بازی های ممنوعه و غیر مجاز ؛ از پوکمون گو در ایران تا مورتال کامبت در کره جنوبی

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در تمام کشورهای دنیا، بازی های ممنوعه یا غیر مجازی وجود دارند که بنا به دلایلی مجوز انتشار خود را از دست داده‌اند. این دلایل ممکن است امنیتی، اجتماعی و فرهنگی باشد. در این مطلب ضمن معرفی و بررسی دلایل بعضی از این بازیهای غیر قانونی، لینک دانلود تعدادی از بازی های ممنوعه را نیز قرار خواهیم داد.

متاسفانه برخی کشورها به دلیل قوانین و یا فرهنگ موجود در جامعه خود، فروش بعضی از بازی‌ها را ممنوع کرده و گیمرهای آن کشور از انجام آن عناوین محروم می‌شوند. در چندسال اخیر، تعداد بازی‌های ممنوعه در کشور‌ها همواره رو به افزایش بوده است. در این لیست به ده مورد از این بازی های ممنوعه و غیر مجاز در کشورهای مختلف نگاهی انداخته و همین‌طور به بررسی دلیل این کار می‌پردازیم. فهرست بازی‌ها به صورت تصادفی انتخاب شده و بر اساس بدترین یا بهترین نیست. با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

معرفی بازی های ممنوعه و غیر مجاز

در ادامه با تعدادی از معروف‌ترین بازیهای غیر قانونی و ممنوعه در کشورهای مختلف آشنا می‌شویم. لینک دانلود بازی های ممنوع برای کامپیوتر نیز در پایان هر بخش قرار داده شده است.

1. بازی غیر قانونی Manhunt 2

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

بهتر است از همین ابتدا هشدار دهیم که در این لیست، چند بازی دیگر از کمپانی راک استار نیز قرار است حضور داشته باشند! این استودیو که سازنده سری بازی‌های معروف و موفق Grand Theft Auto است، دست به ساخت یکی از بازی های ممنوعه ترسناک و خشن زده که واکنش منفی بسیاری از کشورها را برانگیخت.

نسخه اول این بازی به دلیل خشونت زیاد در کشور نیوزیلند تبدیل به یکی از بازی های غیر قانونی شد. اما قسمت دوم، پا را فراتر گذاشت و به دلیل نمایش محتواهای نامناسب در سبک‌های مختلف، فروش این بازی در کشورهای آلمان، ایرلند، عربستان، کویت، کره جنوبی (و البته باز هم نیوزیلند) ممنوع شد.

2. بازی ممنوعه شهر بنفش

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

«شهر بنفش» یا Lavender Town اسم بازی نیست؛ درواقع اسم مرحله‌ای از بازی Pokémon Red and Blue است که در سال 1998 منتشر شده بود. طی شایعاتی، اینگونه مطرح شد که بازیکنان پس از رسیدن به این مرحله، به دلیلی که امواج موسیقی متن بازی روی ذهن مخاطب می‌گذارد، فرد را به خودکشی سوق می‌دهد! به همین دلیل کل این بازی به لیست بازیهای غیر قانونی و ممنوعه وارد شد.

این موسیقی بیشتر روی کودکان تاثیر می‌گذاشت؛ زیرا گوش آن‌ها حساس‌تر است و فرکانس‌های بیشتری را دریافت می‌کنند. تا پایان این ماجرا، بیش از 200 نوجوان دست به خودکشی زدند و شرکت سازنده پس از مطلع شدن از دلیل این وقایع، موسیقی متن آن مرحله بازی ممنوعه شهر بنفش را تغییر داد. پس از آن، جلوی خودکشی‌ها گرفته شد.

3. بازی ممنوعه Grand Theft Auto V (کره شمالی)

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

سری Grand Theft Auto همواره یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین مجموعه‌های صنعت بازی‌های ویدیویی است. بازی Grand Theft Auto V و همین‌طور نسخه‌های قبلی این سری در سال‌های اولیه عرضه خود در کشور کره شمالی ممنوع اعلام شدند و دلیل اینکار هم خیلی واضح بود: خشونت بیش از حد. گیمرهای کره شمالی برای بازی کردن این عنوان باید از راه‌های غیرقانونی اقدام می‌کردند که کار ساده‌ای نبود؛ ولی امروزه این سری از بازی‌ها در کشور کره شمالی از ممنوعیت درآمده و به یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های این کشور تبدیل شده‌اند. البته باید توجه کرد که این عنوان، همواره یکی از بازی های ممنوع در ایران بوده و خرید و فروش آن (هرچند با زیرپا گذاشتن قوانین کپی رایت!) غیر مجاز است.

4. بازی ممنوعه جدید Assassin’s Creed: Odyssey (عربستان سعودی)

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

دیگر بر کسی پوشیده نیست که سری Assassin’s Creed، چه بد چه خوب، از نسخه Origins راهی جدید را پیش گرفت. بازی با اضافه کردن المان‌های نقش‌آفرینی به این مجموعه و تغییر سیستم مبارزه، دیگر آن حال و هوای سابق خود را ندارد. Assassin’s Creed: Odyssey که یک بازی با موضوع تاریخی محسوب می‌شود، یکی از بازیهای غیر قانونی Assassin’s Creed است که در کشور عربستان سعودی ممنوع اعلام شده. ممنوعیت ورود این بازی طوری بوده که کسی نمی‌تواند حتی آن را از مرز این کشور رد کرده و وارد این کشور کند و به نوعی می‌توان گفت که کل فرنچایز این بازی حق ورود به این کشور را ندارند و شاید تنها دلیلی که می‌شود برای این کار داشته باشند، موضوع تحریف تاریخ در این بازی است.

5. بازی های ممنوعه Mortal Kombat (کره جنوبی)

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

مجموعه قدیمی Mortal Kombat، حتی در بین بازی‌های سبک مبارزه‌ای هم اثری خاص و منحصر‌به‌فرد است. به بیان بهتر، Mortal Kombat از آن دست بازی‌هایی است که حتی اگر طرفدار سبک مبارزه‌ای هم باشید، شاید نتوانید آنطور که باید با آن ارتباط برقرار کنید. به همین دلیل هم در طی سالیان مختلف از عرضه نسخه‌های اولیه این سری گرفته تا همین نسخه‌های اخیر، همیشه انتقاد‌هایی به خشونت این مجموعه وارد شده است.

همین عنصر هم عاملی بوده تا برخی طرفداران بازی‌های مبارزه‌ای نتوانند با این مجموعه ارتباط برقرار کنند. این بازی به دلیل داشتن صحنه‌های خشونت آمیز و فینیشرهای وحشیانه و دلخراشش، در لیست بازی های ممنوعه کامپیوتر کره جنوبی قرار دارد.

6. بازی Battlefield 4 (چین)

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

سری عناوین Battlefield، از دیرباز یکی از بهترین و ناب‌ترین شوترهای اول شخص دنیای بازی‌های رایانه‌ای بوده‌اند. در دنیای امروزه کمتر گیمری پیدا می‌شود که اسم سری Battlefield به گوشش نخورده باشد. بیشتر گیمرها این سری را به خاطر مبارزه‌های نفس‌گیر و تخریب‌پذیری محیط آن می‌شناسند؛ البته اکثر گیمرها این بازی را فقط به خاطر بخش آنلاین آن خریداری می‌کنند و کمتر کسی پیدا می‌شود که حتی کمپین بازی را آغاز کند؛ ولی همین کمپین بازی در نسخه ۴ باعث تبدیل شدن آن به بازی های ممنوعه PC در چین شد. دلیل ممنوع بودن فروش این بازی در چین، جلوه دادن این کشور به عنوان یک خطر برای امنیت بین الملل بود. همین موضوع در خصوص بازی Battlefield 3 نیز صدق می‌کند. لازم به ذکر است که Battlefield 3 از جمله بازی های ممنوع شده در ایران نیز به حساب می‌آید.

7. بازی ممنوعه موبایل Pokemon GO (ایران)

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

بازی ممنوعه ایفون «پوکمون گو» توسط استودیو نیانتیک لبز ساخته شده است و به لطف ایده جدید خود، خیلی زود توانسته به محبوبیت بسیار بالایی در بین گیمر‌ها دست پیدا کند. این بازي ممنوعه اندروید توانست با رکورد شکنی در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌های موبایل قرار بگیرد. همچنین اتفاقات جالبی هم پیرامون این بازی رخ داده که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده سارقین مسلح از بازی برای دزدی کردن و همچنین کشف یک جسد توسط یکی از کاربران بازی اشاره کرد.

با این حال، بازي ممنوعه ايفون پوکمون گو در هیچ کشوری تاکنون با ممنوعیت و فیلترینگ کامل مواجه نشده بود و ایران اولین کشوری به حساب می‌آید که چنین واکنشی به بازی محبوب پوکمون گو نشان داده است. دلیل اینکار هم به‌خاطر دلایل امنیتی کشور بود که این عنوان را وارد لیست بازی های غیر مجاز اندروید و آیفون کرد.

8. بازی ممنوعه Dante’s Inferno (مالزی)

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

Dante’s Inferno یک بازی محصول سال ۲۰۱۰ و ساخته استودیو ویسرال گیمز است که الکترونیک آرتز هم آن را منتشر کرده است. این بازی داستان دانته را روایت می‌کند که برای نجات Beatrice، وارد جهنم می‌شود و در ۹ مرحله با شیاطین مبارزه می‌کند. این بازی در کشور مالزی ممنوع اعلام شد و این کار به دلایل مذهبی و دینی انجام شده است.

9. بازی ممنوعه جدید اندروید و آیفون PUBG (نپال)

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

یکی دیگر از بازی های ممنوع اندروید، پابجی نام دارد. بازی PUBG در نپال ممنوع شد و دلیل آن، خشونت و اعتیادآور بودن بازی اعلام شده است. در ماه ژانویه نیز بازی کردن بازی PUBG در مدارس بخشی از مناطق هند ممنوع شد که دلایل آن می‌توان به تاثیرات ناخوشایند آن بر روی مطالعات دانش‌آموزان و اعتیاد‌آور بودن بازی اشاره کرد.

اما از همه جالب‌تر کشور چین است که کمپانی Tencent که وظیفه انتشار بازی های ممنوعه موبایل PUBG در چین را بر عهده گرفته بود، آن را با بازی عجیب دیگری با نام Game for Peace که شباهت‌های فراوانی با پابجی دارد جایگزین کرد. نام این بازی را می‌توان این‌گونه ترجمه کرد: «بازی‌ برای صلح». این بازی با حال و هوای ضد تروریستی ساخته شده و بتل رویال ساختار اصلی آن را تشکیل داده است. بدین شکل این بازی توانست از لیست بازی های ممنوعه اندروید خارج شود! برای دانلود این بازی ممنوعه می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

10. بازی ممنوعه کامپیوتر Mass Effect 3 (امارات)

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

یکی دیگر از بازی های ممنوعه جهان یعنی Mass Effect 3، دارای عظمت و نقاط قوت زیادی است. از داستان حماسی و درگیرکننده بازی گرفته تا شخصیت‌پردازی فوق‌العاده بالا و پرجزئیات تک‌تک شخصیت‌های موجود که هر کدام در تصمیم گیری‌ها، رفتار و اعمال شما تاثیر خواهند داشت و می‌توانید مطمئن باشید که آزادی‌های لازم نیز به شما داده می‌شود. این بازی عالی توسط دولت امارات به دلایل نامعلوم ممنوع اعلام شده ولی برخی از خبرها حاکی از این است که این بازی به دلیل داشتن صحنه‌های مستهجن زیاد، به یکی از بازیهای غیر قانونی تبدیل شده است.

11. بازی BULLY (برزیل)

دانلود بازی ممنوعه / بازیهای غیر قانونی

بازی Bully یکی از بازی‌های شاهکار استودیوی خوش‌نام راک‌استار است. این بازی در سال ۲۰۰۶ روی کنسول‌های نسل ششمی منتشر و با استقبال منتقدین و بازیکنان روبرو شد. داستان بازی درباره یک دانش‌آموز ۱۵ ساله با نام جیمی هاپکینز بوده که فردی قلدر و پررو در مدرسه است و با کارهای شرورانه خود یک مدرسه را به هم می‌ریزد. شاید عجیب باشد که یکی از بهترین بازی‌های راکستار که بیشتر ما گیمر‌ها با آن خاطره داریم، برای مدت طولانی بخ عنوان یکی از بازیهای غیر قانونی در برزیل شناخته می‌شد. دلیل ممنوع بودن این بازی نشان دادن خشونت و زورگویی در محیط مدرسه بوده است؛ البته فروش این بازی از تاریخ ۲۳ ژوئن 2016 تا کنون مجاز بوده و چه به صورت فیزیکی یا دیجیتالی (استیم) قابل خرید است.

12. بازی ممنوعه L.A. Noire (عربستان سعودی)

بازی ممنوعه / بازی های غیر مجاز

L.A. Noire یک بازی نئو نوآر کارگاهی و در سبک اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۱۱ توسط استودیو تیم باندای ساخته شد و راک استار گیمز آن را منتشر کرد. L.A. Noire محصولی بود که گرچه نتوانست به محوبیت سری بازی‌های GTA این کمپانی برسد، اما طرفداران داستان‌ها و آثار کاراگاهی لذت زیادی از آن بردند. حال این بازی به دلیل داشتن خشونت زیاد و همین‌طور برهنگی، دلیل خوبی بود برای دولت عربستان تا این بازی را هم به لیست بازی های غیر مجاز رایانه ای اضافه کنند.

13. battlefield 3 (ایران)

تاریخ انتشار ریمستر Battlefield 3

شاید در نگاه اول بازی بتلفیلد ۳ یک محصول تیراندازی و اکشن به شمار بیاید که دنباله‌ای بر نسخه‌های قدیمی خود بوده است. اما اگر جز گیمرهای حرفه‌ای بتلفیلد ۳ باشید حتماً می‌دانید که خط داستانی بازی تا حدود بسیاری به ایران مرتبط بوده است که همین موضوع سبب شده تا این بازی از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یک محصول غیر مجاز شناخته شود که در طول ماه‌های اخیر شاهد حذف شدن لینک دانلود آن از سایت‌های داخلی بوده‌ایم. در برخی مراحل بازی بتلفیلد ۳ شاهد حمله نیروهای تحت امر شخصیت اصلی به خلیج همیشه فارس هستیم که موضوع برای خرابکاری و تخریب بخش‌های مهم و حیاتی ایران در نظر گرفته شده است.

این بازی تیراندازی شامل ماموریت‌هایی در مرز ایران و آذربایجان و حتی پاریس بوده است که ماموریت‌های آن یک خط داستان تخیلی را روایت می‌کند که برای نشان دادن نیروهای نظامی آمریکا به عنوان قهرمانان جهان در نظر گرفته شده است. شخص‌های بسیاری در طول بازی بر اساس خط داستانی موجود به ایران مرتبط خواهند شد که اکثر آنها جزو اشخاص تحت تعقیب توسط نیروها و سازمان‌های مختلف بوده‌اند. همین موضوع سبب شده تا ایران در بازی به عنوان یک کشور ناامن شناخته شود که باید بدانید این بازی با بخش‌های ریزبینانه خود درصدد تخریب کشور ایران بوده است که همین موضوع سبب شده تا بازی از سوی مراجع قانونی به عنوان یک محصول ممنوعه شناخته شود. شرکت الکترونیک آرتز سازنده بازی بوده که با به کارگیری این خط داستانی در روزهای اول توانست نظرات جهانی را به سمت خود جذب نماید اما با فاش شدن خط داستانی آن شاهد نارضایتی گیمرهای ایرانی نسبت به داستان آن بودیم که همین موضوع سبب شد تا بازی چندان از سوی گیمرهای ایرانی به محبوبیت نرسد. بتلفیلد ۳ در دنیای مدرن جریان داشته که در آن به ۲۹ فضای گسترده دسترسی خواهید داشت و در طول مراحل بازی با خودروها و سلاح‌های جدید بسیاری مواجه خواهید شد. این بازی برای پلی‌استیشن ۳، ایکس‌باکس ۳۶۰، مایکروسافت ویندوز منتشر شده است.

سوالات متداول

1. بازی ممنوعه چیست؟

بازی های ممنوعه به عناوینی گفته می‌شود که به دلایل مختلف اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و یا سیاسی برای خرید و فروش ممنوع اعلام می‌شوند.

2. چرا یک بازی ممنوع می شود؟

قوانین و چهارچوب در فرهنگ‌ها و کشورها متفاوت است. چیزی که در یک کشور تابو به حساب می‌آید، در جایی دیگر امری عادی تلقی می‌شود. سازندگان نیز تا حد امکان سعی می‌کنند قوانین کشور خودشان را رعایت کنند و کاری به قوانین کشورهای دیگر ندارند. هیچ وقت نمی‌توان همه را راضی نگه داشت.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با لیست بازی های غیر مجاز رایانه ای و ممنوعه آشنا کنیم. بطور کلی باید به این قضیه اشاره کرد که به دلیل تفاوت فرهنگ‌‌ها و شرایط اجتماعی، بسیاری از بازی‌ها در جهان واکنش‌های متفاوتی را می‌گیرند. این عناوین به دلیل همین تفاوت‌ها، تبدیل می‌شوند به بازیهای غیر قانونی. حال آنکه ممکن است در جایی یا زمانی دیگر، اصلا چنین تفکری درمورد آن نداشته باشند. به همین دلیل بازی های ممنوع ایران بیشمار هستند.

نظر شما درمورد این لیست از بازیهای غیر قانونی و ممنوعه چیست؟ چه بازی‌هایی را می‌شناسید که می‌توانند در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران6 دیدگاه
avatar
A.s.k
.
29 شهریور 1401، 19:37
پاسخ
3
4
بازی شهر بنفش رو کسی میدونه از کجا دان کرد؟؟؟ اشتیاقم به بازیش بیشتر شد😈
avatar
خسته
.
24 آبان 1399، 17:25
پاسخ
7
16
تو ایران بازی کردن با ***ت هم ممنوعه ادمین میدونم تایید نمیکنی وی ناموسا دروغ میگم??? نه تو جواب منو بده
avatar
MOBIN
.
13 دی 1400، 12:05
پاسخ
0
3
@خسته
دیدی** تایید شد کامنتت دیدی ****
avatar
بی نام
.
01 خرداد 1399، 07:09
پاسخ
1
8
کره شمالی آخه کسی به چی دسترسی داره که اصلا بازی هم کنه جی تی ای وی که هیچی بازی های عادی هم نمی تونن بکنن
avatar
کوروش
.
13 اردیبهشت 1399، 13:05
پاسخ
0
3
*** شدید مقاله زدید ؟؟ تو کره شمالی حتی طرف به اینترنت دسترسی نداره ....یک کشور به شدت بسته هست حتی شهروندانش اجازه ندارند بین شهر ها بدون مجوز سفر کنند!!!!! سعی کنید دیگه هر مقاله خارجی رو اعتماد نکنید :)
avatar
Arshia
.
06 بهمن 1398، 13:28
پاسخ
2
2
بتلفیلد دو هم تو ایران ممنوعه
avatar
ناشناس
.
28 شهریور 1401، 17:20
پاسخ
1
3
@Arshia
۲نه ۳ داداش
avatar
محمد
.
27 اسفند 1398، 11:15
پاسخ
2
6
@Arshia
نه دو آزاده بتلفیلد 3 در ایران ممنوعه چون توی چند تا از مرحله هاش باید به تهران حمله کرد و من خودم بازی نکردم ولی میگن که بعضی مقامات کشور رو هم باید به قتل رسوند
avatar
محمد مهدی زوار
.
06 بهمن 1398، 14:15
پاسخ
3
1
@Arshia
فکر نکنم بتلفیلد دو ممنوع باشه ولی سه چون راجب ایران بود ممنوع شد
نمایش 1 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402