آموزش نحوه روت کردن گوشی های اندرویدی | روت کردن گوشی یعنی چه؟

آموزش روت کردن گوشی / طریقه روت شدن گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با روت (Root) کردن گوشی می‌توانید کنترل بسیار بیشتری روی اندروید داشته باشید. با این وجود، این کار خطرات و ریسک‌هایی هم دارد که باید از آن‌ها مطلع و بهترین روش را برای انجام آن پیش بگیرید. در این آموزش روت کردن گوشی ما به نحوه انجام این کار و همچنین نکات مهمی که باید بدانید می‌پردازیم.

اندروید از سیستم عامل هایی است که امکانات زیادی را در زمینه شخصی‌سازی در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ اما این‌ها به‌سادگی قابل دسترس همه کاربران نیست. درنتیجه لازم است کاربران اگر تمایل به شخصی سازی بیشتر دستگاه اندرویدی خود دارند، آن را روت کنند. روت کردن درواقع امکان دسترسی به سیستم فایل‌ها و کدهای اندروید را در اختیار شما قرار خواهد داد تا بتوانید آن طور که می‌خواهید گوشی را تنظیم کنید.

فهرست مطالب

آموزش نحوه روت کردن گوشی اندروید

یکی از بهترین روش های روت گوشی، استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار است. با کمک این برنامه‌ها شما می‌توانید ظرف مدت بسیار کوتاهی و بدون هیچ دردسری به روت کردن اندروید خود بپردازید. اما باید توجه داشته باشید که برخی از این برنامه‌ها تنها نسخه‌های قدیمی اندروید را پشتیبانی می‌کنند؛ بنابراین شاید نیاز باشد به دنبال برنامه‌های دیگری هم بگردید. اما پیش از اینکه به آموزش روت كردن گوشي های سامسونگ و دیگر برندها بپردازیم باید چند کار انجام دهیم.

قبل از روت کردن گوشی اندروید باید چه کار کنیم؟

قبل از اینکه به نحوه نصب روت موبایل بپردازیم، به یاد داشته باشید که گام ابتدایی و مهم در این کار تهیه نسخه پشتیبان از داده‌های ضروری و همچنین اطلاعات رام گوشی است. برای بکاپ گرفتن از گوشی می‌توانید از این مطلب کمک بگیرید. همچنین می‌بایست از میزان شارژ دستگاه خود نیز اطمینان داشته باشید؛ بهتر است گوشی حداقل 70 درصد شارژ داشته باشد. اگر در زمینه شارژ مشکلی دارید به این مقاله مراجعه کنید. حالا لازم است کارهای زیر را انجام دهید.

برای این کار باید وارد بخش Setting گوشی خود شوید. بر روی گزینه About Phone ضربه بزنید.

آموزش روت کردن گوشی / طریقه روت شدن گوشی

گزینه Build Number را پیدا کنید. البته مسیر دقیق این گزینه به گوشی شما بستگی دارد و گاهی هم با نام Software Information شناخته می‌شود.

نحوه روت گوشی / اموزش روت گوشی

چند بار بر روی گزینه Build Number ضربه بزنید. حالا گزینه Developer Options در صفحه اصلی تنظیمات آن ظاهر خواهد شد. درواقع شما اکنون به عنوان یک کاربر Developer فعال شده‌اید. البته به یاد داشته باشید اگر برای ورود به گوشی خود رمزی دارید باید آن را پیش از ورود به بخش تنظیمات بعد از ضربه زدن روی Build Number وارد کنید. حالا یک مرحله به عقب بازگردید. گزینه Developer Option را مشاهده خواهید کرد. وارد این بخش شوید.

آموزش روت کردن گوشی / روت گوشی چیست

گزینه‌های USB Debugging و OEM Unlocking را فعال کنید.

آموزش گام به گام روت گوشی با کامپیوتر

ابتدا برای اینکه اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر یا لپ تاپ شما به راحتی می‌تواند با گوشی یا تبلت ارتباط برقرار کند، نیاز است تا درایور USB مناسب بر روی سیستم شما نصب باشد. درواقع این درایورها در اکثر سیستم‌ها نصب بوده اما برای اطمینان بهتر است آن را چک کنید.

برخی از گوشی‌های هوشمند نیز به محض برقراری اتصال با لپ تاپ و یا کامپیوتر درایور USB خود را بر روی دستگاه مقصد نصب می‌کنند. پس به یاد داشته باشید که پیش از هر کاری ابتدا تلفن خود را از طریق کابل USB به لپ تاپ یا کامپیوتر وصل کنید و ببینید آیا شناسایی می‌شود یا خیر. اگر درایور مورد نظر بر روی لپ تاپ نصب نبود می‌بایست به سایت سازنده گوشی مراجعه کرده مدل آن را وارد کرده تا درایورهای موردنظر را نصب کنید.

حلا تنها یک گام تا روت کردن دستگاه اندرویدی خود فاصله دارید و آن اجرای برنامه روت است. طریقه روت کردن گوشی با نرم افزار از طریق برنامه‌های مختلفی در دسترس قرار دارند اما همه آن‌ها از تمام گوشی‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

روت کردن گوشی با Kingo Root

به این منظور می‌توانید برنامه Kingo Root را روی کامپیوتر نصب کنید که یکی از بهترین روش های روت گوشی به حساب می‌آید. برای استفاده از این برنامه ابتدا باید USB Debugging Mode را در گوشی فعال کرده و درایورهای گوشی را نیز در کامپیوتر نصب کرده باشید. سپس کافی است گوشی را به کامپیوتر وصل کنید و در گوشی نیز در پنجره پاپ‌آپ ابتدا گزینه Always allow from this computer را تیک زده و سپس گزینه Allow را انتخاب کنید.

آموزش روت کردن گوشی / نحوه نصب روت موبایل

حالا در صفحه اول برنامه در ویندوز، روی گزینه Root کلیک کنید تا فرایند Root کردن گوشی شما شروع شود.

روت گوشی / Root کردن گوشی

نحوه روت کردن گوشی بدون کامپیوتر

اگر گوشی شما با اپلیکیشن‌های یاد شده سازگار نباشد، طریقه روت شدن گوشی شما مشکل‌تر است و می‌بایست وقت بیشتری را برای روت کردن اندروید صرف کنید و به دنبال جایگزین‌هایی بگردید. توصیه می‌کنیم به سایت توسعه دهندگان XDA بروید و از آنجا آموزش روت کردن گوشی های اندرویدی را بسته به گوشی موبایل خود را پیدا کنید.

همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم نحوه نصب روت موبایل با برنامه‌های مختلفی می‌تواند انجام شود. این برنامه‌ها در نسخه اندروید و ویندوز قابل استفاده هستند و برای استفاده از روش روت کردن اندروید با کامپیوتر بعد از نصب فایل‌ها و ابزارهای یاد شده باید گوشی خود را با کابل USB به کامپیوتر متصل کنید و برای روت گوشی سامسونگ و دیگر برندها، بدون کامپیوتر هم به نسخه APK برنامه نیاز خواهید داشت. همچنین اگر از نسخه‌های جدید اندروید استفاده می‌کنید بهتر است به سراغ این برنامه‌ها نروید و به روش سنتی گوشی را روت کنید.

1. اموزش روت گوشی با برنامه KingoRoot؛ بهترین روش روت گوشی

یکی از بهترین برنامه‌ها اپ KingoRoot است که بهترین ابزار برای اموزش روت کردن گوشی های اندروید برای افرادی است که خیلی با نحوه انجام این کار آشنایی ندارند. پس از اجرای برنامه گزینه One Click Root را انتخاب کنید. برنامه سپس گوشی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد تا ببینید با این برنامه می‌توانید گوشی را روت کنید یا خیر. اگر گوشی با برنامه سازگار نبود باید به سراغ سایر اپ‌های Root کردن گوشی بروید.

روت گوشی / Root کردن گوشی / نحوه نصب روت موبایل

اما اگر برنامه با گوشی شما مشکلی نداشت به مرحله بعدی بروید تا برنامه فرایند Root کردن گوشی شما را شروع کند. در صورتی که این کار با موفقیت به پایان برسد یک پیام مبنی بر موفقیت آمیز بودن روت گوشی دریافت می‌کنید. البته ممکن است بار اول موفق نشوید و لازم باشد چندین بار این فرایند را تکرار کنید.

2. طریقه روت شدن گوشی اندروید بدون نیاز به کامپیوتر با Root Master

یکی دیگر از بهترین روش های روت گوشی، استفاده از Root Master است. این برنامه هم جزو برنامه‌های محبوب برای روت گوشی به‌شمار می‌آید که استفاده از آن نیاز به دانش خاصی نیز ندارد. پس از نصب در صفحه اول برنامه گزینه Start را لمس کنید. اگر برنامه از گوشی و نسخه اندروید شما پشتیبانی کند یک گزینه به عنوان Next ظاهر خواهد شد در غیر این صورت باید از سایر برنامه‌ها استفاده کنید. در ادامه با آموزش تصویری روت گوشی با این برنامه همراه شما هستیم.

آموزش روت کردن گوشی / آموزش روت کردن گوشی های اندرویدی

در پنجره بعدی مثل تصویر زیر عبارت Rooting را مشاهده خواهید کرد. این به این معناست که برنامه در حال انجام فرایند روت کردن گوشی است.

طریقه روت شدن گوشی / گوشی روت شده یعنی چه

وقتی کار برنامه تمام شد پیام موفقیت‌آمیز بودن این فرایند را روی صفحه می‌بینید.

نحوه روت گوشی / روت کردن اندروید بدون نیاز به کامپیوتر

گوشی شما روت شده است. طریقه روت شدن گوشی با این برنامه به همین راحتی است. حالا می‌توانید با ریستارت کردن آن از گوشی استفاده کنید.

3. برنامه Framaroot

آموزش روت کردن گوشی

نحوه روت کردن اندروید با برنامه Framaroot نیز بسیار ساده است. این برنامه نیز مانند 2 برنامه بالا، تنها با یک کلیک قادر است دستگاه شما را روت کند. البته به گفته ناشر آن، ممکن است گوشی‌های جدید با فریمورهای جدید، با این برنامه سازگار نباشند. در این صفحه می‌توانید فهرست گوشی‌های سازگار با این برنامه را پیدا کنید. این اپلیکیشن همچنین قابلیت آنروت کردن گوشی را هم دارد.

روت گوشی سامسونگ با کامپیوتر

روت کردن گوشی سامسونگ از بسیاری از جهات شباهت به روش‌های بالا دارد. با این حال در کامپیوتر شما می‌توانید این کار را با نرم‌افزار Odin و به راحتی انجام دهید. در قدم اول به این صفحه بروید و با وارد کردن شماره مدل گوشی، فایل CFRoot مخصوص گوشی را دانلود و آن را در یک پوشه جداگانه از حالت فشرده خارج کنید. سپس نرم‌افزار Odin را از این لینک دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید. حالا گوشی را خاموش و با فشار دادن همزمان دکمه‌های Volume Down + Volume Up + Power آن را به حالت دانلودینگ ببرید. وقتی پنجره زیر ظاهر شد، دکمه‌ها را رها کنید.

آموزش روت کردن گوشی

حالا برنامه Odin را در کامپیوتر اجرا و با استفاده از کابل USB، گوشی را به کامپیوتر متصل کنید. صبر کنید تا بخش ID: COM به رنگ آبی دربیاید؛ در این صورت گوشی شما شناسایی شده است. اما در غیر این صورت درایورهای گوشی را حذف و مجددا در کامپیوتر نصب کنید. همچنین مطمئن شوید که کابل USB شما سالم است.

روت گوشی سامسونگ با کامپیوتر

گزینه‌های Auto Reboot و F Reset Time را تیک بزنید. در ادامه روی گزینه AP در سمت راست کلیک کرده و به محلی که فایل CF Auto Root گوشی را در آنجا دانلود کردید بروید و فایل را انتخاب کنید. این فایل با پسوند tar.md5 قابل دسترسی است. در نهایت از پایین صفحه روی Start کلیک کنید. وقتی فرایند روت شدن گوشی با موفقیت انجام شد، پیام PASS را در یک کادر سبز رنگ مشاهده خواهید کرد. در نهایت منتظر بمانید تا گوشی ریستارت شود. سپس از برنامه خارج شوید و گوشی را از کامپیوتر جدا کنید.

آموزش نحوه رفع کردن روت گوشی

اما علاوه بر نحوه روت اندروید و نصب روت موبایل، به دلایل مختلف شما ممکن است از روت کردن گوشی خود پشیمان شده باشید و بخواهید آن را به حالت اولیه در بیاورید. برای این کار می‌توانید از برنامه SuperSU کمک بگیرید. به این ترتیب که بعد از نصب برنامه را باز کرده به زبانه Settings بروید و بر روی گزینه Full Unroot ضربه بزنید.

آموزش روت کردن گوشی / نحوه نصب روت موبایل

حالا باید بر روی Continue نیز ضربه بزنید تا خارج شدن از روت با موفقیت انجام شود.

سوالات متداول

روت كردن گوشي يعني چه؟

روت اندروید به این معنی است که کاربر با اعمال تغییراتی و اجرای مراحلی اجازه دسترسی به فایل‌های سیستمی اندروید را داشته باشد. درنتیجه با این دسترسی می‌تواند تغییرات دلخواه خود را نیز در گوشی ایجاد کند.

چرا گوشی را روت می کنیم؟

یکی از مزایای روت کردن گوشی این است که با این کار می‌توان از شر برنامه‌های اضافه روی سیستم عامل که به راحتی پاک نمی‌شوند، خلاص شد. از طرف دیگر کاربر با روت اندروید می‌تواند رام‌های سفارشی را نصب کند که این امکان را فراهم می‌آورد تا بتواند گوشی را به راحتی آپدیت کند. درواقع برخی از گوشی‌ها به دلیل قدیمی بودن آپدیت دریافت نمی‌کنند اما روت کردن و نصب رام مخصوص این اجازه را به کاربر می‌دهد تا بتواند از امکان آپدیت و بهبود عملکرد گوشی برخوردار باشد.

معایب روت کردن گوشی های اندرویدی چه است؟

برخی از تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در گارانتی محصول بیان می‌کنند که در صورت روت شدن گوشی، هیچگونه ضمانتی را قبول نخواهند کرد.

از کجا بفهمیم گوشی روت شده است؟

درواقع فهمیدن اینکه گوشی شما روت شده است یا خیر کار آسانی خواهد بود. اگر سیستم عامل اندروید جدید است و یا از نسخه ابتدایی سیستم عامل که بر روی گوشی شما بوده استفاده می‌کنید، یعنی گوشی شما روت شده نیست و دسترسی روت ندارید. همچنین به راحتی با استفاده از ابزار Root Checker می‌توانید، متوجه شوید.

نحوه روت کردن اندروید چگونه است؟

با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتر و یا اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید که در این مطلب معرفی کردیم، می‌توانید گوشی خود را روت کنید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بهترین برنامه‌های کاربردی اندروید که شما را غافلگیر ...
تیم پلازا12 شهریور 1402 08:30
thumbnail
روش نصب و دانلود فونت نستعلیق برای اندروید سامسونگ ...
محمد علی‌محمدی08 آذر 1401 13:30

سخن پایانی

در این مطلب آموزش روت کردن گوشی، سعی کردیم اطلاعات جامعی که باید درباره نحوه روت اندروید بدانید را با هم مرور کنیم و به سوالاتی مثل روت چیست و چگونه گوشی خود را روت کنیم پاسخ دادیم. از نظر شما بهترین روش روت گوشی کدام است؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران7 دیدگاه
avatar
مهدی مشهدی
.
01 آبان 1401، 02:13
پاسخ
0
0
من گوشیمو وقتی خریدم روت بود واز خارج برام اوردن ولی سرعته اینترنت وکیفیته خیلی کاراش نصبت به اسم وشهرتش خیلی ضعیفه امکان داره علتش بخاطر روت بودنه گوشیم باشه مثلاا سرعت اتصال به اینترنتش افتضاح لطف کن این معمارو حل کن برام که علت چیه
avatar
محمدطاها کردزنگنه
.
03 مرداد 1401، 20:37
پاسخ
0
1
جناب اگه گوشی رو با اون روش روت کنیم بازگشت به کارخانه میخوره<°~°>
avatar
سوگند
.
26 دی 1399، 07:22
پاسخ
1
0
میسی روت شد ??
avatar
Abolfazl
.
01 تیر 1399، 01:06
پاسخ
0
0
گوشی من هوآوی Y9 2019 هست میشه بگید چطور روت کنم لطفا کمکم کنید
avatar
ماهان
.
04 مهر 1399، 13:11
پاسخ
0
0
@Abolfazl
برنامه ی کینگ روت رو نصب کن
avatar
محمد کاظم
.
13 اردیبهشت 1399، 12:04
پاسخ
0
0
سلام خسته نباشید.من گوشیم هواوی پی اسمارت 2018 هست و اندروید 9 روش نصبه.چطور گوشیمو روت کنم و اندروید 10 رو روش بریزم؟ممنون
نمایش 2 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402