دلایل خش خش اسپیکر گوشی چیست؟ + راهکارهای حل این مشکل

دلایل خش خش اسپیکر گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اسپیکر گوشی به دلایل مختلف نرم افزاری و سخت افزاری ممکن است دچار آسیب شود و عملکردش مختل گردد. این اختلال گاهی بصورت خش خش بروز می‌کند که برایمان بسیار آزار دهنده است. با ما در پلازا همراه باشید تا دلایل خش خش اسپیکر گوشی موبایل را بررسی کنیم و راه کارهایی برای رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی به شما ارائه دهیم.

هنگام شنیدن موزیک مورد علاقه‌تان و یا دیدن فیلمی که به تازگی دانلود کرده‌اید، اگر کیفیت اسپیکر گوشی مناسب نباشد دل زده خواهد شد. حال اگر مشکل فقط کیفیت پایین اسپیکر نباشد و همراه پخش صدای اصلی فیلم یا موزیک، نویز یا صدای خش خش نیز از بلندگوهای گوشی پخش شود قطعا بسیار آزار دهنده خواهد بود. زمانیکه این اتفاق ناخوشایند برای بار اول پیش می‌آید حس سردرگمی و دستپاچگی نیز به ناراحتی‌تان اضافه می‌شود؛ زیرا در آن لحظه نمی‌دانید که برای رفع مشکل چه باید بکنید. وقتی هم که کلا هیچ یک از دلایل خش خش اسپیکر گوشی را ندانید مقداری عصبانیت نیز چاشنی کار می‌شود.

دلایل خش خش اسپیکر گوشی

خش خش اسپیکر گوشی ناگهان اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانیکه درست وسط پخش یک فایل صوتی و یا تصویری هستید و همه چیز طبق روال عادی خود پیش می‌رود ناگهان صداهای عجیب و غریبی از بلندگوهای گوشی خارج شده و اجازه پخش صدای اصلی فیلم یا موزیک مورد نظر را نمی‌دهد. ضمنا گاهی اوقات نیز ممکن است مشکل فقط صدای نویز اسپیکر گوشی نباشد و کلا صدای خروجی از اسپیکر قطع شود و یا به اصطلاح گوشی سایلنت گردد. بهرحال در همه این شرایط باید به دنبال راه‌کاری برای رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی باشیم.

همچنین بخوانید :

دلایل خش خش اسپیکر گوشی هم می‌تواند از سخت افزار و نرم افزار خود گوشی و هم به دلیل حوادث بیرونی مثل ضربه خوردن و یا دستکاری‌های اشتباه خودمان باشد. اسپیکر گوشی از قطعات حساسی ساخته شده که به راحتی آسیب پذیر هستند. همچنین این حساسیت به دلیل سوراخ‌های روی سطح گوشی که برای پخش صدا ایجاد شده‌اند بیشتر هم هست. ورود آب، گرد و غبار و حتی یک جسم خارجی به سوراخ‌های اسپیکر می‌تواند به آن آسیب برساند و دلیلی بر خش خش اسپیکر گوشی باشد یا به کل باعث قطع صدا شود. برای رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی نیز اگر کار به موارد حاد نرسیده باشد و صرفا مشکل نرم افزاری باشد می‌توان با چند ترفند ساده مشکل را برطرف کرد. پس در این مقاله از پلازا با ما همراه باشید تا ابتدا دلایل خش خش اسپیکر گوشی را بررسی کنیم و سپس راه حل‌هایی را برای رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی به شما ارائه دهیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دلایل خش خش اسپیکر گوشی

همانطور که پیش‌تر گفته شد دلایل خش خش اسپیکر گوشی هم مربوط به تنظیمات نرم افزاری نامناسب و ناهماهنگ با سخت افزار خود گوشی است و هم اینکه اتفاقات خارجی مثل ضربه یا نفوذ آب می‌تواند باعث آن شود. این یعنی گوشی شما هر چه که باشد امکان بوجود آمدن مشکل برای اسپیکر آن هست. نکته جالب توجه این است که خیلی‌ها فکر می‌کنند که فقط صاحبان گوشی‌های ارزان قیمت و احتمالا اندرویدی به دنبال رفع مشکل اسپیکر گوشی های اندرویدی خود هستند و گوشی آیفون با آن قیمت نجومی‌اش از این قاعده مستثنی است. اما باید گفت که اینطور نیست و گوشی‌های آیفون نیز که کیفیت ساخت خوبی هم دارند دچار این معضل می‌شوند و همواره موارد زیادی از مشکل صدای خش خش اسپیکر آیفون نیز به گوش می‌رسد.

خش خش اسپیکر گوشی به دلیل وارد شدن ضربه به آن

گوشی‌های موبایل چون همواره در همه شرایط همراه ما هستند لذا در معرض آسیب‌های مختلف قرار می‌گیرند. شاید پرتکرارترین اتفاقی که برای همه ما پیش آمده، به زمین افتادن یا ضربه خوردن گوشی است. چندبار برایتان اتفاق افتاده که گوشی از دستتان رها شود و به زمین بیفتد؟ با هر بار زمین خوردن و یا وارد آمدن ضربه به گوشی تمامی قطعات سخت افزاری درون آن دچار مشکل می‌شوند و این مشکل قطعا برای دوربین و اسپیکر به دلیل حساسیت بالای آنها بیشتر خواهد بود.

وارد شدن ضربه به گوشی بدون شک باعث افت کیفیت اسپیکر آن می‌شود و با تکرار این اتفاق قطعا این قطعه به مرور از کار خواهد افتاد. به همین دلیل هم هست که همواره همگان توصیه می‌کنند که یک کاور یا گارد مناسب برای گوشی‌تان تهیه کنید تا ضربات را به خود بگیرد و مانع آسیب رسیدن به گوشی شود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
معرفی بهترین اسپیکرهای کامپیوتر (رومیزی) در سال 2021
تیم پلازا04 فروردین 1400 11:30
thumbnail
بهترین گوشی های گیمینگ 2020 ؛ راهنمای خرید گوشی برای ...
محمد امین سرافراز28 آذر 1399 21:15

خیس شدن و مشکل خش خش اسپیکر گوشی

نفوذ قطرات آب به داخل اسپیکر نیز می‌تواند یکی از دلایل خش خش اسپیکر گوشی باشد. اسپیکر گوشی همواره به طور مستقیم با محیط اطراف در ارتباط است و آب و رطوبت به راحتی می‌تواند از طریق سوراخ‌های اسپیکر وارد گوشی شود. در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در گوشی‌هایی که ضد آب نیستند حتی ورود یک قطره آب به داخل سخت افزار گوشی و مخصوصا اسپیکر آن می‌تواند باعث اخلال در عملکرد آن شود. پس در مراقبت از گوشی خود در برابر نفوذ آب جدی باشید و ترجیحا زیر باران و یا در محیط استخر یا هر جایی که احتمال می‌دهید امکان خیس شدن گوشی‌تان هست از گوشی خود استفاده نکنید.

آب رفتن در اسپیکر گوشی

حال اگر به هر دلیل گوشی موبایل شما کاملا خیس شد و آب به درون اسپیکر آن نفوذ کرد سعی کنید تا چند ساعت از گوشی خود استفاده نکنید تا گوشی کاملا خشک شود. اگر بعد از مدتی با پخش یک فایل صوتی صدای خش خش از اسپیکر خارج شد، احتمالا رطوبت در داخل گوشی باقی مانده است. توجه کنید که مدام فیلم و موزیک پخش نکنید تا مثلا تست اسپیکر گوشی انجام دهید و صحت آن را چک کنید. برای رفع این مشکل بهتر است کاور گوشی را دربیاورید، اگر می‌توانید قاب جلویی و پشتی آن را باز کنید و گوشی را در یک محیط خشک در معرض هوای آزاد قرار دهید. حتی‌المقدور از سشوار برای خشک کردن قطعات گوشی استفاده نکنید؛ چون هوای گرم با سرعت زیاد وقتی به سطح قطعات الکترونیکی برخورد می‌کند باعث دگرگونی ساختار آنها می‌شود.

نفوذ گرد و غبار از دلایل خش خش بلندگوی گوشی است

گرد و غبار از عوامل همیشگی اما مرموز خش خش اسپیکر گوشی موبایل است. گرد و غبار دیده نمی‌شوند و به یک باره نیز وارد اسپیکر نمی‌شوند تا تشخیص داده شوند. نفوذ و انباشته شدن تدریجی گرد و غبار در داخل اسپیکر به مرور باعث کاهش حجم صدای بلندگوهای گوشی و ایجاد نویز و خش خش در آنها می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق و رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی، سعی کنید هر از چند گاهی با یک مسواک خشک سطح خارجی و سوراخ‌های اسپیکر را تمیز کنید.

همچنین بخوانید :

البته در برخی از گوشی‌های موبایل قابلیتی تحت عنوان Self-Cleaning وجود دارد که با فعال کردن آن یک فایل صوتی با صدای بلند و ریتمی ضربه‌ای پلی می‌شود که باعث راندن گرد و غبار از سطح اسپیکر به طرف بیرون می‌شود. ضمنا اگر خیلی حرفه‌ای هستید، برای رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی در اثر تجمع گرد و خاک می‌توانید قاب گوشی را باز کنید، اجزای آن را جدا کنید و با یک مکنده گرد و غبار را از روی سطح آنها جمع کنید.

رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی

خش خش اسپیکر گوشی به دلیل مشکلات نرم افزاری

مشکلات نرم افزاری نیز یکی از دلایل خش خش اسپیکر گوشی است. گاهی ممکن است سهوا یکی از نرم افزارهای گوشی را دستکاری کرده باشید و باعث ایجاد صدای نویز از اسپیکر گوشی و یا قطع صدا شوید. مثلا در بخش مربوط به Equalizer در نرم افزارهای پخش موسیقی با اعمال تغییرات در فرکانس بخش‌های مختلف ممکن است حجم صدای تنظیم شده توسط شما از توانایی اسپیکر گوشی بیشتر باشد و در نتیجه صدای خروجی همراه با نویز و خش خش باشد. یا مثلا در بخش تنظیمات صدای گوشی قسمت Do Not Disturb را فعال کرده باشید که در این شرایط گوشی خود به خود از پخش صدا از اسپیکر جلوگیری می‌کند. پس بهتر است تا جایی که از اعمال تنظیمات در بخش‌های مربوط به صدا اطمینان کامل ندارید از دستکاری آن خودداری کنید.

علت خش خش اسپیکر گوشی

همچنین گاهی ممکن است با نصب یک اپلیکیشن جداگانه روی گوشی، بلافاصله اسپیکر آن قطع شود. در این شرایط احتمالا برنامه مورد نظر با گوشی شما سازگاری ندارد و بهتر است هر چه زودتر آن را از گوشی خود پاک کنید. اگر هم چندین اپلیکیشن مختلف همزمان نصب کرده‌اید و نمی‌دانید مشکل از کدام است می‌توانید از قابلیت Freezing که در برخی از گوشی‌ها موجود است استفاده کنید و اپلیکیشن مخرب را پیدا کنید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
مقایسه و بررسی شیائومی ردمی نوت ۱۰ و ردمی نوت ۱۰ پرو
عباد رمضان زاده23 دی 1400 11:30
thumbnail
بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M31s؛ مشخصات، دوربین و قیمت
تیم پلازا14 اسفند 1399 20:00

مشکلات سخت افزاری اسپیکر گوشی

به مرور زمان و با استفاده زیاد از اسپیکر گوشی مخصوصا پخش فیلم و موسیقی با صدای زیاد، تدریجا اسپیکر گوشی ضعیف شده و کیفیت صدای آن افت می‌کند. با ادامه این روند امکان دارد که صدای خروجی از بلندگوهای گوشی با نویز و خش خش همراه شود. اینجاست که به این نتیجه می‌رسید که اسپیکر گوشی‌تان خراب شده  و باید آن را تعمیر و در شرایط حاد تعویض کنید. تعویض و تعمیر اسپیکر گوشی موبایل حتما خرج زیادی روی دستتان خواهد گذاشت، پس بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله سعی کنید که از اسپیکر گوشی خود به خوبی مراقبت کنید. مثلا به مدت طولانی فیلم و سریال با گوشی خود نگاه نکنید، به مدت طولانی با گوشی خود موزیک پلی نکنید و همیشه سعی کنید لول (Level) صدای خروجی از گوشی را نهایتا تا دو سوم حجم ماکزیمم بالا ببرید.

رفع مشکل خش خش اسپیکر گوشی

تا به اینجای کار صرفا دلایل خش خش اسپیکر گوشی را بررسی کردیم. علت خش خش اسپیکر گوشی هر چه که باشد ناامیدکننده است و باید هرچه زودتر راه‌کاری برای رفع آن پیدا کنیم. البته که اگر وضعیت خیلی وخیم باشد و مشکل صدای خش خش اسپیکر ناشی از آسیب رسیدن به قطعات داخلی آن باشد راهی جز تعمیر و تعویض آن توسط یک کارشناس وجود ندارد. اما در شرایط نرم افزاری و وجود باگ در عملکرد گوشی می‌توان با چند ترفند ساده مشکل را پیدا و رفع کرد.

دلیل خش خش اسپیکر موبایل

 راه اندازی مجدد گوشی

اولین و مناسب‌ترین راه برای رفع هر نوع مشکلی در هر وسیله الکترونیکی‌ای راه اندازی مجدد (Restart) آن است. اگر برای اولین بار و در حین پخش موسیقی اسپیکر گوشی شما دچار اخلال شد و صدای خش خش از آن خارج شد، بلافاصله پخش را متوقف کنید و گوشی را ریستارت کنید. اینکار باعث پاکسازی و راه‌اندازی مجدد حافظه کش گوشی می‌شود و اگر باگی در عملکرد آن وجود داشته باشد رفع می‌شود. البته که حل مشکل خش خش اسپیکر موبایل همواره همینقدر راحت نخواهد بود، ولی این کار دم دست‌ترین و مفیدترین راه‌حل ممکن در بسیاری از مواقع است.

استفاده از حالت Safe Mode

Safe Mode حالتی در همه گوشی‌های اندرویدی است که با فعال سازی آن گوشی تنها با سرویس‌ها و نرم افزارهای نصب شده پیش فرض (Default) اجرا می‌شود. حالت Safe Mode امکان مداخله به برنامه‌های دیگر Third party را نمی‌دهد. با فعال سازی این حالت می‌توانید بسیاری از مشکلات گوشی خود را پیدا و رفع کنید.

برای دسترسی به حالت Safe Mode ابتدا کلید روشن خاموش گوشی را برای چند ثانیه نگه دارید. پس از اینکه گزینه‌های Power off، ری‌استارت و Sleep را مشاهده کردید، گزینه Power off را لمس کنید و چند ثانیه دیگر صبر کنید. پس از نمایش عبارت مربوط به ورود گوشی به حالت Safe Mode گزینه OK را بزنید. اگر با نگه داشتن گزینه Power off پیغام مربوط به ورود به حالت Safe Mode ظاهر نشد، می‌بایست این کار را برای گزینه Restart امتحان کنید.

پس از بارگذاری مجدد گوشی در حالت Safe Mode یک فایل صوتی از روی صداهای ذخیره شده داخلی گوشی را اجرا کنید. اگر صدای پخش شده واضح و بدون خش خش بود پس مشکل مربوط به برنامه‌ای خاص و یا تنظیماتی است که خودتان روی گوشی اعمال کرده‌اید و باید آنها را تغییر دهید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
علت داغ شدن گوشی های مختلف سامسونگ و شیائومی (اندروید) ...
تیم پلازا04 تیر 1402 11:30
thumbnail
آیا وصل بودن شارژر به پریز برق مشکل دارد؟
محمدجواد پورمحمد15 خرداد 1401 08:30

ریست کردن گوشی

اگر پس از استفاده از حالت Safe Mode متوجه سالم بودن اسپیکر گوشی خود شدید، بلافاصله باید برنامه مخرب را پاک کنید یا تنظیماتی را که اشتباهی اعمال کرده‌اید تغییر دهید. اگر نمی‌دانید که علت خش خش اسپیکر گوشی دقیقا از چه برنامه و تنظیماتی است پس مجبور به ریست کردن گوشی خود هستید. این کار به عنوان گزینه نهایی به شما پیشنهاد می‌شود و قبل از آن سعی کنید تا جای ممکن منشا مشکل را پیدا و آن را پاک کنید. قبل از ریست کردن گوشی هم حتما از تمامی اطلاعات و فایل‌های شخصی خود بکاپ تهیه کنید تا مبادا برای رفع یک مشکل، مشکل دیگری بوجود بیاورید و کل اطلاعات گوشی‌تان را از دست بدهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد بطور جامع عواملی که باعث ایجاد مشکل برای اسپیکر گوشی می‌شوند بررسی و متعاقبا راه‌کارهایی برای رفع آنها ارائه شوند. هرچند که دلایل خش خش اسپیکر گوشی محدود به موارد فوق نیست و گاهی برای عیب یابی اسپیکر گوشی موبایل نیاز به مراجعه به یک نمایندگی یا تعمیرگاه مجاز برای یافتن اصل موضوع است.

در هر صورت با در نظر گرفتن چند نکته ساده که در ابتدای این متن ذکر شد و رعایت آنها می‌توان از بسیاری از مشکلات و اتفاقات غم‌انگیز بعدی جلوگیری کرد. شما بعنوان مخاطب پلازا که تا اینجا با ما همراه بودید چطور فکر می‌کنید؟ آیا یک گوشی موبایل ارزش مراقبت‌های سخت‌گیرانه را دارد؟ یا نه نیازی به این همه وسواس نمی‌بینید و معتقدید که وقتی هزینه‌ای برای چیزی صرف می‌کنید باید نهایت لذت را از آن ببرید؟ نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید؛ مشتاق شنیدن آنها هستیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402