آموزش ردی بوست در ویندوز 10 ؛ قابلیت ReadyBoost چیست؟

Readyboost در ویندوز 10
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این مقاله به افزایش عملکرد و افزایش سرعت کامپیوتر از طریق قابلیت ReadyBoost پرداخته‌ایم. ردی بوست چیست و چه کارکردی دارد؟

اگر تا به حال حین انجام کار با کامپیوتر‌های قدیمی و با سرعت پایین به مشکل برخورده‌اید و به این فکر کرده‌اید که آیا راهی برای افزایش سرعت و عملکرد در این سیستم‌ها وجود دارد یا نه مقاله درستی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید. باید ذکر کنیم که بله راه‌هایی برای انجام این کار از جمله فعال‌سازی قابلیت ReadyBoost در ویندوز با استفاده از USB وجود دارد. ردی بوست ابزاری جهت افزایش عملکرد حافظه در سیستم است. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت در این مقاله از پلازا همراه ما باشید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «قابلیت ردی بوست و چگونگی فعال سازی ReadyBoost در ویندوز 10» بیشتر آشنا شوید.

در ادامه می‌خوانید:

قابلیت ReadyBoost در ویندوز

Ready Boost چیست؟ ردی بوست یکی از ویژگی‌های معرفی شده توسط  Microsoft Windows Vista است که از حافظه موجود در دستگاه‌های ذخیره‌سازی USB یا سایر حافظه‌های فلش مموری خارجی به عنوان حافظه کلی سیستم برای رایانه‌ها استفاده می‌کند. در واقع شما با کمک این قابلیت به افزایش حافظه رم در سیستم خود کمک شایانی می‌کنید و در پی آن عملکرد و سرعت کامپیوتر شما تا حدی بهبود می‌یابد. در واقع ReadyBoost برای افزایش عملکرد ویندوز، بدون اینکه به نصب RAM اضافی احتیاج داشته باشید، در رایانه طراحی شده است.

نکته‌ای که در راه‌اندازی این قابلیت مهم و کاربردی باید در نظر گرفت این است که مایکروسافت توصیه می‌کند میزان حافظه مورد استفاده در قابلیت ReadyBoost یک تا سه برابر مقدار RAM نصب شده در رایانه شما باشد. طبق این گفته به عنوان مثال، اگر رایانه شما 512 مگابایت رم دارد، شما باید یک درایو فلش 4 گیگابایتی را به سیستم خود متصل کنید. کنار گذاشتن 512 مگابایت تا 1.5 گیگابایت از آن درایو بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد.

ویندوزهای 7، 8 و 10 قابلیت ReadyBoost را که توسط ویندوز ویستا معرفی شده بود، توسعه و بهبود دادند. در این مقاله خواهیم دید که ویژگی ReadyBoost در ویندوز چیست و چگونه می‌توان ReadyBoost را در ویندوز 10 روی USB، یا رسانه ذخیره‌سازی کارت SD فعال کرد و از آن برای سرعت بخشیدن به رایانه استفاده کرد.

ویندوز از موارد زیر برای قابلیت ReadyBoost پشتیبانی می‌کند:

  • USB فلش‌ نسخه 2.0
  • کارت‌های حافظه SD
  • کارت‌های CompactFlash

به طور معمول ویندوز از بخشی از هارد دیسک شما به عنوان نوعی Scratch pad استفاده می‌کند. در این حالت، هارد داده‌های موقت را هنگام خواندن روی آن می‌نویسد. اما در انجام این کار سرعت هارد دیسک‌ها بسیار کمتر از کارت‌های حافظه است. بنابراین ویژگی ReadyBoost به شما این امکان را می‌دهد تا به جای ذخیره‌سازی اطلاعات موقت روی دیسک سخت از درایو USB استفاده کنید. برای فعالسازی ردی بوست به محض اتصال USB، با یک پنجره مواجه می‌شوید که از طریق این پنجره قادر خواهید بود تا این ویژگی کلیدی را در ویندوز خود فعال‌سازی کنید.

ردی بوست

ReadyBoost از این واقعیت بهره می‌برد که حافظه فلش زمان جستجوی کمتری نسبت به دیسک‌های سخت ارائه می‌دهد. اساسا این بدان معناست که سیستم شما می‌تواند با سرعت بیشتری به مکانی مشخص روی فلش دیسک برسد تا بتواند به نقطه مربوطه روی دیسک سخت برسد. هارد دیسک‌ها برای خواندن‌های پی در پی بزرگ سریعتر هستند، این در حالی است که فلش دیسک‌ها برای خواندن‌های کوچک و تصادفی سریعتر هستند.

دستگاه های USB سازگار با قابلیت ReadyBoost

الزامات اساسی عبارتند از:

  • نسخه درایو USB باید حداقل USB 2.0 باشد.
  • حافظه USB شما باید بتواند 3.5 مگابایت بر ثانیه برای 4 کیلوبایت و 2.5 مگابایت بر ثانیه برای 512 کیلوبایت خواندن تصادفی را به طور یکنواخت در خود انجام دهد.
  • درایو USB باید دارای حداقل 230 مگابایت فضای خالی باشد.

از Ready Boost انتظار چه میزان افزایش حافظه را دارید؟ سوالی که همواره حول مسائل مربوط به عملکرد و افزایش سرعت پرسیده می‌شود. اگر حافظه داخلی شما بیش از میزان مورد نیاز شما باشد، Ready Boost کار زیادی برای شما انجام نخواهد داد. در غیر این صورت، می‌توانید انتظار داشته باشید که افزایش سرعت و بهبود عملکرد را حس کنید.

آیا ReadyBoost واقعا موثر است؟

اگر بخواهیم در مورد تاثیر ReadyBoost در کامپیوتر شما بحث کنیم باید بگوییم که اگر شما از RAM کمتری مثلا کمتر از 1 گیگابایت در سیستم خود استفاده می‌کنید، راه‌اندازی قابلیت ReadyBoost می‌تواند بسیار موثر واقع شود. اگر یک USB سازگار با ReadyBoost دارید، همین حالا می‌توانید از آن برای دیدن تفاوت در عملکرد دستگاه خود استفاده کنید؛ به‌‌ویژه اگر سرویس SuperFetch / SysMain را نیز در سیستم فعال کرده باشید.

ردی بوست تا به امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است. این قابلیت با استفاده از فضای ذخیره‌سازی در اکثر درایوهای فلش USB و کارت‌های حافظه می‌تواند سرعت رایانه شما را افزایش دهد. هنگامی که یک فلش سازگار با قابلیت ReadyBoost را به کامپیوتر متصل می‌کنید، پنجره AutoPlay این گزینه را به شما ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید سرعت کامپیوتر خود را افزایش دهید.

فعال سازی ReadyBoost در ویندوز 10

قابلیت Readyboost

جهت فعال سازی ReadyBoost در ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • درایو USB یا کارت حافظه را به کامپیوتر خود وصل کنید.
  • در کادر پنجره AutoPlay، در بخش General Options، روی گزینه Speed up my system کلیک کنید.
  • در پنجره  Properties، روی تب ReadyBoost کلیک کنید و یکی از موارد زیر را انجام دهید.
  • روی گزینه Dedicate this device to ReadyBoost کلیک کنید. در این حالت ویندوز هر فایلی را که قبلا در دستگاه ذخیره شده روی حافظه بارگذاری می‌کند و از سایر فضای آزاد جهت افزایش سرعت سیستم استفاده می‌کند. و یا اینکه روی گزینه Use this device کلیک کنید که این حالت برای استفاده کمتر از حداکثر فضای موجود در فلش استفاده می‌شود. در این حالت قادر خواهید بود تا میزان فضای دلخواه خود را به ردی بوست اختصاص دهید.
  • سپس روی گزینه Apply و بعد OK کلیک کنید تا پروسه فعال‌سازی این قابلیت به اتمام برسد.

برای افزایش تاثیر ReadyBoost درایو فلش یا کارت حافظه باید حداقل 1 گیگابایت ظرفیت داشته باشد. اگر USB شما فضای کافی برای ReadyBoost نداشته باشد، پیامی را مشاهده خواهید کرد که به شما می‌گوید فضای موجود در USB را آزاد کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، از یک فلش یا کارت حافظه با ظرفیت حداقل دو برابر حافظه RAM رایانه خود استفاده کنید. 

نکاتی در مورد قابلیت ReadyBoost

اگر قصد دارید از یک USB به طور خاص برای این ویژگی استفاده کنید، در هر بار که فلش خود را به کیس متصل کنید، دیگر نیازی به تنظیم قابلیت ReadyBoost از نو نیست و با وصل مجدد USB، قابلیت ReadyBoost در فلش به طور خودکار فعال خواهد شد.

در اینجا به نکاتی که باید هنگام انتخاب درایو USB یا کارت حافظه برای استفاده در ReadyBoost به آن دقت کنید اشاره می‌کنیم:

  • تب ReadyBoost به شما این امکان را می‌دهد تا تصمیم بگیرید که چه میزان فضای ذخیره‌سازی در حافظه فلش را برای افزایش سرعت سیستم خود استفاده کنید.
  • حداقل حافظه جهت فعال سازی ReadyBoost برای سرعت بخشیدن به سرعت رایانه شما 1 گیگابایت است.
  • برای دستیابی به بهترین نتیجه در اکثر رایانه‌ها، 2 گیگابایت تا 4 گیگابایت به فضای ReadyBoost اختصاص دهید. در بیشتر درایوهای فلش و کارت‌های حافظه فلش می‌توانید بیش از 4 گیگابایت حافظه برای قابلیت ReadyBoost ذخیره کنید. لازم به ذکر است دستگاه‌های ذخیره‌سازی که با سیستم فایلی قدیمی FAT32 فرمت شده‌اند، بیش از 4 گیگابایت حافظه را نمی‌توانند در این قابلیت ارائه دهند. با هر فلش استاندارد و سازگار با ردی بوست می‌توانید حداکثر 32 گیگابایت و در کل کامپیوتر توسط قرار دادن 8 درایو فلش USB به طور همزمان از حداکثر 256 گیگابایت حافظه در ردی بوست استفاده کنید.
  • برای فعال سازی ReadyBoost، باید از یک درایو فلش USB 2.0 یا بالاتر استفاده کنید. رایانه شما باید مجهز به حداقل یک درگاه USB 2.0 باشد که بتوانید درایو USB را به آن متصل کنید. اگر فلش را مستقیما به پورت USB در پشت کیس و بدون استفاده از Hub متصل کنید، قطعا نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
  • اگر می‌خواهید مطمئن شوید که درایو فلش USB با ReadyBoost سازگار است و کار می‌کند، به دنبال یادداشت سازنده روی جعبه محصول با عنوان Enhanced for ReadyBoost باشید. همه تولیدکنندگان این مورد را روی بسته‌بندی خود ذکر نمی‌کنند. با این حال اگر هیچ اشاره‌ای به سازگاری ReadyBoost نشده باشد، USB جدید شما همچنان با ReadyBoost فعال خواهد شد.
  • انواع مختلفی از کارت‌های حافظه، مانند کارت‌های حافظه CompactFlash و Secure Digital (SD) در بازار وجود دارند. بیشتر کارت‌های حافظه با ReadyBoost سازگاری دارند و کار می‌کنند. برخی از کارت‌های حافظه SD به دلیل مشکلات موجود در رابط کارت SD، با ReadyBoost به خوبی سازگار نمی‌شوند. اگر بخواهید از یکی از این کارت‌ها استفاده کنید و مشکلی ایجاد شود ReadyBoost پیام هشدار‌دهنده‌ای را نمایش خواهد داد.

چه انواعی از حافظه ممکن است با قابلیت ReadyBoost سازگار نباشند

اگر رایانه شما دارای یک دیسک سخت است که در آن از فناوری درایو حالت جامد (SSD) استفاده می‌کند، ممکن است هنگام اتصال یک درایو فلش USB یا کارت حافظه، گزینه‌ای برای سرعت بخشیدن به رایانه خود با ReadyBoost مشاهده نکنید و ممکن است این پیام را دریافت کنید که ReadyBoost در این رایانه فعال نیست؛ زیرا دیسک سیستم به اندازه کافی سریع است. دلیل این امر همین است که برخی از درایوهای SSD بسیار سریع هستند و بعید است از ReadyBoost پشتیبانی کنند.

نرم افزار ReadyBoost Monitor

فعال سازی readyboost

اگر مایل هستید در استفاده از ReadyBoost، میزان اندازه حافظه پنهان یا همان Cache، نمودار، سرعت خواندن و نوشتن را مشاهده کنید، می‌توانید از نرم افزار رایگان ReadyBoost Monitor استفاده کنید.

نتیجه گیری

استفاده از ابزارهای بهینه‌ساز در ویندوز همواره با استقبال زیادی از سوی کاربران مواجه بوده است در این مقاله به افزایش عملکرد حافظه سیستم و افزایش سرعت کامپیوتر از طریق قابلیت ReadyBoost پرداختیم. ردی بوست در سیستم‌های با میزان RAM پایین کارایی خوبی از خود نشان داده است. با رعایت تمام المان‌‌های ذکر شده در افزایش و بهبود عملکرد رایانه می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. در صورتی که از این قابلیت خوب و کلیدی ویندوز استفاده کردید، نتیجه را با ما در پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402