غذای سحری ماه رمضان چه بخوریم؟ و چه نخوریم؟

غذای سحری با مرغ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

غذای سحری باید غذایی کامل و مقوی باشد تا بتواند انرژی مورد نیاز بدن در طول روز را فراهم کند. در این مقاله قصد داریم چندین غذای سحری مناسب را به شما معرفی کنیم.

در ماه مبارک رمضان، سحری یک وعده غذایی مهم محسوب می‌شود که تمام انرژی فرد روزه‌دار را تامین می‌کند. غذای سحری باید به دقت انتخاب شود تا بتواند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب مورد نیاز بدن را در مدت 18 ساعت روزه‌داری فراهم کند. وعده غذای سحری از افطار بسیار مهم‌تر است و حتما باید صرف شود. برخی افراد بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند، اما این کار برای بدن بسیار ضرر دارد و متخصصان تغذیه نیز همواره افراد را به خوردن سحری تشویق می‌کنند. در ادامه این مقاله چندین غذای سحری مناسب و مقوی را به شما معرفی می‌کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

غذاهای مناسب برای سحری

غذای سحری بر خلاف افطار باید غذایی کامل و مقوی باشد تا بتواند تمام انرژی مورد نیاز فرد روزه‌دار را تامین کند. با خوردن غذای سحری مناسب، می‌توانید با کمترین میزان گرسنگی و تشنگی روزه بگیرید و در طول روز نیز مانند قبل کارهای خود را انجام دهید و دچار ضعف جسمانی نشوید. اگر فردی بدون خوردن سحری روزه بگیرد، در طول روز دچار ضعف، بی‌حالی و افت قند خون می‌شود و انرژی مورد نیاز برای انجام امور روزمره خود را ندارد. سوالی که برای اکثر روزه‌داران در ماه رمضان پیش می‌آید این است که چه غذاهایی برای سحری مناسب هستند؟ چه غذایی بخوریم تا کمتر گرسنه و تشنه شویم؟

لیست غذاهای مناسب سحری

وعده سحری در ماه رمضان مانند وعده ناهار است و باید به صورت کامل خورده شود. سحری باید سرشار از کلسیم، پروتئین، کربوهیدرات و انواع مختلف ویتامین‌های مورد نیاز بدن باشد. برای غذای سحری می‌توانید از گزینه‌های پیشنهادی زیر استفاده کنید:

برنج و انواع مختلف خورشت ها

برای غذای سحری می‌توانید برنج را به همراه خورشت‌های مختلف و متنوعی چون خورشت قیمه، قرمه‌سبزی، خورشت مرغ، خورشت آلو و غیره استفاده کنید. مصرف گوشت، لبنیات کم‌چرب و حبوبات برای سحری بسیار مناسب هستند و می‌توانند تمام انرژی مورد نیاز بدن را تامین کنند. سعی کنید حداقل 30 الی 45 دقیقه برای مصرف سحری وقت بگذارید و به هیچ عنوان غذای سحری را با عجله میل نکنید؛ زیرا حجم زیادی از غذا به یک باره وارد معده‌تان می‌شود و پس از صرف غذا ممکن است احساس دل‌درد و یا حالت تهوع داشته باشید.

ماکارونی

ماکارونی نیز یکی از غذاهای مناسب برای سحری است که سرشار از کربوهیدرات است. ماکارونی دارای نشاسته است و کمک بسیاری به رفع احساس گرسنگی فرد روزه‌دار می‌کند. سعی کنید ماکارونی را به همراه قارچ مصرف کنید؛ زیرا قارچ نیز دارای مقادیر زیادی پروتئین است و در کنار ماکارونی می‌تواند یک وعده غذایی سالم و کامل برای سحری باشد. اما به خاطر داشته باشید که نباید ماکارونی را با چربی زیاد میل کنید، زیرا موجب افزایش چربی و فشار خون شده و همچنین باعث ایجاد عطش در طول روز می‌شود.

غذای مقوی برای سحری

انواع پلو ها

علاوه بر مصرف برنج و خورشت برای سحر، می‌توانید از انواع پلوهای مختلف مانند عدس پلو، لوبیا پلو، ته‌چین مرغ و کلم پلو استفاده کنید. این پلوها نیز یک وعده غذایی کامل و مقوی محسوب می‌شوند و می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای غذای سحری باشند و انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کنند.

 میوه و سبزیجات تازه

در کنار غذاهای مختلفی که برای سحری انتخاب می‌کنید، همچنین می‌توانید از انواع سبزیجات تازه مانند ریحان، شاهی، جعفری و غیره استفاده کنید. سبزیجات می‌توانند آب مورد نیاز بدن فرد روزه‌دار را تامین کرده و از تشنگی نیز جلوگیری کنند. در کنار مصرف سبزیجات همچنین می‌توانید از انواع مختلف سالادها مانند سالاد شیرازی و سالاد کاهو و کلم نیز استفاده کنید. خوردن سالاد و سبزیجات، اشتهای شما را باز می‌کند و همچنین سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن هستند.

غذاهای مخصوص سحری

میوه‌ها و سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فیبر و ویتامین و مواد معدنی هستند که می‌توانند سلامت شما را در ماه رمضان تضمین کرده و همچنین از یبوست نیز جلوگیری کنند. پس از صرف غذای سحری حتما سعی کنید یک یا دو میوه مانند هندوانه، موز، انگور، انجیر، سیب، پرتقال و یا طالبی میل کنید. این میوه‌ها آب مورد نیاز بدن شما در طول روز را فراهم می‌کنند و باعث می‌شوند احساس عطش و تشنگی کمتری داشته باشید. از میان تمام میوه‌های گفته شده، «هندوانه» و «طالبی» بیشترین تاثیر را در رفع عطش دارند و متخصصان تغذیه نیز خوردن این دو میوه را در ماه رمضان بسیار توصیه می‌کنند.

 مایعات

در کنار خوردن میوه برای تامین آب مورد نیاز بدن، مصرف مایعات را نباید فراموش کنید. آب یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که برای رفع تشنگی در تمام مواقع استفاده می‌شود، اما به خاطر داشته باشید که نباید آب خیلی سرد بنوشید. علاوه بر مصرف آب می‌توانید از شربت خاکشیر و تخم شربتی، عرق کاسنی و انواع آبمیوه‌های طبیعی مانند آب هندوانه، آب طالبی و غیره استفاده کنید.

پیشنهاد غذای سحری

غذاهایی که نباید برای سحری انتخاب کنید

همانطور که گفتیم، غذای سحری باید یک وعده غذایی کامل باشد تا بتواند تمام انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم کند؛ اما این بدان معنا نیست که برای سحری باید حجم زیادی غذا بخورید. غذای سحری نباید چرب و سنگین باشد، زیرا غذاهای چرب باعث ایجاد تشنگی و عطش می‌شوند و تمام آب موجود در بدن شما را از بین می‌برند. غذاهای تند و استفاده زیاد از نمک و فلفل نیز برای غذای سحری اصلا توصیه نمی‌شوند.

بهترین غذای سحری چیست

فست فود و غذاهای فرآوری شده

استفاده از فست فود، غذاهای فرآوری شده و کنسروی نیز در وعده سحری توصیه نمی‌شود. غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت، فلافل، تن ماهی و غیره علاوه بر مضراتی که برای سلامتی دارند، در طول روز باعث تشنگی می‌شوند. خوردن کله‌پاچه و غذاهای شور نیز برای سحری اصلا مناسب نیست.

مواد غذایی شیرین

خرما، زولبیا و بامیه، شیرینی، عسل و هر مواد غذایی شیرین دیگر نیز برای سحری نباید مصرف شوند؛ زیرا این مواد غذایی میزان قند خون شما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند در طول روز دچار نوسانات قند و در نتیجه تشنگی زیاد شوید.

نوشیدنی های گازدار و کافئین دار

خوردن انواع نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار مانند نوشابه، قهوه و نسکافه نیز برای سحری اصلا توصیه نمی‌شود. نوشابه دارای مقادیر قند بالایی است و قهوه نیز موجب بی‌خوابی و کم آبی بدن می‌شود و باعث می‌شوند در طول روز تمام آب ذخیره شده در بدن خود را از دست بدهید.

غذاهایی که در سحر باید خورد

سیب زمینی سرخ کرده

مصرف سیب‌زمینی سرخ‌کرده نیز برای سحری اصلا مناسب نیست؛ زیرا موجب افزایش قند خون و تشنگی می‌شود.

سس تند و سس مایونز

استفاده از انواع سس‌های تند و سس مایونز نیز برای سحری گزینه مناسبی نیست؛ زیرا دارای چربی زیادی هستند و ممکن است میزان چربی و فشارخون شما را بالا ببرند. به جای استفاده از سس مایونز بر روی سالاد خود می‌توانید از آبلیمو یا روغن زیتون استفاده کنید.

ماهی و کباب

ماهی و کباب به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی از پیاز و یا سیر، آب بدن شما را تخلیه می‌کنند و موجب تشنگی و عطش در طول روز می‌شوند. بنابراین برای وعده سحری از ماهی و یا کباب استفاده نکنید.

غذاهای مناسب برای وعده ی سحر

ما در این مقاله انواع مختلف غذای سحری مناسب و مقوی را به شما معرفی کردیم. سحری مانند وعده ناهار محسوب می‌شود و باید به صورت کامل و مفصل خورده شود، اما نباید در وعده سحری پرخوری و زیاده‌روی کنید. همانطور که گفتیم، برنج و خورشت یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای سحری است. مصرف سالاد، میوه و سبزیجات نیز برای سحری توصیه می‌شود و عطش و تشنگی شما در طول روز را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد. استفاده از غذاهای چرب، شیرین، شور و فست‌فودی نیز برای غذای سحری از سوی پزشکان تغذیه توصیه نمی‌شود.

پاراگراف 30 آرون گروپس
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها