی و هنر اسلامی ساخته شود و گفته می‌شود این آثار سرشناس ایرانی جایگاه خیلی مهمی دارند که می‌توان به «کتیبه داریوش بزرگ»، «سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش»، «تندیس ناپیرآسو» و «تندیس فاخته لاجوردی» اشاره کرد. اما آثار معتبر این موزه عبارتند از تابلوی مونالیزا، گاو بالدار آشوری، ظروف گلی آشوری، تابلوی بانوی صخره‌ها، بز بالدار طلایی، بخش‌های قابل توجهی از تخت جمشید، لوح حمورابی و…

5. موزه ملی سرخپوستان ایالت متحده آمریکا

موزه ملی سرخپوستان ایالت متحده آمریکا

  • واقع شده در: آمریکا (شهر واشنگتن دی سی)
  • آغاز به کار: سال 1989 میلادی

یکی از مراکز فرهنگی آمریکا «موزه ملی سرخپوستان ایالت متحده آمریکا» است که حدود 12000 سال قدمت دارد و بنای آن را شبیه به سنگی ساخته‌اند که با عناصر خاص شکل گرفته و آن را به مکانی دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است. موزه ملی سرخپوستان کلکسیونی از مصنوعات روزمره زندگی و آثار زیبایی شناسی، تاریخی و مذهبی را در خود جای داده که شامل فرهنگ و تاریخ کل مناطق ایالت متحده، کانادا و آمریکای مرکزی و جنوبی می‌شود.

6. موزه یهود برلین

موزه یهود برلین

  • واقع شده در: آلمان (شهر برلین)
  • آغاز به کار: سال 2001 میلادی

«دانیل لیبسکیند» معمار لهستانی موزه یهود برلین را ساخته است. شاید با نگاه اول خطوط به‌کار رفته در آن بی‌معنی به‌نظر برسد، اما لیبسکیند بنای آن را به شکل زیگزاگ و صاعقه طراحی کرده و هر یک از خطوط به‌کار رفته در آن دارای مفهومی هستند. در واقع این خطوط از اپرای موسی و هارون الهام گرفته شده است. این موزه یکی از شگفت انگیزترین موزه‌ های جهان است که به موضوع هولوکاست اشاره کرده و بازدیدکنندگان زیادی را همه ساله به سمت خود می‌کشاند.

هدف این موزه نشان دادن تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یهودیان از قرن 4 میلادی تا کنون در آلمان است. لیبسکیند برای ساخت این موزه از زندگی آن‌ها الهام گرفت و آن را به شکل هندسی زاویه دار نشان داده است که خودش نام «ماتریس خرد ستیزی» را بر روی این نوع معماری می‌گذارد. در واقع ساختمان جدید موزه با ساختمان قدیمی آن متفاوت شده که لیبسکیند با این تفاوت می‌خواست مفاهیم شکست و پیروزی، ظلم و ظالم و جنگ و صلح را عنوان کند.

7. موزه رویال اونتاریو

موزه رویال اونتاریو

  • واقع شده در: کانادا (شهر تورنتو)
  • آغاز به کار: سال 1900 میلادی

«موزه رویال اونتاریو» یکی از موزه‌های هنری کانادا است که در مرکز شهر تورنتو واقع شده و از پربازدیدکننده‌ترین موزه ‌های جهان و تورنتو محسوب می‌شود. ساختمان این موزه دارای معماری بی‌نظیری است، بنای آن به شکل کریستال تراش نخورده‌ای می‌ماند که از دل زمین بیرون زده و باعث شده بازدیدکنندگان زیادی برای این معماری به کانادا سفر کنند.

در این موزه آثار با ارزشی مثل نقاشی‌هایی از «وینسنت ون گوگ»، «پابلو پیکاسو» و «ادوارد دگا»، رشته‌های عکاسی مهم و مجسمه‌هایی از مجسمه ساز معروف انگلیسی «هنری مور» که همگی از هنرمندان نامی تاریخ هنر هستند برای بازدید عموم قرار داده شده است. از دیگر آثار این گالری هنری می‌توان به اشیای باستانی از جمله کشتی‌های مدل تامسون اشاره کرد. این کشتی‌ها بسیار با ارزش بوده و از استخوان، موی انسان، ابریشم و چوب ساخته شده‌اند.

8. موزه فردا

موزه فردا

  • واقع شده در: برزیل (ریو دو ژانیرو)
  • آغاز به کار: سال 2015 میلادی

طراحی و ساخت «موزه فردا» بسیار شگفت انگیز است. دارای بال‌های متحرک و بزرگی است که تقریبا همه اسکله را در برمی‌گیرد و آن را به یک تصفیه کننده هوای غول آسا تشبیه می‌کنند. «سانتیاگو کالاتراوا» معمار اسپانیایی موزه فردا را به گونه‌ای طراحی کرده که اگر از بالای ساختمان به بیرون نگاه کنید این تصور به وجود می‌آید که ساختمان در میان آب‌ها قرار گرفته و آن را به یکی از بهترین و مهمترین موزه ‌های جهان تبدیل کرده است.

از موزه فردا به عنوان دروازه آینده شهر ریو یاد می‌کنند. تحقیقات این موزه در مورد مباحثی مثل افزایش طول عمر، افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوا، ژنتیک، پیشرفت تکنولوژی، زندگی گیاهان و جانوران است.

9. موزه قصر

معروف ترین موزه های جهان

  • واقع شده در: چین (شهر پکن)
  • آغاز به کار: سال 1924 میلادی

در پایتخت چین شهر پکن مجموعه‌ای از قصرها قرار گرفته‌اند که به «شهر ممنوعه» یا کاخ موزه پکن معروف است. قصرهای موجود در شهر ممنوعه تماما از چوب ساخته شده‌اند و به دلیل معماری منحصر به‌ فردش یکی از جاذبه‌های گردشگری چین و کاملترین سازه چوبی جهان به شمار می‌آید. موزه قصر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از پربازدیدترین موزه‌ های جهان محسوب می‌شود. دلیل نام گذاری شهر ممنوعه به این اسم، ممنوعیت ورود افرادی غیر از خانواده امپراطور به آن است.

اژدها در فرهنگ چینی به معنی قدرت پادشاه است و در ساخت این قصرها حدود 13 هزار اژدها در شکل‌های متفاوت به کار رفته که باعث دیدنی‌تر شدن این شهر می‌شود. از آثار با ارزش این قصرها می‌توان به اشیا و لوازم زندگی پادشاهان در گذشته و کشفیات گرانبهایی از نظر تاریخ و فرهنگ چین اشاره کرد.

10. موزه هانوی

موزه هانوی

  • واقع شده در: ویتنام (شهر هانوی)
  • آغاز به کار: سال 2010 میلادی

این موزه در هزارمین سالگرد شکل‌گیری هانوی در سال 2010 ساخته شد که تاریخ این کشور را به صورت واقعی و تصویری به مخاطبانش نشان می‌دهد. ساختمان این موزه را به شکل هرم پلکانی برعکس ساخته‌اند که در نوع خود بسیار خلاقانه بوده و باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می‌شود؛ چون هر طبقه از آن در زیر سایه طبقه قبلی ساخته شده و این امر موجب پایین آمدن دما و عدم تابش مستقیم نور خورشید شده و باعث استفاده کمتری از دستگاه‌های خنک کننده هوا می‌شود. در موزه هانوی صنایع دستی ویتنام نگهداری شده و همه ساله بازدیدکننده‌های زیادی علاوه بر ظاهر شگفت انگیز موزه برای دیدن این هنرهای دستی به هانوی سفر می‌کنند.

11. موزه متروپولیتن (موزه کلان شهری هنر)

موزه متروپولیتن / زیباترین موزه های جهان

  • واقع شده در: آمریکا (شهر منهتن نیویورک)
  • آغاز به کار: سال 1872 میلادی

«موزه متروپولیتن» از وسیع‌ترین و با ارزش‌ترین موزه های جهان به‌شمار می‌آید. قدمت برخی از آثار آن به 300000 سال رسیده که بخش مهمی از تاریخ اسلام و ایران باستان را شامل می‌شود. معماری بی‌نظیر آن به سبک نئوکلاسیک است و ستون‌های بلند و با شکوه آن ظاهری چشمگیر به ساختمان موزه داده که خود یکی از موارد اصلی برای بازدید میلیون‌ها گردشگر از آن خواهد بود.

هدف از افتتاح این موزه نشان دادن هنر از سراسر جهان و آموزش آن به مردم آمریکا بود. به همین دلیل در موزه متروپولیتن می‌توان آثار با ارزشی از آمریکا، آسیا، آفریقا، مصر باستان، اقیانوسیه و کلاسیک باستان را دید. همچنین مجموعه «دایره‌المعارف آلات موسیقی»، «سلاح‌های عتیقه» و «لباس‌ها و زره پوش» از همه جای جهان در این موزه یافت می‌شود.

12. موزه هنرهای اسلامی

زیباترین موزه های جهان

  • واقع شده در: قطر (شهر دوحه)
  • آغاز به کار: سال 2008 میلادی

این موزه توسط معمار مشهور آمریکایی چینی به نام «آی. ام. پی» از تلفیق معماری سنتی اسلامی و معماری مدرن قرن 21 طراحی و ساخته شد که از شاهکارهای معماری در خلیج فارس و یکی از زیباترین موزه های جهان محسوب می‌شود. موزه هنرهای اسلامی از جهاتی (پله‌های منحنی در هال مرکزی و ظاهر هرمی مانند) به موزه لوور شبیه است و این علاقه آی. ام. پی را به این سبک معماری نشان می‌دهد.

در این موزه آثار ارزشمند باستانی و اسلامی همچون پارچه‌های گرانبها، کتاب‌های خطی، سنگ‌های نفیس، سکه‌های باستانی که از جنس طلا، نقره و برنز هستند، وجود دارد. تاریخ برخی از این آثار به قبل از اسلام و دوره ساسانیان می‌رسد.

موزه‌های زیادی در جهان وجود دارند که طراحی و ساخت شگفت‌انگیز آن‌ها همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و در فهرست زیباترین موزه های جهان قرار گرفته‌اند. در این مقاله به معرفی 12 موزه زیبای جهان پرداختیم. به نظر شما کدام موزه طراحی زیباتری دارد؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های پلازا بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402