بررسی گوشی نوکیا X20 ؛ مشخصات فنی، دوربین و قیمت

گوشی نوکیا x20
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی نوکیا x20 را که به تازگی عرضه شده است، می‌توان از جوانب مختلف نظیر مشخصات فنی، دوربین، باتری، عملکرد، طراحی، نمایشگر و قیمت بررسی کرد. با بررسی این گوشی اقتصادی با پلازا همراه باشید.

یکی از بخش‌هایی که در آن سازندگان تلفن همراه با رقابت تنگاتنگی روبرو هستند بازار فروش تلفن‌های با کیفیت اقتصادی است. این بخش به تلفن‌هایی مربوط می‌شود که با وجود قیمت کمتر (قیمتی میان بازه قیمت گوشی‌های اقتصادی ارزان قیمت و گوشی‌های میان‌رده) از مشخصات فنی قابل قبولی برخوردار هستند. از جمله گوشی‌های جدیدی که در این بخش بازار تلفن‌های همراه قرار می‌گیرند، گوشی‌های Moto G9 Plus و Xiaomi Redmi Note 10 Pro و Realme 8 Pro هستند. گوشی دیگری که در این دسته قرار می‌گیرد گوشی نوکیا X20 است. در این مقاله از پلازا مشخصات نوکیا X20 را از جهات مختلف نظیر مشخصات گوشی نوکیا ایکس 20 و قیمت نوکیا x20 بررسی می‌کنیم.

در ویدیوی زیر «معرفی گوشی Nokia X20 5G (2021)» را تماشا کنید: 

در ادامه می‌خوانید:

بررسی نوکیا x20

گوشی نوکیا x20

سری X کمپانی نوکیا بالاتر از سری‌های ‌C و G این شرکت قرار گرفته و نوکیا ایکس 20 نیز در حال حاضر بهترین مدل این سری است. نوکیا ایکس ۲۰ در مقایسه با دیگر دستگاه‌های مذکور فقط در چند زمینه می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

این در حالی است که پردازنده گوشی Nokia X20 در مقایسه با سایر رقبای این رده از تلفن‌ها ضعیف‌تر بوده، زمان شارژ آن طولانی‌تر و طراحی آن از ظرافت کمتری برخوردار است. با این حال نوکیا ایکس 20 نیز از ویژگی‌هایی چون سه سال به روز رسانی اندروید و همچنین صفحه نمایش بزرگ و خوب برای جذب خریداران استفاده می‌کند.

  • نقاط قوت: پشتیبانی عالی از نرم افزار، سیستم عامل منظم اندروید 11، عمر باتری دو روزه
  • نقاط ضعف: عملکرد ضعیف با توجه به قیمت، نمایشگر متوسط، بدنه سنگین

ویژگی‌های کلیدی مشخصات گوشی نوکیا x20

  • شبکه 5G: نوکیا ایکس 20 ، یک گوشی ارزان دیگر با قابلیت اتصال 5G است.
  • اندروید مرتب: نوکیا یکی از مرتب و منظم‌ترین پوسته‌های اندروید را دارا است و قول چند سال بروز رسانی سیستم عامل داده شده است.
  • دوربین: نوکیا برای دولین این گوشی با Zeiss همکاری کرده است.

مشخصات فنی نوکیا ایکس ۲۰

نوکیا ایکس 20

در جدول زیر مشخصات کلی گوشی نوکیا x20 را مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌هامشخصات فنی گوشی نوکیا ایکس 20
نمایشگر6.67 اینچ با وضوح 1080×2400 پیکسل
سیستم عاملاندروید 11
پردازندهQualcomm Snapdragon 480 5G (8nm)

هشت هسته

با پردازنده گرافیکی Adreno 619

حافظه داخلی128 گیگابایت با 8 یا 6 گیگابایت رم
دوربین‌هادوربین اصلی: 64+5+2+2

سلفی: 32 مگاپیکسل (عریض)

باتری 4470mAh با شارژ سریع 18 واتی
رنگ‌هاآبی، مسی
ارتباطات dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot

بلوتوث 5.0

GPS دارد

NFC دارد

رادیو دارد

USB Type-C 2.0

OTG) USB On-The-Go)

جک صدا3.5 میلی‌متری
قیمتحدود 350 یورو

طراحی و صفحه نمایش نوکیا X20

شاید یکی از مهمترین قسمت‌های بررسی گوشی نوکیا X20 از نظر خریداران، طراحی و صفحه نمایش آن باشد. گوشی نوکیا ایکس 20 بزرگ به نظر می‌رسد که این مسئله بیشتر به خاطر صفحه نمایش بزرگ آن است. بدنه این گوشی از جنس پلاستیک است.

نمای پشتی این گوشی شامل یک ست دوربین دایره‌ای شکل است که مطابق با طراحی اصلی گوشی‌های نوکیا همراه با لوگوی Zeiss در وسط این طرح کامل می‌شود. البته خیلی سنگین به نظر می‌رسد و نمایشگر ال سی دی (LCD) 60 هرتزی ضعیفی دارد، زیرا بیشتر گوشی‌های اندروید با قیمت 300 یا 400 پوند، معمولاً یک نمایشگر AMOLED با سرعت تازه‌سازی بالاتری ارائه می‌دهند.

حسگر اثر انگشت گوشی nokia x20

دکمه پاور این گوشی به عنوان یک حسگر اثر انگشت نیز در قسمت کناری سمت راست این دستگاه عمل می‌کند و دکمه کنترل صدا نیز درست بالای این دکمه قرار دارد. موقعیت حسگر اثر انگشت این دستگاه کمی بالاست، اما بسته به اندازه دست هر کس ممکن است دسترسی به آن مشکلی برای کاربر ایجاد نکند. نوکیا ایکس ۲۰ از پورت USB-C و جک 3.5 میلیمتری صدا نیز پشتیبانی می‌کند و در قسمت کناری سمت چپ نیز دارای یک دکمه اختصاصی برای دستیار گوگل است.

اگر به دنبال یک گوشی بزرگ هستید، گوشی Nokia X20 می‌تواند با صفحه نمایشی 6.67 اینچی گزینه‌ای مناسب باشد. این صفحه نمایش دارای یک دوربین سلفی با طراحی پانچ هول و حاشیه‌های نسبتا قابل توجه است.

همچنین بخوانید :

وضوح تصویر در این صفحه نمایش برابر با 1080×2400 پیکسل با نرخ تازه سازی 60Hz است. اگر به دنبال صفحه نمایش با نرخ تازه سازی بالاتر هستید می‌توانید گوشی‌های دیگری را در این بازه قیمتی بیابید. در هر حال این صفحه نمایش با توجه به قیمت نوکیا X20 بسیار رضایت بخش بوده و با وجود حداکثر روشنایی 450 نیتی که کمی کمتر از میزان قابل قبول است، عکس‌ها را نسبتا واضح نشان می‌دهد.

دوربین نوکیا X20

نوکیا ایکس 20

از جمله مشخصات نوکیا ایکس 20 که احتمالا بیشتر خریداران درباره آن کنجکاو هستند دوربین و عمر باتری آن است. در طراحی دوربین گوشی نوکیا x20 از چهار لنز یا سنسور استفاده شده است. این دوربین‌ها شامل یک دوربین 64 مگاپیکسلی اصلی، یک دوربین 5 مگاپیکسلی فوق عریض، یک دوربین 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق و یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو است. البته علاوه بر این، دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز در طراحی این گوشی لحاظ شده است. دوربین گوشی nokia x20 از ویژگی‌های Pro بسیاری برخوردار است، اما OIS ندارد.

تصاویر شارپ دوربین

عکس‌های گرفته شده با این گوشی کیفیت نسبتا مناسبی داشتند، اما خالی از مشکل نیز نبودند. عکس‌ها به طرزی مصنوعی بیش از حد شارپ یا واضح شده بودند و از دامنه دینامیکی آن نیز انتظار بیشتری داشتیم که البته این وضعیت در دوربین فوق عریض حتی بدتر هم بود. نتایج سلفی‌های گرفته شده با نوکیا ایکس 20 بهتر بود، اما همان مشکلات در دوربین جلویی گوشی نیز قابل رویت بود. حالت پرتره این دوربین نیز موهای سوژه را به همراه زمینه تصویر مات می‌کرد و توانایی جداسازی مناسب زمینه از سوژه را زیر سوال می‌برد. البته این امر ممکن است ناشی از اشتباهات کاربر به هنگام استفاده از دوربین نیز به وجود آید.

لازم به ذکر است که نرم‌افزار مورد استفاده در گوشی در کیفیت عکس‌های گرفته شده تاثیر بسزایی دارد و همانطور که گفتیم این گوشی در زمان بررسی هنوز نرم‌افزار نهایی خود را دریافت نکرده بود. بنابراین ممکن است با به روزرسانی نرم‌افزار و انتشار نسخه نهایی آن این مشکلات برطرف گردند. ضبط ویدیو با نوکیا ایکس ۲۰ حداکثر با کیفیت 1080 پیکسل و 60 فریم بر ثانیه ممکن است. حالتی به نام حالت سینمایی نیز در این گوشی موجود است که در واقع تقلیدی از ضبط ویدیوی حرفه‌ای سایر گوشی‌هاست که البته با وضوح 1080 پیکسل انتظار نمی‌رود که افراد زیادی برای استفاده حرفه‌ای از آن بهره ببرند.

عمر باتری گوشی Nokia X20

باتری این گوشی نیز از جمله مهمترین مشخصات نوکیا ایکس ۲۰ و تعیین کننده‌ترین عوامل برای خرید آن به شمار می‌آید. این گوشی از باتری‌ای با ظرفیت 4470 میلی آمپر بهره می‌برد که برای گوشی‌ای در این محدوده قیمت مناسب به نظر می‌رسد و طبق بررسی‌های ما می‌تواند به راحتی یک روز را بدون نیاز به شارژ دوام آورد.

شارژ این گوشی با شارژر 18 واتی آن چندان چنگی به دل نمی‌زند؛ چرا که برای شارژ کامل آن چند ساعتی زمان نیاز است. این میزان زمان مورد نیاز برای شارژ، حتی برای گوشی با این میزان قیمت آهسته است؛ چرا که شارژرهای ‌30 واتی شارژرهای معمول بازار هستند و بسته به قیمت گوشی، این میزان تا 50 یا 65 وات نیز بالا می‌رود.

نکته‌ای که در این میان، نوکیا ایکس 20 را از دیگر گوشی‌های جدید نوکیا متفاوت می‌کند این است که این گوشی نیز همانند گوشی‌های جدید اپل و سامسونگ شارژری را به همراه این گوشی در جعبه آن در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد. بنابراین باید شارژر USB-C قبلی خود را برای شارژ گوشی استفاده کنید یا اینکه شارژری را به صورت جداگانه خریداری کنید.

نرم افزار و عملکرد

گوشی nokia x20

از جمله مهمترین فاکتور از مشخصات گوشی Nokia X20 نرم‌افزار و عملکرد آن است. بزرگترین مشکل گوشی نوکیا X20 ضعف آن نسبت به رقیبان خود است. پردازنده به کار رفته در نوکیا ایکس ۲۰ اسنپدراگون 480 که پردازنده نسبتا ضعیفی است و این در صورتی است که رقیبان این گوشی که قبلا به آنها اشاره کردیم از پردازنده Snapdragon سری 700 استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید :

عملکرد گوشی در Geekbench

گوشی به هنگام  استفاده عملکردی بسیار آهسته داشته و در تست Geekbench امتیاز 1529 را به دست آورد؛ در حالی که انتظار ما بر این بود که گوشی Nokia X20 امتیازی حداقل برابر با 1700 یا نزدیک به آن را کسب کند. با این توصیفات، این گوشی برای علاقمندان به بازی‌های موبایل اصلا مناسب نبوده و برای برنامه‌های سنگین ساخته نشده است. البته استفاده از این گوشی برای سایر کاربردهای سبک نیز پیشنهاد نمی‌شود؛ چرا که استفاده و جستجو در تنظیمات و منوی آن نیز حتی از سایر گوشی‌ها آهسته‌تر صورت گرفته و با هنگ کردن گوشی همراه است.

نکته مثبت، پشتیبانی گوشی Nokia X20 از ارتباط 5G است؛ پس اگر به گوشی‌ای اقتصادی نیاز دارید که از فناوری ارتباطی نسل آینده پشتیبانی کند، می‌توانید نوکیا ‌X20 را در نظر داشته باشید. با جود عدم استفاده از نرم‌افزار نهایی در گوشی X20، می‌توانیم راجع به مشخصات اساسی نوکیا ایکس ۲۰ توضیحاتی بدهیم. این گوشی نسخه استاندارد و ساده اندروید 11 ارائه شده گوگل را بدون رابط کاربری خاصی به کاربر ارائه می‌کند. می‌توانید تجربه کاربری اندرویدی مشابه تلفن‌های پیکسل گوگل را از X20 نیز انتظار داشته باشید.

مزیت مهمی که از خرید گوشی Nokia X20 نصیب خریدار می‌شود این است که نوکیا سه سال به روزرسانی نرم‌افزاری را برای این گوشی تضمین کرده است؛ پس مطمئنا می‌توانید با این گوشی اندروید 14 را نیز روی آن نصب کنید.

قیمت گوشی نوکیا ایکس ۲۰

فروش گوشی نوکیا X20 از ماه می 2021 در انگلستان آغاز می‌شود. قیمت گوشی نوکیا ایکس ۲۰ در انگلستان 300 پوند (410 دلار) برای نسخه X20 با 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی خواهد بود. قیمت گوشی نوکیا ایکس 20 در نسخه دیگر این گوشی با 8 گیگابایت رم، 320 پوند (440 دلار) است.

این در حالی است که رقبای این گوشی Realme 8 Pro با 279 پوند (390 دلار)، Moto G9 Plus با 250 پوند (325 دلار) و Redmi Note 10 با حدودا 200 پوند (279) دلار به بازار عرضه می‌شوند.

جمع بندی

اگر به خاطر رقابت شدید موجود در بازار گوشی‌های اقتصادی نبود، گوشی نوکیا X20 نیز می‌توانست با توجه به قیمت آن گوشی خوبی در نظر گرفته شود، اما مشخصات گوشی Nokia X20 آن را به محصولی قابل رقابت با رقبای خود تبدیل نکرده است.

اگر قیمت گوشی نوکیا x20 حدود 100 پوند یا کمتر از قیمت فعلی خود بود، می‌توانست یکی از گوشی‌های مناسب و پیشنهادی برای خریداران باشد. البته نظر داده شده در رابطه با این گوشی بر اساس تست‌های انجام شده روی نسخه اولیه این گوشی بوده و ممکن است در بررسی با نرم‌افزار نهایی مشکلات آن نیز برطرف شود.

اگر در خرید گوشی بیش از هر چیز دیگری به داشتن جدیدترین نسخه اندروید اهمیت می‌دهید، ممکن است به روز رسانی سه ساله این گوشی برایتان تعیین کننده خرید محصول باشد. شما درباره این گوشی چه می‌دانید؟ ارزش قیمت در برابر مشخصات و امکانات این گوشی را در چه حدی ارزیابی می‌کنید؟ چه گوشی‌های دیگری را در این بازه قیمت می‌شناسید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر کاربران پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
لعیا خیام باشی
.
13 اردیبهشت 1400، 17:24
پاسخ
1
2
ممنون از مطلب خوبتون :)
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402