نقد و بررسی فیلم گورکن ۱۳۹۸ با بازی ویشکا آسایش + تیزر و خلاصه داستان

فیلم گورکن ۱۳۹۸
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم گورکن ۱۳۹۸ اخیرا به صورت آنلاین اکران شده است. در این مطلب با نقد و بررسی فیلم سینمایی گورکن 1398 همراه شما خواهیم بود.

فیلم گورکن ۱۳۹۸ اثری درام به نویسندگی و کارگردانی کاظم ملایی و به تهیه‌کنندگی سینا سعیدیان است. در حال حاضر این فیلم به صورت آنلاین به اکران درآمده و در سایت‌های معتبر می‌توانید به تماشای آن بنشینید. داستان فیلم سینمایی گورکن 1398 درباره زنی به نام سوده است که درست قبل از ازدواج مجددش با مشکلی بزرگ روبرو می‌شود.

در ویدیوی زیر می‌توانید «تیزر فیلم گورکن» را تماشا کنید تا با داستان و فضای آن بیشتر آشنا شوید.

قبل از اکران آنلاینش در ایران، فیلم گورکن با بازی ویشکا آسایش در جشنواره‌های خارجی زیادی به نمایش درآمد و جوایز و افتخاراتی نیز به دست آورد. این فیلم در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای چین نامزد جایزه بهترین فیلم در بخش استعدادهای جدید آسیایی شد. همچنین این اثر در بخش مسابقه بیست و هفتمین جشنواره فیلم آستین آمریکا شرکت کرد و موفق شد جایزه بهترین فیلم داستانی را دریافت کند. اگر از طرفداران آثار درام ایرانی هستید، در این مقاله از پلازا با معرفی و بررسی فیلم گورکن همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

دانلود رایگان فیلم ایرانی گورکن

فیلم سینمایی گورکن ایرانی به تازگی در پلتفرم‌های آنلاین به اکران درآمده است و در نتیجه هنوز امکان دانلود آن وجود ندارد. برای تماشای این اثر می‌توانید بعد از تهیه بلیط، به سایت‌های مجاز تماشای فیلم مراجعه کنید.

خرید بلیط و تماشای فیلم گورکن فیلیمو

داستان فیلم گورکن ۱۳۹۸

داستان فیلم سینمایی گورکن 1398 درباره زنی به نام سوده شریف زادگان است که به کار پخت شیرینی مشغول است. او از همسر اولش جدا شده و با پسرش ماتیار زندگی می‌کند. سوده قصد دارد دوباره ازدواج کند، اما درست در روز خواستگاری‌اش با اتفاقی عجیب و هولناک در زندگی‌اش مواجه می‌شود که همه چیز را به هم می‌ریزد.

داستان فیلم گورکن

بازیگران فیلم سینمایی گورکن 1398

درباره فیلم گورکن باید بگوییم که در این اثر بازیگران مطرحی به ایفای نقش پرداخته‌اند. در ادامه می‌توانید بیوگرافی کوتاهی از بازیگران فیلم گورکن ۱۳۹۸ بخوانید و با آنها بیشتر آشنا شوید.

ویشکا آسایش در نقش سوده شریف زادگان

فیلم سینمایی گورکن ایرانی

ویشکا آسایش بازیگر ایرانی متولد 16 آبان 1351 در تهران است. این هنرپیشه در حوزه‌های طراحی لباس و طراحی صحنه نیز مشغول به کار بوده و در کشور انگلستان در رشته طراحی صحنه تحصیل کرده است. اولین بار خانم آسایش با سریال «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری وارد تلویزیون و حرفه بازیگری شد. اولین فیلم سینمایی او نیز «ساحره» نام داشت و محصول سال 1376 بود.

برخی از دیگر آثار او عبارتند از سریال «معصومیت از دست رفته» محصول سال 1381، سریال «مختارنامه» محصول سال 1389، سریال «دیوار به دیوار» محصول سال 1396، سریال «دراکولا» محصول سال 1400 و فیلم‌های «مسافر ری» محصول سال 1379، «گل یخ» محصول سال 1383، «ورود آقایان ممنوع» محصول سال 1389، «نهنگ عنبر» محصول سال 1393 و «خوک» محصول سال 1396.

حسن معجونی در نقش پیمان جنابی

درباره فیلم گورکن

حسن معجونی بازیگر و کارگردان ایرانی متولد 28 دی 1347 در زنجان است. این هنرپیشه فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی است. حسن معجونی با فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» محصول سال 1386 وارد سینما شد و بعد از آن در آثار دیگری چون «خیابان های آرام» محصول سال 1389، «اشباح» محصول سال 1392، «خوک» محصول سال 1396، «بی حسی موضعی» محصول سال 1397 و «آبادان یازده 60» محصول سال 1398 بازی کرد. او همچنین در سریال‌های «مسافران» (1388) و «شمعدونی» (1394) به ایفای نقش پرداخته است.

مهراوه شریفی نیا در نقش افرا

بررسی فیلم گورکن

مهراوه شریفی نیا بازیگر ایرانی متولد 29 فروردین 1360 در تهران است. وی در رشته موسیقی کلاسیک در دانشگاه هنر تهران تحصیل کرده است. مهراوه دختر محمدرضا شریفی‌نیا و آزیتا حاجیان است و در سال 1368 با فیلم «دزد عروسک‌ها» و در سال 1371 با سریال «قافله این عمر» وارد سینما و تلویزیون شد.

همچنین بخوانید :

برخی از آثار دیگر این بازیگر عبارتند از سریال‌های «امام علی»، «آشپزباشی»، «خداحافظ بچه»، «کیمیا»، «دل» و فیلم‌های «زیر پوست شهر» محصول سال 1378، «اخراجی ها 2» محصول سال 1387، «قصه ها» محصول سال 1390 و «درخونگاه» محصول سال 1396.

گوهر خیراندیش در نقش خاله افسون

تیزر فیلم گورکن

گوهر خیراندیش بازیگر ایرانی متولد 1 شهریور 1333 در شیراز است. این هنرپیشه مدرک کارشناسی بازیگری کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دارد. خیراندیش در سال 1364 با سریال «آئینه» و در سال 1365 با فیلم «روزهای انتظار» وارد تلویزیون و سینما شد.

برخی از دیگر آثار این هنرپیشه عبارتند از سریال‌های «روزی روزگاری»، «چشم به راه»، «همسایه ها»، «سفر سبز»، «مختارنامه»، «دختران حوا»، «دیوار به دیوار»، «زیر خاکی» و فیلم‌های «شب حادثه» محصول سال 1367، «بانو» محصول سال 1370، «ارتفاع پست» محصول سال 1380، «دایره زنگی» محصول سال 1386، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» محصول سال 1392 و «کلوپ همسران» محصول سال 1397.

بهنوش بختیاری در نقش مهین دخت (دخی)

دانلود رایگان فیلم ایرانی گورکن

بهنوش بختیاری بازیگر ایرانی متولد 29 اردیبهشت 1354 در تهران است. او در رشته زبان فرانسوی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران تحصیل کرده است. در سال 1375 او با سریال «هوای تازه» وارد تلویزیون شد و در سال 1376 با فیلم «پشت دیوار شب» به سینما راه یافت.

برخی از دیگر آثار او عبارتند از سریال‌های «روزگار جوانی»، «هزاران چشم»، «خانه به دوش»، «شب های برره»، «باغ مظفر»، «چارخونه»، «خداحافظ بچه»، «بر سر دوراهی» و فیلم‌های «دو خواهر» محصول سال 1387، «کیش و مات» محصول سال 1388، «اخراجی ها 3» محصول سال 1389، «من» محصول سال 1394، «آقای سانسور» محصول سال 1396 و «ما همه با هم هستیم» محصول سال 1398.

سایر بازیگران فیلم سینمایی گورکن 1398 عبارتند از:

  • رضا بهبودی در نقش سیروس شریف زادگان
  • مهدی حسینی نیا در نقش روزبه
  • سیاوش چراغی پور در نقش کارشناس شرکت سمپاشی
  • محمود نظرعلیان در نقش عتیقه فروش
  • یدالله شادمانی در نقش سید عباس
  • حمیدرضا محمدی در نقش سجاد سلطانی
  • محمد امین اسدی در نقش ماتیار
  • ندا دهشیری در نقش منشی شریف زادگان

عوامل اصلی فیلم سینمایی گورکن ایرانی

  • نویسنده و کارگردان: کاظم ملایی
  • تهیه کننده: سینا سعیدیان
  • مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان
  • طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق
  • مدیر صدابرداری: محمد کیان ارثی
  • موسیقی: مهدی پناهی
  • تدوین: بابک قائم
  • طراح صحنه: منیر رضی زاده
  • مدیر جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان

جوایز فیلم گورکن

در جدول زیر می‌توانید نگاهی به جوایز و افتخارات این فیلم بیندازید.

نام جشنوارهکشورنتیجه
بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهایچیننامزد بهترین فیلم داستانی
بیست و هفتمین جشنواره فیلم آستینآمریکابرنده بهترین فیلم داستانی و نامزد جایزه تماشاگران
ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم بانکوک‌تایتایلندبرنده بهترین فیلم بلند سینمایی
بیست و نهمین جشنواره فیلم برکلیآمریکابرنده بهترین فیلم خارجی‌زبان و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
سیزدهمین جشنواره آمریکایی آسیایی فیلادلفیاآمریکادیپلم افتخار بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و نامزد بهترین فیلم داستانی
دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ویاوگاآمریکابرنده بهترین فیلم خارجی‌زبان
ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم دریای کارائیب (فیکمارک)ونزوئلابرنده بهترین فیلم سینمایی درام
پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم پراسپکتورآمریکابرنده بهترین فیلم سینمایی
بیست و یکمین جشنواره فیلم فارگوآمریکادیپلم افتخار بهترین فیلم سینمایی داستانی
نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ریورسایدآمریکابرنده جوایز بهترین فیلم سینمایی، بهترین بازیگر زن (ویشکا آسایش)، بهترین گروه بازیگران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ریل تایمنیجریهجایزه بهترین فیلمبرداری (مجید گرجیان) و نامزد بهترین فیلم موضوعی جشنواره
چهارمین جشنواره مستقل فیلم سوئیندونانگلستانبرنده بهترین فیلم سینمایی و نامزد بهترین طراحی صحنه (منیر رضی زاده)

نقد فیلم گورکن ۱۳۹۸

فیلم گورکن که نامش را مدیون حیوانی از خانواده راسویان است، اثر تازه کاظم ملایی‌ست که پیش از این نیز فیلم کوپال را در سال 1395 ساخته بود. همانند فیلم قبلی‌اش، این بار نیز ملایی دست روی موضوع جدیدی گذاشته و از یک مضمون تکراری در آثار ایرانی به گونه‌ای تازه کار گرفته است: طلاق و تاثیرات آن خصوصا روی کودکان.

فیلم با تیتراژی رنگارنگ از شیرینی‌پزی و انواع شیرینی‌های خوش آب و رنگ و احتمالا خوشمزه شروع می‌شود. اما بعد از این تیتراژ شیرین وارد فضای اصلی فیلم می‌شویم و از همان ابتدا درگیر مشکلات ریز و درشت سوده هستیم؛ از خانه‌ای که موریانه آن را برداشته تا مراسم خواستگاری ازدواج دوم سوده و پسر کوچکش، ماتیار که هنوز از چیزی خبر ندارد. اما گره اصلی قصه درست زمانی اتفاق می‌افتد که ماتیار از مدرسه به خانه برنمی‌گردد و سوده از طریق فیلمی که برایش فرستاده‌اند متوجه می‌شود که پسرش را گروگان گرفته‌اند و تا شب باید مبلغ زیادی را برای نجات پسرش آماده کند.

با این حال عنصر اصلی قصه ماتیار نیست، بلکه این پول زیادی است که سوده به دنبال آن می‌گردد و در واقع اصلی‌ترین المانی که پیرنگ داستان را جلو می‌برد نیز همین پول محسوب می‌شود. در طول فیلم سینمایی گورکن 1398 با سوده همراه می‌شویم که برای فراهم کردن پول گروگان‌گیرها به هر کسی که به ذهنش می‌رسد رو می‌اندازد؛ حتی پدرش که سال‌هاست با یکدیگر ارتباطی ندارند.

فیلم سینمایی گورکن 1398

با همه این‌ها چیزی که در انتهای فیلم گورکن ۱۳۹۸ غافلگیرمان می‌کند این است که مسئله اصلی نه این پول، بلکه خود ماتیار بود. ترفندی که ملایی در فیلم کوپال نیز به خوبی از آن استفاده کرده و در آنجا نیز مسئله اصلی زندانی شدن مردی در یکی از اتاق‌های خانه‌اش نیست، بلکه فیلم تمرکز اصلی‌اش را روی همان سگی گذاشته که با مرد گرفتار شده بود؛ سگی که در واقع نماینده همه حیوانات تاکسیدرمی‌شده دیگری است که در این خانه می‌بینیم.

سوده نیز علیرغم عشق بی حد و اندازه‌اش به ماتیار، علایق و خواسته‌های فرزندش را خواسته یا ناخواسته نادیده گرفته است و درست همانند خانه‌اش، موریانه‌هایی موذی در عمق روابطش لانه کرده‌اند. گورکنِ این خانه در واقع خود ماتیار است و شاید با چنگ و دندان و با ایجاد خرابی، اما در هر صورت سعی دارد که به نوعی مشکلات مادر و پدرش را حل کند. فیلم سینمایی گورکن با داستان سرراست و بدون حاشیه‌اش وقت مخاطب را تلف نمی‌کند، هنرنمایی بازیگرانش معقول و به اندازه است، خط داستانی جذابی دارد و حتی بعد از اتمام بحران اصلی قصه نیز، غافلگیری‌هایش تمام نمی‌شود.

کلام آخر

نقد فیلم گورکن ۱۳۹۸

در این مقاله از پلازا با نقد و بررسی فیلم گورکن ۱۳۹۸ همراه شما بودیم و مروری نیز بر خلاصه داستان و بازیگران آن داشتیم. همچنین در ابتدای همین مقاله می‌توانید تیزر رسمی فیلم سینمایی گورکن 1398 را تماشا کنید. این فیلم هم اکنون در پلتفرم‌های قانونی اکران آنلاین دارد و می‌توانید بعد از خرید بلیط به تماشای آن بنشینید. آیا شما فیلم گورکن با بازی ویشکا آسایش را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما درباره داستان آن چیست؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
سمیرا
.
02 شهریور 1400، 16:22
پاسخ
0
1
خیلی فیلم عالی و موفقی بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402