فنگ شویی در خانه؛ آشنایی با قوانین فنگ شویی در معماری

فنگ شویی Feng shui
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فنگ شویی در خانه علمی است که به کمک آن می‌توان وسایل موجود در منزل را به بهترین شکل چید و انرژی مثبت محیط اطراف خود را چند برابر کرد. در ادامه به فنگ شویی و کاربرد قوانین آن در خانه خواهیم پرداخت.

فنگ شویی یک فلسفه و علم باستانی است که حدود 5 هزار سال پیش از چین ظهور کرده است. اصول ابتدایی فنگ شویی از طبیعت گرفته شده و به فرد کمک می‌کند که انرژی‌های منفی و مثبت محیط پیرامون خود را شناسایی کرده و با افزایش انرژی مثبت و کاهش انرژی منفی، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.

یکی از کاربردهای اصلی این علم، استفاده از فنگ شویی در خانه است. درواقع فرد می‌تواند با استفاده از فنگ شویی و به‌کارگیری قوانین آن، وسایل منزل خود را به گونه‌ای بچیند که بیشترین انرژی مثبت را در محیط اطراف خود داشته باشد. اگر شما هم به این علم علاقمند هستید، پیشنهاد می‌شود در ادامه این مقاله با پلازا همراه باشید تا اطلاعات بیشتری پیرامون فنگ شویی، تاریخچه آن و استفاده از اصول اولیه آن در چیدمان خانه کسب کنید.

در ویدیوی زیر «آشنایی با قوانین فنگ شویی در معماری خانه» را تماشا کنید:

در ادامه می‌خوانید:

فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی در چینی به معنای «باد و آب» است و یک فلسفه و علم باستانی است که از چین ظهور کرده است. درواقع منظور از باد همان نفس انسان است و تقریبا 60 درصد از بدن همه انسان‌ها از آب تشکیل شده است. این علم به هماهنگی و ایجاد هارمونی با محیط اطراف فرد می‌پردازد و می‌کوشد تا انرژی مثبت که از آن با نام «چی» یاد می‌شود، به خوبی در محیط زندگی فرد جاری شود. اصول ابتدایی فنگ شویی از قوانین طبیعت سرچشمه گرفته و به افراد کمک می‌کنند که کیفیت انرژی‌های مثبت و منفی اطراف خود را شناخته و با افزایش انرژی‌های مثبت و کاهش انرژی‌های منفی، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. درواقع اصول فنگ شویی و به‌کارگیری آن به فرد کمک می‌کنند که استرس خود را کاهش داده و در مقابل، سلامتی و شادی را به زندگی خود بیاورد.

در علم فنگ شویی گردش انرژی از طریق 5 عنصر آب، خاک، آتش، چوب و فلز صورت می‌گیرد که چنانچه با یکدیگر هماهنگ باشند، مفید خواهند بود و در غیر اینصورت، مشکل‌ساز می‌شوند. پیشنهاد می‌شود چنانچه به مطالعه مقالات علمی علاقمند هستید، حتما سری به مقاله «10 نمونه معروف حساسیت غذایی» نیز بزنید.

تاریخچه فنگ شویی

براساس برخی از نظریه‌ها، قدمت و سابقه فنگ شویی به 5 هزار سال پیش برمی‌گردد. برخی بر این باورند که در آن زمان فردی به نام فوهسی در دهکده‌ای به نام لو در کشور چین زندگی می‌کرد. در این دهکده رودخانه‌ای وجود داشت که هرسال طغیان می‌کرد و خسارات بسیاری را به ساکنین آن دهکده و محصولات کشاورزی‌شان وارد می‌ساخت. بالاخره یک روز فوهسی از بالای کوه به مسیر رودخانه نگاه می‌کند و تصمیم می‌گیرد که مسیر آن را تغییر دهد. پس از سعی و تلاش فراوان، سرانجام فوهسی موفق می‌شود که با تغییر مسیر رودخانه، از طغیان و به وجودآمدن خسارات و آسیب‌های بسیار جلوگیری کند.

فنگ شویی در خانه

پس از گذشت چند سال، فوهسی به پادشاهی می‌رسد و مجددا سعی می‌کند با بکارگیری همان اصول، قوانین جدیدتری را طراحی کرده و در ساختمان کاخ شخصی خود پیاده کند. به همین علت است که او را بنیانگذار علم فنگ شویی می‌دانند؛ هرچند که از آن زمان سند و شواهد مکتوبی در دسترس نیست. این درحالی است که در سال‌های بعد نیز پادشاه دیگری به نام King Wen نیز راه فوهسی را ادامه داد و با شناخت عناصر و قدرت‌های زمین و انرژی آن‌ها، اصول فنگ شویی را به تکامل رساند.

در سال‌های بعد و در زمان امپراطوری چو یوان چوان، تمام متخصصین فنگ شویی کشته شدند و فرمول‌های مربوط به این علم جمع‌آوری شد و در عوض فرمول‌های اشتباه در اختیار مردم قرار داده شد. به گونه‌ای که شهر ممنوعه که در زمان لی در شمال غربی پکن ساخته شد با فرمول‌های دروغین بنا شده بود و به همین علت دوام نیاورد و نابود شد. این در حالی است که در قرن 17 میلادی مجددا استفاده از فنگ شویی در چین رونق گرفت و امروزه استفاده از این علم در کشورهایی نظیر تایوان، سنگاپور و هنگ‌کنگ به مراتب بیشتر از چین مشاهده می‌شود.

فنگ شویی در خانه

در ادامه به نکاتی درباره فنگ شویی در خانه می‌پردازیم.

1- تختخواب، میز و اجاق گازتان را در موقعیت فرماندهی قرار دهید

در فنگ شویی یک مفهوم معروف به نام موقعیت فرماندهی (Commanding position) وجود دارد که به بهترین جایگیری اشیا و معمولا یک میز، تختخواب و اجاق گاز موجود در منزل اشاره دارد. در این موقعیت انرژی شخص تقویت شده و سلامت و رفاه او بهبود می‌یابد. در موقعیت فرماندهی سعی بر آن است که اشیا اصلی بدون آنکه به صورت کاملا مستقیم روبه‌روی در ورودی قرار گیرند، در مسیر در باشند. در حقیقت در فلسفه فنگ شویی در منزل، تختخواب نشان‌دهنده خود شخص، میز نماد حرفه او و اجاق گاز نماد ثروت و رفاه است و بسیار مهم است که این سه شی در موقعیت فرماندهی قرار داده شوند.

فنگ شویی اتاق خواب/ feng-shui

در مبحث فنگ شویی در خانه درب اصلی و ورودی اتاق به عنوان «مسیر ورودی چی» شناخته می‌شود و از این طریق انرژی وارد زندگی و خانه فرد می‌شود. به عنوان مثال وقتی بر روی اجاق گاز خود مشغول پخت غذا هستید، یا در تختخواب خود استراحت می‌کنید و یا پشت میز خود نشسته‌اید، بهتر است بتوانید در ورودی را ببینید؛ اما لزوما نباید به صورت مستقیم در مسیر در باشید. در واقع در بهترین حالت می‌بایست به صورت قطری و مورب در مسیر در قرار بگیرید.

البته مسلما همیشه اجرای این قوانین، امکان‌پذیر نیست؛ درنتیجه می‌توان با انجام تغییراتی نظیر گذاشتن یک آینه در محلی که بتوانید در هنگام آشپزی، خواب و یا نشستن در پشت میز خود، در ورودی را در آن ببینید از این قوانین پیروی کرد؛ اما اگر باز هم موفق نشدید که با گذاشتن آینه به قاعده موقعیت قرماندهی دست پیدا کنید، کافی است یک گوی کریستالی فنگ شویی را بین در و شی مورد نظر (تختخواب، میز و اجاق گاز) آویزان کنید.

2- توجه ویژه‌ ای به ورودی منزل خود داشته باشید

اصول فنگ شویی / feng-shui

درب ورودی منزل نشانگر آن است که افراد آن خانه چگونه با دنیای بیرون مواجه می‌شوند و درواقع بیانگر آن است که جهان، شما را چگونه می‌بیند. پس اطمینان حاصل کنید که همیشه جلوی درب ورودی منزل خود را تمیز نگه داشته و از به‌هم‌ریختگی و آشفتگی آن جلوگیری کنید. البته این بدین معنا نیست که جلوی درب منزل شما باید کاملا خالی باشد؛ بلکه می‌بایست از قرار دادن وسایل غیرضروری در جلوی در خودداری کرد. برای مثال سعی کنید که کفش‌های خود را به صورت مرتب در جاکفشی قرار داده و از پخش شدن کفش‌ها در جلوی در ورودی جلوگیری کنید.

مضاف بر این بیرون و داخل درب ورودی می‌بایست به خوبی روشن باشد. برای این کار می‌توان از تعدادی لامپ کم‌مصرف استفاده کرد. همچنین سعی کنید که همیشه پلاک منزل شما تمیز بوده و به‌راحتی قابل خواندن باشد. علاوه بر این پیشنهاد می‌شود که در جلوی درب ورودی منزل از یک قالیچه (مت) کوچک مستطیل شکل به رنگ مشکی برای خوشامدگویی (Welcome) استفاده کنید تا انرژی‌های خوب را به سمت خود جذب کند.

3- درب ورودی منزل خود را فعال سازید

فنگ شویی در معماری / feng-shui

در مورد قبلی به ورودی منزل پرداختیم و حال به درب ورودی خانه و موقعیت آن در فنگ شویی در خانه اشاره خواهیم کرد. شما می‌بایست درب ورودی خانه خود را اکتیو کنید؛ اما از چه طریق؟ به طور کل باید گفت که درب ورودی در فنگ شویی، نمایانگر آن است که انرژی چگونه وارد منزل خواهد شد. در نتیجه توصیه می‌شود در روزهایی که برای شما فرخنده و مهم هستند، مانند روز تولد و یا اولین روز سال جدید، بین ساعات 11 صبح تا 1 بعد از ظهر (که بیشترین ساعات یانگ در روز هستند)، یک فهرست از 9 آرزوی خود را تنظیم کنید.

این فهرست می‌بایست با یک خودکار مشکی که به تازگی خریداری شده و روی یک کاغذ قرمز رنگ نوشته شود. حال فهرست آرزوهای خود را بلند خوانده و سپس آن را با احترام امضا کنید. سپس آن را به دقت تا زده و در یک پاکت قرمز رنگ بگذارید. حالا آن را با دقت تمام در بالای درب ورودی منزل خود از قسمت داخل قرار دهید. حال هر بار که از در ورودی منزل خود عبور می‌کنید، در معرض انرژی مثبت این آرزوها قرار می‌گیرید و احتمال به وقوع پیوستن آن‌ها در زندگی‌تان بیشتر می‌شود. دقت داشته باشید که اگر در خوابگاه مستقر هستید و هم‌اتاقی دارید، می‌توانید فهرست آرزوهای خود را در بالای در اتاق خواب آویزان کنید.

4- اتاق خواب خود را متعادل و بالانس کنید

فنگ شویی اتاق خواب / feng-shui

در فلسفه فنگ شویی در خانه، اتاق خواب نمایانگر شخصیت فرد است و البته بیشترین تاثیر را نیز روی او دارد. درواقع ما ساعات زیادی از شبانه‌روز را در حال استراحت در اتاق خواب خود هستیم؛ بنابراین فنگ‌ شویی اتاق خواب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنانچه تختخواب خود را در موقعیت فرماندهی قرار دادید، خیلی مهم است که فضای کافی در دو طرف تختخواب وجود داشته باشد. این بدین معنا است که شما فضای کافی را نیز در اختیار همسر خود قرار داده‌اید. مطمئن باشید که هیچکس دوست ندارد در کنار دیوار بخوابد و البته با رعایت این نکته این امکان را ایجاد می‌کنید که همسرتان نیز به راحتی در نیمه‌شب بتواند از تخت خارج شود.

درواقع اگر برایتان ممکن است سعی کنید در دو طرف تخت حدود 0.5 متر فضای کافی را لحاظ کنید. همچنین سعی کنید که هر روز صبح تخت خود را مرتب کنید؛ مطمئن باشید این انرژی در شب و در هنگام خواب به صورت مثبت به شما بازخواهد گشت.

5- رنگ‌ ها را با دقت انتخاب کنید

استفاده از رنگ‌ها در فنگ شویی با توجه به عناصر پنجگانه آب، خاک، آتش، چوب و فلز انتخاب می‌شود. این پنج عنصر در طبیعت یافت می‌شوند و انرژی را برای ایجاد تعادل با خود به همراه می‌آورند. بنابراین چنانچه یک انرژی مقدماتی در فضا وجود داشته باشد، اما شما بنا به دلایلی به مقدار بیشتری از آن نیاز دارید، می‌توانید این مقدار انرژی را از طریق رنگ‌آمیزی آن فضا، لوازم جانبی و یا حتی نوع لباسی که انتخاب می‌کنید به آن فضا اضافه کنید.

فنگ شویی در منزل

اگر کمتر به خود بها داده و به میزان کافی مراقب خود نیستید، بهتر است عنصر زمین (خاک) را به محل زندگی خود اضافه کنید. رنگ‌های مربوط به عنصر خاک بیشتر در زمینه رنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای هستند؛ برای مثال یک تاج تخت به رنگ قهوه‌ای تیره می‌تواند کمک کند که این رابطه بهتر برقرار شود. عنصر فلز با رنگ‌های سفید، خاکستری و رنگ‌های متالیک نمایش داده می‌شود و می‌تواند وضوح و دقت را به فرد هدیه دهد. در نتیجه می‌توان از یک قاب فلزی نقره‌ای استفاده کرده و آرزوها و اهداف خود را روی آن بچسبانید تا تسریع در دستیابی اهداف برای شما محقق شود.

اگر تمایل دارید که انرژی بیشتری را وارد خانه خود کنید، سعی کنید در هنگام مطالعه از صندلی‌های مشکی یا آبی تیره استفاده کنید. انرژی عنصر چوب به فرد کمک می‌کند که شروع‌های خوبی را در زندگی تجربه کرده و انرژی را از این طریق وارد خانه کند. رنگ قرمز عنصر آتش نیز به فرد شور و شوق بیشتری داده و انرژی‌های خوب را جذب می‌کند. بهترین روش برای استفاده از این رنگ در خانه، استفاده از گل‌های تازه قرمز رنگ است.

قوانین فنگ شویی

در ادامه با برخی از قوانین مهم فنگ شویی، خصوصا فنگ شویی در خانه آشنا می‌شویم.

1- درهای بسته

فنگ شویی در معماری

همچنین بخوانید :

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، درها در علم فنگ شویی و به خصوص فنگ شویی در خانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا به عنوان ورودی انرژی خانه در نظر گرفته می‌شوند. توصیه می‌شود به همه درهای موجود در خانه خود با دقت نگاه کرده و مطمئن شوید که هر در حداقل به اندازه 90 درجه قابل باز شدن باشد. اگر در نتواند به خوبی باز شود، بدین معنا خواهد بود که انرژی مثبتی که به خانه شما وارد می‌شود، در یک جا متراکم و انباشته شده و پتانسیل کامل آن در اختیارتان قرار نخواهد گرفت. درها نمایانگر صدای شما در جهان هستند؛ بنابراین یک در بسته می‌تواند به معنای عدم شنیده شدن صدای شما و یا عدم برقراری ارتباط با دنیای بیرون باشد.

2- اشیای شکسته

اشیای شکسته موجود در خانه می‌توانند به موانعی در زندگی شما تبدیل شده و موجب استرس فرد شوند. اگر چیز شکسته‌ای را در خانه خود نگه داشته‌اید تا در فرصت مناسب آن را تعمیر کنید، ممکن است فرصت دیدار یک چیز یا یک فرد جالب را از شما بگیرد.

3- کمدهای پر از لباس

یکی دیگر از موضوعات مهم فنگ شویی در منزل، کمدها هستند. خیلی از افراد لباس‌های قدیمی خود را در کمدشان نگه می‌دارند به این امید که شاید روزی مجددا اندازه‌شان شود؛ اما باید گفت کنار گذاشتن و بخشیدن لباس‌هایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، موجب می‌شود به مغزتان تلنگر بزند که از چیزهای اضافی نظیر اضافه وزن نیز خلاص شود. وقتی کمدتان پر از لباس است، یعنی به جهان می‌گویید که زندگی من کامل است و به چیز دیگری احتیاج ندارم؛ اما وجود یک فضای خالی هرچند کوچک در کمد می‌تواند انرژی مثبت را به زندگی شما دعوت کند.

4- گردگیری اشیا و گوشه‌ های خانه

اگر نواحی و یا وسایلی در خانه خود دارید که گردوغبار روی آن جمع می‌شود، نشان‌دهنده آن است که این مناطق و یا وسایل در زندگی شما راکد هستند و نادیده گرفته می‌شوند. اگر به این وسیله نیاز ندارید، شاید وقت آن رسیده است که آن را به فرد دیگری هدیه دهید. شما می‌توانید به سادگی و با صرف اندک زمان، وسایل موجود در اتاق را جابه‌جا کنید تا انرژی به خوبی در همه جای آن جاری شود.

5- پنجره‌ های کثیف

قوانین فنگ شویی

در حوزه فنگ شویی در خانه پنجره‌ها نمایانگر چشم اهالی منزل هستند. پس وقتی پنجره‌های خانه کثیف باشند، نخواهیم توانست که دنیای بیرون را به وضوح ببینیم. سعی کنید به صورت مرتب پنجره‌های منزل خود را تمیز کرده و تاثیر آن را بر زندگی خود ببینید؛ به این صورت خواهید دید که چه میزان نور و شادی وارد زندگی‌تان می‌شود.

6- تابلو و آثار هنری که به تعداد کم روی دیوار نصب شده‌ اند

فنگ شویی در معماری / feng-shui

وقتی فردی با مشکل افسردگی و کمبود انرژی مواجه است، می‌توان دید که در منزلش از آثار هنری و آینه‌های کمی استفاده کرده است. تعداد کم آثار هنری و تابلو می‌تواند سبب شود که مقدار انرژی (چی) موجود در منزل کاهش یابد. توجه داشته باشید که تابلو و یا قاب عکس کج نیز می‌تواند انرژی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

7- فضای خالی زیر تخت

همه ما به دنبال آن هستیم که از فضاهای خالی به بهترین شکل استفاده کنیم؛ اما مراقب باشید که کاری به فضای خالی زیر تخت خود نداشته باشید. در مبحث فنگ شویی در خانه خیلی مهم است که در هنگام خواب و استراحت، هوا در اطراف فرد به خوبی جریان داشته باشد. بنابراین قرار دادن اشیا و وسیله به ویژه موارد تیز و خطرناک در زیر تخت، اصلا توصیه نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود چنانچه قصد دارید از فضای باز زیر تخت خود استفاده کنید، برای قرار دادن اشیای نرم نظیر ملحفه و بالش استفاده کنید نه چیز دیگر.

در این مقاله به اصول اولیه فنگ شویی و استفاده از آن در چیدمان خانه پرداختیم. چنانچه از علاقمندان این علم هستید، پیشنهاد می‌شود از ایده‌های فنگ شویی در خانه استفاد کرده و وسایل منزل خود را طبق آن‌ها بچینید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402