آموزش روش صحیح تمیز کردن کامپیوتر ؛ چگونه کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

روش های صحیح تمیز کردن کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رایانه شما دقیقا مانند ماشین، خانه و یا هر چیز دیگری به تمیزکاری نیاز دارد تا از جمع شدن گرد و غبار و گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. در این مطلب نحوه تمیز کردن کامپیوتر و روش های صحیح تمیز کردن کامپیوتر را به شما آموزش می‌دهیم.

تمیز کردن کامپیوتر کار سختی نیست و در کل بیشتر از بیست دقیقه از زمان شما را نمی‌گیرد. مراقبت و نگهداری مناسب از رایانه علاوه بر اینکه بر طول عمر وسیله شما می‌افزاید، باعث صرفه جویی در هزینه‌ها نیز می‌گردد. چنانچه به این مسئله توجهی نداشته باشید، بعد از مدتی اولین تاثیر وجود گرد و غبار را در فن کامپیوتر خواهید دید که به درستی کار نمی‌کند و باعث گرم شدن کامپیوتر می‌شود. برای آشنایی با روش های صحیح تمیز کردن کامپیوتر با پلازا همراه باشید تا با چند روش کاربردی بتوانید بر طول عمر وسیله خود بیفزایید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

زمان مناسب برای تمیز کردن کامپیوتر چه وقتی است؟

تعداد دفعات لازم برای تمیز کردن کامپیوتر بستگی به محیطی دارد که کامپیوتر را در آنجا نگهداری می‌کنید. اگر رایانه شما روی زمین قرار دارد، مطمئنا گرد و غبار، پرزهای روی فرش و سایر آلودگی‌ها بیشتر مستعد ورود به کامپیوتر هستند. اگر کامپیوتر روی میز قرار داشته باشد، میزان ورود این نوع آلودگی‌ها در آن کمتر است. همچنین، محل نگهداری کامپیوتر (محل کار یا منزل)، سایر وسایلی که در کنار کامپیوتر قرار می‌دهید، نوشیدنی و یا مواد خوراکی که هنگام کار با رایانه میل می‌کنید، نگهداری از حیوانات خانگی، کشیدن سیگار و یا حتی وجود پنجره در کنار کامپیوتر همه از عواملی هستند که در میزان ورود انواع آلودگی‌ها به داخل کامپیوتر نقش دارند.

همچنین بخوانید :

به طور کلی، اگر سیگاری نیستید، حیوان خانگی ندارید و محل قرارگیری رایانه شما بالاتر از زمین و به دور از فضای باز است، سالی یک بار لازم است کامپیوتر خود را تمیز کنید؛ در غیر اینصورت، لازم است هر سه ماه یک‌بار و یا هر شش ماه یک‌بار برای تمیز کردن کامپیوتر خود وقت صرف کنید. همچنین اگر زمانی احساس کردید رایانه شما بیش از حد معمول گرم می‌شود، بهتر است آن را تمیز کنید. اما بهترین روش های صحیح تمیز کردن کامپیوتر چیست؟

آموزش روش صحیح تمیز کردن کامپیوتر

در این قسمت با روش های اصولی برای تمیز کردن کامپیوتر آشنا خواهید شد.

آماده سازی

قبل از شروع مراحل تمیز کردن، لازم است نکاتی را رعایت کنید تا هنگام تمیز کردن رایانه خود با مشکل یا خطری مواجه نشوید. در شروع کار قبل از هر اقدامی رایانه را خاموش کنید و دوشاخه آن را از پریز برق بکشید. از جدا کردن تمام وسایل جانبی، مانند کابل USB، کابل صوتی، کابل تصویری و کابل برق اطمینان حاصل کنید.

رایانه را به محلی با تهویه مناسب منتقل کنید تا هنگام تمیز کردن گرد و غبار، این آلاینده‌ها دوباره وارد رایانه شما نشوند و از طرفی تنفس آن‌ها در فضای بسته برای سلامتی شما نیز مضر است. استفاده از ماسک هنگام تمیز کردن کامپیوتر نیز پیشنهاد خوبی است.

ابزار لازم

قبل از باز کردن کامپیوتر و اقدام برای تمیز کردن، بهتر است ابتدا لوازم موردنیاز در این زمینه را آماده کنید. یک نکته مهم را در نظر داشته باشید. از جاروبرقی برای تمیز کردن قطعات کامپیوتر استفاده نکنید. جاروبرقی علاوه بر اینکه می‌تواند ایجاد الکتریسیته ساکن کند، باعث آسیب رساندن به قطعات داخلی کامپیوتر مانند مادربرد، فن‌ها و کارت گرافیک می‌شود.

خاک گیری کامپیوتر

لیست ابزار موردنیاز برای تمیز کردن کامپیوتر:

  • پیچ‌گوشتی‌های لازم برای باز کردن قطعات کامپیوتر
  • قوطی هوای فشرده
  • دستمال گردگیری
  • بست‌های پلاستیکی (اختیاری)
  • قیچی (اختیاری)
  • گوش‌پاک کن
  • خمیر سیلیکون (اختیاری)
  • خودکار یا مداد

باز کردن و تمیز کردن کیس کامپیوتر

نحوه تمیز کردن کامپیوتر

برای تمیز کردن کیس کامپیوتر ابتدا لازم است کیس را باز کنید. اگر در باز کردن کیس مشکل دارید، از کتابچه راهنمای کامپیوتر خود کمک بگیرید. به طور معمول در هر کیس دو پیچ وجود دارد که باید آن را باز کنید تا بتوانید صفحه‌های کناری کیس را جدا کنید. بهترین روش تمیز کردن کیس کامپیوتر این است که هر قطعه‌ای که قابل جداسازی است را از کیس جدا کنید.

چگونه کامپیوتر خود را تمیز کنیم؟

در بعضی کیس‌ها می‌توان بسیاری از قطعات سخت افزاری مانند کارت گرافیک، رم و یا درایورها را جدا کرد. البته نیازی به این کار نیست، مگر اینکه بخواهید کیس را به‌طور کامل از گرد و غبار تمیز کنید. پیشنهاد ما به شما این است که CPU را از هیت سینک (سیستم خنک کننده) جدا نکنید؛ زیرا این کار باعث از بین رفتن خمیر سیلیکون یا همان خمیر حرارتی که CPU را به هیت سینک چسبانده می‌شود. نقش خمیر حرارتی یا خمیر سیلیکون انتقال گرما بین هیت سینک و CPU است. اگر این خمیر از بین برود، CPU به شدت داغ شده و می‌سوزد.

به هر حال اگر CPU را جدا کردید، بعد از تمیز کردن آن، ابتدا با محلول آب و الکل و یک پارچه تمیز محل خمیر سیلیکونی که از بین رفته را کامل پاک کنید و بقایای خمیر به جامانده را جدا کنید. سپس، از یک لایه خمیر سیلیکون تازه برای چسباندن CPU به هیت سینک استفاده کنید.

برای تمیز کردن کیس، از قوطی هوای فشرده استفاده کنید. اجزای مختلف کیس را بررسی کنید و محل تجمع گرد و غبار را با اسپری کردن هوای فشرده از آلودگی پاک کنید. زمانی که کارت گرافیک را تمیز می‌کنید با یک مداد یا خودکار فن موجود در کارت گرافیک را ثابت نگه دارید. این کار مانع چرخش فن هنگام اسپری هوای فشرده به داخل کارت گرافیک می‌شود.

بهترین روش تمیز کردن کیس کامپیوتر

از قوطی هوای فشرده برای تمیز کردن گرد و غبار جمع شده داخل شکاف رم و یا درز و اسلات دیگر در کیس استفاده کنید. برای تمیز کردن فن CPU نیز با یک مداد یا خودکار فن را ثابت نگه دارید، سپس هوای فشرده را اسپری کنید. کف کیس نیز محل خوبی برای تجمع گرد و غبار است. ابتدا با اسپری هوای فشرده گرد و غبار را زدوده، سپس با یک پارچه مرطوب به خوبی کف کیس، دیواره‌ها و کناره‌های کیس را تمیز کنید.

بهترین روش های تمیز کردن کامپیوتر

منظم کردن کابل های درون کیس

بعد از تمیز کردن گرد و غبار از کیس کامپیوتر، نوبت به کابل‌های درون کیس می‌رسد. در کامپیوترهایی که مونتاژ شده‌اند، کابل‌ها به خوبی جایگذاری نمی‌شوند. حال که کیس را باز کرده‌اید، بد نیست سروسامانی به وضعیت به هم ریخته کابل‌ها بدهید.

کابل‌ها را از محل اتصالشان جدا کنید. البته رنگ و محل جدا کردن آن‌ها را به خاطر بسپارید تا در هنگام وصل کردن به مشکل برنخورید. حال با استفاده از بست‌های پلاستیکی چهار اینچی هر کابل را به طور منظم دورپیچ کنید و بست را دور آن ببندید و محکم کنید. اگر بست شما بزرگ است اضافی بست را قیچی کنید. این کار را برای همه کابل‌ها انجام دهید. حال کابل‌ها را به سوکتشان متصل کنید. با منظم کردن کابل‌ها دیگر نگران گیر کردن سیم‌های اضافی به داخل فن و یا سایر اجزا نباشید.

روش های اصولی برای تمیز کردن کامپیوتر

بعد از تمیز کردن کامل قطعات کیس، همه قطعات جدا شده را به جای اصلی خود برگردانید و کیس را ببندید. با یک دستمال مرطوب آغشته به محلول آب و الکل رقیق شده صفحات بیرونی کیس را تمیز کرده، با دستمال خشک کنید.

تمیز کردن کیبورد

روش صحیح تمیز کردن لپ تاپ و کامپیوتر

برای خاک گیری کامپیوتر، ابتدا از کیبورد شروع کنید. برای تمیز کردن کیبورد از الکل استفاده نکنید؛ زیرا الکل باعث پاک شدن نوشته‌ها می‌شود. بنابراین، بهتر است از مخلوط آب و سرکه سفید به نسبت برابر استفاده کنید. یک پارچه نخی را با محلول موردنظر مرطوب کرده، روی کیبورد را تمیز کنید. برای از بین بردن گردوغبار بین کلیدها نیز از قوطی هوای فشرده استفاده کنید. برای این منظور، سر قوطی را در فاصله یک سانتی کلیدها قرار داده، هوا را اسپری کنید. این کار را به دفعات تکرار کنید تا گردوغبار جمع شده بین فضای کلیدها پاک شوند. همچنین می‌توانید از یک برس کوچک نیز استفاده کنید و روی کلیدها را با آن گردگیری کنید.

تمیز کردن مانیتور

حال نوبت به روش های صحیح برای تمیز کردن مانیتور کامپیوتر می‌رسد. برای تمیز کردن صفحه مانیتور، به یاد داشته باشید که هرگز هیچ محلول پاک کننده‌ را مستقیما به آن اسپری نکنید. از دستمال کاغذی نیز استفاده نکنید. دستمال‌های میکروفیبر گزینه خوبی برای تمیز کردن صفحه مانیتور کامپیوتر هستند؛ زیرا گرد و غبار را به خوبی جذب کرده و روی صفحه نیز خط نمی‌اندازند.

برای تمیز کردن مانیتور، دستمال موردنظر را کمی با محلول رقیق شده آب و سرکه مرطوب کنید و صفحه را تمیز کنید. حواستان باشد دستمال خیس نباشد. می‌توانید از اسپری Windex نیز استفاده کنید. البته اسپری را بر روی دستمال بپاشید، سپس به دفعات مانیتور را با دستمال تمیز کنید و با یک پارچه نخی یا همان دستمال‌های میکروفیبر مانیتور را خشک کنید.

تمیز کردن درگاه های ورودی کامپیوتر

برای تمیز کردن پورت‌ها یا همان درگاه‌های ورودی از گوش پاک کن به همراه قوطی هوای فشرده استفاده کنید. اگر جرم قابل رویتی در پورت‌ها می‌بینید، آن را با گوش پاک کن و یا خلال دندان خارج کنید. مراقب باشید به سیم‌های نازک داخل پورت آسیب نرسانید. سپس قوطی هوای فشرده را نزدیک پورت ببرید و به آرامی هوای فشرده را داخل آن اسپری کنید تا گردوغبار از داخل پورت خارج شود. این کار را برای همه پورت‌ها انجام دهید.

تمیز کردن سی‌ دی رام کامپیوتر

در مراحل تمیز کردن کامپیوتر، مرحله آخر زدودن گردوغبار جمع شده در سی دی رام است. برای این منظور، بهترین راه استفاده از قوطی هوای فشرده است تا مطمئن شوید گردوغبار به خوبی از لای سیم‌ها و درزهای سی دی رام خارج شده است. البته می‌توانید از یک پارچه نخی مرطوب نیز استفاده کنید.

جمع بندی

در مطلب بالا بهترین روش های تمیز کردن کامپیوتر را برای شما شرح دادیم. در مراحل تمیز کردن کامپیوتر و یا لپ‌تاپ حتما توجه داشته باشید که دوشاخه دستگاه به برق نباشد. هرگونه کابل، فلش و یا هدفون متصل به کامپیوتر را جدا کنید. در باز کردن قطعات کیس دقت کنید، هر قطعه یا کابل را در جای اصلی خود به درستی جایگذاری کنید. محلول‌های پاک کننده را مستقیما روی مکان مربوطه اسپری نکنید. برای تمیز کردن داخل کامپیوتر استفاده از قوطی هوای فشرده بهترین گزینه است. در تمیز کردن فن‌ها، حتما مراقب باشید که فن‌ها نچرخند. همانطور که پیشتر نیز توضیح دادیم، برای ثابت نگه داشتن فن‌ها از یک مداد یا خودکار استفاده کنید.

در این مطلب با نحوه تمیز کردن کامپیوتر آشنا شدید. امیدواریم این مطالب مورد توجه شما قرار گرفته باشد. راستی! شما برای تمیز کردن کامپیوتر خود چه روش‌هایی را به کار می‌برید؟ تجربیات خود در این زمینه را با پلازا در میان بگذارید. ما مشتاقانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
iman golami
.
19 دی 1402، 13:46
پاسخ
0
0
من تعمیرات کامپیوتری دارم و برای پاکسازی کیس و کیبورد و ... از ماده ای به اسم ECLEANER استفاده میکنم. خیلی راضیم چون قدرت بالايي توی پاك كردن چربي و خاك از تجهيزات الكتريكي و الكترونيكي داره و باعث افزايش راندمان عملياتي تجهيزات میشه.ساخت یه شرکت دانش بنیان داخلی به اسم نانو مواد خاکستری هست، جالبه که آتش زا نيست و بعد پاك سازي خیلی سريع تبخير و از محيط عمل خارج مي شه.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402