دانلود فیلم پلتفرم (The Platform) ؛ بررسی، تریلر و نمرات منتقدین

فیلم The Platform
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم پلتفرم (The Platform) یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های سال گذشته بود. در این مقاله علاوه بر قرار دادن لینک دانلود، مرور داستان و معرفی بازیگران، به نقد فیلم The Platform خواهیم پرداخت.

فیلم The Platform تریلری ترسناک و علمی تخیلی از کشور اسپانیاست که توسط گالدر گازتلو-اوروتیا کارگردانی شده است. این عنوان که اولین تجربه این کارگردان در سینما محسوب می‌شود، در تاریخ 20 مارس 2020 مصادف با 1 فروردین 1399 از نتفلیکس پخش شده است. البته اکران اولیه فیلم پلتفرم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در سال 2019 بود. در این مراسم فیلم The Platform جایزه منتخب مردمی برای عنوان Midnight Madness (دیوانگی نیمه‌شب) را برای خود کرد. در این مقاله بعد از مرور داستان و بازیگران، به تحلیل فیلم The Platform خواهیم پرداخت. لینک دانلود فیلم The Platform با سه زبان مختلف نیز در ادامه قرار داده شده است. پس همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دانلود فیلم پلتفرم

تحلیل فیلم پلتفرم (The Platform)

فیلم پلتفرم در تاریخ 20 مارس 2020 مصادف با 1 فروردین 1399 از نتفلیکس پخش شد و برای دانلود در اختیار همگان قرار گرفت. در ادامه می‌توانید فیلم The Platform را با کیفیت Web-DL دانلود و مشاهده کنید.

 

داستان فیلم The Platform

داستان فیلم The Platform در یک مرکز خودمدیریتی برج مانند و بسیار بلند می‌گذرد. در این مرکز ساکنان بعد از هر دوره به صورت اتفاقی بین طبقات جابجا می‌شوند و غذای آن‌ها توسط یک پلتفرم که در بین طبقات حرکت می‌کند فراهم می‌شود. این پلتفرم در طبقات اول پر از غذاهای جورواجور است؛ اما هرچه پایین‌تر می‌رود، مواد غذایی موجود در آن هم کمتر و کمتر می‌شوند. درواقع افراد طبقات پایین‌تر باید باقی‌مانده غذای بالایی‌ها را مصرف کنند. در این سیستم افراد طبقات بالاتر می‌توانند هر چقدر که می‌خواهند از غذاها میل کنند؛ در حالی که ساکنان پایین‌تر غذای کمتر و افراد پایین‌تر از آن‌ها هیچ غذایی نخواهند داشت.

تحلیل فیلم پلتفرم (The Platform)

داستان فیلم حول محور شخصیتی به نام گورنگ و تجربه او در این مرکز که به حفره معروف است می‌گذرد. گورنگ که به صورت داوطلبانه به حفره آمده، در ماه اول از اقامتش در طبقه چهل و هشتم بیدار می‌شود. هم‌اتاقی او مردی مسن به نام تریماگاسی است. تریماگاسی طبق گفته‌های خودش، تلویزیون خانه‌اش را از پنجره به بیرون پرت کرده و رهگذری در اثر برخورد با آن مرده است. به همین دلیل هم تریماگاسی را به حفره فرستاده‌اند.

این دو در این یک ماه به هم نزدیک‌تر می‌شوند و از آنجایی که در طبقه چهل و هشتم هستند، روزانه از غذایی که با پلتفرم می‌آید و درواقع باقی‌مانده غذای 47 طبقه بالایی است، تغذیه می‌کنند. اما بعد از یک ماه ساکنان این حفره به صورت اتفاقی در طبقات جابجا می‌شوند. اوضاع آن‌ها در ماه دوم دگرگون می‌شود؛ چراکه به طبقه صد و هفتاد و یکم منتقل می‌شوند و در این طبقه زنده ماندن، آسان نیست!

تریلر فیلم The Platform

در ویدئوی بالا می‌توانید تریلر فیلم The Platform را تماشا کنید. دقت داشته باشید که این فیلم حاوی صحنه‌های خشونت‌آمیز است و برای افراد زیر 16 سال مناسب نیست.

بازیگران فیلم پلتفرم

فیلم The Platform بازیگران زیادی ندارد و بار بیشتر فیلم بر دوش تنها یک نفر است. شخصیت اصلی این اثر گورنگ است که ایوان ماساگوئه (Iván Massagué)، بازیگر اسپانیایی آن را ایفا کرده است. از فیلم‌های قبلی او می‌توانیم به The Last Days محصول سال 2013، Your Life in 65 محصول سال 2006 و فیلم خوش ساخت Pan’s Labyrinth محصول سال 2006 اشاره کنیم. ماساگوئه البته در تلویزیون اسپانیا هم حسابی فعال است و در عناوین زیادی حضور داشته است.

نقد و بررسی فیلم the platform

از دیگر بازیگران فیلم پلتفرم می‌توانیم به زوریون اگولور (Zorion Eguileor) در نقش تریماگاسی، آنتونیا سن خوان (Antonia San Juan) در نقش ایموگوری و امیلیو بوال کوکا (Emilio Buale Coka) در نقش باهارات اشاره کنیم.

 

نقد و بررسی فیلم The Platform

فیلم The Platform در سایت راتن تومیتوز بر اساس 52 نقد میانگین نمره 7.43 از 10 را کسب کرده است. در اجماع نهایی منتقدان این وبسایت نوشته شده است که:

گرچه این فیلم گهگاه گیج‌کننده و آشفته می‌شود، اما پلتفرم تریلری مبتکرانه و جذاب است.

نورمن ویلنر از روزنامه Now دریافت جایزه منتخب مردمی را برای این عنوان پیش‌بینی کرده بود و درباره آن می‌نویسد:

این فیلم همه چیز دارد: کمدی، کنایه‌های سیاسی، پیچش‌های داستانی عجیب، غافلگیری‌های عامه پسند در فیلم‌های ترسناک، خشونت نمایشی، سادیسم، بشر دوستی و باز هم خشونت. همه این‌ها در فیلمی ترسناک جمع شده‌اند.

داستان فیلم The Platform

امی نیکلسون از مجله Variety در خصوص این اثر می‌نویسد:

خشم مینیمالیستی فیلم یادآور نمایشنامه‌های ساموئل بکت است. ماساگوئه و اگولور گویا در نمایشنامه «در انتظار گودو» قرار گرفته‌اند. هنرنمایی ناخوشایند و در عین حال لذتبخش اگولور همانند شخصیت‌های شرور مجموعه فیلم‌های جیمز باند است یا شاید هم شخصیت او رستاخیز اسپانیایی هانیبال لکتر است.

در وبسایت متاکریتیک تاکنون 15 نقد در خصوص این فیلم منتشر شده و بر اساس آن‌ها نمره 73 را از آن خود کرده است. از میان آن‌ها، 13 نقد مثبت و 2 نقد متوسط بوده‌اند. در ادامه مروری بر بخش‌هایی از این نقدها و امتیاز منتقدین خواهیم داشت.

Los Angeles Time / کارلوس آگولر: 90

از دیدگاه تکنیکی، ساخت این فیلم دشوار است. فیلم The Platform از طراحی صحنه‌ای گروتسک و جلوه‌های ویژه‌ای مخوف بهره می‌برد و به صورت هدفمند منجر به شوک و تنفر می‌شود.

Polygon / تاشا رابینسون: 90

این فیلم برای آن‌هایی‌ست که دوست دارند غافلگیر شوند و طرفدار داستان‌هایی هستند که وقایع بعدی‌اش را نمی‌توانند حدس بزنند.

تریلر فیلم The Platform

THE GLOBE AND MAIL / بری هرتز: 88

فیلم The Platform به طور فوق‌العاده‌ای نفرت‌انگیز، رک و بی‌پرده و در عین حال شدیدا سرگرم‌کننده است. این هجو جدید اسپانیایی، به نظر انتخاب مناسبی برای تماشا در این روزها و در حالی است که جهان بر روی لبه تیغ قرار گرفته است.

We Got This Covered / مت دوناتو: 80

فیلم پلتفرم یک اثر لایه لایه از فشار روحی، وحشت و صحنه‌های خوفناک است.

Empire / الی ریچاردز: 80

فیلم The Platform هر زمان دیگری هم که منتشر می‌شد شامل ایده‌ها و لحظاتی بحث برانگیز بود که همه ویژگی‌های یک اثر کلاسیک کالت را داشت. حالا که این عنوان در سال 2020 منتشر شده است، استعاره‌ای به شدت و به طرز حیرت‌انگیزی مناسب برای زمانه ما محسوب می‌شود.

Slash Film / مردیث بوردرز: 80

فیلمبرداری این اثر آنقدری مبتکرانه، سرعت روایت فیلم آنقدری خوب و مناسب و هنرنمایی بازیگران به حدی درگیرکننده است که ما در طول زمان فیلم از دیدن فقط 4 دیوار و صورت‌های تکراری اصلا خسته نمی‌شویم. با اینکه فیلم The Platform فضای تاریک و سیاهی دارد، اما به طرز غافلگیرکننده‌ای خنده‌دار و در عین حال اندیشمندانه نیز است.

فیلم The Platform

The Guardian / بنجامین لی: 80

فیلم The Platform سبکی شیطانی دارد که از آثاری همانند Cube، مجموعه فیلم‌های Saw و Snowpiercer الهام گرفته و در عین حال زنندگی مخصوص به خودش را نیز حفظ کرده است.

روایت این فیلم به نوعی سبک وحشیانه‌ای دارد که به سرعت و بی‌رحمانه ما را به طبقات مختلف این ساختمان می‌برد و مجبورمان می‌کند تا شاهد جنایت‌های بی‌شماری باشیم.

RogerEbert.com / برایان تالریکو: 75

The Platform فیلم خوبی‌ست، خصوصا در قرنطینه خانگی. ساختار فیلم موجب مقایسه آن با عناوینی همچون Cube و Snowpiercer می‌شود؛ اما این اثر من را یاد فیلم‌های اکشن و بی‌رحمانه‌ای همچون سری فیلم‌های The Raid نیز انداخت. با این حال چیزی که باعث موفقیت فیلم پلتفرم می‌شود، منحصربه‌فرد بودن آن است.

در حالی که این روزها شاهد عملکرد جامعه (یا عدم کارایی آن) در یکی از ناگوارترین نقاط عطف تاریخ هستیم، کمی وقت بگذارید و فیلم The Platform را تماشا کنید؛ فیلمی که آینه این روزهای دنیای ماست.

The New York Times / جیسون بیلی: 70

پلتفرم که ترکیبی پیچیده از فیلم‌های ترسناک مخصوص نیمه شب و نقد اجتماعی است، داستانی آشکار و واضح و در عین حال تاثیرگذار دارد که در آن شاهد ادغام چند ژانر هستیم.

Vox / آلیسا ویلکینسون: 70

فیلم The Platform کاملا به چهارچوب ذهنی‌اش وفادار مانده است و شاید همین هم دلیل موفقیت آن باشد. این کار را با چنان دقتی انجام می‌دهد که بیننده را نیز به این وفاداری وامی‌دارد. تصاویر زنده و پویای آن به صورتی طراحی شده‌اند تا در ذهن شما نقش ببندند.

نقد فیلم the platform

Indiewire / دیوید ارلیچ: 67

پلتفرم به کارگردانی گالدر گازتلو-اوروتیا اصلا فیلم دقیقی نیست؛ اما به مشکلات آشکار و واضحی می‌پردازد. نگران‌کننده‌ترین چیز درباره این داستان تمثیل ظالمانه و متاثرکننده آن است که در عین حال گاهی به نظر می‌رسد این عنوان اصلا یک فیلم تمثیلی نیست. این اثر ترجمانی از رژیم سرمایه‌داری طبقه طبقه و غیرانسانی است که دوبرابر بیشتر از فیلم Parasite وحشت‌آور است و تقریبا نصف ظرافت خشمگینانه آن شاهکار را دارد.

SCREENDAILY / استیون ویتی: 60

با اینکه نکته اصلی داستان آشکار است، اما فیلمنامه ضعیفی دارد و احتمالا بیننده‌ها هم گهگاه همانند زندانی‌های فیلم احساس محدودیت خواهند کرد. اما طراحی صحنه با آن دیوارهای سیمانی خاکستری و پلتفرمی که همانند یک آسانسور غذای جهنمی در مرکز صحنه حرکت می‌کند عالی است.

The Telegraph / رابی کالین: 60

اگر می‌خواهید شاهد استعاره‌ای پیچیده و دقیق برای یک ساعت و نیم باشید، فیلم The Platform احتمالا مخصوص شماست.

کلام آخر ؛ آینه ای شفاف اما ترسناک

تحلیل فیلم the platform

در نهایت می‌توان گفت که فیلم The Platform با اینکه از ویژگی‌های ژانر ترسناک استفاده می‌کند، اما تا حدودی هم نمادین است و تصویر کوچکی از جامعه انسانی را به نمایش می‌گذارد؛ جامعه‌ای که در آن افراد در طبقات مختلف اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شوند و اصولا افرادی که در سطوح پایینتر هستند، از امکانات کمتری نیز بهره خواهند برد. به بیان دیگر، پلتفرم فیلمی ترسناک است که حرفی هم برای گفتن دارد. قطعا فیلم The Platform به پای آثار بونگ جون-هو همانند Parasite و Snowpiercer نمی‌رسد، اما با این حال پیام آن روشن است و ارزش شنیده شدن و دیده شدن را دارد.

در این مقاله بعد از مرور داستان و معرفی بازیگران، به تماشای تریلر فیلم The Platform نشستیم و لینک دانلود فیلم پلتفرم با دوبله فارسی را نیز قرار دادیم. در نهایت نیز مروری بر نمرات منتقدین به این اثر داشتیم. نظر شما درباره این فیلم و شباهتش با دنیای این روزهای ما چیست؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما و دیگر کاربران عزیز پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
عاطفه
.
07 آبان 1399، 21:21
پاسخ
0
0
فیلم خیلی خوبی بود ولی من هنوز نفهمیدم اون دختر بچه حامل چه پیامی بود؟
avatar
exir
.
28 تیر 1399، 00:44
پاسخ
0
0
با سلام به طور وضوح می توان دید که یک جامعه ی کوچک نمادین گرفتار نظام طبقاتی و ظلم به دنبال منجی می گردند و در نهایت این منجی را در نظام مادیگرایانه(نشانه خوراکی) نیافته و مطابق فطرت انسانی راه نجات را در فطرت انسانی(نشانه انسانی یا همان دخترک) می یابند و پررنگ بودن نیاز به منجی در نظام طبقاتی و ظالم فعلی عالم که نمونه واقعی است هدف اصلی فیلم است.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402