آموزش عکاسی در شب ؛ تنظیمات دوربین برای عکاسی در شب چگونه است؟

آموزش عکاسی در شب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

عکاسی در نور کم شب برای علاقه‌مندان مبتدی این حرفه کاری دشوار و چالش برانگیز است. با این وجود با رعایت نکاتی کلیدی می‌توان به نتایج دلخواه رسید. برای مطالعه مقاله آموزش عکاسی در شب و اطلاع از چند و چون عکاسی با فلاش در شب و سایر تکنیک‌ها، با ما همراه باشید.

حتما تا کنون با عکس‌های پرتره یا عکس های با کیفیت و جذاب از مناظر طبیعی و یا شهری در شب مواجه شده‌اید. گرفتن چنین عکس‌هایی بدون رعایت نکات عکاسی در شب غیرممکن است. ما در این مقاله از پلازا به ترفندهای عکاسی در شب با گوشی یا دوربین حرفه‌ای می‌پردازیم و درباره برخی تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در شب صحبت خواهیم کرد. بدون شک رعایت این نکات نتیجه کار شما را دلپذیرتر خواهد کرد.

همچنین در ویدئوی زیر با «پنج تا از اصول عکاسی در شب» آشنا می‌شوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

آموزش عکاسی در شب : ترفندهای عکاسی با دوربین حرفه‌ای

اگر تجربه‌ عکاسی شما به عکسبرداری در طول روز ختم می‌شود، احتمالا از لذت عکاسی در شب و نتایج خارق‌العاده آن بی‌خبر هستید و یا شاید دشواری عکاسی در شرایط کم نور مانع شما شده است. در ادامه این مقاله از پلازا از نکات مهم عکاسی در شب و عکاسی با فلاش در شب گفته‌ایم که با رعایت آن‌ها دریچه تازه‌ای از دنیای عکاسی به روی شما باز خواهد شد. شما همچنین می‌توانید برای آشنایی با ترفندهای عکاسی از غذا به این مقاله مراجعه کنید.

1. استفاده از سه پایه

عکاسی در نور کم

پیش از شروع آموزش عکاسی در شب شما نیاز به سه‌پایه برای دوربین خود دارید؛ چراکه هرچه موقعیت مکانی شما برای عکسبرداری کم نورتر باشد، دوربین شما هم باید ثابت‌تر و بدون لرزش باشد، در غیر این صورت تصاویر شما تار خواهند شد. در نظر داشته باشید که هرچه پایه دوربین شما سبک‌تر، کوچک‌تر و در عین حال مقاوم‌تر باشد به نفع شما است. ما پایه‌هایی از جنس آلومینیوم و یا ترجیحا فیبر کربن را پیشنهاد می‌کنیم.

2. تنظیمات دوربین را روی حالت دستی (Manual) قرار دهید

عکاسی با فلاش در شب

قبل از اشاره به هر نکته مرتبط با تنظیم دوربین برای عکاسی در شب، باید حتما حالت دستی را فعال کنید. در دوربین‌های جدید حالت خودکار وجود دارد که نتیجه قابل قبولی دارد. اما شما با استفاده از حالت خودکار و عکاسی از منظره شب متوجه نقاط ضعف آن خواهید شد. استفاده از قابلیت دستی در واقع تمام توان دوربین شما را فعال می‌کند و شما می‌توانید تنظیمات را با توجه به موقعیت مکانی تغییر دهید؛ چراکه عکاسی از آسمان پر ستاره، طبیعت، خیابان‌های شب و غیره، هر کدام نیازمند ایزو (ISO)، دیافراگم (Aperture) و سرعت شاتر متفاوتی است.

3. ایزو (ISO) را کم کنید

ترفند های عکاسی در شب

در ادامه مقاله آموزش عکاسی در شب یکی دیگر از اصول عکاسی در شب که مربوط به ایزو است را بررسی می‌کنیم. کار ایزو تنظیم حساسیت دوربین به نور است. ممکن است اینطور تصور کنید که زیاد کردن ایزو دوربین برای عکاسی در شب بهتر است، اما این کار موجب افزایش نویز در تصویر می‌شود. دوربین‌های مختلف محدودیت‌های متفاوتی در کم و زیاد کردن ایزو دارند. تلاش کنید در نور کم درجه ایزو را تغییر دهید تا میزان مناسب آن را نسبت به محیط پیدا کنید. در بیشتر مواقع ایزو 1600 برای عکاسی در شب کافی است، اما اگر دوربین شما قابلیت کاهش دادن بیشتر آن را دارد، می‌توانید درجه ایزو را تا 800 و یا 400 پایین بیاورید.

4. با فرمت RAW عکسبرداری کنید

روش های عکاسی در نور کم

یکی از قواعد عکاسی در شب انتخاب کیفیت مناسب است. در عکسبرداری‌های معمولی بهترین فرمت JPEG است؛ چراکه حجم کمی را اشغال می‌کند و به هنگام آپلود نیازی به تغییر فرمت نیست. اما در شرایط خاص مانند عکاسی در شب، شما نیاز به کیفیت خیلی بیشتری دارید. بنابراین بهترین فرمت برای این موقعیت فرمت RAW است. فرمت RAW حجم خیلی بیشتری را اشغال می‌کند و بعد هم نیاز است که عکس را ادیت کنید، اما در عوض کیفیت بسیار بیشتری به عکس شما خواهد داد و حتی پس از پست شدن از کیفیت آن کاسته نمی‌شود. شما بعدا می‌توانید در صورت تمایل فرمت RAW را به JPEG تغییر دهید.

5. لوکیشن عکاسی را بشناسید

آموزش عکاسی با فلاش در شب

یکی از نکات مهم  آموزش عکاسی در شب این است که لوکیشن‌تان را بشناسید. شما قرار است در تاریکی عکاسی کنید، پس بهتر است از قبل با محیط عکاسی‌تان آشنا باشید و برای عکس‌هایتان برنامه‌ریزی کنید. حواستان به مشکلات یا سختی‌های احتمالی در آن لوکیشن باشد. از خودتان این سوال‌ها را بپرسید: آیا در این مکان از نور مصنوعی استفاده می‌شود؟ آیا این نور، رنگ‌ها را تغییر می‌دهد؟ کدام زاویه برای عکاسی بهتر است؟ چطور می‌توانید به بهترین شکل ممکن از نوری که در اختیار دارید استفاده کنید؟

6. چند عکس تمرینی بگیرید

پیش از قرار دادن دوربین روی پایه و شروع عکاسی، چند عکس تمرینی بگیرید. برخلاف عکاسی در روز، شما نمی‌توانید دوربین را روی حالت خودکار بگذارید و تنها با فشار دادن شاتر انتظار عکسی زیبا داشته باشید. در شرایط کم نور، نیاز است که اصولی عکاسی کنید.

7. حالت براکتینگ نوردهی (Bracket exposures) را امتحان کنید

عکاسی حرفه ای در شب

در توضیح کار حالت Bracket exposures باید بگوییم که شما با فعال کردن این حالت می‌توانید از یک سوژه مشخص با سه تنظیمات متفاوت و یا بیشتر عکس بگیرید. ممکن است بپرسید که مزیت این قابلیت در چیست. با استفاده از حالت Bracket exposures شما می‌توانید یک عکس را در نور، رنگ و تنظیمات متفاوت ببینید و در نهایت بهترین را انتخاب کنید. علاوه براین شما با استفاده از Bracket exposures می‌توانید تصاویر را با نوردهی بالا بازسازی کنید و به این شکل جزئیاتی را که یک دوربین معمولی موفق به ثبت آن نمی‌شود را نمایان کنید.

8. استفاده از حالت Aperture Priority برای سوژه های ثابت

اگر هنوز کار با حالت دستی دوربین برای شما دشوار است، می‌توانید از قابلیت Aperture Priority استفاده کنید. تا زمانی که سوژه مورد نظرتان متحرک نباشد، مانند مناظر و ساختمان‌ها، این حالت سریعترین راه عکاسی در شب است. باید در نظر داشت که فعال کردن این حالت سرعت شاتر را به صورت خودکار در می‌آورد و شما در صورت نیاز برای تغییر سرعت شاتر باید از حالت دستی (Manual) و یا Speed Priority استفاده کنید.

9. سرعت های متفاوت شاتر را امتحان کنید

مراحل تنظیم دوربین گوشی برای عکاسی در شب

یکی از پرطرفدارترین ترفندهای آموزش عکاسی در شب، ایجاد خط نور است. برای گرفتن نتیجه‌ای مانند عکس بالا، حالت Shutter Priority را فعال و سپس Shutter speed را انتخاب کنید. در این حالت دوربین به صورت خودکار دیافراگم را انتخاب می‌کند. این حالت از اصول عکاسی در شب به شما کمک می‌کند تا خط نورهای دنباله‌دار زیبا و جذابی را به وجود آورید. البته گرفتن چند عکس تمرینی را فراموش نکنید. برای اینکه به نور و رنگ دلخواه برسید چندین بار سرعت شاتر را تغییر دهید. هرچه سرعت شاتر پایین‌تر باشد، خط نور مورد نظرتان طولانی‌تر می‌شود.

جالب است بدانید که از این حالت برای آسمان شب هم می‌توانید استفاده کنید. تعداد دفعات معمول نوردهی (Exposure) برای عکاسی از ستارگان بین 10 تا 30 ثانیه است. یادتان باشد که ستارگان در آسمان در حرکتند پس هرچه سرعت شاتر پایین‌تر باشد خط نور ستارگان طولانی‌تر خواهد بود.

10. حالت Bulb را امتحان کنید

تنظیمات دوربین گوشی برای عکاسی در شب

طولانی‌ترین زمانی که برای سرعت شاتر می‌توان ایجاد کرد 30 ثانیه است. اما گاهی این مدت زمان برای رساندن شما به نتیجه دلخواه کافی نیست و اینجا حالت Bulb وارد عمل می‌شود. شما با فعال کردن این قابلیت تا زمانی که شاتر را نگه دارید می‌توانید مدت زمان سرعت شاتر را بالا ببرید. از آنجایی که این قابلیت در حالت دستی دوربین فعال می‌شود نیازمند آن است که کمی در استفاده از این قابلیت با تجربه باشید؛ بنابراین مانند قبل توصیه می‌کنیم که از گرفتن چند عکس تمرینی و کسب تجربه غافل نشوید.

11. از انعکاس اشیا غافل نشوید

تنظیم دوربین برای عکاسی در شب

یکی دیگر از اصول عکاسی در شب توجه به انعکاس اشیا و سوژه‌ها است. انعکاس تصاویر سوژه‌ای است که در طول روز زیاد به چشم نمی‌خورد، اما در شب به واسطه نور اجسام زیبایی بیشتری دارد.

12. نورپردازی

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره در شب

گاهی اوقات برای عکاسی حرفه ای در شب ترجیح می‌دهید از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا عکس‌هایتان تار نشوند. در این حالت باید یک منبع نوری قوی در نزدیکی سوژه داشته باشید. بهتر است منبع نور را در مکان‌های مختلف قرار بدهید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. البته حواستان باشد که حین عکاسی پرتره، نور را در چشم سوژه نیندازید. این کار، همانطور که خودتان می‌دانید، باعث می‌شود سوژه چشم‌هایش را کمی ببندد یا اخم کند و به این صورت عکس آن‌طوری که دلتان می‌خواهد از آب درنمی‌آید.

اما وقتی از منبع نور حرف می‌زنیم منظورمان چیست؟‌ اگر می‌خواهید عکس‌هایتان تار نباشند، می‌توانید عکاسی با فلاش در شب را امتحان کنید. استفاده از یک فلاش جدا از دوربین باعث می‌شود که نتیجه بهتری از عکاسی در نور کم دریافت کنید. علاوه بر آن می‌توانید از نورهای طبیعی محیط یا نورهای LED نیز استفاده کنید.

13. دمای رنگ

آموزش عکاسی در شب

یکی از ترفند های عکاسی در شب که از اهمیت بالایی برخوردار است، دمای رنگ است. در آموزش عکاسی با فلاش در شب باید به شما بگوییم که وقتی مشغول عکاسی پرتره هستید و از چند نور مختلف استفاده می‌کنید، ممکن است رنگ صورت سوژه غیرطبیعی و عجیب به‌نظر برسد. برای همین است که معمولا در آموزش روش های عکاسی در نور کم پیشنهاد می‌شود از نور محیط یا نورهای مصنوعی مناسب استفاده کنید.

ترفندهای عکاسی در شب با گوشی

عکاسی در نور کم

همانطور که می‌دانید، عکاسی در نور کم آن هم با گوشی‌های هوشمند، کار ساده‌ای نیست. تنها دو راه جلوی پای شما وجود دارد. یا می‌توانید قید عکاسی در شب را بزنید، یا اینکه با انجام یک‌سری مراحل، عکس‌های زیبا و جادویی در شب ثبت کنید. اگر راه دوم را انتخاب می‌کنید، با ما همراه باشید تا چند ترفند عکاسی در شب با گوشی را با شما در میان بگذاریم.

1. استفاده درست از فلاش موبایل

فلاش موبایل خود را دست کم نگیرید. حتما تا به حال عکاسی با فلاش در شب را با گوشی خود امتحان کرده‌اید. گاهی نور فلاش برای سوژه‌ای که می‌خواهیم زیاد است. شما در این شرایط می‌توانید برای عکاسی با فلاش در شب یک کاغذ و یا دستمال جلوی فلاش نگه دارید تا کمی از شدت نور بکاهد و به روشنایی دلخواه برسید.

2. برنامه‌های مخصوص نوردهی طولانی (Long Exposure)

یکی از تنظیمات دوربین گوشی برای عکاسی در شب که بسیار مفید و کاربردی است، استفاده از نوردهی طولانی است. برای این‌کار باید سرعت شاتر را تغییر بدهیم. پیش‌تر نیز به تأثیر سرعت شاتر در عکاسی در شب اشاره کردیم. می‌دانیم در دوربین‌های حرفه‌ای چطور سرعت شاتر را تنظیم کنیم، اما حین عکاسی با گوشی چه کار باید بکنیم؟ باید از برنامه‌های مخصوص این کار استفاده کنیم. برنامه Manual برای iOS و Manual Camera برای اندروید، انتخاب‌های مناسبی هستند. این برنامه‌ها به شما اجازه می‌دهند سرعت شاتر را کنترل کنید.

3. استفاده از سه‌پایه

عکاسی با فلاش در شب

یکی از نکات مشابه در عکاسی در نور کم برای گوشی و دوربین‌های حرفه‌ای، استفاده از سه‌پایه است. فرقی ندارد از چه دوربینی استفاده می‌کنید، وقتی از لانگ اکسپوژر یا همان نوردهی طولانی استفاده می‌کنید درصورتیکه دوربین‌تان ثابت نباشد، عکس‌ها تار می‌شوند. پس برای عکاسی با گوشی در شب نیز، حتما از سه‌پایه‌های مخصوص گوشی استفاده کنید.

4. نرم افزارهای ادیت عکس

طبیعتا قابلیت‌های عکاسی یک موبایل به اندازه دوربین نیست. به همین منظور شما پس از گرفتن عکس با رعایت نکاتی مانند استفاده از فلاش، روشنایی‌های موجود در خیابان و ثابت نگه ‌داشتن گوشی، بهتر است که از نرم‌افزارهای ادیت استفاده کنید. با استفاده از این برنامه‌ها می‌توانید روشنایی، وضوح، رنگ و موارد دیگری را تغییر دهید. پیشنهاد ما به شما نرم‌افزار پیکس‌آرت (PicsArt) است.

یکی از کارهایی که در ادیت عکس‌هایتان می‌توانید انجام بدهید، استفاده از گرین (Grain) و همینطور فیلترهای سیاه و سفید است. استفاده از کمی گرین، نه تنها عکستان را خراب نمی‌کند، بلکه باعث دوچندان شدن زیبایی آن نیز می‌شود. گاهی اوقات سیاه و سفید کردن عکس نیز، باعث بهبود آن می‌شود.

آموزش عکاسی در شب ؛ ایده‌های عکاسی پرتره در نور کم

اگر همه مراحل بالا را مطالعه کردید، در این قسمت می‌توانید با چند ایده جالب و پر استفاده برای عکاسی با فلاش در شب یا عکاسی در نور کم آشنا شوید. این ایده‌ها برای عکاسی پرتره مناسب هسند.

نور پشت

ترفند های عکاسی در شب

درست مثل روز، اینکه یک منبع نور را در پشت سر سوژه قرار بدهید باعث ثبت تصویری جالب و خیره‌کننده می‌شود. می‌توانید برای این کار از فلاش، نورهای LED یا نورهای محیط استفاده کنید.

عکاسی با فلاش در شب بارانی

روش های عکاسی در نور کم

ترکیب باران، شب و فلاش، باعث ثبت تصویری به یادماندنی و خاص می‌شود. البته می‌توانید به جای عکاسی با فلاش در شب، از نورهای نئون نیز استفاده کنید. این سبک بکگراند، زیبایی جادویی‌ای به تصویرتان می‌افزاید.

نورهای خیابان

آموزش عکاسی با فلاش در شب

احتمالا تا کنون متوجه شده‌اید که یکی از پرطرفدارترین بک‌گراند‌ها برای عکاسی در نور کم، نورهای خیابان است. البته حواستان باشد برای اینکه در این شرایط عکسی زیبا با عمق کم ثبت کنید، باید حتما از دیافراگم باز استفاده کنید.

استفاده از فشفشه یا ریسه نور

عکاسی حرفه ای در شب

حتما عکس‌های زیادی را دیده‌اید که سوژه‌های آ‌ن‌ها فشفشه یا ریسه‌ی نور در دست دارند. با حرکت دادن فشفشه‌ها در آسمان شب، تصاویر جالبی می‌توانید ثبت کنید. سعی کنید سرعت‌های شاتر متفاوت را امتحان کنید تا عکس دلخواهتان را ثبت کنید. از سرعت شاتر بالا استفاده و کم‌کم آن را پایین بیاورید. در سرعت شاتر پایین نورها تار می‌شوند و جلوه هنرمندانه‌ای به عکستان می‌بخشند.

درمورد استفاده از ریسه‌های LED در آموزش عکاسی در شب نیز می‌توانید از روش مشابهی استفاده کنید. از مدل یا سوژه‌ی خود بخواهید که ریسه را در دست بگیرد. هرچه مقدار این نور بیشتر باشد، عکس‌ها بهتر می‌شوند.

کلام آخر

مراحل تنظیم دوربین گوشی برای عکاسی در شب

علاقه‌مندان عکاسی همواره به دنبال تجربه راه‌ها و سوژه‌های متفاوت و جدیدی هستند. حتی پیشرفته‌ترین و گران‌ترین دوربین‌های عکاسی هم اگر در حالت خودکار قرار بگیرند، توانایی و قابلیت‌هایشان به شدت محدود می‌شود. پس اگر هدف ما عکاسی حرفه‌ای باشد، نیاز است که از تنظیمات دستی دوربین سر درآوریم تا نتایج بسیار بهتر و زیباتری را در پی داشته باشیم. در این مقاله تلاش کردیم تا به آموزش عکاسی در شب، عکاسی با فلاش در شب و همچنین مراحل تنظیم دوربین گوشی برای عکاسی در شب بپردازیم. توجه به نکات ذکر شده و تمرین و رعایت آن‌ها می‌تواند نتیجه دلخواه ما را به همراه داشته باشد. آیا تا به حال عکاسی در شب را تجربه کرده‌اید؟ این تکنیک های عکاسی در شب برایتان مفید بود؟ شما نکته دیگری در ذهن دارید؟ حتما برای ما از تجربیات خودتان بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402