بیوگرافی اریک کلپتون ؛ از تاثیرگذارترین گیتاریست های تاریخ موسیقی

اریک کلپتون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اریک کلپتون (Eric Clapton) یکی از تاثیرگذارترین گیتاریست‌های تاریخ موسیقی است. در این مقاله بیوگرافی اریک کلپتون را به همراه حواشی زندگی او خواهید خواند. با ما همراه باشید.

در پاسخ به سوال «اریک کلپتون کیست» باید بگوییم که اریک کلپتون گیتاریست، خواننده و ترانه سرای انگلیسی در سبک راک و بلوز است. او در تاریخ 30 مارس 1945 (10 فروردین 1324) متولد شد. او تنها هنرمندی است که سه بار عضو تالار مشاهیر راک اند رول شده است؛ یک بار به عنوان سولو آرتیست، یک بار به عنوان عضو گروه یاردبردز (Yardbirds) و یک بار به عنوان عضو گروه کریم (Cream).

از کلپتون به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین گیتاریست‌های تمام دوران یاد می‌شود. کلپتون در فهرست 100 گیتاریست برتر تاریخ مجله رولینگ استون رتبه دوم را کسب کرد و در فهرست 50 گیتاریست برتر مجله گیبسون، رتبه چهارم را به دست آورد. همچنین در فهرست 10 گیتاریست الکتریک مجله تایمز در سال 2009 به رتبه 5 دست یافت. همچنین باید بگوییم که او در قید حیات است و سن اریک کلپتون به تازگی به 76 سال رسید. با زندگینامه اریک کلپتون همراه پلازا باشید.

در ویدیوی زیر می‌توانید «اجرای آهنگ Tears in Heaven اریک کلپتون» را تماشا کنید و بشنوید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

بیوگرافی اریک کلپتون

دوران کودکی و جوانی

بیوگرافی اریک کلپتون

همچنین بخوانید :

اریک پاتریک کلپتون (Eric Patrick Clapton) در 30 مارس 1945 (10 فروردین 1324) در شهر ساری انگلستان چشم به جهان گشود. او در تولد 13 سالگی خود یک گیتار آکوستیک هدیه گرفت و نوازندگی را از همان کودکی آغاز کرد. کلپتون به طور مداوم با گیتار خود می‌نواخت و بسیار تحت تاثیر سبک بلوز قرار گرفت. او ساعت‌های طولانی را صرف آموختن آکوردهای موسیقی بلوز می‌کرد.

نواختن او به قدری خوب بود که در سن 16 سالگی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سال 1962 به همراه دوستش شروع به نواختن در خیابان‌های شهر کردند. وقتی کلپتون 17 سال داشت، به یک گروه R&B انگلیسی به نام روسترز (Roosters) پیوست. او در ژانویه 1963 این گروه را ترک کرد.

گروه ها

اریک پاتریک کلپتون

برای بررسی بیوگرافی Eric Clapton، به گروه‌هایی که در آن‌ها فعالیت داشته است، باید اشاره شود. بعد از نوازندگی در چند گروه محلی مختلف، اریک کلپتون به گروه یاردبردز (Yardbirds) در سال 1963 پیوست. او در این گروه جایگزین گیتاریست اصلی شد. بعد از مدتی، به علت نارضایتی اریک کلپتون از تغییر سبک گروه از بلوز راک به سبک پاپ راک عامه پسند، در سال 1965 از گروه جدا شد. کلپتون با گروه John Mayall & the Bluesbreakers روی یک آلبوم کار کرد و در نهایت در سال 1966 این گروه را ترک کرد. او گروه کریم (Cream) را با همکاری درامر جینجر بیکر (Ginger Baker) و بیسیست جک بروس (Jack Bruce) تشکیل داد. کلپتون در این گروه به سبک بلوز مبتنی بر سایکدلیک پاپ نوازندگی می‌کرد.

در این زمان، طرفداران از کلپتون به عنوان بهترین گیتاریست انگلستان نام می‌بردند. با ظهور جیمی هندریکس (Jimi Hendrix)، رقابتی بین او و کلپتون شکل گرفت. ورود جیمی هندریکس تاثیر زیادی در حرفه کلپتون داشت.

همچنین بخوانید :

گروه کریم (Cream) به عنوان یکی از اولین گروه‌های بلوز راک، نقش سازنده‌ای در موسیقی داشتند. آن‌ها با فروش میلیونی در سراسر جهان به موفقیت‌های بزرگی دست یافتند. با این حال، عمر همکاری این سه نفر به دلیل مصرف مواد مخدر و الکل و ایجاد تنش، بسیار کوتاه بود. گروه کریم (Cream) نیز سرانجام در سال 1968 از هم پاشید. آلبوم خداحافظی گروه کریم (Cream)، به نام Goodbye، شامل اجراهای زنده این گروه بود که اندکی بعد از فروپاشی گروه منتشر شد.

در همین زمان، اریک کلپتون با همکاری جورج هریسون (George Harrison)، عضو گروه بیتلز، تک آهنگی به نام Badge را منتشر کردند. این دو نفر بعد از این همکاری بسیار با یکدیگر صمیمی شدند. همچنین اریک کلپتون در تکنوازی قطعه When My Guitar Gently Weeps با گروه بیتلز همکاری کرد. علاوه بر این کلپتون در آلبوم انفرادی جورج هریسون به نام Wonderwall Music نیز حضور داشت. لازم به ذکر است که اریک با هر 4 عضو گروه بیتلز رابطه خوب و نزدیکی داشت. کلپتون بعدها در چند آهنگ از جان لنون (John Lennon) نیز همکاری و با گروه بیتلز اجرای زنده داشت.

همچنین بخوانید :

بعد از از بین رفتن گروه کریم (Cream)، اریک کلپتون به همراه جینجر بیکر، استیو وینوود (Steve Winwood) و ریک گراچ (Ric Grech) گروه بلوز راک بلایند فیت (Blind Faith) را تشکیل دادند. این گروه نیز پس از انتشار یک آلبوم و یک تور، منحل شد. آهنگ‌های Can’t Find My Way Home و Presence of Lord از بهترین آهنگ‌های این آلبوم هستند. در آخر، در سال 1970 اریک کلپتون فعالیت انفرادی خود را آغاز کرد.

فعالیت انفرادی

آهنگ های اریک کلپتون

اریک کلپتون در کنار فعالیت انفرادی خود با گروه‌هایی مثل دلانی اند بانی (Delaney & Bonnie) و گروه درک اند د دامینوز (Derek and the Dominos) نیز فعالیت و همکاری داشت. در گروه دلانی اند بانی، کلپتون به خوانندگی و ترانه سرایی تشویق شد. در این دوران، کلپتون با هنرمندانی مثل دکتر جان (Dr. John)، لئون راسل (Leon Russell)، بیلی پرستون (Billy Preston)، رینگو استار (Ringo Starr)، هاولین ولف (Howlin’ Wolf)، استیون استیز (Stephen Stills) و دیو میسون (Dave Mason) نیز همکاری داشت. همچنین با همکاری گروه درک اند د دامینوز، یکی از بهترین آهنگ های اریک کلپتون یعنی آهنگ Layla، ساخته شد.

همچنین بخوانید :

یکی از آهنگ های معروف اریک کلپتون، یعنی آهنگ عاشقانه Layla از داستان لیلی و مجنون از نظامی گنجوی، شاعر ادبیات کلاسیک فارسی الهام گرفته شده بود. این کتاب هدیه یکی از دوستان اریک بود و عمیقاً او را تحت تاثیر قرار داد. در زمان پخش آلبوم Layla، مرگ جیمی هندریکس شوک بزرگی به کلپتون وارد کرد و کاور Little Wing به عنوان ادای احترام به جیمی هندریکس، به همراه گروه درک اند د دامینوز منتشر شد.

بعد از جدایی از دامینوز، اریک کلپتون آلبوم 461 Ocean Boulevard را ضبط کرد. این آلبوم به ترانه‌های جمع و جورتر و سولوهای گیتار کمتر تاکید داشت. در سال 1975 آلبوم There is One in Every Crowd نیز روند موفقیت آمیز را ادامه داد. نام اصلی این آلبوم The World’s Greatest Guitar Player (بزرگ ترین گیتاریست جهان) بود که پیش از منتشر شدن به There is One in Every Crowd تغییر یافت؛ زیرا اریک کلپتون احساس می‌کرد که معنی کنایه آمیز آن ممکن است باعث سوء تفاهم شود.

بعد از انتشار آلبوم‌ها، کنسرت اریک کلپتون در سراسر جهان برگزار می‌شد و آثار برجسته‌ای نیز تولید می‌کرد. از جمله این آثار می‌توان به آهنگ Wonderful Tonight اریک کلپتون، آلبوم E. C. Was Here، آلبوم No Reason To Cry با همکاری باب مارلی (Bob Marley) و گروه د بند (The Band) و آهنگ Cocaine اشاره کرد.

کلپتون در طی دهه‌های بعدی به فعالیت انفرادی خود ادامه داد و چندین آلبوم و آهنگ موفق تولید کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به کاور آهنگ باب مارلی یعنی آهنگ I Shot The Sherrif، آلبوم Slowhand در سال 1977 و آلبوم August در سال 1986 اشاره کرد. در سال 1984، اریک کلپتون در آلبوم انفرادی راجر واترز، عضو گروه پینک فلوید، به نام The Pros and Cons of Hitch Hiking همکاری داشت. از آن زمان، واترز و کلپتون رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. در سال 1985، آلبوم Behind the Sun از کلپتون منتشر شد که محبوب ترین آهنگ‌های آن، آهنگ Forever Man و She’s Waiting است.

کلپتون همچنین در تولید موسیقی متن بعضی از فیلم‌ها نیز همکاری داشته است که یکی از مشهور ترین این آهنگ‌های اریک کلپتون لبه تاریکی است که برای فیلم Edge of Darkness ساخته شده است. این آهنگ همچنین برنده جایزه British Academy Television نیز شده است. آلبوم Journeyman کلپتون در سال 1989 منتشر شد و شامل طیف گسترده‌ای از سبک‌ها مثل بلوز، جاز، پاپ و سول بود. آهنگ Bad Love از این آلبوم به صورت تک آهنگ منتشر شد و برنده جایزه گرمی برای اجرای راک وکال مرد شد.

همچنین بعد از مرگ فرزند کلپتون، غم و اندوه او در قالب آهنگ Tears in Heaven اریک کلپتون، ابراز شده است. آهنگ اریک کلپتون اشک در بهشت، جزو آلبوم Unplugged او بود و برنده 6 جایزه گرمی شد. آلبوم Unplugged در جدول فروش آلبوم‌های انگلستان به رتبه یک رسید. با فروش بیش از 10 میلیون نسخه در ایالات متحده آمریکا گواهینامه الماس را دریافت کرد. در سال 1992 اریک کلپتون آهنگ Tears in Heaven را در جوایز موسیقی MTV اجرا کرد و برنده جایزه بهترین ویدیوی مردان شد.

در سال 1996 آلبوم Change The World اریک کلپتون به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. همچنین از جوایز اریک کلپتون می‌توان به جایزه گرمی (Grammy) برای آهنگ My Father’s Eyes در سال 1998 اشاره کرد. از سال 1999، اریک کلپتون چندین آلبوم بلوز راک و بلوز سنتی منتشر کرده است. آخرین آلبوم او، آلبوم Happy Xmas در سال 2018 بود. این آلبوم تاکنون آخرین آلبوم او محسوب می‌شود که متشکل از آوازهای کریسمس است. این آلبوم بیست و چهارمین آلبوم استودیویی اریک کلپتون است.

جوایز اریک کلپتون

بیوگرافی Eric Clapton

همچنین بخوانید :

کلپتون تاکنون موفق به دریافت 18 جایزه گرمی (Grammy) شده است. او همچنین جایزه Brit Award برای کمک‌های برجسته به موسیقی را دریافت کرده است. به علت خدمات بزرگ به موسیقی، کلپتون در سال 2004 جایزه CBE را در کاخ باکینگهام دریافت کرد. به علاوه، او 4 جایزه Ivor Novello را از آکادمی ترانه سرایان، آهنگسازان و نویسندگان انگلیسی دریافت کرده است که شامل جایزه Lifetime Achievement نیز می‌شود. در زندگینامه اریک کلپتون، باید به فروش بیش از 100 میلیون نسخه از آثار او در سراسر جهان نیز اشاره کرد. این، کلپتون را به یکی از پرفروش‌ترین موسیقی دانان جهان تبدیل کرده است.

زندگی خصوصی اریک کلپتون

زندگینامه اریک کلپتون

از حواشی اریک کلپتون می‌توان به اعتیاد او به الکل و مواد مخدر اشاره کرد. موفقیت‌های شغلی کلپتون در سال 1970 کاملاً در تضاد با مبارزاتی بود که در زندگی شخصی‌اش با آن‌ها روبرو شد. همچنین مسائل رابطه عاشقانه باعث شد که به اعتیاد به الکل و مواد مخدر رو بیاورد. بعد از منحل شدن گروه دامینوز، کلپتون به محل زندگی خود پناه آورد و اعتیاد به هروئین او آغاز شد. این اعتیاد باعث ایجاد وقفه در زندگی شغلی او شد. این امر به قدری نگران کننده بود که او در طول یکی از اجراهای خود از هوش رفت و بعد از احیا، سعی کرد که اجرای خود را از سر بگیرد.

در سال 1974 زندگی مشترک اریک کلپتون و همسرش، پتی بوید (Pattie Boyd)، آغاز شد. نکته جالب در مورد همسر اریک کلپتون این است که او قبلاً همسر جورج هریسون، یکی از اعضای گروه بیتلز و دوست صمیمی اریک کلپتون، بوده است. این سه نفر به مثلث عشقی راک اند رول شهرت دارند. بعد از این ازدواج، اریک کلپتون مصرف هروئین را کنار گذاشت. همچنین اجراهای بی نظیر اریک کلپتون به همراه یک گروه تور آغاز شد.

ازدواج بوید و کلپتون با خیانت و خشونت خانگی همراه بود. اریک کلپتون در مصاحبه‌ای اعتراف کرد که نسبت به همسر خود، خشونت نشان می‌داده است. در سال 1984 اریک کلپتون رابطه‌ای با مدیر AIR Studios Montserrat آغاز کرد. اگرچه هر دو آن‌ها در آن زمان ازدواج کرده بودند. آن‌ها صاحب یک دختر شدند که تا سال 1991 از رسانه‌ها مخفی شد. نام دختر آن‌ها روث (Ruth) است. اریک کلپتون و پتی بوید سرانجام در سال 1989 از یکدیگر جدا شدند. علت جدایی آن‌ها رابطه اریک کلپتون با لوری دل سانتو (Lory Del Santo) بود.

به دنبال رابطه لوری دل سانتو و کلپتون، پسر آن‌ها یعنی کانر (Conor) به دنیا آمد. کانر در سن 4 سالگی از پنجره طبقه 53 به پایین سقوط کرد و درگذشت. آهنگ اشک در بهشت کلپتون، درباره غم او در رابطه با مرگ فرزندش است.

در سال 2002، کلپتون 53 ساله با ملیا مک انری (Melia McEnery) 22 ساله ازدواج کرد و اکنون آن‌ها سه دختر به نام‌های جولی رز (Julie Rose)، الا می (Ella May) و سوفی بل (Suphie Belle) دارند. همچنین اریک یک نوه نیز از بزرگترین دخترش یعنی روث دارد.

کلپتون در سال 2013 بیماری خود را فاش کرد. این بیماری، بیماری نوروپاتی محیطی است که باعث احساس درد و سوزن سوزن شدن در پاها و بازوها می‌شود.

سخن پایانی

اریک کلپتون یکی از بزرگ‌ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان تاریخ به شمار می‌رود که تاثیر بسیار زیادی بر صنعت موسیقی جهان، به خصوص موسیقی راک داشته است. همچنین او با سختی‌های زیادی در زندگی مواجه شده است. همه این‌ها، او را به یک انسان بزرگ و یکی از بهترین و بزرگ ترین موسیقی‌دانان جهان تبدیل می‌کند. در این مقاله، با زندگی کلپتون آشنا شدید و همچنین عکس های اریک کلپتون را مشاهده کردید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402