محبوبترین غذاهای محلی ایران ؛ از شیرازی پلو تا آبگوشت قرمه همدان

محبوبترین غذاهای محلی ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

غذا خوردن یکی از جذاب‌ترین تفریحات مردم است. کشور ما به دلیل تنوع فرهنگی و با توجه به طبیعت هر شهر، غذاهای محلی خوشمزه‌ای دارد. پلازا در این مقاله شما را با غذاهای محلی ایران آشنا خواهد کرد.

غذاهای سنتی همیشه طرفداران پروپاقرص خودشان را داشته‌اند. در جهان امروز به واسطه تکنولوژی و کتاب‌های آشپزی غذاهای فرنگی و دستورات جدیدی از غذاهای مختلف وجود دارند. این موضوع باعث نمی‌شود تا غذاهای محلی کمرنگ شوند. انتخاب غذاهای محلی ایران به یک سبک تبدیل شده و دیگر مختص همان شهر مبدا نیست. رستوران‌های زیادی در شهرهای مختلف سعی در پخت اصیل‌ترین غذاهای ایرانی هر شهر را دارند. در این مقاله از پلازا بهترین غذاهای محلی ایرانی را معرفی می‌کنیم.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

لذیذترین غذاهای محلی ایران کدامند؟

هر گوشه از کشور ما ایران غذاهای محلی خاص خودشان را دارند. تجربه چشیدن طعم و مزه غذاهای جدید همیشه هیجان انگیز و بسیار لذت‌بخش خواهد بود. برای اینکه بدانید محبوبترین غذاهای محلی ایران کدامند با ما همراه باشید.

1. قلیه ماهی

قلیه ماهی / پرطرفدارترین غذاهای ایرانی

  • غذای سنتی در: شهرهای جنوبی ایران

قلیه ماهی از غذاهای محلی جنوب کشورمان محسوب می‌شود. طعم تند و ترش این خورشت یکی از ویژگی‌های خاص آن بوده که بسته به ذائقه هر خانواده می‌تواند کم یا زیاد شود. این خورشت که از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران است را با ماهی جنوب، تمبر هندی و سبزی معطر می‌پزند. بهترین ماهی‌ها برای قلیه ماهی سنگ سر، سالمون، شیر و هامور هستند. نحوه سرو آن با برنج است. قلیه ماهی از غذاهای سنتی اهواز، بوشهر، هرمزگان و جنوب بلوچستان محسوب می‌شود.

2. آلو مسما

آلو مسما / محبوب ترین غذاهای محلی رشت

  • غذای سنتی در: استان گیلان

خورشت آلو مسما یکی از غذاهای محلی استان گیلان است. محلی‌ها آن را «شیرین قاتق» به معنی خورشت شیرین صدا می‌کنند. طعم ترش و شیرین این غذا باعث شده آن را به عنوان گزینه اصلی غذاهای سنتی در رستوران‌های شمالی بشناسند. آلو ترکیب اصلی این خورشت است. معمولا آن را با گوشت مرغ و یا گوشت گوسفند درست می‌کنند. شیرین قاتق در قدیم از غذاهای اصلی مهمانی‌ها و مجالس مهم بود. از ترکیبات اصلی این خورشت لذیذ علاوه بر آلو می‌توان به قیسی، مرغ و یا گوشت، پیاز داغ فراوان، شکر و زعفران اشاره کرد.

3. کوفته تبریزی

کوفته تبریزی / غذاهای محلی تبریز

همچنین بخوانید :
  • غذای سنتی در: استان آذربایجان شرقی

خیلی‌ها معتقدند که کوفته تبریزی با وجود اینکه یک غذای بین‌المللی شناخته شده، اما فقط یک تبریزی اصیل می‌تواند آن را به خوبی بپزد. جالب است بدانید کوفته تبریزی یکی از غذاهای محلی به ثبت رسیده به عنوان میراث ناملموس ملی است. این خوراک پرطرفدار از غذاهای محلی تبریز معمولا به اندازه‌های متوسط یا خیلی بزرگ پخته می‌شود. مواد تشکیل دهنده آن شامل گوشت، برنج، لپه و سبزی‌های معطر است. کوفته تبریزی را باید از غذاهای سنتی رسمی و مهم دانست.

4. یخنی لوبیا

یخنی لوبیا / غذاهای سنتی اصفهان

  • غذای سنتی در: شهر اصفهان

یخنی لوبیا از غذاهای سنتی اصفهان به شمار می‌آید. این غذا که با اسم گوشت لوبیا هم شناخته شده است، شباهت زیادی به حلیم دارد. برای پخت این غذا مانند پخت حلیم صبر و زمان بیشتری نیاز است. ترکیبات اصلی یخنی لوبیا شامل گوشت، سبزیجات، برنج، لوبیا و ادویه‌های خاص می‌شود. این ترکیبات پخته شده را خوب له می‌کنیم تا مانند حلیم یک‌دست شود. یخنی لوبیا را باید با نان (مخصوصا سنگک) و سبزی خوردن سرو کنید.

5. شیرازی پلو

شیرازی پلو / غذاهای محلی ایران باستان

  • غذای سنتی در: شهر شیراز

همانطور که از نام این غذا پیداست، شیرازی پلو یکی از غذاهای محلی شیراز محسوب می‌شود. شباهت زیاد این غذا به ته‌چین آن را به یکی از بهترین غذاهای محلی ایران تبدیل کرده است. اگر به شیراز سفر کردید حتما این غذای خوشمزه را امتحان کنید. شیرازی پلو با مواد اولیه مرغ، زرشک، برنج، زعفران، ماست و بادمجان درست می‌شود. بهتر است این غذای خوش‌عطر را با سالاد شیرازی، سبزی خوردن تازه و ترشی سرو کنید.

6. باقالا قاتوق

باقالا قاتوق / قدیمی ترین غذای ایرانی

  • غذای سنتی در: استان گیلان

باقالا قاتوق از معروف ترین غذاهای محلی گیلان است. این خورشت پرطرفدار را در همه جای دنیا می‌شناسند. امروزه باقالا قاتوق نه تنها در همه شهرهای ایران بلکه در خیلی از رستوران‌های ایرانی خارج از کشور به عنوان یکی از غذاهای محلی ایران پخته می‌شود. سیر یکی از اعضای اصلی غذاهای محلی گیلان است که در این خورشت هم وجود دارد. باقالی‌خورشت را با باقالی مخصوص خورشتی، تخم مرغ، شوید و سیر درست می‌کنند. این خورشت خوشمزه هم به عنوان پیش غذا با نان و هم به عنوان غذای اصلی با برنج سرو می‌شود.

7. تاس کباب

تاس کباب / پرطرفدارترین غذاهای ایرانی

  • غذای سنتی در: شهر یزد

تاس کباب یزدی یکی از خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران است که طرفداران زیادی دارد. مواد اولیه این غذا متشکل از گوشت چرخ‌کرده، پیاز داغ، سیب‌زمینی، هویج، رب‌ گوجه‌فرنگی و دارچین هستند. شاید در نگاه اول مواد اولیه تاس کباب به مایه ماکارونی شبیه باشد. برای پخت تاس کباب یزدی همه این مواد با مقدار کمی آب در ظرف مناسبی بار گذاشته می‌شوند. این غذای محلی ایرانی به صورت خوراک پخته شده و با برنج یا نان سرو می‌شود.

8. کهی پلا (کئی پلا)

کهی پلا / غذاهای محلی ایرانشهر

  • غذای سنتی در: استان مازندران

در مازندران به کدو حلوایی کهی یا کئی می‌گویند. کهی‌پلا یکی از غذاهای سنتی لذیذ و پرطرفدار مازندرانی است. پیر و جوان این غذا را دوست دارند و آن را از بهترین غذاهای محلی ایران می‌دانند. پلا در زبان شمالی معنی پلو می‌دهد، پس احتمالا متوجه شدید که منظور از کهی‌پلا همان کدو پلو است. این غذای خوشمزه از ترکیب کدو حلوایی، گوشت چرخ‌کرده، پیاز داغ، برنج، زیره و زردچوبه درست می‌شود. همه این ترکیبات به همراه برنج دم گذاشته شده و با نیمرو سرو می‌شود.

9. دوپیازه

غذاهای سنتی ایرانی / دوپیازه

  • غذای سنتی در: استان فارس/شیراز

دو‌پیازه یا دو‌پیازه آلو غذای بسیار راحتی است. مواد اولیه آن در همه خانه‌ها پیدا می‌شود. برای داشتن دو‌پیازه آلو یکی از غذاهای محلی شیراز فقط کافیست سیب‌زمینی، پیاز داغ و رب گوجه‌فرنگی داشته باشید. جالب است بدانید که شیرازی‌ها به سیب‌زمینی آلو می‌گویند. پس از شنیدن اسم این غذا انتظار آلو در آن نداشته باشید، منظور همان سیب‌زمینی است. سیب‌زمینی‌ها را مکعبی کرده و سرخ کنید (سیب‌زمینی می‌تواند آبپز هم باشد). پیاز داغ، مقداری رب گوجه فرنگی و ادویه را به سیب زمینی سرخ شده اضافه کنید. کمی که تفت داده شد شما یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی ایران را پخته‌اید.

10. کباب بناب

کباب بناب / غذاهای محلی تبریز

  • غذای سنتی در: استان آذربایجان شرقی

کباب بناب از غذاهای محلی آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. این کباب لذیذ نوعی کباب کوبیده با گوشت فراوان گوسفندی است. امروزه کباب بناب در همه جای ایران شعبه داشته و طرفداران زیادی دارد. برای پخت این غذای سنتی مهارت بالایی نیاز است. گوشت اعلای گوسفندی را با روش‌های مختلفی آماده می‌کنند و با ضخامت بیشتر از حد معمول کباب کوبیده به سیخ می‌کشند. این کباب خوشمزه از غذاهای محلی پرطرفدار ایرانی به شمار می‌آید.

11. پلو مخلوط

  • غذای سنتی در: شهر مشهد

غذاهای محلی مشهد بسیار زیادند. یکی از غذاهای ایرانی محلی و سنتی این شهر را می‌توان پلو مخلوط نام برد. این غذا در مشهد پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. پلو مخلوط در واقع همان استانبولی یا لوبیا پلو است، اما با چند تفاوت کوچک که طعم آن را خاص می‌کند. مواد اصلی این غذا گوشت، برنج، هویج، پیاز، رب گوجه فرنگی و ادویه‌های مخصوص هستند. همه مواد اولیه را مانند مایه لوبیا پلو مخلوط می‌کنیم. هویج را درشت رنده کنید تا به چشم بیاید. ته‌دیگ پلو مخلوط بسیار خوش طعم بوده و آن را به یکی از معروف‌ترین غذاهای محلی مشهد تبدیل کرده است. بهتر است ته دیگ آن با سیب‌زمینی یا نان درست شود.

12. آش دوغ قزوینی

معروف ترین غذاهای سنتی اردبیل

  • غذای سنتی در: شهر قزوین

آش دوغ قزوینی را باید یکی از غذاهای سنتی قزوین دانست. این آش قدمت بسیار زیادی داشته و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی شناخته می‌شود. مواد اولیه این آش را حبوباتی مثل عدس، نخود، لوبیا قرمز، برنج و دوغ چکیده تشکیل می‌دهند. ابتدا باید حبوبات و برنج را بپزید تا کاملا نرم شوند. ماست چکیده را با مقداری آب مخلوط کرده و در ظرف مناسبی بریزید تا جوش بیاید. سپس حبوبات را به دوغ اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم جا بیافتد. از سبزی‌های معطر برای خوشمزه شدن آش دوغ یکی از غذاهای محلی قزوین استفاده می‌شود. راستی سیر داغ و پیاز داغ فراموشتان نشود.

13. کشمش پلو

کشمش پلو

  • غذای سنتی در: شهر اردبیل

کشمش پلو یکی از معروف ترین غذاهای سنتی اردبیل به شمار می‌آید. این غذای پرطرفدار بسیار مقوی بوده و خاصیت زیادی دارد. مواد اصلی کشمش پلو برنج، شیر و کشمش هستند. شاید برایتان عجیب باشد که شیر را در بین مواد تشکیل‌دهنده آن می‌بینید. ترکیب شیر با کشمش طعم فوق‌العاده‌ای به این غذای محبوب می‌دهد به همین دلیل نام آن را در فهرست غذاهای محلی ایران قرار داده‌اند. کشمش پلو معمولا با خوراک مرغ یا گوشت سرو می‌شود.

14. میرزا قاسمی

میرزاقاسمی / محبوب ترین غذاهای محلی رشت

  • غذای سنتی در: استان گیلان

از محبوب ترین غذاهای محلی رشت می‌توان به میرزا قاسمی اشاره کرد. این غذای گیلانی از ترکیب بادمجان کبابی، سیر، تخم مرغ و گوجه‌فرنگی درست می‌شود. در گیلان برای لذیذتر شدن این غذا بادمجان را روی هیزم به صورت سنتی کباب می‌کنند. عطر دود پیچیده شده در بادمجان طعم آن را خاص کرده که طرفداران زیادی دارد. میرزا قاسمی یکی از غذاهای محلی گیلان است. امروزه میرزا قاسمی را در همه جای ایران و حتی خارج از کشور به خوبی می‌شناسند. این غذای محبوب در خارج از گیلان معمولا به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. گیلانیان عزیز میرزا قاسمی را با کته به عنوان غذای اصلی میل می‌کنند.

15. قلیه دزفولی

قلیه دزفولی / غذاهای محلی ایرانی ها

  • غذای سنتی در: شهر دزفول

قلیه دزفولی یکی از غذاهای سنتی و معروف دزفول است. احتمالا شباهت اسم قلیه دزفولی با قلیه ماهی شهرهای جنوبی شما را به اشتباه بیندازد. قلیه در جنوب کشورمان انواع مختلفی دارد، اما قلیه دزفولی از غذاهای محلی دزفول شناخته می‌شود. این غذا با لوبیا چشم‌بلبلی، گوشت، رب گوجه انار، بلغور گندم و دانه‌های انار درست شده و به دلیل داشتن تمبر هندی ترش مزه است. قلیه دزفولی را با برنج سرو می‌کنند.

16. خورشت خلال بادام

خورشت خلال بادام / غذای محلی ایرانی

  • غذای سنتی در: استان کرمانشاه

کرمانشاه به خورشت خلالش معروف است. این خورشت یکی از غذاهای محلی پرطرفدار استان کرمانشاه به شمار می‌آید. خورشت خلال از نظر محبوبیت رقابت سختی با دنده کباب کرمانشاه داشته و علاقه‌مندان به این دو همیشه انتخاب برایشان بسیار سخت است. گوشت گوساله، خلال بادام، زرشک سیاه، پیاز، زعفران و لیمو عمانی از مواد اصلی این خورشت هستند. خورشت خلال به عنوان یکی از غذاهای محلی ایران شناخته می‌شود. این غذا منبع خوبی برای تامین آهن و پروتئین بدن خواهد بود.

17. آبگوشت قرمه

آبگوشت قرمه / غذاهای سنتی ایرانی

  • غذای سنتی در: استان همدان

از غذاهای سنتی استان همدان باید به آبگوشت قرمه اشاره کرد. احتمالا از روی اسم این غذا می‌توانید حدس بزنید که مواد اصلی آن و ظاهرش شبیه به قورمه سبزی باشد. آبگوشت قورمه با همان مواد اولیه خورشت قورمه سبزی پخته می‌شود. با این تفاوت که سیب‌زمینی و تخم‌مرغ هم در مراحل اولیه پخت به آن اضافه می‌شوند. این غذا نوعی خوراک به شمار می‌آید و از قورمه سبزی آبدارتر است.

18. ماش پلو

ماش پلو / انواع غذاهای ایرانی

  • غذای سنتی در: استان گلستان

ماش پلو یکی از غذاهای محلی ایران است. این غذای لذیذ مختص استان گلستان بوده و از غذاهای سنتی آن استان محسوب می‌شود. از خواص مهم ماش باید به کاهش کلسترول، درمان کم‌خونی، دیابت و جلوگیری از سرطان سینه اشاره کرد. برنج، ماش، گوشت چرخ‌کرده یا تکه‌ای، پیاز و زعفران از مواد اصلی این پلوی مخلوطی هستند. ماش پلو را می‌توانید به صورت آبکش یا دمی درست کنید. میزان گوشت در این غذا قابل تغییر و یا حذف بوده و می‌تواند به صورت گیاهی میل شود. پلو ماش را معمولا با ترشی و سبزی خوردن تازه سرو می‌کنند.

19. پلو زعفرانی

پلو زعفرانی / لذیذترین غذاهای محلی ایران

  • غذای سنتی در: شهر چابهار

پلو زعفرانی یکی از غذاهای محلی و معروف چابهار به شمار می‌آید. این غذا به دلیل عطر و طعم فوق‌العاده آن در فهرست خوشمزه ترین غذاهای محلی ایران جای دارد. مواد تشکیل‌دهنده پلو زعفرانی برنج، مرغ، زعفران، فلفل دلمه‌ای، میخک، زیره، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص هستند. برخی معتقدند پلو زعفرانی یکی از غذاهای سنتی پاکستان است، اما امروزه پلو زعفرانی را از غذاهای محلی چابهار می‌شناسند.

20. کوفته نخودچی

کوفته نخودچی / غذاهای ایرانی محلی و سنتی

  • غذای سنتی در: استان لرستان

غذاهای محلی استان لرستان بسیار محبوبند. کوفته نخودچی از غذاهای سنتی و پرطرفدار لرستان محسوب می‌شود. این غذا با سس مخصوصی پخته شده و آن را با نان سرو می‌کنند. کوفته‌ها از بهترین غذاهای محلی ایران هستند. در پخت کوفته نخودچی از آرد نخودچی استفاده شده که طعم خاص و متفاوتی به آن می‌بخشد. این کوفته در اندازه‌های کوچک شکل داده شده و زعفران از طعم‌دهنده‌های اصلی آن به شمار می‌آید. همراه با این کوفته لذیذ سبزی خوردن تازه فراموشتان نشود.

هر گوشه از کشور ما دارای غذاهای محلی منحصربه‌فردی است. این غذاهای سنتی با خاطرات کودکی ما گره خورده و متاسفانه خیلی از آن‌ها رو به فراموشی‌اند. در این مقاله غذاهای محلی ایران را معرفی کردیم. کدام یک از این غذاهای سنتی ایرانی را امتحان کردید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های پلازا بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402