چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است؟ / راه های تعمیر فلش مموری سوخته

شناخت فلش مموری خراب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگرچه کار کردن با فلش مموری آسان است، اما گاهی اوقات دستگاه مورد نظر آن را شناسایی نمی‌کند. در این مقاله با روش‌های شناخت فلش مموری سوخته و دلایل کار نکردن فلش مموری آشنا می شویم.

فلش مموری یک ابزار دیجیتالی است که برای انتقال فایل بین کامپیوترها و یا به اشتراک گذاری یک سری اطلاعات خاص بین همکاران مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، درست مثل همه ابزارهای ذخیره سازی دیجیتال، این فلش مموری‌ها هم می‌توانند خراب شوند و باعث می‌شوند تا شما اطلاعات ارزشمندی را از دست دهید. در صورت بروز چنین اتفاقی ممکن است برای بازیابی رسانه فلش خود به یک سرویس بازیابی اطلاعات حرفه‌ای یا ریکاوری اطلاعات حذف شده نیاز داشته باشید. با این وجود، چند راه کار وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از آسیب رساندن به فلش مموری و محافظت از دیتای خود‌، انجام دهید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با چگونگی «حل مشکل کار نکردن فلش مموری» آشنا شوید.

برای اینکه بدانید چه اقداماتی را باید برای جلوگیری از از دست دادن دیتای خود انجام دهید‌، لازم است که بدانید فلش مموری دقیقا چیست، چگونه کار می‌کند و چه عواملی می تواند به آن آسیب برساند و مهمتر از همه دلیل کار نکردن فلش مموری چیست. بازیابی اطلاعات فلش ممکن است یک فرایند پیچیده داشته باشد، بنابراین مراقبت و نگهداری مناسب از فلش مموری امری بسیار حیاتی است. در این مقاله آموزشی از پلازا همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

فلش مموری چیست؟

فلش مموری یک حافظه ذخیره سازی کامپیوتری است که می‌تواند به صورت دیجیتالی پاک و دوباره از نو ذخیره شود. از فلش به عنوان یک حافظه برای ذخیره‌سازی در تعدادی از دستگاه‌ها از جمله تلفن‌های همراه، دوربین‌های دیجیتال و دستگاه‌های پخش کننده MP3 نیز استفاده می‌شود. حافظه فلش مموری‌ها انواع مختلفی دارند که در زیر به سه نوع اصلی آنها اشاره می‌کنیم.

حافظه تک لایه (SLC)

این نوع حافظه فقط یک بیت در هر سلول را می‌تواند نگه دارد. گرانترین نوع فلش، فلش SLC است که انرژی کمتری مصرف می‌کند و سرعت بیشتری در نوشتن و یا انتقال اطلاعات دارد. این نوع فلش هم برای برنامه‌های صنعتی و هم برای نگهداری داده‌های مهم بسیار مناسب است.

حافظه چند لایه (MLC)

این نوع حافظه نیز در هر سلول دو بیت را نگه می‌دارد. با توجه به افزایش مقدار سلول، احتمال خطا هم افزایش می‌یابد و به همین دلیل قیمت آن نیز حداقل چهار برابر کمتر از فلش‌های SLC است. این نوع حافظه از دوام پایینی برخوردار است و به همین منظور سرعت نوشتن و پاک کردن کمتری هم دارد.

فلش مموری USB 3.1 کینگ استار مدل KS300 Moka3 ظرفیت 16 گیگابایت
فلش مموری USB 3.1 کینگ استار مدل KS300 Moka3 ظرفیت 16 گیگابایتKingstar KS300 Moka3 16GB USB 3.1 Flash Memory
ظرفیت16 گیگابایت

حافظه سه لایه (TLC)

حافظه سه لایه TLC دارای سه بیت در هر سلول است و همچنین ارزانترین نوع فلش مموری است. با این حال سرعت خواندن و نوشتن کندتر و مقاومت بسیار کمتری دارد. معمولاً فقط محصولات سطح پایین حاوی حافظه TLC هستند و برای ذخیره سازی اطلاعات مهم توصیه نمی‌شود.

فلش مموری چگونه کار می کند؟

فلش مموری هیچ قسمت متحرکی ندارد، بی صدا و به سرعت کار می‌کند و اندازه آنها نسبت به دیگر حافظه‌های ذخیره سازی کوچکتر است. درایوهای فلش از برد‌های مدار چاپی تشکیل شده‌اند که با پوشش پلاستیکی یا لاستیکی پوشانده شده‌اند. آنها از طریق پورت‌های USB یا آداپتور مخصوص به کامپیوتر متصل می‌شوند. برای دسترسی به داده‌های درایو فلش، در سیستم‌های رایانه‌ای مدرن، نیازی به نصب درایورها یا راه اندازی مجدد سیستم نیست. آنها همچنین برای کار کردن به منبع تغذیه اضافی نیاز ندارند.

چگونه فلش مموری می تواند خراب شود؟

از جمله دلایل سوختن فلش مموری این است که تقریباً همانطور که باتری قابل شارژ پس از گذشت چند صد چرخه شارژ ممکن است خراب شود، اجزای فلش NAND نیز می‌توانند پس از هزاران چرخه نوشتن/پاک کردن، توانایی حفظ اطلاعات را از دست بدهند. اساساً هرچه حافظه فلش شما پیرتر شود از قابلیت اطمینان آن کاسته می‌شود و دلیلی بر کار نکردن فلش مموری می‌شود. این فرسودگی تدریجی نیازی به هیچ گونه عامل محیطی یا آسیب فیزیکی ندارد. البته که چندین عوامل محیطی هم وجود دارد که به علت عدم آگاهی افراد باعث می‌شود تا ناخواسته باعث آسیب به فلش مموری شود.

از مهمترین علت کار نکردن فلش مموری و از دست رفتن اطلاعات فلش USB، خارج کردن آن به طور نادرست از دستگاه است. رایج ترین نتیجه در انجام این کار آسیب جدی به فایل سیستم شما است. به همین دلیل، بسیار مهم است که دستگاه را به آرامی از سیستم خارج کنید و هرگز فلش USB را هنگام خواندن یا نوشتن اطلاعات از دستگاه جدا نکنید.

چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است؟

از کجا بفهمیم فلش مموری سوخته

همچنین بخوانید :

از اتصال درست فلش USB خود اطمینان حاصل کنید. یکی از راه‌کارها برای شناخت فلش مموری سوخته این است که هنگامی که USB را به رایانه متصل می‌کنید، در حالت ایده‌آل باید چراغ‌های چشمک زن روی فلش پس از اتصال به کامپیوتر روشن شوند. روشن نشدن چراغ فلش می‌تواند یکی از علائم سوختن فلش مموری باشد و شناخت فلش مموری سوخته با مشکل همراه می‌شود.

پورت USB را برای بررسی هرگونه آسیب و شکستگی بررسی کنید. ممکن است بدون اینکه شما مطلع باشید، درایو فلش آسیب دیده باشد. بنابراین قبل از تلاش مجدد، آن را از لحاظ فیزیکی بررسی کنید. علاوه بر این کامپیوتر خود را ری‌استارت و یا مجددا راه اندازی کنید. بسیاری از مشکلات نرم‌افزاری از جمله مشکل نخواندن فلش مموری در کامپیوتر با این کار برطرف می‌شود.

روش های جلوگیری از سوختن فلش مموری

در قدم اول قبل از اینکه فاجعه رخ دهد و فلش شما بسوزد، لازم است که به طور مکرر از اطلاعات و دیتای خود پشتیبان بگیرید. مرکز بازیابی اطلاعات ACE می‌تواند درایورهای فلش USB را بازیابی کند، اما این فرایند ممکن است پرهزینه و وقت گیر باشد. پشتیبان گیری مناسب و مکرر همیشه ارجحیت دارد. همچنین استفاده از فلش مموری قابل اعتماد مانند فلش SLC برای اطلاعات و برنامه‌های مهم نیز امری ضروری است. همیشه مراقب باشید تا به آرامی فلش را از دستگاه خارج کنید و هرگز هنگام خواندن یا نوشتن، دستگاه را از برق نکشید. حذف نادرست فلش مموری می‌تواند باعث آسیب دیدن آن و از دست دادن دیتای شما شود. اگر به این نکات توجه نکنید، بازیابی اطلاعات فلش ممکن است تنها گزینه شما باشد.

در آخر حفظ و نگهداری فلش مموری در شرایط مناسب و قرار نگرفتن آن در معرض دمای بالا، رطوبت و فشار یا ضربه فیزیکی، عملکرد فلش شما را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند.

فلش مموری کینگ استار مدل KS201 Aroma ظرفیت 32 گیگابایت
فلش مموری کینگ استار مدل KS201 Aroma ظرفیت 32 گیگابایتKingstar KS201 Aroma 32GB USB 2.0 Flash Memory
ظرفیت32 گیگابایت

روش های تعمیر فلش مموری خراب

اگر درایو فلش مموری شما به دلیل آسیب فیزیکی کار نمی‌کند، بهتر است تعمیر فلش مموری سوخته را نزد متخصصین بازیابی اطلاعات بسپارید. اگر این امکان وجود ندارد، شاید خودتان بتوانید با اتصال مدارهای خراب درایو USB به یک کابل USB که کار می‌کند، مشکل آن را برطرف کنید. با این حال، تلاش برای تعمیر توسط خودتان توصیه نمی‌شود؛ زیرا خطر تخریب درایو فلش زیاد است. در این بخش به این موضوع می‌پردازیم که چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است و چند راه حل نرم‌افزاری برای شناخت فلش مموری سوخته فراهم کردیم.

1. درایورهای فلش مموری خود را آپدیت کنید

دلایل سوختن فلش مموری

کاربران ویندوز:

فلش مموری باید در یکی از پورت‌های مستطیل شکل در محفظه کامپیوتر شما قرار بگیرد. اگر پس از اتصال فلش مموری به کامپیوتر با خطا مواجه شدید یا محتوای آن را نمایش نمی‌دهد، ممکن است درایورها یا نرم افزارهای قدیمی، یکی از دلایل خوانده نشدن فلش مموری باشد.

  • بر روی استارت منو کلیک راست کنید و Device Manager را انتخاب کنید.
  • روی Disk drives کلیک کنید و نام درایور USB خراب را پیدا کنید.
  • روی نام آن کلیک راست کرده و Uninstall device را انتخاب کنید.
  • فلش مموری را از دستگاه خارج کنید.
  • فلش مموری را دوباره وارد کامپیوتر کنید و خود کامپیوتر به طور اتوماتیک جدیدترین درایور را  نصب می‌کند.

کاربران Mac:

کامپیوترهای Mac دارای یک ابزار عیب‌یابی داخلی هستند که با نام First Aid in Disk Utility شناخته می‌شود. با First Aid شما قادر هستید که فلش مموری های آسیب دیده را تعمیر کنید.

  • به Applications بروید و Disk Utility را انتخاب کنید.
  • فلش مموری خود را از نوار کناری Disk Utility انتخاب کنید.
  • روی First Aid در بالای پنجره کلیک کنید.
  • سپس روی گزینه Run کلیک کنید.
  • منتظر بمانید تا فرآیند اسکن به پایان برسد.
  • سپس خواهید دید که First Aid فلش مموری آسیب دیده را با موفقیت تعمیر کرده است.

اگر هیچ یک از راه حل‌های فوق برای شما کار نکرد، باید فلش را دوباره فرمت کنید. اما قبل از آن، می‌توانید با کمک یک نرم افزار بازیابی اطلاعات شخص ثالث، فایل‌های خود را از فلش مموری آسیب دیده بازیابی کنید.

2. فلش مموری مورد نظر را مجددا فرمت کنید

چطور بفهمیم فلش مموری سوخته است؟

پس از بازیابی همه فایل‌های خود، می توانید فلش مموری خود را دوباره فرمت کنید.

کاربران ویندوز:

  • روی استارت منو کلیک راست کنید.
  • Disk Management را انتخاب کرده و بر روی آن کلیک کنید.
  • بر روی فلش مموری مورد نظر کلیک راست کرده و Format را انتخاب کنید.
  • اطلاعات لازم را ارائه دهید و تأیید را بزنید.

کاربران Mac:

  • وارد Applications شوید و Disk Utility را انتخاب کنید
  • از نوار کناری Disk Utility فلش مموری مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روی Erase در بالا کلیک کنید و مراحل مورد نیاز را انجام دهید.
کارت حافظه Micro SDHC کداک استاندارد UHS-I U1 ظرفیت 16 گیگابایت کلاس 10
کارت حافظه Micro SDHC کداک استاندارد UHS-I U1 ظرفیت 16 گیگابایت کلاس 10Kodak Micro SDHC 16GB UHS-I U1 Class10
ظرفیت16 گیگابایت
استاندارد سرعتClass 10,UHS-I U1
سرعت خواندن اطلاعات85 مگابایت برثانیه

سخن پایانی

در این مقاله سعی بر این داشتیم تا به طور مفصل راجع به اینکه چگونه بفهمیم فلش مموری خراب است صحبت کنیم و شما اکنون با انواع راه‌های شناخت فلش مموری خراب و همچنین تعمیر فلش سوخته آشنا شدید و امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. شما هم اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید در بخش نظرات ما را همراهی کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402