نگاهی به فیلم The Shining ؛ فیلمی ترسناک از استنلی کوبریک

فیلم The Shining 1980
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم The Shining شاهکاری از استنلی کوبریک برای علاقمندان به فیلم‌های ترسناک است. اگر شما هم از طرفداران این ژانر هستید، برای آشنایی با فیلم درخشش ۱۹۸۰ همراه ما بمانید.

فیلم The Shining فیلمی در ژانر ترسناک-روانشناختی به کارگردانی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) محصول سال 1980 است. این فیلم براساس رمانی به همین نام از استیون کینگ (Stephen King) و محصول سال 1977 ساخته شده است. نام استنلی کوبریک به غیر از تهیه‌کننده و کارگردان، در کنار نام دایان جانسون (Diane Johnson) به عنوان یکی از نویسندگان نیز به چشم می‌خورد. فیلم The Shining که به فارسی درخشش و تلالو نیز ترجمه شده ‌است، تنها فیلم ترسناک کوبریک و یکی از بهترین فیلم‌های او است. فیلم درخشش ۱۹۸۰ توسط کمپانی برادران وارنر اکران شد و منتقدان در ابتدا نظرات مختلفی در مورد آن داشتند. پس از گذشت سال‌ها نام فیلم درخشش در فهرست آثار ملی ایالات متحده آمریکا ثبت شد. فیلم Doctor Sleep به عنوان دنباله‌ای بر فیلم The Shining در سال 2019 اکران شد.

حال که تریلر فیلم The Shining 1980 را دیدید و با فضا و نوع وحشت آن آشنا شدید، زمان خوبی است تا برای دانلود فیلم درخشش اقدام کنید و با فیلم The Shining شاهکار استنلی کوبریک بیشتر آشنا شوید. اگر به ژانر فیلم‌های ترسناک و روانشناختی علاقه دارید، این مطلب از پلازا را از دست ندهید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دانلود فیلم The Shining 1980

در اولین بخش از مقاله می‌توانید برای دانلود فیلم درخشش استنلی کوبریک به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی چسبیده از لینک‌های زیر استفاده کنید.

فیلم ترسناک The Shining

کیفیت: 1080p | حجم: 2 گیگابایت

کیفیت: 720p | حجم: 1.41 گیگابایت

داستان فیلم The Shining

جک تورنس نویسنده‌ای است که در دوران ترک مشروبات الکلی به سر می‌برد. جک برای شغل نگهبان زمستانی هتل Overlook تقاضا می‌دهد. این هتل بسیار قدیمی در سال 1909 بر زمینی ساخته شده که سابقا قبرستان بومیان آمریکایی بوده است و اکنون طی ماه‌های سرد سال به دلیل بسته شدن راه‌ها و نبود مسافر، هتل تعطیل می‌شود. جک در نظر دارد همراه همسرش وندی و پسرش دنی، به این هتل بیاید تا با استفاده از آرامش و سکوت آنجا کار نگارش کتاب خود را به پایان ببرد. مدیر هتل درمورد شهرت بد آنجا به جک هشدار می‌دهد. نگهبان قبلی هتل در فصل زمستان، دیوانه شد و پس از به قتل رساندن خانواده‌اش خودکشی کرد.

فیلم درخشش ۱۹۸۰

دنی، پسر جک نیز احساس خوبی در مورد هتل ندارد، اما جک بی‌اعتنا به این حرف‌ها همراه خانواده‌اش به آنجا می‌رود. آنها پس از رسیدن به هتل با سرآشپز آنجا، دیک هالوران، آشنا می‌شوند. دیک و دنی قابلیت شگفت‌انگیزی دارند و می‌توانند از طریق تله‌پاتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. گرچه جک اعتقادی به این خرافات ندارد، اما نیروهای ماوراطبیعی هتل روی سلامت روان او تاثیر می‌گذارند و زندگی وندی و دنی به خطر می‌افتد. حال آنها چاره‌ای ندارند جز اینکه برای نجات جان خود از دست فردی که سابقا پناهگاه آنها بوده، نهایت تلاش خود را بکنند.

بازیگران فیلم The Shining 1980

استنلی کوبریک از همان ابتدا جک نیکلسون (Jack Nicholson) را برای نقش جک در نظر گرفته بود. افراد دیگری چون رابرت دنیرو (Robert De Niro)، رابین ویلیامز (Robin Williams) و هریسون فورد (Harrison Ford) نیز برای این نقش پیشنهاد شده بودند، اما کوبریک آنها را تائید نکرد. برای یافتن پسربچه‌ای که نقش دنی را بازی کند، طی شش ماه حدود 5,000 کودک تست دادند و درنهایت دنی لوید (Danny Lloyd) برای این نقش انتخاب شد.

فیلمبرداری فیلم ترسناک The Shining به دلیل حساسیت‌های کوبریک حدود یک سال طول کشید. شلی دووال (Shelley Duvall) بر سر هر موضوع کوچک و بزرگی با کوبریک بحث داشت و درنهایت به دلیل فشار زیادی که بر روی شلی بود چندین ماه مریض شد. در این بخش قصد داریم با بازیگران فیلم درخشش بیشتر آشنا شویم.

جک نیکلسون در نقش جک تورنس

 دانلود فیلم The Shining 1980

جک نیکلسون متولد 22 آوریل 1937 (2 اردیبهشت 1316) است. او به عنوان بازیگر و فیلمساز بیش از 60 سال از عمر خود را در این راه گذراند. نیکلسون در نقش‌های متفاوت و ژانرهای گوناگونی از جمله کمدی، درام، ترسناک، علمی-تخیلی، ابرقهرمانی، جنایی و غیره حضور یافت. از فیلم‌هایی که او در آنها به عنوان بازیگر حضور داشته است می‌توانیم فیلم درام (Five Easy Pieces (1970، فیلم نیو نوآر (Chinatown (1974، فیلم کمدی-فانتزی (The Witches of Eastwick (1987 و فیلم جنایی (Departed (2006 را نام ببریم.

جک نیکلسون 12 بار نامزد جایزه اسکار شد که از این لحاظ در تاریخ رکورددار است. نیکلسون برای بازی در فیلم One Flew Over the Cuckoo’s Nest و فیلم Terms of Endearment برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول و برای فیلم As Good as it Gets برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل شد. او یکی از سه مردی است که تاکنون 3 بار برنده جایزه اسکار شده و یکی از دو بازیگری است که بین سال‌های 1960 تا 2000 در هر دهه نامزد جایزه اسکار شده است. او همچنین 4 نامزدی و 3 برد جایزه بفتا، 11 نامزدی و 6 برد جایزه گلدن‌گلوب و یک جایزه گرمی را نیز در لیست بلند بالای جوایز و افتخارات خود دارد.

او در سال 2001 نشان افتخار کندی را کسب کرد و در سال 1994، در سن 57 سالگی، مفتخر به دریافت جایزه یک عمر دستاورد هنری از سوی بنیاد فیلم آمریکا شد که از این لحاظ جوان‌ترین بازیگری است که این جایزه را کسب کرده است. او همچنین ستاره‌ای در بلوار مشاهیر هالیوود دارد.

شلی دووال در نقش وندی تورنس

دانلود فیلم درخشش ۱۹۸۰

شلی دووال بازیگر، تهیه‌کننده، نویسنده و خواننده سابق آمریکایی متولد سال 1949 میلادی، برابر با 1328 شمسی در تگزاس است. او بازیگری را از دهه 1970 با نقش‌های کوچک و فرعی آغاز کرد و پیش از اینکه به عنوان نقش اصلی در فیلم Popeye و فیلم The Shining، هر دو محصول سال 1980، ظاهر شود در فیلم Annie Hall محصول سال 1977 به عنوان نقش مکمل حضور یافت. وی همچنین در فیلم‌های دیگری نظیر فیلم (Time Bandits (1981، فیلم (Frankenweenie (1984 و فیلم (Roxanne (1987 نیز بازی کرده است.

شلی بین سال‌های 1982 تا 1987 سازنده و میزبان برنامه زنده تلویزیونی Faerie Tale Theatre بود و به موازات آن برنامه Tall Tales & Legends محصول سال‌های 1985 تا 1987 را نیز پیش می‌برد. او به بازی در فیلم‌های سینمایی ادامه داد تا اینکه در سال 2002 و پس از آخرین حضورش به عنوان بازیگر در فیلم Manna from Heaven از دنیای بازیگری خداحافظی کرد. او افتخاراتی نظیر نخل طلای جشنواره کن، جایزه پیبادی، دو نامزدی جایزه امی و یک نامزدی جایزه بفتا را در کارنامه بازیگری خود دارد.

دنی لوید در نقش دنی تورنس

داستان فیلم The Shining

دنی لوید متولد 13 اکتبر 1972، برابر با 21 مهر 1351، در ایالت ایلینویز است. اولین و مشهورترین نقش‌آفرینی او به نقش دنی در فیلم The Shining بازمی‌گردد. او در زمان فیلمبرداری کودکی 8 ساله بود و به او نگفته بودند در یک فیلم ترسناک بازی می‌کند. استنلی کوبریک او را قانع کرده بود که این یک فیلم درام در مورد خانواده‌ای است که در یک هتل بازی می‌کنند. دنی لوید پس از حضور در فیلم Will: G. Gordon Liddy محصول سال 1982، در سن 10 سالگی از دنیای بازیگری کنار کشید.

او در سال 2007 استاد زیست‌شناسی دانشگاهی در کنتاکی شد و سپس در سال 2019 با فیلم Doctor Sleep بار دیگر پس از 38 سال به عنوان بازیگر ظاهر شد. اطلاعات زیادی از زندگی شخصی او در دسترس نیست جز اینکه او همسری به نام جسی دیانا و 4 فرزند دارد.

اسکتمن کراترز در نقش دیک هالوران

تریلر فیلم The Shining 1980

بنجامین شرمن کراترز (Benjamin Sherman Crothers) با نام حرفه‌ای اسکتمن کراترز (Scatman Crothers) بازیگر و موسیقیدان آمریکایی متولد سال 1910 میلادی برابر با 1289 شمسی در ایالت ایندیانا است. او فعالیت خود را از سال 1932 آغاز کرد و مشهورترین نقش‌هایش نقش لوئی در سریال Chicago and the Man محصول سال‌های 1974 تا 1978 و نقش دیک هالوران در فیلم The Shining است. او همچنین به عنوان صداپیشه در کارتون‌هایی چون کارتون The Transformers، کارتون The Aristocats و کارتون Hong Kong Phooey نیز حضور داشته است.

اسکتمن از دوران نوجوانی به موسیقی علاقه داشت و آن را خیلی جدی دنبال می‌کرد. او آواز می‌خواند و به صورت خودآموز نواختن گیتار و درام را آموخت. در طول دهه 1930 یک بند موسیقی تشکیل داد و 8 سال در اوهایو به اجرای موسیقی پرداخت. او بعدها در شهرهای دیگری چون لس‌آنجلس، نیویورک، لاس وگاس و دیگر شهرها نیز به اجرای موسیقی پرداخت. اسکتمن در سن 76 سالگی، پس از حدود 4 سال مبارزه با سرطان ریه، در نهایت در سال 1986 (1365 شمسی) دار فانی را وداع گفت.

از دیگر بازیگران فیلم ترسناک درخشش ۱۹۸۰ می‌توانیم افراد زیر را نام ببریم:

  • بری نلسن (Barry Nelson) در نقش استوارت اولمن
  • فیلیپ استون (Philip Stone) در نقش دلبرت گرادی
  • جو تارکل (Joe Turkel) در نقش لوید
  • آن جکسون (Anne Jackson) در نقش دکتر
  • تونی برتون (Tony Burton) در نقش لری دورکین

بررسی فیلم The Shining 1980

در آخرین بخش این مطلب قصد داریم به نقد و بررسی فیلم درخشش ۱۹۸۰ بپردازیم. بودجه ساخت فیلم تلألو 19 میلیون دلار بود و این فیلم توانست در گیشه به فروش حدود 42 میلیون دلار برسد. نسخه ابتدایی فیلم درخشش 146 دقیقه بود، اما در اکران گسترده سکانس پایانی فیلم درخشش حذف شد. نسخه‌ای از فیلم ماندگار The Shining که در اروپا اکران شد حذفیات بیشتری داشت و کل فیلم 119 دقیقه بود.

منتقدین متاکریتیک در مورد فیلم The Shining 1980 نظرات مختلفی دارند، ولی در مجموع نمره 66 از 100 را مناسب فیلم دانسته‌اند. بینندگان استقبالی به مراتب بهتر و نظراتی مثبت‌تر نسبت به فیلم داشته‌اند و در IMDb به آن نمره 8.4 از 10 را داده‌اند و از بهترین فیلم های سایت imdb  نیز می باشد. از جوایز فیلم درخشش ۱۹۸۰ می‌توان به یک جایزه ساترن برای اسکتمن کراترز در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل و 3 نامزدی دیگر برای فیلم، به علاوه دو نامزدی جایزه Razzie اشاره کرد. در این قسمت مروری بر نظرات منتقدین در مورد فیلم درخشش داریم.

بازیگران فیلم The Shining 1980

The Guardian / پیتر بردشاو: 100

سرعت غیرعجولانه، صحنه‌های دیالوگ‌های اضافی و عناوین ناگهانی و شوم (مانند «یک ماه بعد»، «ساعت 4 بعدازظهر») همگی به پریشان‌حالی جانکاه فیلم کمک می‌کنند. بازی نیکلسون به عنوان پدری بددهن که پا را از گلیم خود فراتر می‌گذارد یک چرخش هیجان‌انگیز با ترس و کمیک سیاه است و آخرین عکس از صورت او در روشنایی روز یک شاهکار استادانه است… عمیقا ترسناک و عجیب.

Austin Chronicle / مارجری بامگارتن: 89

چه کسی به همکاری و جفت شدن استنلی کوبریک و استیون کینگ فکر می‌کرد؟ عجیب به نظر می‌رسد، ولی این همکاری جواب داده و محصول آن یک فیلم هیجان‌انگیز و ترسناک است.

فیلم سینمایی درخشش 1980

The New York Times / جانت مسلین: 80

فیلم درخشش، با جزئیات زیاد و دقیق و همیشه جذاب، شاید اولین فیلمی باشد که در آن مخاطب با عبارات ساده‌ای چون «سه‌شنبه» از جای خود می‌پرد.

Boston Globe / بروس مک‌کیب: 75

هنگامی که به تماشای فیلم درخشش کوبریک می‌نشینید، انتظار دارید طبق معمول همیشه سرگرم شوید یا حتی تحت تاثیر قرار بگیرید، اما انتظار سست و ضعیف ‌شدن را ندارید. اما فیلم با روش‌هایی قدرتمند و خنثی شما را تضعیف می‌کند. این یک داستان ترسناک برای افرادی است که داستان‌های ترسناک را دوست ندارند و شاید بتوان گفت مخصوصا برای همین دسته از افراد است.

نقد و بررسی فیلم درخشش ۱۹۸۰

Washington Post / لی لزکاز: 60

طرفدار ترس و وحشت که به امید هیجان و ترسی برابر با سوار شدن بر رولر کاستر، به تماشای فیلم می‌نشیند درنهایت بیش از اینکه راضی شود به بازی گرفته شده است. کارگردان فیلم‌هایی چون فیلم Lolita، فیلم Dr. Strangelove و فیلم Clockwork Orange در فیلم درخشش به سادگی با مطالبی کمتر جالب توجه کار می‌کند. فیلم درخشش ۱۹۸۰ ضعیف و بی‌پایه و به سختی قابل باور است و بار سنگینی از استایل و وزن را بر دوش دارد.

Los Angeles Times / کوین توماس: 50

لحظاتی در فیلم هست که از لحاظ بصری بسیار خیره‌کننده و نفس‌گیر است و تنها کوبریک می‌تواند چنین صحنه‌هایی را خلق کند، اما همچنان فیلم به قدری متظاهرانه و پر زرق و برق است که نمی‌تواند انتظاراتی که از یک فیلم ترسناک داریم را برآورده کند. فیلم سینمایی درخشش 1980 هم برای افرادی که انتظار یک شاهکار از استنلی کوبریک را داشتند و هم برای آنهایی که به دنبال یک فیلم ترسناک خوب بودند احتمالا به یک اندازه ناامید کننده است.

کلام آخر

فیلم درخشش ۱۹۸۰

از اینکه در این مقاله با نقد فیلم The Shining و آشنایی با آن همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. حال که با فیلم درخشش کوبریک آشنا شدیم و آن را دانلود کردیم، نوبت شماست که ما را از نظرات خود بهره‌مند سازید. آیا با سکانس معروف فیلم درخشش ۱۹۸۰ آشنا هستید؟ چه عاملی سبب شد این فیلم را ببینید، از طرفداران آثار کوبریک هستید یا به فیلم‌های ترسناک علاقه دارید؟ آیا فیلم توانست انتظارات شما را برآورده کند و سبب شود آن را به عنوان یک فیلم خوب به دیگران نیز پیشنهاد دهید؟ شما می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش نظرات در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402