بازی های برتر جهان که کلیشه های دنیای بازی را تغییر دادند

بازی های برتر جهان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تغییر همیشه چیز بدی نیست و گاهی تغییرات باعث می‌شود تا شاهد بازی های برتر جهان باشیم. با ما همراه باشید تا این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.

صنعت گیم مانند دیگر صنایع سرگرمی شامل دستخوش و تغییر است. همیشه ایده‌هایی که معمولا پیشگام این تغییرات هستند، سکوی موفقیت بازی‌های ویدئویی را بنا می‌کنند. این موفقیت‌ها زمانی چشمگیر است که شاهد رقابت میان آی‌پی‌ها بر سر تغییرهای اساسی در ساخت و توسعه بازی هستیم. خب حقیقت این است که اساساً تغییر چیز بدی نیست و گاهی اتفاقا می‌تواند سیر پیشرفت را برای یک فرانچایز رقم بزند. این تغییرات رویه‌های جدید را در یک بازی به کار می‌گیرد و چرخش‌های جالبی در ادامه عمر ژانرهای بازی پدید می‌آورد.

ما امروز تصمیم گرفتیم تا بازی‌هایی را به شما معرفی کنیم که این ریسک را پذیرفتند و تغییر را چاشنی اصلی موفقیت خود قرار دادند. بازی‌هایی که علاوه بر رستگاری در صنعت گیم، توانستند تا اعتبار قابل توجهی برای استودیوهای سازنده و توسعه‌دهندگان نیز کسب کنند. پس با پلازا همراه باشید تا با 15 بازی برتر جهان در این زمینه بیشتر آشنا شویم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بازی های برتر جهان که کلیشه های دنیای بازی را تغییر دادند

1. بازی Super Smash Bros

بازی های برتر جهان

ژانر مبارزه‌ تقریباً به اندازه عمر پیدایش بازی‌های ویدئویی قدمت دارد. پس بدیهی است که تغییر اساسی در این ژانر، احتیاج به یک ابتکار عمل دشوار دارد. زمانی که نینتندو بازی Super Smash Bros را در ژانر فایتینگ و در سال 1999 برای کنسول Nintendo 64 به بازار عرضه کرد، یکی از بزرگترین تغییرات در بازی‌های مبارزه‌ای رقم خورد، اما خب دلیل قرارگیری نام Super Smash Bros در این فهرست چه بود؟

خب این موضوع بر روی کاغذ، یک ایده بسیار ساده بود. همه ما می‌دانیم که اساس یک بازی فایتینگ، ضربه زدن به حریف در هدف کم شدن از میزان سلامتی بود. اما در Super Smash Bros شما به جای کاستن سلامتی حریف و از پا درآوردن او، فقط کافی بود که آنها را از صحنه بازی خارج کنید. با توجه به اینکه این استراتژی از بازیکنان انرژی بیشتری می‌گیرد، جو مبارزه به شدت جذاب شد و جنب‌وجوش بازیکنان نیز در هنگام تجربه این بازی بسیار بالا رفت. این عامل باعث شد که Super Smash Bros از دیگر عناوین فایتینگ متمایز شود و بعد از سال‌ها نسخه‌های تکامل یافته این بازی برای کنسول‌های نسل بعد نینتندو منتشر شود.

2. بازی Death Stranding

عجیب ترین بازی های جهان

هیدئو کوجیما از افرادی بوده که همیشه آماده برای ریسک‌پذیری و امتحان تغییرات جدید در امر بازی‌سازی بوده است. زمانی که کوجیما از کونامی و مجموعه متال گیر جدا شد، تصمیم گرفت تا بزرگترین ریسک خود را با عنوان Death Stranding در صنعت گیم انجام دهد. در واقع این بازی، یک عنوان در سطح کلاس جهانی AAA و با بودجه هنگفت بود که شبیه هیچ بازی دیگری نیست.

Death Stranding به جای تأکید بر جنگاوری و انجام ماموریت‌های کلیشه‌ای‌، شما را با یک مکانیک منحصر به فرد آشنا می‌کند. به عقیده بسیاری از منتقدان این سازوکار سرآغاز یک ژانر جدید در صنعت گیم به نام «کولبری» است. همچنین کوجیما با ارائه یک بخش چندنفره متفاوت به مخاطبان، دلیل وجود آخرین ساخته خود را در این فهرست نمایان کرده است.

3. بازی Arms

بازی برتر جهان

مکانیک اصلی گیم پلی در بازی ARMS به تنهایی می‌تواند این بازی را در فهرست ما قرار دهد. در واقع گیم پلی بازی به طرز بامزه‌ای درگیر بازوهای قابل ارتقا و قابل کنترل است. این شیوه مبارزه تفاوت زیادی با سایر بازی‌های ژانر فایتینگ دارد.

نکته جالب توجه بعدی در مورد زاویه دید بازی است. شما در بازی ARMS با یک زاویه دید سوم شخص بر روی شانه بازیکن مواجه هستید. این‌ها تنها بخشی از عواملی است که توانسته بازی ARMS را از دیگر بازی‌های مبارزه‌ای متمایز کند.

4. بازی The Pathless

بازی های برتر جهان

بازی The Pathless به خوبی می‌تواند رسالت خود را در عنوان بازی تعریف کند. تغییری که توانسته این بازی را در بین بازی های برتر جهان قرار دهد، تمرکز و توجه ویژه توسعه‌دهندگان بر روی مکانیزم جستجو و سیستم بخش اکتشافات محیط بازی است.

طراحی محیط‌ها و جلوه‌های بصری زیبای بازی، توانسته تا یک تجربه تکرارنشدنی و جدیدی را در اختیار مخاطبان قرار دهد. سازندگان بازی The Pathless به خوبی توانستند تا با به‌کارگیری الگوهای جدید، دست به ساخت یک اثر متمایز با دیگر بازی‌های جهان‌باز بزنند.

5. بازی Metroid Prime

عجیب ترین بازی های جهان

نینتندو همچنان در فهرست ما یکه‌تازی می‌کند! برخلاف سایر فرانچایزهای نینتندو مانند زلدا و ماریو، جهش Metroid از سیستم دوبعدی به سه‌بعدی کاملاً دیرهنگام بود. اما وقتی آمد، همه را حیرت‌زده کرد. دیدن یکباره متروید به عنوان یک بازی شوتر اول شخص، اقدامی جسورانه از طرف نینتندو به‌همراه استودیوی رترو بود. اما در مجموع Metroid نتیجه خوبی داد.

البته بد نیست بگوییم که تغییر اصلی Metroid Prime در واقع در پرداختن به بخش تیراندازی بازی است. تیم سازنده توجه زیادی را بر روی این بخش نگذاشته‌اند. در واقع هدف اصلی Metroid Prime کاوش و گشت و گذار در محیط بازی است. شاید بتوان گفت که تیراندازی فقط بخشی از تعامل شما با جهان است. این موارد باعث شده تا نینتندو حس‌ و حال جدیدی را در ژانر تیراندازی ارائه دهد.

6. بازی Dreams

بازی برتر جهان

نوشتن از Dreams بسیار سخت است. در واقع این عنوان چیزی فراتر از یک بازی ویدیویی سرگرم‌کننده است. عنصر «تغییر» در این بازی مربوط به ساخت «ژانر ساخت» یک ‌بازی کامپیوتری است. ژانری که توانست Dreams را تبدیل به یکی از بازی های برتر جهان کند. به زبان ساده، بازی Dreams یک موتور بازی‌سازی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

سازندگان مجموعه Little Big Planet در استودیو Media Molecule از همان فرمول مشابه در ساخت بازی‌های خود استفاده کرده‌اند. شما در این شاهکار فانتزی می‌توانید با استفاده از هزاران آیتم و امکاناتی که در اختیار دارید، دنیای بازی خود را خلق کنید. گستردگی بالا محیط بازی در کنار ده‌ها ساعت گیم پلی، از Dreams یک اثر باشکوه ساخته است.

7. Splatoon

بازی های برتر جهان

تصور کنید که Nintendo تصمیم بگیرد یک عنوان تیراندازی چندنفره و رقابتی بسازد. طبیعی است که آنها به عجیب‌ترین شکل ممکن این کار را انجام می‌دهند! قطعا می‌دانید که اهرم اصلی در یک بازی شوتر، تیراندازی به اهداف و دشمنان است. نکته جالب توجه بازی Splatoon در اینجاست که شما باید برعکس این سازوکار را انجام دهید!

شما در Splatoon باید با گلوله‌های رنگی که در اختیار دارید، به نقاطی شلیک کنید که در آنجا دشمن حضور ندارد. شما باید به همراه هم‌تیمی‌های خود سعی کنید تا مناطق بیشتری را به رنگ گروه خود درآورید. این تغییر بامزه و مکانیک جالب باعث شده تا Splatoon به عنوان یکی از عجیب ترین بازی های جهان شناخته شود. عاملی عجیب که موفقیت دوچندان برای این فرانچایز رقم زد.

8. بازی Wii Sports

عجیب ترین بازی های جهان

کنسول Wii یکی از افتخارات بزرگ برای شرکت نینتندو به حساب می‌آمد. یکی از مواردی که به درخشش این کنسول در نسل هفتم کمک کرد، بازی‌هایی بود که برای این کنسول به بازار عرضه شد. بازی Wii Sports از بازی‌هایی بود که توانست علاوه بر ارائه مکانیزم و گیم پلی جدید، سازوکار کنسول Wii را به مخاطبان نمایش دهد.

با استفاده از کنترل‌های حرکتی Wii، اجرای بازی‌ها به راحتی انجام می‌گرفت. شما در Wii Sports ورزش‌های مختلف را به وسیله همین کنترل‌های حرکتی اجرا می‌کردید. کافی بود تا حرکت دستان خود را مانند پوزیشن همان ورزش‌ها اجرا کنید. از بولینگ و گلف گرفته تا بوکس و شمشیر بازی. در اصل تغییر اساسی در Wii Sports فقط مربوط به گیم پلی نبود. شما با یک کنسول مواجه بودید که شیوه نوینی از اجرای بازی را به نمایش می‌گذاشت.

9. بازی Shadow of the Colossus

بازی های برتر جهان

تصور کنید که با یک بازی جهان‌باز روبه‌رو هستید، ولی در اصل هیچ آزادی عملی نخواهید داشت! این دقیقا همان اصلی است که Shadow of the Colossus برای تبدیل شدن به یکی از بازی های برتر جهان پیش گرفته است. فاکتوری که با وجود انتقادات فراوان توانست تا موفقیت بی‌بدیل این اثر هنری را تضمین کند. در واقع تیم سازنده تغییر را بر «اصل تناقض» بنا نهاده بود.

بدترین درمورد نقشه بازی، گیج‌کننده بودن برای گیمر است. Shadow of the Colossus این ضعف را به بهترین شکل ممکن به فرصت طلایی تبدیل کرده است. ناگهان می‌بینید که ساعت‌ها سوار بر اسب خود در دنیای وسیع بازی به دنبال مقصد هستید و چاره راه شما پی بردن به حل معماها برای پیدا کردن راه است. هنر سازندگان برای غرق کردن گیمرها در محیط بازی قابل تحسین است. موفقیت Shadow of the Colossus در کنسول پلی استیشن 2 تا حدی بود که این شاهکار هنری برای نسل هشتم و کنسول PS4 بازسازی شد.

10. بازی Rocket League

بازی برتر جهان

در جهنم Rocket League چه خبر است؟ این دقیقا سوالی بود که بسیاری از ما در سال‌های اولیه عرضه کنسول‌های نسل هشتم از یکدیگر می‌پرسیدیم. یک بازی مسابقه‌ای یا میدان نبرد ماشین‌جنگی‌ها؟ یک بازی ورزشی یا یک بازی اکشن؟ خب همه موارد بالا، پاسخ سوالات ما بود.

همچنین بخوانید :

حال و هوای بازی Rocket League در اولین نگاه شما را به یاد مجموعه Hot Wheels می‌اندازد. هدف سازندگان از خلق این بازی، پدید آوردن عنوانی بود که همه ژانرهای زیرمجموعه‌ اتومبیل‌رانی را در خود جای دهد. فرمول ساخت بازی و گیم‌پلی آن نیز در نوع خود جالب است. شما باید همانند بازیکنان فوتبال ولی اینبار با ماشین به دنبال توپ حرکت کنید. وارد کردن توپ به دروازه حریف، شیوه عجیب پیروزی در Rocket League است.

11. بازی Fall Guys

بازی های برتر جهان

مدت زمان زیادی نیست که از ژانر بتل رویال می‌گذرد. اما این ژانر جذاب به ‌واسطه دراختیار گذاشتن گیم‌پلی سرگرم‌کننده به گیمرها، به‌سرعت توانسته محبوبیت زیادی را بین گیمرها به‌دست آورد و محبوبیت بالایی را در پلتفرم‌های مختلف کسب کرده است. تغییر و تحول در این ژانر انرژی و برنامه‌ریزی خاصی می‌طلبد که بازی Fall Guys به خوبی از عهده آن برآمده است. لطافت بصری و محیط‌های فانتزی، از عناصری بوده که Fall Guys را جز بازی های برتر جهان قرار داده است.

محیط‌های داینامیک و پویا، شخصیت‌های کاریزماتیک و بامزه و همچنین تنوع بالای مراحل، باعث شده تا فال گایز از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. وجه تفاوت اصلی Fall Guys با سایر بازی‌های مشابه در نحوه اجرای بتل رویال است. جایی که شما باید موانع را رد کنید و مراحل را به پایان برسانید. در مجموع ترکیب ژانر Battle royale با یک اثر به ظاهر کودکانه و فانتزی، عاملی است که می‌تواند Fall Guys را در فهرست عجیب ترین بازی های جهان نیز قرار دهد.

12. بازی Animal Crossing

بازی برتر جهان

هیچ چیز مثل «غیرمنتظره بودن» نمی‌تواند نینتندو را در اوج قرار دهد! سری بازی‌های Animal Crossing از عجیب ترین بازی های جهان در زمینه شبیه‌سازهای زندگی روزمره است که شما تا به امروز تجربه می‌کنید. زندگی کردن و سروکله زدن با یک سری حیوان پرحرف در طول شبانه‌روز از دلایل اصلی موفقیت Animal Crossing در نسل هشتم است.

اما گذراندن وقت در Animal Crossing هم زمان با زمان حقیقی، جالب‌ترین وجه تمایز بازی است. اگر شما در هنگام شب به بازی سر بزنید، تمامی حیوانات خواب هستند. اگر صبح زود بازی را چک کنید، حیوانات گرسنه هستند و باید به آنها غذا بدهید. در واقع عقربه‌های ساعت بازی در Animal Crossing با عقربه‌های ساعت دیواری منزل شما مو نمی‌زند و هر دو یک زمان را نشان می‌دهد! آیا این موارد برای اینکه انیمال کراسینگ را در فهرست بازی های برتر جهان قرار دهیم کافی نیست!؟

13. بازی Pikmin

بازی های برتر جهان

وقتی قرار است که نینتندو به یک ژانر بازی‌سازی ورود کند، این ورود را معمولاً به روشی کاملاً منحصر به فرد و جالب انجام می‌دهد؛ در حدی که تا به حال مشابه‌اش را ندیده باشید. این غول ژاپنی تا اینجای لیست موفق عمل کرده و Pikmin یکی دیگر از افتخارات نینتندو در میان عجیب ترین بازی های جهان است. اثری به سبک استراتژی همزمان (Real Time Strategy) که موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب کرده است. همانطور که می‌دانید، بازی‌های استراتژی همزمان الگوی مشخصی دارند. برای قرار گرفتن در فهرست بازی های برتر جهان، کافی است تا کمی تغییر را چاشنی ساخت بازی قرار دهید. اما Pikmin نه تنها منحرف می‌شود، بلکه چارچوب‌های کلی بازی را در کل جابه‌جا می‌کند!

همچنین بخوانید :

فشار محدودیت‌های زمانی، تمرکز به منابع و خرید‌های همزمان از چالش‌های یک بازی RTS است. اما بازی Pikmin این چارچوب‌ها را زیر پا گذاشته و با ارائه یک گیم‌پلی روان و ساده توانسته تا طعم جدیدی از ژانر استراتژی را ارائه دهد. البته نکته دیگری نیز وجود دارد که به شناخته شدن بازی Pikmin کمک بزرگی کرده است. پیکمین از بازی‌های سبک استراتژی همزمان است که برای کنسول‌های خانگی عرضه شد. در حالی که بازی‌های این ژانر معمولا برای کامپیوترهای شخصی منتشر می‌شد.

14. بازی Hades

بازی های برتر جهان

اگر طرفدار بازی‌های ژانر Roguelike هستید، می‌دانید که مواجه شدن با صفحه Game over و شروع مجدد بازی از ارکان اصلی این ژانر است. شاید به خاطر همین موضوع تکراری است که این سبک بازی طرفدار زیادی ندارد. اما به نظر شما چگونه می‌توان یکنواختی و فرسودگی را در سبک روگ‌لایک از بین برد؟ استدیو Supergiant Games با ساخت بازی Hades این سوال را به خوبی جواب داده است.

در ژانری که مُردن پیوسته جز اصلی آن است، پیشرفت و ارتقای مهارت بسیار سخت است. اما Hades در ازای کشته شدن و از دست رفتن مراحل هم برای شما پیشرفت قابل توجهی را لحاظ می‌کند. سازندگان توانستند تا بار دیگر تهدیدی را تبدیل به فرصت کنند و به خوبی از آن بهره بگیرند. توسعه بازی به حدی عالی بود که علاوه بر ژانر Roguelike، مولفه‌های زیادی از سبک نقش آفرینی را در Hades شاهد هستیم. کاندیدا شدن این اثر هنری در مراسم The Game Awards 2020 گواه بر موفقیت این بازی در سطح جهانی است.

15. بازی Minecraft

بازی های برتر جهان

Minecraft آخرین بازی از ژانر Sandbox در میان عجیب ترین بازی های جهان است. عنوانی که در یک کلام توانسته تا هر چیزی را در محیط بازی ممکن سازد. سازوکار بازی Minecraft چیزی فراتر از یک ژانر بازی است. هنگامی که استودیو موجانگ در سال 2011 این بازی را منتشر کرد، به هیچ وجه پیش‌بینی نمی‌کرد که موفقیت‌های روزافزون این عنوان را در میان بازی های برتر جهان قرار دهد.

شما در نگاه اول اساساً با بلوک‌های لگو مواجه هستید و باید از آنها در پیشبرد بازی استفاده کنید. اما تجربه گیمرهای حرفه‌ای نشان داده است که تقریبا آزادی عمل در ماینکرفت بی نهایت است. این آزادی اختیار در بازی تقریبا چیزی است که بازیکنان به دنبال آن هستند. Minecraft این المان را به زیبایی هر چه تمام‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد. سازندگان به شما این امکان را می‌دهند که با خلاقیتی که خودتان باید رقم بزنید، ساعت‌ها سرگرم شوید و از تجربه خلق جهان بازی لذت ببرید.

کلام آخر

اگر به دنیای بازی‌های ویدئویی نگاه خوبی ندارید، فهرست بالا به خوبی می‌تواند نظر شما را درباره گیم و گیمرها تغییر دهد. به شما نشان می‌دهد که بازی اکشن فقط به بزن‌بزن و جنگ و خونریزی ختم نمی‌شود. گاهی عجیب ترین بازی های جهان می‌توانند بازی های برتر جهان را رقم بزنند. فهمیدیم که عنصر تغییر می‌تواند چه غوغایی برپا کند؛ آن هم در صنعت ویدئو گیم! به نظر شما جای کدام بازی‌ها در فهرست بالا خالی است؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402