برد گوشی چیست؟ چه چیزی باعث خرابی آن می شود؟

smartphone motherboard / برد گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خرابی برد گوشی بدترین اتفاقی است که می‌تواند برای گوشی رخ دهد. در این صورت یا باید برد موبایل خود را عوض کنید و یا یک گوشی جدید بخرید. اما چگونه می‌توانیم از این اتفاق پیشگیری کنیم؟

برد گوشی در کنار نمایشگر، باتری و پردازنده جز مهمترین اجزا تشکیل دهنده یک گوشی هوشمند به حساب می‌آید. برد موبایل در حقیقت قلب تپنده هر گوشی است و تمام قطعات سیستم به آن متکی هستند. به همین دلیل است که خرابی مادربورد گوشی یکی از بدترین بلاهایی است که می‌تواند بر سر گوشی شما بیاید. در صورت خرابی برد موبایل، گوشی از کار خواهد افتاد. اما برد گوشی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟ دلایل خرابی برد گوشی چیست؟ در این مطلب از پلازا به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

برد گوشی چیست؟

برد یک عضو حیاتی از گوشی به حساب می‌آید و مانند پردازنده در کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. برد موبایل میزبان تمامی قطعات گوشی است و وظیفه مدیریت آن‌ها را بر عهده دارد. به طور ساده‌تر وظایف برد گوشی مانند قلب انسان است و کمک می‌کند دستگاه عملکرد بدون مشکلی داشته باشد. همانطور که اگر قلب انسان آسیب ببیند بدن نمی‌تواند مانند قبل به فعالیت ادامه دهد، اگر برد موبایل نیز دچار خرابی شود گوشی از کار خواهد افتاد.

smartphone motherboard / برد موبایل

از طرف دیگر هزینه تعمیر آن نیز بسیار زیاد است و اگر گوشی شما، یک گوشی گران قیمت نیست اصلا صرف نمی‌کند به دنبال تعمیر برد گوشی بروید. در حالی که همیشه می‌توان باتری یا نمایشگر گوشی را تعویض کرد، بر عکس برد گوشی به دلیل قیمت و هزینه بالا کمتر تعویض می‌شود. همچنین تعویض برد موبایل به خصوص تعویض برد گوشی آیفون کار هر کسی نیست و باید توسط یک فرد متخصص و آموزش دیده انجام شود. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات بعد از تعویض برد گوشی مواجه شوید و به ناچار هزینه‌های بیشتری کنید.

ویدئو های مرتبط
thumbnail
ده قدم برای جلوگیری از هک شدن گوشی موبایل (زیرنویس ...
00:12:2523 مهر 1402، 06:30
thumbnail
آموزش حل مشکل صدا در گوشی های آیفون (زیرنویس فارسی)
00:12:2506 شهریور 1401، 11:30

قطعات روی برد موبایل

قطعات برد گوشی های اندرویدی و آیفون و به طور کلی هر گوشی هوشمند دیگری تا حدود زیادی به هم شبیه هستند. قطعات روی برد موبایل که به چندین عدد می‌رسند با هماهنگی با یکدیگر به گونه‌ای فعالیت می‌کنند که سیستم بدون هیچ مشکل قابل توجهی به کار خود ادامه دهد. به همین دلیل مادربورد گوشی گرانقیمت‌ترین قطعه آن است و باید در نگهداری از آن احتیاط زیادی به خرج داد.

مدار مجتمع یا آی سی: در برد موبایل می‌توانید چندین مدار مجتمع پیدا کنید. همچنین در داخل خود برد نیز چندین آی‌سی که وظیفه تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال و برعکس را برعهده دارند وجود دارد. آن‌ها سیگنال‌های صوتی خروجی را از آنالوگ به دیجیتال تبدیل می‌کنند. پردازشگر سیگنال دیجیتال نیز یکی دیگر از قطعاتی است که در برد موبایل وجود دارد. این قطعه وظیفه پردازش سیگنال‌های دیجیتال را برعهده دارد.

حافظه فلش و ROM: حافظه فلش و حافظه فقط خواندنی یا رام به عنوان محل ذخیره سازی گوشی فعالیت می‌کنند. تنظیمات قابل تغییر گوشی و همچنین اطلاعاتی که از ابتدا در گوشی ثبت شدند و قابل تغییر نیستند در این بخش‌ها ذخیره می‌شود. در بخش دیگر برد قسمت پاور و رادیو قرار دارد. در این قسمت جریان شارژ ورودی هنگام شارژ باتری و برق‌رسانی به سایر قطعات برد مدیریت می‌شود. همچنین کانال‌های رادیویی موج FM در این قسمت کنترل می‌شوند. بعلاوه تقویت‌کننده RF بر سیگنال‌هایی که آنتن گوشی ارسال و دریافت می‌کند نظارت دارد.

ریزپردازنده: ریزپردازنده وظیفه پردازش و مدیریت تمامی دستوراتی که کاربر از نمایشگر و کیبورد گوشی ارسال می‌کند را بر عهده دارد. ریزپردازنده گوشی‌ها عملکردی مانند CPU در کامپیوتر دارد و تمامی اعمال پردازشی در گوشی مثل اجرای بازی‌ها، پردازش تصاویر و ویدیوها و سایر موارد را انجام می‌دهد.

چگونه بفهمیم برد گوشی سالم است؟

در قدم اول ابتدا مطمئن شوید بدون آن که حرارت گوشی بالا برود می‌توانید کارهای ساده‌ای مثل برقراری تماس‌های صوتی را انجام دهید. همچنین مطمئن شوید که می‌توانید باتری گوشی را شارژ کنید. یکی از علائم خرابی برد گوشی سامسونگ و سایر گوشی‌ها، روشن نشدن گوشی است. در برخی مواقع نیز کاربر به راحتی می‌تواند گوشی را روشن کند، اما در عوض گوشی به سرعت داغ شده و شارژ باتری نیز طی مدت زمان کوتاهی تمام می‌شود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
دلیل کار نکردن تاچ گوشی چیست؟ 8 روش برای برطرف کردن ...
مائده محبی فرد11 اردیبهشت 1401 08:30
thumbnail
تعویض باتری آیفون ؛ مهم ترین نکات در تعویض باتری گوشی ...
محمد علی‌محمدی16 شهریور 1399 09:15
thumbnail
7 راه حل برای مشکل شارژ نشدن گوشی اندرویدی
تیم پلازا03 مرداد 1398 23:04
thumbnail
15 اشتباهی که عمر باتری گوشی شما را کاهش می دهد (با ویدیوی ...
تیم پلازا23 اسفند 1397 14:00

چرا برد گوشی موبایل خراب است؟

اما دلیل آسیب دیدن برد گوشی چیست؟ چه عواملی به این قطعه بسیار مهم آسیب وارد می‌کنند؟

گرم شدن بیش از حد

گرمای بیش از اندازه بزرگترین دشمن مادربورد گوشی است. بسیاری از کاربران هنگام شارژ گوشی از آن استفاده می‌کنند و بسیاری هم اصلا فراموش می‌کنند گوشی به شارژ است و مدت‌ها آن را در حالی که به شارژر متصل است رها می‌کنند. البته استفاده از گوشی هنگام شارژ به تنهایی به برد آسیب نمی‌رساند، اما با این کار باتری مدت زمان طولانی‌تری برای شارژ کامل نیاز خواهد داشت و در این حالت، به خصوص اگر از حالت فست شارژ استفاده کنید، گوشی مدت زمان زیادی را در دمای بالا خواهد گذراند. وضعیت زمانی بدتر خواهد شد که از یک شارژر تقلبی و بدون کیفیت استفاده کنید؛ در این صورت بالا رفتن دما در نهایت منجر به سوزاندن برد گوشی خواهد شد.

برای پیشگیری از بالا رفتن دمای گوشی هنگام شارژ از آن استفاده نکنید و همیشه آن را در دمای متعادلی قرار دهید. علاوه بر این یکی دیگر از عواملی که دمای گوشی را بالا می‌برد اپلیکیشن‌ها هستند. برخی از اپلیکیشن‌ها حتی زمانی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید به شدت پردازنده گوشی را درگیر می‌کنند و سبب بالا رفتن دمای برد می‌شوند. به همین دلیل بهتر است آن‌ها را حذف یا با سایر برنامه‌های مشابه جایگزین کنید.

نفوذ آب

این روزها خیلی از گوشی‌ها به خصوص گوشی‌های پرچمدار با گواهینامه مقاومت در برابر نفوذ آب به بازار عرضه می‌شوند. اما حتی این گوشی‌ها نیز تا ابد نمی‌توانند در برابر نفوذ قطرات آب مقاومت کنند. برای مثال گلکسی اس 21 سامسونگ با گواهینامه IP68 وارد بازار شده است. یعنی تنها به مدت 30 دقیقه می‌تواند در عمق 1.5 متری آب دوام بیاورد. این در حالی است که بسیاری از گوشی‌های قدیمی‌تر در همین حد نیز ضد آب نیستند و حتی قطرات آب نیز می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند.

smartphone motherboard / خرابی برد گوشی

افزون بر این گوشی‌هایی که بدون کیس و قاب هستند بیش از بقیه در معرض خطر رطوبت و آب قرار دارند. رطوبت به راحتی می‌تواند به گوشی نفوذ کند و به برد آسیب بزند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی بهتر است حتی اگر گوشی شما دارای گواهینامه مقاومت در برابر آب است، از آن در باران یا زمانی که دست‌هایتان خیس است استفاده نکنید.

اجرای بازی های سنگین

اجرای بازی‌های سنگین در گوشی‌هایی که توان پردازش آن‌ها را ندارند سبب می‌شود دمای گوشی بالا رفته و به مادربورد آسیب وارد شود. این گرما به این دلیل ایجاد می‌شود که پردازنده برای آن که بتواند بازی را بدون مشکل اجرا کند از نهایت قدرت خود استفاده کرده که در نتیجه آن مصرف باتری به شدت بالا می‌رود. به همین دلیل بهتر است بازی‌های سنگین را در گوشی‌هایی که پردازنده ضعیف یا رم کمی دارند اجرا نکنید.

آسیب های فیزیکی

بیشتر ما فکر می‌کنیم هنگام زمین خوردن گوشی تنها خطری که آن را تهدید می‌کند شکستن یا سوختن نمایشگر است. سوختن نمایشگر اولین خطری است که در این شرایط گوشی با آن مواجه است، اما اگر به طور مداوم گوشی ضربه بخورد و یا از ارتفاع بیفتد مهمترین خطر آسیب دیدن قطعات روی برد موبایل است. به دلیل فشار زیادی که ضربات به برد وارد می‌کنند ممکن است آی‌سی‌های داخل آن دچار شکستگی شوند و کل برد از کار بیافتد.

سایر عواملی که سبب خرابی برد موبایل می شوند

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم سایر مواردی که ممکن است به مادربورد آسیب برسانند تعمیر گوشی توسط تعمیرکاران بدون تجربه و آموزش ندیده، نصب نادرست باتری گوشی، استفاده از باتری‌ها یا شارژرهای تقلبی یا آسیب دیده و روت کردن نادرست دستگاه هستند.

در بسیاری مواقع پس از خرابی برد موبایل، تعمیر یا تعویض آن هزینه خیلی زیادی دارد و بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به جای تعویض برد گوشی سامسونگ یا آیفون خود یک گوشی جدید خریداری کنند. برای مثال برد گوشی A50 به عنوان یک گوشی میان‌رده در حال حاضر با قیمت بیش از 2 میلیون تومان به فروش می‌رسد. به همین دلیل همیشه بهتر است با استفاده از کیس‌های ضد ضربه و نگهداری درست از گوشی از آسیب دیدن برد آن پیشگیری کنید. همچنین اگر گوشی آسیب دید همیشه برای تعمیرات، آن را نزد افراد متخصص و با تجربه ببرید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402