روش های آزادسازی فضای هارد دیسک در ویندوز 10

آزادسازی فضای هارد دیسک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز آشنا هستید؟ نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل مایکروسافت دارای ابزارها و راه حل های مختلفی برای خالی کردن درایو سی (C) در لپتاپ و کامپیوتر هستند. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با این روش‌های آزادسازی فضای هارد، آشنا شویم.

برای رفع مشکل پر شدن درایو سی، در ویندوز 11 و 10 می‌توانید از تنظیمات جداگانه و اختصاصی بهره ببرید. مواردی مثل Storage Sense و فشرده‌سازی فایل‌ها از جمله این تنظیمات هستند. همچنین می‌توانید با این قابلیت‌ها، برنامه‌ها و فایل‌های اضافی و بلا استفاده را نیز حذف کنید.

فهرست مطالب

روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز

روش هایی برای خالی کردن فضای هارد دیسک در ویندوز در ویدیوی زیر معرفی شده است. در ادامه نیز تعدادی راه حل برای آزادسازی فضای درایو سی قرار دادیم.

1. پاکسازی درایو C ویندوز کامپیوتر با پاک کردن سطل زباله

فایل‌هایی که شما در ویندوز حذف می‌کنید، کاملا پاک نمی‌شوند و در عوض به سطل زباله منتقل تا بعدا حذف شوند. خود سطل زباله نیز از فضای درایو C برای نگه‌داری این فایل‌ها استفاده می‌کند و به همین خاطر به مرور زمان ممکن است حجم قابل توجهی از هارد شما را فایل‌هایی که فکر می‌کردید پاک شدند، اشغال کرده باشند.

برای پاکسازی سطل زباله اگر آیکون آن را در دسکتاپ دارید روی آن کلیک کنید. در غیر این صورت فایل اکسپلورر را با فشار دادن کلیدهای Win + E باز و در نوار آدرس Recycle Bin را تایپ و اینتر را بزنید.

خالی کردن درایو c در لپتاپ

سپس از بالای نوار آدرس، روی Empty Recycle Bin کلیک و بعد Yes کلیک کنید.

همچنین بخوانید :

2. تنظیمات سطل زباله را تغییر دهید؛ راه حل آزادسازی فضای درایو سی

ویندوز به‌صورت پیش‌فرض همیشه 10 درصد از فضای درایو C را برای سطل زباله کنار می‌گذارد. وقتی حجم اشغالی از این مقدار فراتر رود، به‌صورت خودکار فایل‌ها براساس تاریخ قرار گرفتنشان در سطل زباله، حذف می‌شوند. می‌توانید تنظیمات را تغییر داده و مقدار فضای اشغالی سطل زباله را خودتان مشخص کنید.

برای انجام این کار روی آیکون سطل زباله راست کلیک و Properties را انتخاب کنید. اگر چندین پارتیشن داشته باشید، پارتیشنی که می‌خواهید فایل‌ها در آنجا ذخیره شوند (مثلا درایو C یا D) را انتخاب کنید.

روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز

در قسمت Settings for selected location و با انتخاب Custom size و در کادر Maximum size (MB) می‌توانید حداکثر میزان فضایی که می‌خواهید در این پارتیشن به سطل زباله اختصاص داده شود را مشخص کنید. در صورتی که گزینه Don’t move files to the Recycle Bin. Remove files immediately when deleted را انتخاب کنید، ویندوز فایل‌ها را به سطل زباله انتقال نمی‌دهد و مستقیما آن‌ها را از سیستم حذف می‌کند. در انتها روی Apply و سپس OK کلیک کنید.

2. برای کم کردن حجم اشغال شده درایو C، از Storage Sense استفاده کنید

Storage Sense قابلیتی است که به‌صورت خودکار می‌تواند فایل‌های اضافی مثل فایل‌های موقتی و فایل‌های نصب آپدیت‌ها را شناسایی و حذف کند. این ویژگی تمام درایوها را به‌صورت خودکار برای پیدا کردن این فایل‌ها اسکن می‌کند. البته این روش برای پاك كردن فايل هاي اضافي ويندوز 7 کاربردی نیست و تنها در نسخه‌های 10 و 11 قابل استفاده است. برای فعال کردن این ویژگی ابتدا به تنظیمات بروید و در بخش System، گزینه Storage را انتخاب کنید.

راه حل آزادسازی فضای درایو سی

در پنجره بعدی گزینه Sorage Senese را فعال کنید.

خالی کردن درایو c در لپتاپ

با کلیک روی آن می‌توانید به تنظیمات اضافی این ویژگی نیز دسترسی پیدا کنید. برای مثال در منو Run Storage Sense، می‌توانید زمان‌هایی که می‌خواهید این ویژگی شروع به‌ اسکن سیستم کند را انتخاب کنید. به‌صورت پیش‌فرض این گزینه روی During low free disk space است و هر زمان که درایو شما فضای اضافی کم بیاورد شروع به‌کار می‌کند. اما می‌توانید آن را روی هر روز، هر هفته یا هر ماه نیز قرار دهید.

راه حل آزادسازی فضای درایو سی

همچنین در قسمت Delete files in my recycle bin می‌توانید مشخص کنید که فایل‌ها تا چه زمان در سطل زباله باقی بمانند. پس از گذشت این مدت زمان، ویندوز به‌صورت خودکار آن‌ها را پاکسازی می‌کند. گزینه بعدی نیز به همین ترتیب فایل‌های پوشه دانلود را پس از گذشت مدت زمان مشخصی، حذف می‌کند.

3. حذف فایل‌های موقتی به‌صورت دستی

شما می‌توانید فایل‌های موقتی را خودتان هم به‌صورت دستی از سیستم حذف کنید. این فایل‌ها در اکثر مواقع دلیل اصلی پر شدن بی دلیل درایو C در ویندوز 10 و 11 هستند و چندین گیگابایت از حجم هارد را اشغال می‌کنند. پاک کردن آن‌ها می‌تواند به حل مشکل پر شدن حجم درایو سی کمک کند. برای انجام این کار مانند بالا به تنظیمات بروید و سپس مسیر System —> Storage را انتخاب کنید.

در این قسمت می‌توانید دسته‌بندی‌های مختلف را مشاهده کنید. از تصاویر گرفته تا برنامه‌ها، فایل‌های موسیقی و محتوای قرار گرفته در دسکتاپ. با کلیک روی Show more categories نیز می‌توانید دسته‌بندی‌های بیشتر و حجمی که هرکدام اشغال کردند را ببینید. برای پاک کردن فایل‌های موقت روی Temporary files کلیک کنید.

روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز

در پنجره بعدی، تمامی فایل‌های موقتی موجود در سیستم را مشاهده خواهید کرد. فایل‌های آپدیت، Thumbnail های تصاویر و ویدیوها و از این دست موارد جزو فایل‌های موقت هستند.

راه حل آزادسازی فضای درایو سی

برای پاک کردن هرکدام، آن‌ها را تیک زده و روی گزینه Remove files کلیک کنید.

4. خالی کردن درایو C در لپتاپ با پاک کردن برنامه‌های اضافی

یکی دیگر از راه‌های آزادسازی فضای هارد دیسک پاک کردن برنامه‌هایی است که دانلود کرده‌اید. به آدرس Settings > Apps > Apps & features (از چپ به راست) بروید. در آنجا فهرستی از برنامه‌های نصب شده روی لپ تاپ را می‌بینید. می‌توانید خیلی راحت برنامه‌هایی که خیلی وقت است استفاده نکردید را پاک کنید.
خالی کردن درایو c در لپتاپ

برای راحتی کار خودتان می‌توانید آن‌ها را بر اساس نام، تاریخ یا حجمشان مرتب کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید بفهمید برنامه‌ای که مثلا دوسال پیش نصب کردید و خیلی وقت است استفاده نکرده‌اید مثلا 20 گیگابایت حجم گرفته است. پس بدون هیچ دل بستگی می‌توانید آن را حذف کنید!

برای حذف یک برنامه، روی سه‌نقطه روبه‌روی آن کلیک کنید و دکمه Uninstall را بزنید.

5. در ویندوز 11 برنامه ها را آرشیو کنید

یک راه حل دیگر برای آزادسازی فضای درایو سی، آرشیو کردن برنامه‌ها است. این ویژگی تنها در ویندوز 11 قابل دسترسی است. با فعال کردن آن، ویندوز به‌صورت خودکار برنامه‌هایی که مدام از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را آرشیو می‌کند تا هم در فضای هارد صرفه‌جویی شود و هم این برنامه‌ها با اتصال به اینترنت، پنهای باند شما را اشغال نکنند.

خالی کردن درایو c در لپتاپ

برای خالی کردن درایو C در لپتاپ و فعال کردن این ویژگی به مسیر Settings —> Apps —> Apps & features بروید و روی More settings و بعد Archive apps کلیک کنید.

6. از یک هارد اکسترنال استفاده کنید

پاك كردن فايل هاي اضافي ويندوز 10 و 11 تا حدی می‌تواند به‌شما کمک کند اما می‌توانید با انتقال تصاویر و ویدیوها به هارد اکسترنال و حتی نصب برنامه‌های جدید در این هاردها، تا حد قابل توجهی در ذخیره‌سازی فضای هارد صرفه‌جویی کنید. ویندوز به‌شما اجازه می‌دهد نرم‌افزارها را در هارد اکسترنال نصب کنید اما از قبل باید تنظیمات آن را انجام دهید.

ابتدا به تنظیمات و System و سپس Storage بروید و روی Advanced storage settings کلیک کنید (این گزینه در ویندوز 10 با عنوان More storage settings در دسترس است). در قسمت بعدی، Where new content is saved را انتخاب کنید.

روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز

در پنجره بعدی، روی کادر زیر New apps will save to کلیک و هارد اکسترنال خود را انتخاب کنید.

راه حل آزادسازی فضای درایو سی
در انتها روی Apply کلیک کنید تا تغییرات اعمال شوند. علاوه بر نرم‌افزارها، می‌توانید محل ذخیره اسناد، موسیقی و تصاویر و ویدیوها را نیز به همین شکل تغییر دهید.

7. برنامه‌ها و فایل‌ها را به درایو دیگری منتقل کنید

یک راه حل دیگر برای آزادسازی فضای درایو سی انتقال برنامه‌ها است. برخی از برنامه‌ها مانند برنامه‌هایی که مستقیما از فروشگاه مایکروسافت دانلود کرده‌اید را می‌توانید به یک درایو دیگر انتقال دهید. برای انجام این کار به تنظیمات بروید و اول Apps و بعد Apps & features را انتخاب کنید. برنامه مدنظر را پیدا و روی سه‌نقطه روبه‌روی آن بزنید. اگر برنامه قابلیت انتقال داشته باشد، گزینه Move در دسترس خواهد بود.

کم کردن حجم اشغال شده درایو C

با کلیک روی این گزینه، پنجره زیر نشان داده خواهد شد.

راه حل آزادسازی فضای درایو سی

ابتدا درایوی که برنامه در حال حاضر روی آن نصب است را مشاهده خواهید کرد و در کادر پایین نیز می‌توانید درایوی که می‌خواهید برنامه به آنجا منتقل شود را انتخاب کنید. با کلیک روی Move فرایند انتقال برنامه آغاز خواهد شد.

8. از ویژگی فشرده‌سازی پوشه‌ها استفاده کنید؛ روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز

ویندوز 10 و 11 دارای قابلیتی هستند که با فشرده‌سازی فایل‌ها، حجم اشغال شده پارتیشن را کاهش می‌دهد. البته این ویژگی را بهتر است فقط وقتی که واقعا نیاز به فضای خالی دارید استفاده کنید. همچنین بهتر است در کامپیوترهای ضعیف از این قابلیت استفاده نکنید، چرا که ممکن است روی عملکرد سیستم تاثیر بگذارد.

برای فعال کردن این قابلیت، روی پوشه‌ای که می‌خواهید فشرده‌سازی شود راست کلیک و گزینه Properties را انتخاب کنید. در زبانه General روی Advanced کلیک کنید.

خالی کردن درایو c در لپتاپ

در پنجره باز شده، گزینه Compress contents to save disk space را تیک بزنید.

پر شدن بی دلیل درایو c در ویندوز 10

سپس روی OK کلیک کنید. در پنجره اصلی نیز روی Apply کلیک و بعد گزینه Apply changes to this folder, subfolders and files را انتخاب کنید. سپس دوباره روی OK کلیک کنید تا این فرایند آغاز شود.

همچنین می‌توانید به همین شکل و مثلا برای خالی کردن درایو C در لپتاپ، کل درایو را فشرده‌سازی کنید. فرایند انجام این کار درست مانند بالا است. با این تفاوت که ابتدا باید روی درایو مدنظر راست کلیک و پس از انتخاب Properties، گزینه Compress this drive to save disk space را تیک زده و بعد روی Apply کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب با روش های آزادسازی هارد دیسک در ویندوز آشنا شدیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید تا حد قابل توجهی از حجم اشغال شده هارد سیستم خود کم کنید. در صورتی که شما نیز روش دیگری برای خالی کردن درایو C در لپتاپ یا کامپیوتر سراغ دارید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402