بررسی فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ ​با بازی لیام نیسون ؛ یک ستاره در جاده ای بی مقصد

فیلم جاده یخی ۲۰۲۱
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ آخرین فیلم لیام نیسون محسوب می‌شود که به تازگی منتشر شده است. داستان فیلم The Ice Road 2021 درباره چند راننده کامیون است که باید محموله‌ای مهم را از جاده‌ای خطرناک عبور دهند و به مقصد برسانند.

فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ اثری آمریکایی در ژانر تریلر اکشن به نویسندگی و کارگردانی جاناتان هنزلی (Jonathan Hensleigh)، فیلمساز آمریکایی است. این عنوان چهارمین فیلم هنزلی در مقام کارگردان محسوب می‌شود که آخرین فیلمش مربوط به سال 2011 بود و بعد از 10 سال دوباره به این عرصه برگشته است. داستان فیلم The Ice Road 2021 درباره چند راننده کامیون است که باید از جاده‌ای خطرناک عبور کنند و باری مهم را به مقصد برسانند. در این فیلم ستارگانی همچون لیام نیسون (Liam Neeson)، لارنس فیشبرن (Laurence Fishburne) و بنجامین واکر (Benjamin Walker) حضور دارند.

در ویدیوی زیر می‌توانید «تریلر فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ با زیرنویس فارسی» را تماشا کنید تا با داستان و فضای آن بیشتر آشنا شوید.

فیلم سینمایی جاده یخی در تاریخ 25 ژوئن 2021 برابر با 4 تیر 1400 به صورت دیجیتالی توسط نتفلیکس در آمریکا و توسط Amazon Prime Video در انگلستان عرضه شد و مورد توجه نسبی منتقدان قرار گرفت. اگر از طرفداران آثار اکشن و هنرنمایی لیام نیسون هستید، در این مقاله از پلازا با معرفی و نقد فیلم جاده یخی همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دانلود فیلم The Ice Road 2021

برای دانلود فیلم جاده یخی با دوبله و زیرنویس فارسی می‌توانید از لینک‌های زیر کمک بگیرید. امیدواریم از تماشای این فیلم هیجان‌انگیز لذت ببرید.

دانلود فیلم جاده یخی دوبله فارسی

کیفیت: WEB-DL 1080p | حجم: 1.72 گیگابایت

کیفیت: WEB-DL 720p | حجم: 981 مگابایت

کیفیت: WEB-DL 480p | حجم: 669 مگابایت

دانلود فیلم جاده یخی با زیرنویس فارسی چسبیده

کیفیت: WEB-DL 1080p HQ | حجم: 5 گیگابایت

کیفیت: WEB-DL 1080p | حجم: 1.56 گیگابایت

کیفیت: WEB-DL 720p | حجم: 795 مگابایت

دانلود زیرنویس فارسی فیلم جاده یخی ۲۰۲۱

داستان فیلم جاده یخی ۲۰۲۱

در ابتدای فیلم ماجرایی جاده یخی این توضیحات نوشته می‌شوند:

در سردترین مناطق آمریکای شمالی، رانندگان از جاده‌های ساخته شده توسط انسان بر روی رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و اقیانوس‌های یخ‌زده عبور می‌کنند. این جاده‌ها با ضخامت کمتر از 76 سانتی‌متر، وزن وسایل نقلیه سه تنی را تحمل می‌کنند. این سفرها خطرناک و اغلب کشنده هستند. برخی از رانندگان آن را ماموریت انتحاری توصیف می‌کنند. این جاده‌ها را «جاده‌های یخی» می‌نامند.

در فیلم The Ice Road 2021 با مایک یکی از همین راننده‌ها آشنا می‌شویم که برادرش نیز به عنوان مکانیک او را در سفرهایش همراهی می‌کند. مایک در یک ماموریت خطرناک شرکت می‌کند. او باید به همراه دو راننده دیگر در ماه آوریل (فروردین) که هوا نیز گرم‌تر شده است برای حمل یک سری ابزار مهم به سفری خطرناک روی این جاده‌های یخی برود.

دانلود فیلم The Ice Road 2021

یک انفجار در معدنی در استان منیتوبا کشور کانادا منجر به گرفتاری 26 معدنچی در معدن شده است. مایک و برادرش که از سربازان جنگ عراق بوده و به اختلال اضطراب پس از سانحه و زبان‌پریشی مبتلا است، باید در مدتی محدود ابزار لازم را به معدن برسانند تا جان این 26 معدنچی را بتوانند نجات دهند. اما این سفر حتی از چیزی هم که به نظر می‌رسد سخت‌تر است…

بازیگران فیلم The Ice Road

در فوریه 2020 (بهمن 1398) فیلمبرداری فیلم اکشن جاده یخی در شهرهای وینیپگ، منیتوبا و منطقه گیملی کانادا انجام شد. در این قسمت می‌توانید بیوگرافی کوتاهی از بازیگران فیلم جاده‌ی یخی بخوانید و با آنها بیشتر آشنا شوید.

لیام نیسون در نقش مایک

بازیگران فیلم جاده یخی ۲۰۲۱

لیام نیسون بازیگر ایرلندی متولد 7 ژوئن 1952 برابر با 17 خرداد 1331 است که شهروندی ایرلند، بریتانیا و آمریکا را دارد. این هنرپیشه تا کنون برای جوایز زیادی نامزد شده و افتخاراتی نیز به دست آورده است؛ از جمله یک نامزدی جایزه اسکار برای فیلم Schindler’s List، دو نامزدی جایزه تونی برای نمایش‌های Anna Christie و The Crucible، یک نامزدی جایزه بفتا برای فیلم لیست شیندلر و سه نامزدی جایزه گلدن گلوب برای فیلم Schindler’s List، فیلم Michael Collins و فیلم Kinsey.

لیام نیسون تا کنون در بیشتر از 100 فیلم و بیشتر از 30 سریال به ایفای نقش پرداخته است که برخی از آنها عبارتند از فیلم فانتزی Excalibur محصول سال 1981، فیلم درام تاریخی The Mission محصول سال 1986، فیلم اقتباسی Les Misérables محصول سال 1998، فیلم ابرقهرمانی Batman Begins محصول سال 2005، سری فیلم‌های Taken، فیلم The Grey محصول سال 2011، فیلم تاریخی Silence محصول سال 2016، فیلم اکشن The Marksman محصول سال 2021 و مینی سریال If Tomorrow Comes.

لارنس فیشبرن در نقش جیم گلدنرد

بازیگران فیلم The Ice Road 2021

لارنس فیشبرن بازیگر، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان آمریکایی متولد 30 جولای 1961 برابر با 8 مرداد 1340 است. فیشبرن افتخارات و جوایز زیادی در کارنامه کاری خود دارد. برخی از آنها عبارتند از یک نامزدی جایزه اسکار برای فیلم What’s Love Got to Do with It، یک نامزدی جایزه ساترن برای فیلم The Matrix و یک برد جایزه ساترن برای سریال Hannibal و 11 نامزدی جایزه امی که از بین آنها 3 جایزه را برای سریال #FreeRayshawn، فیلم تلویزیونی Miss Evers’ Boys و سریال TriBeCa دریافت کرده است.

برخی از آثاری که لارنس فیشبرن در آنها به ایفای نقش پرداخته است عبارتند از فیلم جنگی Apocalypse Now محصول سال 1979، فیلم تاریخی The Color Purple محصول سال 1985، سری فیلم‌های ماتریکس، فیلم درام Boyz n the Hood محصول سال 1991، فیلم اکشن Deep Cover محصول سال 1992، فیلم جنایی Mystic River محصول سال 2003، فیلم ابرقهرمانی Man of Steel محصول سال 2013، سری فیلم‌های جان ویک، فیلم ابرقهرمانی Ant-Man and the Wasp محصول سال 2018، سریال جنایی CSI: Crime Scene Investigation، سریال ترسناک روانشناختی Hannibal و سیتکام Black-ish.

بنجامین واکر در نقش تام وارنی

تریلر فیلم The Ice Road 2021

بنجامین واکر بازیگر و کمدین آمریکایی متولد 21 ژوئن 1982 برابر با 31 خرداد 1361 است. این هنرپیشه با تئاتر وارد عرصه بازیگری شد و در سال 2007 در نمایش Inherit the Wind به ایفای نقش پرداخت. در سال 2004 با فیلم درام Kinsey به سینما راه یافت و در سال 2006 با سریال درام پزشکی 3 lbs وارد تلویزیون شد.

برخی از دیگر آثار بنجامین واکر عبارتند از فیلم جنگی Flags of Our Fathers محصول سال 2006، فیلم درام The War Boys محصول سال 2009، فیلم فانتزی Abraham Lincoln: Vampire Hunter محصول سال 2012، فیلم عاشقانه The Choice محصول سال 2016، فیلم کمدی سیاه Love Is Blind محصول سال 2019، مینی سریال درام Traitors و سریال Jessica Jones.

امبر میدتاندر در نقش تنتو

دانلود فیلم جاده یخی

امبر میدتاندر (Amber Midthunder) بازیگر آمریکایی متولد 26 آوریل 1997 برابر با 6 اردیبهشت 1376 است. اصالت امبر به سرخپوستان بومی ایالات متحده آمریکا برمی‌گردد. اولین تجربه بازیگری جدی امبر مربوط به سال 2001 و فیلمی به نام The Homecoming of Jimmy Whitecloud می‌شود که در 4 سالگی در آن بازی کرد. در سال 2012 نیز با سریال درام جنایی Longmire به تلویزیون راه یافت. امبر میدتاندر اخیرا در فیلم The Marksman نیز با لیام نیسون همبازی شده بود.

برخی از دیگر آثار این هنرپیشه عبارتند از فیلم درام Drunktown’s Finest محصول سال 2014، فیلم نئو-وسترن Hell or High Water محصول سال 2016، فیلم درام She’s Missing محصول سال 2018، سریال اکشن Banshee، سریال فانتزی The Originals، سریال Legion، سریال علمی تخیلی Roswell, New Mexico و صداپیشگی در سریال انیمیشنی Long Gone Gulch.

سایر بازیگران فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ عبارتند از:

  • مارکوس توماس (Marcus Thomas) در نقش گورتی
  • هولت مک‌کالانی (Holt McCallany) در نقش رنه لمپارد
  • مارتین سنسمیر (Martin Sensmeier) در نقش کودی
  • مت مک‌کوی (Matt McCoy) در نقش جورج سیکل
  • مت سلینجر (Matt Salinger) در نقش تامسون

نقد و بررسی فیلم جاده یخی ۲۰۲۱

همانطور که خواندید کارگردان فیلم جاده یخی لیام نیسون، جاناتان هنزلی است. در ادامه با بررسی فیلم The Ice Road 2021 همراه شما خواهیم بود و با کارگردان آن بیشتر آشنا می‌شویم.

درباره کارگردان

جاناتان هنزلی نویسنده و کارگردان آمریکایی است که اکثر آثارش در ژانر اکشن-ماجراجویی ساخته شده‌اند. این فیلمساز با فیلمنامه‌نویسی وارد سینما شد و فیلمنامه آثاری چون فیلم ماجراجویی A Far Off Place محصول سال 1993، فیلم اکشن Die Hard with a Vengeance محصول سال 1995، فیلم فانتزی ماجراجویی Jumanji محصول سال 1995، تریلر The Saint محصول سال 1997 و فیلم علمی تخیلی Armageddon محصول سال 1998 را به رشته تحریر درآورده است.

هنزلی تا کنون 4 فیلم را کارگردانی کرده که فیلمنامه آنها را نیز خودش نوشته است. اولین فیلمی که کارگردانی کرد فیلم اکشن The Punisher محصول سال 2004 بود که با امتیاز 8.5 در IMDb و میانگین امتیاز 64% در راتن تومیتوز مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. بعد از آن او 3 فیلم دیگر را نیز کارگردانی کرد که عبارتند از فیلم ترسناک Welcome to the Jungle محصول سال 2007، فیلم جنایی Kill the Irishman محصول سال 2011 و بعد از یک وقفه 10 ساله فیلم The Ice Road محصول سال 2021.

نقد و بررسی فیلم جاده یخی

همانطور که مشاهده کردید، اکثر آثار جاناتان هنزلی چه در مقام نویسنده و چه در مقام کارگردان بیشتر در ژانرهای اکشن، ماجراجویی و جنایی ساخته شده‌اند و همین موضوع نیز نشان از تجربه این فیلمساز در این حوزه دارد. او فقط با فیلم Welcome to the Jungle وارد ژانر ترسناک شد که اتفاقا این اثر او کمترین امتیاز را از بینندگان و منتقدان دریافت کرده است. حالا بعد از 10 سال نام هنزلی دوباره با فیلم سینمایی جاده یخی بر سر زبان‌ها افتاده است. اما این فیلم تا چه اندازه موفق بوده و آیا به محبوبیت آثار قبلی این فیلمساز مانند The Punisher و Kill the Irishman رسیده است؟

فیلمنامه و شخصیت پردازی

در تیتراژ ابتدایی فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ با محیط و لوکیشنی که داستان در آن روایت می‌شود بیشتر آشنا می‌شویم و صحنه‌هایی از طبیعت زیبای این قسمت از آمریکای شمالی را می‌بینیم. بعد از چند سکانس ابتدایی نیز با شخصیت مایک با بازی لیام نیسون آشنا می‌شویم و اولین مواجه‌مان با این شخصیت همراه با آهنگ All I Do Is Drive از جیسون ایسبل (Jason Isbell)، خواننده و گیتاریست آمریکایی است. همانطور که از نام این ترانه مشخص است، ما هم با شنیدن همین آهنگ چیزهایی از شخصیت مایک که در واقع راننده ماشین‌های سنگین است دستگیرمان می‌شود.

مایک در کارش جدی و حرفه‌ای است و تنها نقطه ضعف او برادرش گورتی محسوب می‌شود. گورتی در جنگ عراق حضور داشته و دچار اختلال اضطراب پس از سانحه و زبان‌پریشی است. همین موضوع نیز روی کار مایک شدیدا تاثیر گذاشته و او به خاطر برادرش بارها و بارها اخراج می‌شود.

فیلم جاده یخی لیام نیسون

با همه این ریزه‌کاری‌های شخصیتی، فیلم The Ice Road 2021 در همان ابتدا تا حدودی قابل پیش بینی است. در سکانسی از فیلم در ابتدای داستان می‌بینیم که گورتی بروشوری از یک کامیون گران قیمت در دست دارد که این موضوع مایک را عصبانی می‌کند و به او می‌گوید که آنها توانایی مالی خرید این کامیون را ندارند. اما ما به عنوان بیننده فیلم اکشن جاده یخی همان جا مطمئن می‌شویم که مایک قرار است در انتهای فیلم چنین ماشینی را بخرد و همینطور نیز می‌شود.

همچنین بخوانید :

اصولا در فیلم‌های اکشن و هیجان‌انگیز معمولا شاهد چنین پیشبینی‌ها و داستان‌های ساده‌ای هستیم؛ قصه‌هایی که در سطح باقی می‌مانند و پیچیدگی‌هایی که دارند عموما مربوط به ساخت و ایجاد سکانس‌های اکشن داستان است. فیلم جاده‌ی یخی نیز از همین دست آثار است و روایتی چند لایه را برای ما به نمایش می‌گذارد. کمااینکه این فیلم گنجایش فراتر رفتن از این داستان سطحی را داشت و می‌توانست عمیق‌تر به مسائل نگاه کند؛ به عنوان مثال فردی که قبلا سرباز جنگ بوده و حالا تحت تاثیر همان جنگ به نوعی ناتوان شده است، یا مسائل نژادپرستی که در رابطه با شخصیت تنتو شاهد آنها هستیم. اما به همه این مسائل به صورت جزئی پرداخته می‌شود.

در نهایت نیز به شخصیت‌پردازی‌های فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ می‌رسیم. به جز شخصیت مایک و خصوصا گورتی که چیزهایی در مورد زندگی و شرایط‌شان دستگیرمان می‌شود، بقیه کاراکترها تقریبا هیچ گذشته و حالی ندارند و در حد چند اسم باقی مانده‌اند؛ خصوصا شخصیت منفی فیلم یا به اصطلاح بدمن داستان که هیچ چیز درباره او نمی‌دانیم.

فیلم سینمایی جاده یخی

در کل باید بگوییم که فیلم The Ice Road 2021 یکی دیگر از بی‌شمار آثار معمولی اکشن است که هدف نهایی آنها صرفا سرگرم کردن بیننده است و چیز بیشتری به ما نمی‌دهد. مضامینی همچون فداکاری، برادری و رفاقت همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم در سطح باقی مانده‌اند و از این جاده یخی اصلا جلوتر نرفته‌اند.

ببینیم یا نبینیم؟

همانطور که خواندید، فیلم جاده یخی لیام نیسون چندان چنگی به دل نمی‌زند و صرفا یک اثر اکشن، هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است. اما برای اکثر مخاطبان عام سینما، همین ویژگی‌ها برای یک فیلم کافی هستند. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر از طرفداران فیلم‌های لیام نیسون و آثار اکشن و هیجانی هستید، به تماشای فیلم سینمایی جاده یخی نیز بنشینید.

نمرات فیلم سینمایی جاده یخی

فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ نسبت به آثار اکشن قبلی جاناتان هنزلی چندان مورد توجه بینندگان و منتقدان قرار نگرفته است. امتیاز این فیلم در IMDb تا کنون به 5.5 از 10 رسیده است و 77 درصد از کاربران گوگل آن را پسندیده‌اند. از طرف دیگر در وبسایت راتن تومیتوز بر اساس 73 نقد، 42 درصد از نقدها مثبت ارزیابی شده‌اند و در نهایت امتیاز آن به 4.80 از 10 رسیده است. در متاکریتیک نیز تا کنون 24 نقد برای فیلم The Ice Road 2021 ثبت شده و میانگین امتیاز 42 از 100 را گرفته است. از این 24 نقد، 5 نقد مثبت، 13 نقد متوسط و 6 نقد منفی هستند. در ادامه مروری کوتاه بر نمرات فیلم اکشن جاده یخی خواهیم داشت.

We Got This Covered / مارتین کار: 80

فیلم جاده‌ی یخی نشان می‌دهد که لیام نیسون لیاقت جایگاهش به عنوان یک ستاره 60-70 ساله فیلم‌های اکشن را دارد.

Chicago Sun-Times / ریچارد روپر: 75

فیلم ماجرایی جاده یخی از آن دست آثاری است که ما قبلا آنها را فیلم درجه ب (B movie) می‌نامیدیم (فیلم تجاری بدون کیفیت)، اما اصلا اشکالی ندارد که چنین فیلمی با شایستگی و به کمک قدرت ستاره اولش به هدفی که دارد برسد.

نقد فیلم جاده یخی ۲۰۲۱

The Boston Globe / مارک فینی: 63

فیلم سینمایی جاده یخی یک درام اکشن قابل پیشبینی و نسبتا بی‌شرمانه است که البته ناخشنودکننده و نامطلوب نیز نیست.

The Associated Press / ژاکلین نووک: 50

خوشبختانه نیسون از آن دست بازیگرانی است که می‌تواند شهرت و شایستگی خودش را به سرسری‌ترین داستان‌ها اضافه کند؛ چرا که باید بگوییم که فیلم اکشن جاده یخی خیلی سرسری ساخته شده و بی روح است.

The Guardian / بنجامین لی: 40

با اینکه فیلم جاده‌ی یخی دقیقا کپی پیست آثار ساخته شده قبلی نیست، اما به نظرمان می‌رسد که نیسون را قبلا در حال انجام همین کارها دیده بودیم.

RogerEbert.com / کریستی لمیر: 38

علیرغم مسائل طبیعی و انسانی که در فیلم ماجرایی جاده یخی مطرح می‌شوند، همچنان این اثر به طرز غافلگیرکننده‌ای مبهم و بی معنی است.

کلام آخر

نقد و بررسی فیلم The Ice Road 2021

در این مقاله از پلازا با معرفی و بررسی جدیدترین فیلم لیام نیسون، یعنی فیلم جاده یخی ۲۰۲۱ همراه شما بودیم و همچنین مروری بر بیوگرافی بازیگران این اثر داشتیم. در انتها نیز نگاهی به نمرات منتقدین به فیلم The Ice Road 2021 انداختیم. نظر شما درباره این فیلم و هنرنمایی لیام نیسون چیست؟ آیا داستان فیلم سینمایی جاده یخی را دوست داشتید و با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کردید؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما و دیگر خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402