بهترین بناهای معماری جهان که پیش از مرگ باید ببینید

بناهای شاهکار در جهان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شاهکارهای معماری جهان همواره مورد ستایش مردم در سراسر دنیا بوده‌اند. برخی از مردم نیز برای دیدن یک بنا فرسنگ‌ها راه را طی می‌کنند. اگر شما هم به بناهای معماری جهان علاقمند هستید، با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از ساختمان های شاهکار در جهان بیندازیم.

انسان‌ها قادر به انجام کارهای شگفت‌انگیزی هستند. ما در طول تاریخ بشر، دستاوردهای برجسته و چشمگیری داشته‌ایم که تعدادی از آن‌ها به عنوان نشانه‌هایی از توانایی بشر، در قالب شاهکارهای معماری جهان تجسم یافته‌اند. بعضی از بناهای معماری جهان می‌توانند چنان خیره‌کننده و شگفت‌انگیز باشند که باور این‌که توسط انسان‌ها ساخته شده‌اند برای ما سخت می‌شود.

جذاب ترین بناهای معماری جهان

یک بنا چیزهای زیادی در مورد فرهنگ و شیوه زندگی مردم یک کشور در دوره ساخت آن به ما می‌گوید. بازدید از بناهای معماری جهان شبیه تماشای یک عکس تاریخی است، با این تفاوت که ساختمان‌ها پس از پایان ساخت خود، پیوسته در حال دگرگونی و تحول هستند. زمان بر زیبایی ساختمان تأثیر می‌گذارد، زیرا بناها پس از مدتی معمولاً به نوسازی نیاز دارند. علاوه بر آن تغییر سلایق جامعه نیز بر طراحی، کاربرد و نحوه استفاده از بنا تاثیر به خصوصی خواهد داشت.

چه اتفاقی می‌افتد اگر شما هنر و معماری را با هم ترکیب کنید؟ منحصربفردترین و جذاب‌ترین بناهای معماری جهان، از یک عبادتگاه گرفته تا خانه اپرا، ساخته می‌شوند. معماری هنری است که بسیاری آن را تحسین می‌کنند، ولی افراد کمی در آن تبحر دارند؛ چرا که ساخت و طراحی یک سازه علاوه بر خلاقیت به هوش و مهارت نیز احتیاج دارد. در این مقاله از پلازا به معرفی ساختمان های شاهکار در جهان می‌پردازیم و اطلاعاتی را درباره آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای آشنایی با شاهکارهای معماری جهان همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بهترین بناهای معماری جهان

بناهای معماری درخشان می‌توانند از طریق شکل‌های ساختاری، مفاهیم منحصربه‌فرد طراحی و جزئیات تزئینی خود منبع الهام بزرگی برای هنرمندان و طراحان باشند. انواع پروژه‌های طراحی می‌توانند از این عناصر الهام بگیرند و از آن‌ها استفاده کنند.

بناهای شاهکار در جهان به دلایل مختلفی مشهور هستند، برخی به دلیل جذابیت معماری، برخی دیگر به خاطر اهمیت تاریخی و برخی نیز به هر دو علت شناخته می‌شوند. در اینجا، شاهکارهای معماری از سراسر جهان را جمع کرده‌ایم تا آن‌ها را بشناسید و بازدید از آن‌ها را در برنامه سفر خود قرار دهید. گفته شده است که سفر تنها چیزی است که می‌توانید با صرف هزینه برای آن، غنی‌تر و ثروتمندتر شوید. در واقع آن‌چه را که با سفر به دست می‌آورید با پول خریدنی نیست.

12. تاج محل – Taj Mahal

جذاب ترین شاهکارهای معماری جهان

  • واقع در: آگره در اوتار پرادش – هند
  • سال ساخت: 1632-1653
  • طراحان: استاد احمد لاهوری (Ustad Ahmad Lahourí) و استاد عیسی شیرازی (Ustad Isa Shirazi)

 تاج محل از مهم‌ترین بناهای معماری جهان است که به عنوان نگین هنر مسلمانان در هند شناخته می‌شود. این بنا توسط شاه جهان، امپراطور مغول، ساخته شده ‌است. این بنای تاریخی معروف که اغلب آن را با یک کاخ اشتباه می‌گیرند، در واقع یک مقبره است.

این سازه پس از مرگ همسر امپراطور در هنگام تولد چهاردهمین فرزندش، به عنوان مقبره‌ای برای او ساخته شده ‌است. تاج محل به عنوان یکی از بهترین نمونه‌های معماری مغول و تلفیقی از سبک‌های ایرانی، ترکی و هندی شناخته می‌شود. ساخت این مقبره و سازه‌های اطراف آن 5 سال به طول انجامید.

11. تالار اپرای سیدنی – Sydney Opera House

بزرگترین بناهای معماری جهان

  • واقع در: سیدنی در ایالت نیو سات ولز – استرالیا
  • سال ساخت: 1959-1973
  • طراح: یورن اوتزان (Jørn Utzon) از کمپانی Arup Group

خانه اپرای سیدنی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بناهای معماری جهان در قرن بیستم شناخته می‌شود. این طرح ابتکاری توسط معماری به نام یورن اوتزان ارائه شد که تا 29 ژانویه 1957، قبل از این‌که در مسابقه بین‌المللی طراحی یک تالار اپرای ملی در سیدنی برنده اعلام شود، تقریباً ناشناخته بود.

این ساختمان زیبا پنج سالن تئاتر، پنج سالن تمرین نمایش، دو سالن اصلی، چهار رستوران و چند بار و فروشگاه دارد. این تالار اپرا که یک شاهکار معماری مدرن است، به نمادی از سیدنی و ملت استرالیا تبدیل شده ‌است. تالار اپرای سیدنی در سال 2007 وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

10. برج سوزن فضایی – Space Needle

بزرگترین شاهکارهای معماری جهان

  • واقع در: سیاتل در واشنگتن – ایالات متحده آمریکا
  • سال ساخت: 1961-1962
  • طراحان: ادوارد ای کارلسون (Edward E Carlson) و جان گراهام (John Graham) از کمپانی John Graham & Company

برج سوزن فضایی از جذاب‌ترین بناهای معماری جهان است که برای نمایشگاه جهانی در سال 1962 ساخته شده ‌است. این برج معروف 184 متر ارتفاع و عریض‌ترین بخش آن 42 متر پهنا دارد. طراحی این بنای معماری آن را به یک سازه شگفت‌انگیز تبدیل کرده‌ است. این طراحی چشمگیر باعث شده ‌است که این ساختمان بتواند در مقابل بادی با سرعت 200 مایل در ساعت مقاومت کند و در هنگام زمین لرزه‌هایی تا قدرت 9.1 ریشتر، آسیب‌های جدی ساختاری نبیند.

9. ایا صوفیه – Hagia Sophia

مهمترین شاهکارهای معماری جهان

  • واقع در: استانبول – ترکیه
  • سال ساخت: 532-537 بعد از میلاد
  • طراحان: آنتمیوس از ترالس (Anthemius of Tralles)، ایسیدوروس از میلتوس (Isidore of Miletus) و معمار سنان (Mimar Sinan)

ایا صوفیه زمانی کلیسا بود، سپس به مسجد تبدیل شد و اکنون یک موزه است. این بنا، یکی از بهترین بناهای معماری جهان است. ایا صوفیه نمونه‌ای کامل از معماری دوره بیزانس است. این ساختمان از بناهای شاهکار در جهان است که توسط امپراتور کنستانتین بزرگ ساخته شد. به دلیل عوامل بسیاری، از جمله سوختن در شورش‌ها و تخریب در زمین لرزه‌ها، این کلیسای جامع باستانی از آن زمان بارها بازسازی شده ‌است. امروزه ایا صوفیه به عنوان یکی از بناهای بزرگ و مهم جهان شناخته می‌شود.

8. برج کج پیزا – The Leaning Tower Of Pisa

جذابترین بناهای معماری جهان

  • واقع در: پیزا در ناحیه توسکانی – ایتالیا
  • سال ساخت: 1173-1372
  • طراحان: بونانو پیزانو (Bonanno Pisano)، گولیلمو (Guglielmo) و دیوتیسالوی (Diotisalvi)

برج پیزا یکی از برجسته‌ترین بناهای معماری در اروپا است. دلیل اصلی معروفیت این بنا، کج بودن آن است. این برج در هنگام ساخت شروع به خم شدن کرد؛ چرا که زمین زیر بنا در یک طرف نرم بود و نتوانست وزن سازه را به درستی تحمل کند.

به کمک مرمت و بازسازی انجام شده در سال 2001، برج در حال حاضر با شییی کمتر از 4 درجه انحراف دارد. تخمین زده می‌شود که این بنا که از ساختمان های شاهکار در جهان است، طی 75 تا 100 سال آینده فرو بریزد.

7. کاخ باکینگهام – Buckingham Palace

بهترین شاهکارهای معماری جهان

  • واقع در: وست‌مینستر در لندن – بریتانیا
  • سال ساخت: 1703-1705
  • طراحان: ویلیام ویند (William Winde)، جان نش (John Nash)، آستون وب (Aston Webb)، توماس کوبیت (Thomas Cubitt) و ادوارد بلور (Edward Blore)

این کاخ که از شاهکارهای معماری جهان است، در ابتدا با نام خانه باکینگهام شناخته می‌شد. جورج سوم در سال 1735 در حالی که این عمارت چیزی بیشتر از یک خانه آجری قرمز نبود، آن را خریداری کرد. از آن زمان، معماران مختلفی برای ساختن ساختمانی که امروز به عنوان کاخ باکینگهام می‌شناسیم، کار کردند.

پس از تحمل 9 بار بمباران در طول جنگ جهانی دوم، بازسازی گسترده‌ای بر روی این کاخ انجام شد. با این حال، این بنا یکی از معدود کاخ‌های سلطنتی فعالی است که در حال حاضر در جهان باقی مانده است.

6. خانه آبشار – Fallingwater building

شاهکارهای معماری جهان

  • واقع در: پنسیلوانیا – ایالات متحده آمریکا
  • سال ساخت: 1936-1939
  • طراح: فرانک لوید رایت (Frank Lloyd Wright)

خانه آبشار از زیباترین بناهای معماری جهان و مشهورترین اقامتگاه خصوصی در دنیا است. طراحی منحصر بفرد این بنا به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد این خانه در امتداد یک آبشار 9 متری گسترش یافته و روی زمین سفت بنا نشده ‌است، اما بدیهی است که این چنین نیست. این بنا با طراحی ابتکاری خود، توجه همه را جلب کرد و بلافاصله مشهور شد. خانه آبشار اکنون به عنوان یک بنای تاریخی طبیعی شناخته شده ‌است.

5. پانتئون رم – Pantheon

شاهکار بناهای معماری جهان

  • واقع در: رم – ایتالیا
  • سال ساخت: 27 قبل از میلاد و بازسازی در 113-125 پس از میلاد
  • طراح: مارکوس آگریپا (Marcus Agrippa)

پانتئون از مهم‌ترین بناهای معماری جهان و معبدی برای خدایان است. طراحی منحصربفرد این بنا توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و همان‌طور که زمانی میکل آنژ گفت بیشتر به نظر می‌رسد که کار فرشتگان باشد تا ساخته دست بشر.

این بنا مانند خود شهر رم، در یک روز ساخته نشده است. این ساختمان دو بار تخریب شده و هر بار دوباره ساخته شده ‌است. ساخت این سازه به شکل یک ساختار مستطیل شکل آغاز شد و با گذشت زمان، به ساختمان گنبدی زیبایی تبدیل شد. سقف پانتئون در طول 2000 سال گذشته، الهام‌بخش معماران در سراسر جهان بوده و همچنان بزرگ‌ترین گنبد بتونی غیرمسلح دنیا است.

4. موزه گوگنهایم بیلبائو – Guggenheim Museum Bilbao

مهمترین بناهای معماری جهان

  • واقع در: بیلبائو – اسپانیا
  • سال ساخت: 1997
  • طراح: فرانک گهری (Frank Gehry) از کمپانی Gehry Partners, LLP

موزه گوگنهایم بیلبائو یکی از تحسین‌برانگیزترین آثار معماری معاصر و از بهترین بناهای معماری جهان است. فرانک گهری، معمار آمریکایی-کانادایی، پس از برنده شدن در یک مسابقه معماری برای طراحی این ساختمان، این بنای منحصربفرد را خلق کرد.

این موزه از زمان افتتاح خود در سال 1997، به عنوان یکی از مهم‌ترین بناهای قرن بیستم شناخته می‌شود. این موزه با بیش از یک دهه موفقیت، بیش از صد نمایشگاه را پشت سر گذاشته و بالای 10 میلیون بازدید‌کننده داشته ‌است.

3. ساختمان فلت‌آیرن – Flatiron Building

بهترین بناهای معماری جهان

  • واقع در: منهتن در نیویورک‌سیتی – ایالات متحده آمریکا
  • سال ساخت: 1902
  • طراحان: دانیل برنهم (Daniel Burnham) و فردریک پی. دینکلبرگ (Frederick P. Dinkelberg) از کمپانی D. H. Burnham & Company

شکل متمایز مثلثی این بنا که از ساختمان های شاهکار در جهان است، به آن این امکان می‌دهد که فضای واقع در تقاطع فیفث اونیو و برادوی را پر کند. این آسمان خراش 22 طبقه، هرگز بلندترین ساختمان نیویورک نبود، اما یکی از به یادماندنی‌ترین‌ بناهای این شهر است. اکنون بیش از یک قرن است که این بنای بی‌نظیر منبع الهامی برای هنرمندان و معماران بوده ‌است.

2. ویلا ساوا – Villa Savoye

بناهای معماری جهان

  • واقع در: پوآسی در حومه شهر پاریس – فرانسه
  • سال ساخت: 1928-1931
  • طراحان: لو کوربوزیه (Le Corbusier) و پیر ژانره (Pierre Jeanneret) ‎

ویلا ساوا یک ویلای مدرن و از بناهای شاهکار در جهان به شمار می‌رود. این ویلا بر اساس اصول معماری لوکوربوزیه، طراح بنا، طراحی و ساخته شده ‌است. طرح این بنای مکعبی در عین منطقی بودن، شاعرانه و هنرمندانه است. ویلا ساوا از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بناهای دهه 1930 میلادی و قرن بیستم محسوب می‌شود و منبع الهام سازه‌های بسیاری در سراسر دنیا بوده ‌است.

1. برج خلیفه – Burj Khalifa

مهم ترین بناهای معماری جهان

  • واقع در: دبی – امارات متحده عربی
  • سال ساخت: 2004-2010
  • طراح: آدرین اسمیت (Adrian Smith) از کمپانی Skidmore, Owings & Merrill LLP

برج خلیفه که در ابتدا برج دبی نام داشت، بلندترین آسمان‌خراش دنیا و از شاهکارهای معماری جهان است. حاکم دبی پس از اتمام ساخت این برج به احترام حاکم امارات آن را برج خلیفه نامید. این برج 828.8 متری، 163 طبقه، هزار واحد آپارتمان مسکونی، 49 طبقه اداری، 4 استخر و امکانات بی‌شمار دیگری دارد. 160 اتاق در طبقات ابتدایی این برج نیز توسط جورجیو آرمانی طراحی شده که به هتل آرمانی معروف است و هتلی پنج ستاره است.

کلام آخر

ساختمان های شاهکار در جهان

ساختمان های شاهکار در جهان و سازه‌های مهم معماری در سراسر جهان بر ذهن‌های خلاق اثر گذاشته‌اند. بناهای شاهکار در جهان دقیقاً مانند یک تصویر، جزئیات لحظات خاصی از زمان را مستند می‌کنند. با این حال، بر خلاف عکس‌ها و تصاویر، بناها زنده‌اند و ساخته‌ می‌شوند تا طی سال‌های متمادی به بخشی از زندگی افراد مختلف تبدیل شوند. به همین دلیل است که در تمام بناهای معماری جهان روح زندگی جریان دارد.

کدام یک از بناهای شاهکار در جهان از فهرست بالا را از نزدیک دیده‌اید؟ جای کدام یک از شاهکارهای معماری جهان در فهرست ما خالی است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402