بیوگرافی جان لنون ؛ اسطوره موسیقی و عضو گروه بیتلز

زندگینامه جان لنون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا می‌دانستید جان لنون خواننده، موسیقیدان و آهنگساز معروف موسیقی راک که یکی از اعضای گروه بیتلز است توسط یکی از طرفداران خود به قتل رسیده است؟ در این مقاله مروری بر بیوگرافی جان لنون خواهیم داشت.

جان وینستون لنون (John Winston Lennon) خواننده، ترانه‌‌سرا، موسیقیدان و فعال حقوق بشر اهل انگلیس و متولد 9 اکتبر 1940 (17 مهر 1319) است. او پس از آشنایی با پل مک‌کارنتی (Paul McCartney) در سال 1957 تصمیم به تشکیل گروه بیتلز (The Beatles) گرفت. از این گروه به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین گروه‌ها در تمام دوران نام برده می‌شود. جان لنون پس از ترک گروه بیتلز در سال 1969، به همراه همسرش یوکو اونو (Yoko Ono) که از موسیقی‌دانان ژاپنی آمریکایی است آلبوم جدید خود را منتشر کرد و به صورت تکی به فعالیت خود ادامه داد. در ادامه این مقاله از مجله پلازا به جزئیات بیشتری از بیوگرافی جان لنون می‌پردازیم. همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

بیوگرافی جان لنون

جان لنون کیست؟ در این بخش به زندگینامه جان لنون می‌پردازیم.

اوایل زندگی

جان در شهر لیورپول انگلیس در 9 اکتبر سال 1940 (17 مهر 1319) زمان حمله هوایی آلمان در جنگ جهانی دوم به‌دنیا آمد. او تنها چهار سال داشت که پدر و مادرش از همدیگر جدا شدند و پس از آن با خاله‌اش به‌نام میمی زندگی کرد. پدر او از تاجران دریانورد بود و اکثر اوقات با لنون دیداری نداشته است. مادرش جولیا اولین بار برایش گیتار هدیه خرید و به او یاد داد تا چگونه بانجو و پیانو را بنوازد. مادر جان در جولای 1958 با پلیسی که خارج از شیفت کاری‌اش بود تصادف می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد. این اتفاق ضربه سنگینی به لنون وارد کرد. او مرگ مادرش را یکی از دردناک‌ترین اتفاقات زندگی‌اش عنوان کرده است.

در ادامه زندگی نامه جان لنون می‌خوانیم که یکی از علاقه‌مندی‌های جان در جوانی نقاشی مدل‌های عجیب و غریب بود. با اینکه نمرات خوبی دریافت نمی‌کرد، به‌خاطر استعدادی که در زمینه هنر داشت استادش بر این عقیده بود که او می‌تواند به کالج هنر برود.

تشکیل گروه بیتلز

جان لنون عضو گروه بیتلز / جان لنون کیست

اعضا گروه:

  • جان لنون (John Lennon): نوازنده گیتار الکتریک، خواننده
  • پل مک‌کارتنی (Paul McCartney): نوازنده گیتار بیس، خواننده
  • جورج هریسون (George Harrison): نوازنده گیتار الکتریک، خواننده
  • رینگو استار (Ringo Starr): نوازنده درام، خواننده

الویس پرسلی (Elvis Presley) خواننده و موسیقی‌دان آمریکایی که از شخصیت‌های برجسته قرن بیستم شناخته می‌شود یکی از مشوق‌های اصلی جان لنون 16 ساله بوده است. جان به همراه چندی از دوست‌های خود گروهThe Quarrymen  را در سال 1956 تاسیس کردند. یک سال بعد از تشکیل گروه، در تاریخ 6 جولای 1957 (15 تیر 1336) در جشنی که در کلیسا برگزار شده بود جان با مک کارنتی آشنا می‌شود و خیلی زود از او دعوت می‌کند تا به گروه بپیوندد. جان لنون در گروه بیتلز به همراه مک کارتنی دوتا از مهره‌های اصلی گروه به‌حساب می‌آمدند.

در سال 1957 مک کارتنی، جرج هریسون (George Harrison) را به جان لنون معرفی کرد و هریسون به‌همراه دوست کالج‌ خود استوارت ساتکلیف (Stuart Sutcliffe) به گروه پیوستند. همچنین درآخر پیت بست (Pete Best) نوازنده اصلی درام در سال 1960 به گروه ملحق شد. اولین ضبطی که این گروه انجام داد ترک That’ll Be the Day از خواننده آمریکایی، بنیان‌گذار سبک موسیقی راک اند رول، بادی هالی (Buddy Holly) بوده است. از سبک جان لنون بسیار استقبال شد امروزه یکی از ژانرهای موسیقی معروف در جهان است. پس از چندی اعضا این گروه با الهام از گروه کریکت (The Crickets) که به سرپستی بادی هالی بود تصمیم گرفتند تا اسم گروه را از The Quarrymen به The Beatles تغییر دهند.

جان لنون در گروه بیتلز / زندگی نامه جان لنون

استعداد گروه بیتلز به نوعی توسط کارآفرین انگلیسی برایان اپستاین (Brian Epstein) در سال 1961 کشف شدو این شاید یکی از نقاط عطف بیوگرافی جان لنون بود. او تا زمان مرگش، 27 آگوست 1967 (5 شهریور 1346) مدیریت گروه بیتلز را برعهده داشت و همواره یکی از پایه‌های اساسی گروه بیتلز معرفی می‌شد. این گروه به همراه درامر جدید خود رینگو استار (Richard Starkey) و تهیه‌کنندگی جرج مارتین (George Martin) اولین تک آهنگ خود را با نام Love Me Do در اکتبر 1962 منتشر کردند. این آهنگ در چارت موسیقی انگلستان به رتبه 17 دست یافت.

در ادامه بیوگرافی جان لنون جان لنون می‌خوانیم که این عضو گروه بیتلز به همراه مک‌کارتنی در نوشتن اکثر ترانه‌های گروه نقش پررنگی داشتند و سرانجام اولین آلبوم رسمی گروه بیتلز با نام Please Please Me در 22 مارس 1963 (1 فروردین 1342) منتشر شد. این آلبوم پس از انتشار به رتبه یک چارت‌های New Musical Express و Melody Maker انگلستان دست یافت و در جدول آلبوم موسیقی انگلیس Record Retailer به مدت 30 روز در صدر قرار گرفت. این یک دستاورد بی‌سابقه برای یک آلبوم موسیقی پاپ در آن زمان به حساب می‌آمد.

شهرت گروه بیتلز

گروه انگلیسی بیتلز اولین گروه پسرانه بریتانیایی در جهان بود که توانست در مارکت موسیقی آمریکا به شهرت برسد. اجرا آن‌ها در برنامه تلویزیونی آمریکایی The Ed Sullivan Show در تاریخ 9 فوریه 1964 (19 بهمن 1342) شروع این موج شهرت بوده است. این گروه بعد از حضور در برنامه The Ed Sullivan Show به انگلیس برگشتند و در اولین فیلم خود به‌نام A Hard Day’s Night محصول 1964 در ژانر کمدی سیاه و موزیکال به ایفای نقش پرداختند.

بعد از انتشار دومین فیلم گروه بیتلز به نام Help محصول 1965 در ژانر کمدی، در ماه جون همان سال ملکه الیزابت دوم اعلام کرد که این گروه نشان امپراتوری بریتانیا را دریافت خواهند کرد. در آگوست 1965 این گروه چهار نفره در استادیوم شی نیویورک در مقابل 55 هزار نفر از طرفداران خود اجرا کردند و رکورد جدیدی از خود در تاریخ موسیقی به جای گذاشتند. آهنگ های ذکر شده جز بهترین آهنگ های جان لنون بودند.

ترک گروه بیتلز

برایان اپستاین، مدیر برنامه‌ گروه بیتلز بر اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در تاریخ 27 آگوست 1967 فوت کرد و پس از آن گروه دچار ضربه هولناکی شد؛ زیرا همانطور که پیش از این گفتیم این شخص یکی از مهره‌های اصلی گروه بوده است. بعد از فوت برایان گروه بیتلز تصمیم گرفتند تا با رهبری مک‌کارتنی دوباره کار گروهی را آغاز کنند.

چندی بعد سومین فیلم خود به‌نام Magical Mystery Tour محصول 1967 در ژانر موزیکال تلویزیونی را فیلمبرداری کردند. این فیلم نقدهای بسیاری توسط منتقدین دریافت کرد. به‌نوعی Magical Mystery Tour دستاوردهای تجاری به‌خصوصی را به دست نیاورد و شکست خورد. سرانجام بعد از تنش‌های به وجود آمده جان لنون و همسرش در سپتامبر 1969 گروه را ترک کردند. این خبر تا آوریل 1970 مخفی نگه ‌داشته شده بود بود تا اینکه مک‌کارتنی در برنامه‌ تلویزیونی‌ای این مسئله را مطرح کرد.

فعالیت های سولو: آلبوم Imagine

آهنگ imagine جان لنون / بهترین آهنگ های جان لنون

جان لنون بعد از ترک گروه بیتلز به همراه همسرش یوکو اونو گروه John Lennon/Plastic Ono Band را برای پروژه‌های مشترک و انفرادی خود تشکیل دادند. دومین آلبوم رسمی جان لنون که محبوب‌ترین اثر موسیقی او محسوب می‌شود با نام تصور کن (Imagine) در سال 1971 به‌صورت تکی منتشر شد و توانست به موفقیت‌های بسیاری دست یابد. آهنگ Imagine جان لنون در مجله رولینگ استون (Rolling Stone) که یکی از مشهورترین مجلات در زمینه موسیقی به‌شمار می‌آید جایگاه سوم را کسب کرد و در فهرست بهترین آهنگ‌ها در تمام دوران قرار گرفت. همچنین این آلبوم در چارت موسیقی آلبوم‌های بریتانیا و چارت بیلبورد 200 آمریکا که مربوط به آمار فروش آلبوم‌ها می‌شود رتبه یک را به‌دست آورد. وقتی از او در مصاحبه‌ با مجله‌ای درمورد معنای این آهنگ و کانسپتی که الهام بخش ساخت آلبوم تصور کن Imagine بود پرسیدند چنین عنوان کرده است:

مفهوم یک تقاضا ساده است. اگر شما جهانی از صلح را تصور کنید که در آن طبقه‌بندی مذهبی وجود نداشته باشد، چیزهایی مثل خدای من از خدای تو بزرگتر است نباشد، بعد از آن این تصور می‌تواند به حقیقت بپیوندد.

ترک ?How Do You Sleep از آلبوم Imagine پاسخ راسخ جان لنون به پیام‌های پنهانی بود که در بعضی از آثار تکی مک‌کارتنی دریافت می‌کرد. این دو دوست که پیش از این پارتنر آهنگ‌نویسی یکدیگر بودند کدورت‌ها را کنار گذاشتند، اما هیچوقت دوباره به صورت رسمی با یکدیگر کار نکردند.

در ویدیوی زیر می‌توانید «موزیک ویدئو  آهنگ Imagine جان لنون» را تماشا کنید.

جوایز جان لنون

جان لنون در کل موفق به کسب 22 جایزه و 33 کاندیدی در جشنواره‌های مختلف موسیقی و غیره شده است. از جایزه‌های مطرح این هنرمند می‌توان به دریافت جایزه اسکار بهترین موسیقی فیلم با آلبوم Let It Be آخرین آلبوم بیتلز در سال 1971، برد 6 جایزه گرمی در بخش‌‌های مختلف و در سال‌های مختلف و همچنین به برد 10 جایزه در جشنواره فیلم و تلویزیون BMI اشاره کرد.

بهترین آهنگ های جان لنون

سبک موسیقایی جان لنون راک اند رول (Rock & Roll) بوده و او حدودا بیش 150 آهنگ منتشر کرده است.. در این بخش به معرفی 10 عدد از معروف ترین آهنگ های جان لنون می‌پردازیم.

نام آهنگسال انتشار
Give Peace a Chance1969
Instant Karma! (We All Shine On)1970
Mother1970
Imagine1971
Happy Xmas (War Is Over)1971
Jealous Guy1971
Watching the Wheels1971
Mind Games1973
Whatever Gets You Thru the Night1974
Starting Over1980

علت مرگ جان لنون

چه کسی جان لنون را کشت؟ / علت مرگ جان لنون

جان لنون پس از وقفه‌ای با انتشار آلبوم Double Fantasy در سال 1980 به جهان موسیقی بازگشت. اما تنها بعد از گذشت چندین هفته از انتشار آلبوم، توسط  مارک دیوید چپمن (Mark David Chapman) یکی از طرفداران روانپریش خود با ضرب چندین گلوله در جلوی آپارتمانش به قتل رسید و در تاریخ 8 دسامبر 1980 برابر با 17 آذر 1359 در بیمارستان روزولت (Roosevelt) چشم از جهان فرو بست. قاتل او پس از قتل جان لنون در گوشه‌ای ایستاد و جلدی از کتاب ناطور دشت جروم دیوید سالینجر (Jerome David Salinger) را به دست گرفت و منتظر شد تا دستگیرش کنند. دیوید چپمن در مورد انگیزه قتل لنون ادعاهای مختلفی کرده است، اما درآخر چنین اعترافی کرد:

برای به شهرت رسیدن او را به قتل رساندم، فکر می‌کردم با کشتن او برای خودم کسی می‌شوم.

در پی آن حادثه دلخراش میلیون‌ها طرفدار در سطح جهان عزادار شدند. ترور و مرگ جان تاثیر بسیار عمیقی بر فرهنگ پاپ و جهان امروز گذاشته است و همچنان جان لنون با تحسین نسل جدیدی از طرفداران خود روبه رو است. در چهل و دومین سال روز جان لنون طرفداران در پارک مرکزی نیویورک جمع شدند و یاد او را گرامی داشتند. پس از آن حادثه هر ساله در 8 دسامبر جلو ساختمان Capitol Records که واقع در کالیفرنیا است و یا جلوی ستاره جان لنون در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود جمع می‌شوند و شمع روشن می‌کنند.

نکات جالب درباره جان لنون

در این بخش به نکاتی از جان لنون می‌پردازیم که شاید کمتر در موردشان اطلاعاتی داشته باشید.

حواشی جان لنون

یکی از حواشی بسیار بزرگ جان لنون توهین به حضرت مسیح بوده است. او در یکی از مصاحبه‌های گروه بیتلز با روزنامه The Evening Standard لندن در تاریخ 4 مارس 1966 (13 اسفند 1344) چنین ادعایی را عنوان کرد:

مسیحیت کوچک، ناپدید و در آخر تمام خواهد شد. احتیاجی نیست تا در موردش بحثی کنم؛ من درست می‌گویم و آن را ثابت خواهم کرد. در حال حاضر گروه بیتلز از مسیح هم محبوب‌تر است. مسیحیت یا راک اند رول!؟ نمی‌دانم کدام زودتر تمام خواهد شد. مسیح درست بود، اما طرفدارانش احمق و ساده‌ بودند.

پس از گفته لنون اعتراضات و تهدیدهای بسیاری بر آن‌ها وارد شد، علی‌الخصوص از سمت نواحی جنوب شرقی آمریکا که پروتستان‌های مسیحی در آنجا حضور داشتند. بسیاری از ایستگاه‌های رادیویی پخش آهنگ‌های بیتلز را متوقف کردند. همچنین سوابق آن‌ها به صورت عمومی سوزانده شد، کنفرانس‌های خبری و کنسرت‌هایشان لغو و تحریم شدند. جان لنون بعد از آن در چندین کنفرانس مطبوعاتی عذرخواهی کرد و توضیح داد که او خودش را با مسیح مقایسه نمی‌کرده است. و در آخر چندین سال پس از کشته شدن جان لنون در سال 2008 مقامات مسیحی او را بخشیدند.

زندگی خصوصی جان لنون

جان لنون دوبار ازدواج کرد و از هر دو ازدواجش دو فرزند داشته است. او با همسر اولش سینتیا لنون (Cynthia Lennon) متولد 10 سپتامبر 1939 (18 شهریور 1318) در دانشکده هنر آشنا شد و پس از آن باهم ازدواج کردند. جولیان لنون (Julian Lennon) موسیقی‌دان، تنها فرزند این زوج در 8 آوریل 1963 (18 فروردین 1342) به دنیا آمده است. پس از جدا شدن جان لنون از همسر اولش، مک‌کارتنی آهنگی را با نام Hey Jules برای دلگرمی به جولیان به‌خاطر طلاق گرفتن پدر و مادرش نوشت و تقدیم کرد.

همسر جان لنون / قتل جان لنون

همسر دوم جان لنون، یوکو اونو هنرمند و موسیقی‌دان ژاپنی آمریکایی متولد 18 فوریه 1933 (29 بهمن 1311) است. آن‌ها در گالری اندیکا یوکو اونو که یک گالری هنری ضد فرهنگ بود در نوامبر 1966 با یکدیگر آشنا شدند و 20 مارس همان سال ازدواج کردند. شان تارو اونو لنون (Sean Taro Ono Lennon)، موزیسین، خواننده و تنها فرزند آن‌ها متولد 9 اکتبر 1975 (17 مهر 1354) است. پس از به دنیا آمدن شان، جان لنون به مدت 5 سال از صنعت موسیقی فاصله گرفت.

سخنان جان لنون

جان لنون علاوه بر فعالیت در حوزه موسیقی یکی از فعالان حقوق بشر نیز بوده است.

فروش میلیونی گیتار

گیتار جان لنون در سال 1963 در یکی از برنامه‌های کریسمس گروه بیتلز واقع در پارک فینزبوری لندن گم می‌شود. 50 سال بعد مردی به‌نام جان مک‌کا متوجه شباهت گیتار خود با گیتار لنون می‌شود. بعد از تایید اصالت گیتار مشخص می‌شود که گیتارش همان گیتار گمشده لنون است. این گیتار در سال 2015 در یک حراجی به مبلغ 2 میلیون و چهارصد هزار دلار فروخته شد و رکورد گرانترین گیتار را شکست.

امضای جان لنون

قتل جان لنون

یکی از حقایق عجیب و جالب زندگی این هنرمند دادن امضا به قاتل خود مارک چپمن در روز قتل بود‌. او قبل از این‌که کشته شود به قاتل خود امضا داد و عکاسی توانست این صحنه را ثبت کند.

عینک او، انتخاب خودش نبود

اگر دقت کنیم عینک این خواننده جز استایل همیشگی او بود. اما این انتخاب شخصی جان لنون نبوده است. او سال‌ها از لنز استفاده می‌کرد زیرا حس این را داشت که عینک به او نمی‌آید اما سرانجام سر فیلم‌برداری فیلم How I Won The War 1966 این گریم برای او انجام شد و مورد علاقه خواننده قرار گرفت.

قبل از مرگش تقریبا نابینا بود

شاید این حقیقت را ندانید اما چندین سال قبل مرگ خود، جان لنون تقریبا نابینا شده بود به طوری که بدون عینک اصلا نمی‌توانست راه برود و حتی اگر انگشتی را جلوی چشم او می‌گرفتند نمی‌دید.

او یک صفینه فضایی دیده بود

اگرچه افراد بسیاری تاکنون این ادعا را داشته اند اما جان لنون نیز روزی گفت که صفینه های فضایی را از بالکن خانه دیده است.

جان‌ لنون از صدای خود متنفر بود

یکی از خوش صدا ترین خواننده های جهان از صدای خود متنفر بود! بلکه این امر حقیقت دارد. او وسواس زیادی در ضبط صدای خود به خرج می‌داد و بارها از تهییه کننده خود می‌خواست که صدایش را دوباره ضبط کند.

نوشتن آهنگ برای او یک‌ شکنجه بود

پیرو حقیقت قبل گویی این خواننده از کمبود اعتماد به نفس یا وسواس در کار خود رنج می‌برد. او قبل از مرگ خود ادعا کرد که از آهنگ نوشتن متنفر بود این برایش یک شکنجه محسوب می‌شد. او همیشه آهنگ های نوشته شده را ناکافی و بد می‌دید.

جان لنون گیاهخواری را رها کرد

جورج هریسون اولین عضو بیتل بود که گیاهخوار شد. طبق گفته اکثر منابع، او رسماً در سال 1965 گیاهخوار ی خود را اعلام کرد. پل مک کارتنی چند سال بعد به صف “گیاهخواران” پیوست. رینگو اما به دلایل معنوی مانند پل و جورج گیاهخوار نشد بلکه به دلیل مشکلات سلامتی شروع به این کار کرد. لنون در دهه 1960 سعی می‌کرد گیاهخوار شود اما بازهم به خوردن گوشت باز می‌گشت.

سخن  پایانی

جان لنون کیست / بهترین آهنگ های جان لنون

 

در این مقاله به بیوگرافی جان لنون پرداختیم و جزئیاتی از زندگی این هنرمند مشهور را به اطلاع شما مخاطبان عزیز پلازا رساندیم. همچنین تعدادی از عکس های جان لنون را برای شما گذاشته‌ایم. آیا شما آثار جان لنون را گوش داده‌اید؟ نظرتان راجع به این هنرمند و آثارش چه بوده است؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402