عجیب ترین روستا‌های ایران؛ سفر به سرزمین عجایب این بار در همین حوالی

روستاهای ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ایران پهناور دیدنی‌های شگفت‌آور بسیاری دارد که یکی از آن‌ها روستاهای آن است. در میان روستا‌های ایران نقاط عجیب و حیرت‌انگیزی وجود دارد که هرکسی را مشتاق سفر می‌کند. در این سفر کوتاه با پلازا همراه شوید.

در دل روستا‌های ایران نه تنها زیبایی بلکه در بسیاری از آن‌ها شگفتی و عجایب بسیاری نهفته‌است. برخی از این شگفتی‌ها به دست انسان و برخی دیگر به‌شکل طبیعی رقم‌خورده‎است. این عجایب از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب این سرزمین کهن پراکنده ‌شده‌اند. برخی از این روستاهای عجیب ایران با ویژگی‌های منحصربه‌فردشان آوازه‌ای جهانی یافته و بسیاری نیز در فهرست آثار ملی ایران ثبت ‌شده‌اند. همراه ما شوید تا نگاهی به برخی از این روستاهای عجیب و دیدنی بیندازیم.

در ویدیوی زیر «5 نمونه از عجیب‌ترین روستاهای ایران» را تماشا کنید:

آنچه در ادامه می‌خوانید:

عجیب ترین روستا‌های ایران

در کشور ما روستاهای بسیاری وجوددارند که می‌توان آن‌ها را از عجیب‌ترین روستاهای ایران دانست. در ادامه به تعدادی از این دیدنی‌های عجیب پرداخته‌ایم.

1. روستای چهاربرج؛ روستای نابینایان (خراسان شمالی)

چهاربرج / روستا‌های ایران

روستای چهاربرج که به روستای دوقلوها معروف است یکی از عجیب ترین روستا‌های ایران در شهرستان اسفراین در مرکز استان خراسان شمالی است. بیشتر افراد این روستا نابینا به دنیا آمدند اما عجیب‌تر آن است که حتی حیوانات روستا از جمله گاوها، گوسفندان و گربه‌ها هم نابینا متولد می‌شوند. بسیاری معتقدند که این روستا نفرین ‌شده و یا با یک بیماری طلسم شده‌است. این مسئله باعث ایجاد مشکلات اجتماعی و اقتصادی بسیار برای این منطقه و مردم آن شده‌است.

اگرچه پس از فعالیت‌های چندین گروه از محققان ژاپنی، انگلیسی و ایرانی سرانجام به همت دکتر قیاسوند، پزشک ایرانی و همکارانش ژن نهفته‌ی نابینایی کشف‌شد که در نوزادان این روستا به صورت مادرزادی وجود دارد. طبق گزارشات، چند سالی است که با تشخیص ازدواج‌های پرخطر پیش از عقد، مشاوره‌های ژنتیک و آزمایش‌های پیش از تولد، به‌دنیا ‌آمدن نوزادان نابینا کاهش یافته‌است.

2. روستای ماخونیک؛ روستای لی‌لی‌پوت‌ها (خرسان جنوبی)

روستای ماخونیک / عجیب ترین روستاهای ایران

همچنین بخوانید :

روستای ماخونیک معروف به روستای لی‌لی‌پوت‌ها یکی از هفت روستای شگفت‌انگیز جهان در ایران است. ماخونیک در شهرستان بیشه‌ی استان خراسان جنوبی قرارگرفته‌است. بازدیدکنندگان این روستا انتظار دارند کوتوله‌هایی با قد 20 سانتیمتر ببینند اما واقعیت این است که هرگز مردمی با این اندازه در روستا وجود نداشته‌اند. در گذشته، ساکنان قدیمی روستای ماخونیک حداکثر قدشان 140 سانتیمتر بود. در طول این سال‌ها میانگین قد مردمان این روستا افزایش‌یافته و متعادل‌شده تا حدی که حالا فقط هفت کوتوله که بیشترشان سن بالا هستند، در روستا زندگی می‌کنند.

خانه‌ها هم در روستای ماخونیک به شکلی منحصربه‌فرد در قسمت‌های توخالی دامنه‌ی کوه و به‌صورت فشرده ساخته‌شده‌اند. سقف خانه‌ها بسیار کوتاه و کف آن‌ها نیز یک متر زیر زمین است. از دیگر ویژگی‌های خاص و عجیب این روستا این است که ساکنان آن تا 50 سال گذشته چای و گوشت نمی‌خوردند، شکار نمی‌کردند چون این کارها را گناه می‌دانستند. در این روستا هیچ تلویزیونی وجود ندارد چون اهالی تلویزیون را شیطان می‌دانند. از آن‌جا که سیگار‌کشیدن را برای جامه مضر و خطرناک و ممنوع می‌دانند، هیچ‌کس در روستا سیگاری نیست.

3. روستای میمند (کرمان)

روستا‌های ایران

در38 کیلومتری شهر بابک استان کرمان یکی دیگر از عجیب ترین روستا‌های ایران واقع‌شده‌است که شهرت جهانی دارد. روستای میمند یک روستای دستکند حیرت‌انگیز در دل صخره‌ها با قدمتی 6000 تا 12000 ساله است. بی‌شک، این روستا یکی از نخستین سکونت‌گاه‌های انسان در ایران و یادگاری از دورانی است که بشر کوه را مقدس می‌دانست. به‌علاوه، کتیبه‌ها و سنگ‌نوشته‌هایی در آن‌جا یافت شده‌است. یکی از این نوشته‌ها عبارت است از:

روزی که کوه‌های میمند شکافته شوند و افسانه‌‎های آن تحقق یابند، گنجی نهفته پدیدار می‌شود و تنها کسی  که از سوی خورشید می‌آید به آن دست می‌یابد.

روستای میمند پر از بناهای تاریخی است و در سال 2015 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

4. روستای آب اسک ؛ پادشاهی زنان (مازندران)

از عجیب ترین روستا‌های ایران با سنت‌های منحصربه‌فردش روستای آب‎ اسک در شمال ایران است. این روستا که در 80 کیلومتری آمل در استان مازندران قرارگرفته، دارای یک غار و چشمه‌های آب گرم و آب معدنی در میان کوه‌هاست. اما ویژگی خاصی که این روستا را متمایز کرده و به عنوان یکی از روستاهای عجیب ایران شناخته‌می‌شود سنت‌های منحصربه‌فرد مردمش است. یکی از این سنت‌ها آیین «زن‌شاهی» یا «مادرشاهی» نام دارد که یک روز در سال برگزار می‌شود. در این روز یکی از زنان روستا به انتخاب اهالی انتخاب و حاکم روستا شده و دختران هم نگهبانان روستا می‌شوند.

در طول آیین زن‌شاهی نگهبانان مدام از وضعیت روستا به شاه یا حاکم گزارش می‌دهند. زنان روستا در این روز خود را آراسته، حجاب از سر برداشته و به جشن و پای‌کوبی و بازی‌های محلی می‌پردازند. در این مدت، هیچ مردی از آشنا تا غریبه حق ورود به روستا را ندارد و در‌صورت ورود مجازات می‌شود. آیین زن‌شاهی هم‌زمان با سنت دیگر روستاییان آب اسک یعنی سنت دیرین «برف چال» در یک روز و در جواب آن برگزار می‌شود. برف چال مراسمی است که هر سال در یک روز اهالی روستا قطعات برف را از کوهستان حمل کرده و در گودالی در دامنه‌ی کوه دماوند چال‌می‌کنند. در این مراسم که آب مورد نیاز دام‌ها از آن تأمین می‌شود، به دلیل باورهای بومیان هیچ زنی حق حضور ندارد و در مقابل زنان روستا زن‌شاهی را برگزار می‌کنند.

5.  روستای زرگر ؛ ساکنان اروپایی (قزوین)

روستا‌های ایران

بی‌تردید لیست عجیب ترین روستا‌های ایران بدون ذکر نام روستای زرگر ناقص خواهد ماند. یک روستای ایرانی با ساکنان اروپایی! این روستا بین تهران و قزوین و در شهرستان آبیک واقع‌شده و شهرت آن از رگ و ریشه‎ اروپایی اهالی آن برخاسته‌است. مردم روستای زرگر هم ایرانی و هم اروپایی‌اند و به زبان «رومانو» یا به اصطلاح محلی «زرگری» صحبت می‌کنند و فارسی و ترکی را هم بلدند. به لاتین می‌نویسند و چهره‌شان به آریایی‌ها، گلادیاتورها و وایکینگ‌ها می‌ماند. اهالی زرگر قدبلند و بسیار مهربانند و به کار در مزرعه و یا به پرورش دام مشغولند.

بحث‌های زیادی در مورد اصل و نژاد آن‌ها وجود دارد. برخی معتقدند اصل ونسب آن‌ها مشخص نیست و برخی هم آن‎ها را اصالتاً ایرانی و از نسل سربازان سلسله‌ی شاه‌عباس می‌دانند. بعضی‌ها هم بر این باورند که در جنگ بین ایران و روم پادشاه ایران 200 اسیر رومی را به دلیل قدرتمندی و توانا بودن عفو کرد و بعدها در نزدیکی قزوین ساکن شدند. بر سر تاریخ و حقیقت این روستای عجیب‌و‌غریب حرف‌ها بسیار است و خود روستاییان هم از چون و چرای این ماجرا بی‌خبرند.

6. روستای سرآقا سید (چهارمحال و بختیاری)

عجیب ترین روستا‌های ایران

و حالا نوبت به یکی از کهن‌ترین روستاهای ایران ملقب به ماسوله‌ی زاگرس می‌رسد. روستای سرآقاسید یکی از عجیب ترین روستا‌های ایران و از توابع بخش مرکزی کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری است. این روستای زیبا یکی از روستاهای پلکانی ایران است که رنگ و بویی از زندگی شهری ندارد و زنان و دختران روستا لباس‌های محلی به تن دارند. خانه‌های این روستا خشتی است و معماری آن‌ها، همچون دیگر روستاهای پلکانی، به گونه‌ایست که بام هر خانه حیاط و گذرگاه خانه‌ی دیگریست. دیوارهای ضخیم، درهای چوبی کوتاه و اتاق‌های تودرتوی خانه‌ها از ویژگی‌های جالب معماری روستای سر‌آقا‌سید است.

همچنین بخوانید :

اما ویژگی عجیب این روستا تنها معماری آن نیست بلکه غیرقابل دسترس بودن آن در فصل‌های سرد و برفی است. با اولین بارش برف جاده‌های کوهستانی روستا پوشیده از برف و کاملاً مسدود می‌شود. بنابراین فقط شش ماه از سال راه‌های ارتباطی باز است و ساکنان روستا ماه‌های سرد سال را پشت برف‌ها و بدون دسترسی به سایر نقاط جهان می‌گذرانند.

7. روستای شهرآباد؛ روستای دوقلوها (یزد)

عجیب ترین روستا‌های ایران

و اما نوبت به روستایی عجیب و خاص مشهور به روستای دوقلوها می‌رسد. روستای شهرآباد واقع در شهر ابرکوه استان یزد 240 نفر جمعیت دارد که 40 نفر از آن‌ها دوقلو هستند. در این روستای عجیب بیشتر دوقلوها همسانند. بسیاری از ازدواج‌ها در این روستا فامیلی هستند که این می‌تواند دلیلی برای افزایش دوقلوها باشد. اگر وارد مدرسه‌ی روستا شوید تعداد زیادی از دوقلوها توجه شما را جلب و شما را حیرت‌زده و سردرگم خواهدکرد. بی‌شک، شباهت بسیار کودکان به یکدیگر معلمان مدرسه را به دردسر می‌اندازد.

8. روستای ایستا ؛ ورود بانوان ممنوع! (البرز)

عجیب ترین روستا‌های ایران

یکی از عجیب و غریب ترین روستا‌های ایران روستایی است که در زمان قدیم متوقف شده‌است. روستای ایستا که در شهر طالقان استان البرز در 95 کیلومتری کرج واقع‌شده، جایی است که از سال‌ها پیش فناوری و پیشرفت در آن متوقف شده. جایی که کودکان به مدرسه نمی‌روند و والدینشان به آن‌ها آموزش می‌دهند. جایی که روزنامه و تلفن همراه و حتی اینترنت اجازه‌ی ورود به زندگی اهالی این روستا را ندارند و ساکنانش با تکنولوژی بیگانه‌اند. آن‌ها هیچ‌گونه خدمات دولتی دریافت نمی‌کنند و از برق و گاز هم در این روستا خبری نیست. عجیب‌تر آنکه اهالی ایستا کد ملی و کارت شناسایی ندارند و از‌این‌رو جزو جمعیت ایران به‌شمار نمی‌روند.

از آن‌جا که معتقدند مالک همه چیز خداست، هیچ چیز در این منطقه به هیچ کس تعلق ندارد. اثری از ماشین و تکنولوژی دیده نمی‌شود و همچنان از اسب و گاری استفاده می‌کنند. مردم ایستا صلح‌جو هستند و وارد هیچ‌گونه نزاع و درگیری نمی‌شوند به‌طوری‌که حتی اگر به آن‌ها حمله شود از خود دفاع نمی‌کنند. از دیگر عجایب این روستای حیرت‌انگیز این است که زنان (غریبه) اجازه‌ی ورود به روستا را ندارند. در این روستا هیچ مراسم عروسی و عزا و حتی جشن تولد برگزار نمی‌شود و معتقدند زندگی پیشرفته‌ی امروزی نوعی کفر است.

9. روستای کندوان (آذربایجان شرقی)

روستاهای ایران

شهرستان اسکو در آذربایجان شرقی یکی از سه روستای صخره‌ای جهان را در دل خود جای داده‌است. روستای شگفت‌انگیز کندوان روستایی کهن با پیشینه‌ی تاریخی هفت‌هزارساله است که بر اثر فوران و فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند ایجاد شده‌است. گدازه‌های آتشفشانی به تدریج و به مرور زمان به‌وسیله‌ی باد، برف و باران صخره‌هایی مخروطی به شکل کله‌قند را تشکیل داده‌اند. درون این صخره‌ها که در اصطلاح محلی به «کاران» معروفند، خانه‎‌هایی به‌شکل کندو حفر شده که مردم روستا در این خانه‌‎ها زندگی می‌کنند.

درحقیقت، وجه تمایز روستای کندوان علاوه‌بر معماری صخره‌ای و منحصربه‌فرد، این است که اهالی آن همچنان در روستا سکونت دارند و برخلاف دو روستای صخره‌ای دیگر جهان یعنی داکوتای آمریکا و کاپادوکیه‌ی ترکیه زندگی در کندوان جریان دارد. این ویژگی روستای کندوان را به تنها روستای صخره‌ای زنده‌ و مسکونی جهان تبدیل کرده که هرسال گردشگران بسیاری را جذب می‎‌کند. کلمه‌ی «کندوان» دو مفهوم دارد؛ یکی جمع «کندو» و دیگری به معنی «منبت‌کاران ناشناخته» است. این روستای باستانی و اسرارآمیز در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

10. روستای سیرچ (کرمان)

روستاهای ایران

بی‌شک دیدن سرسبزی در دل کویر یک از شگفتی‌های طبیعت است. بنابراین، نام پدیده‌ای حیرت‌انگیز همچون روستای سیرچ در بین عجیب ترین روستا‌های ایران به چشم می‌خورد. این روستای سرسبز در 60 کیلومتری شرق استان کرمان در همسایگی دشت لوت در شهداد و در محاصره‌ی بیابان‌های عظیم قراردارد. شهر شهداد منزلگاه گرم‌ترین منطقه‎ ایران است که به «گندم سوخته» مشهور است. اما در کمال تعجب طبیعت و ذات آن با هیچ بیابانی سازگار نیست. آب‌و‌هوایش خنک و کوهستانی است. روستای دیدنی سیرچ کوه‌های بلند، چشمه‌های آب‌گرم، رودخانه‌ای زیبا و یک درخت سرو تاریخی دارد که به گفته‌ی اهالی قدمت آن به 2000 سال می‌رسد.

کوهستان برف‌پوش این روستا پاتوق اسکی هم هست. جاذبه‌های طبیعی سیرچ و تناقض شگفت‌آور پدیدآمده در استان کویری کرمان حیرت و زیبایی را همزمان به ارمغان آورده‎است.

11. روستای سراخیه ؛ ونیز ایران (خوزستان)

روستاهای ایران

در میان عجیب ترین روستا‌های ایران نشانه‌هایی از ونیز ایتالیا هم پیدا می‌شود. روستای سراخیه یا صراخیه که در شهرستان شادگان استان خوزستان واقع‌شده، در میان آب قرار دارد و روستاییان برای رفت‌و‌آمد از قایق استفاده می‌کنند. این روستا یکی از تالاب‌های مهم بین‌المللی و در عین‌حال از مناطق محروم ایران است. تالاب شادگان با وجود ظرفیت‌های گردشگری بسیار و موقعیت‌های منحصربه‌فرد، هرگز از توجه کافی در سطح بین‌المللی و حتی در خوزستان برخوردار نبوده‌است.

12. روستای درکش (خراسان شمالی)

روستاهای ایران

اکنون وقت سفر به یک داروخانه‌ی گیاهی در دل طبیعت است که بی‌شک در جمع زیباترین و عجیب ترین روستا‌های ایران قراردارد. روستای درکش، واقع در 30 کیلوکتری شهر آشخانه در خراسان‌شمالی، در میان یک دره قرارگرفته که از جنوب به کوه‌های آلاداغ منتهی می‌شود و رودخانه‌ی درکش نیز از میان آن می‌گذرد. تنها جنگل بلوط شرق کشور در این روستای زیبا و خوش آب‌وهوا قرار دارد. درکش با داشتن کوه‌ها، جنگل‌ها، رودخانه‌ها، مراتع سرسبز و وسیع و همچنین آثار تاریخی دیدنی منطقه‌ای دلنشین را پدید آورده‌است.

هوای خنک این ناحیه، به‌خصوص در تابستان، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب می‌کند. جنگل‌های این روستا یکی از معدود زیستگاه‌های مرال (گوزن قرمز) و دیگر حیوانات نیز هست. یکی از ویژگی‌های جالب و منحصربه‌فرد روستای درکش که به آن شهرت دارد این است که گیاه‌شناسان بیش از 380 گونه گیاه دارویی را در آن‌جا یافته‌اند که حدود 80 نوع از آن‌ها نادر است. این ویژگی درکش را به یک داروخانه‌‌ی طبیعی تبدیل کرده‌است.

کلام آخر

می‌دانیم که سرزمین پر رنگ و لعاب ایران پر است از روستاها و دهکده‌های زیبا و دیدنی. روستاهایی با ویژگی‌های خاص و عجیب که شاید نمونه‌ی آن را نتوان پیداکرد. روستاهایی که در این مقاله نام‌برده‌شد، تنها بخش کوچکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین روستا‌های ایران است. برخی از این روستاها چندان پرآوازه نیستند و برخی دیگر از شهرت ملی و حتی جهانی برخوردارند. شما به کدام یک از این روستاها سفر کرده‌اید؟ چند روستای عجیب دیگر در ایران می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402