16 کاری که بعد از اخراج شدن از شغل باید انجام بدهید

بعد از اخراج
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بعد از اخراج از شغل خود چه باید کرد؟ چطور با از دست دادن شغل خود کنار بیاییم؟ در این مقاله قصد داریم راهکارهایی را برای بعد از اخراج از کارتان به شما آموزش دهیم.

بعد از اخراج از شغل خود چه کاری باید انجام دهیم؟ احتمالا برای افراد زیادی پیش آمده است که به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب شرکت و یا سازمانی که در آن کار می‌کنند، از کار خود اخراج شده‌اند. در این روزها به دلیل شرایط اقتصادی دشوار، بسیاری از کسب و کارها تعدیل نیرو کرده و عده‌ای از کارکنان خود را اخراج می‌کنند؛ زیرا نمی‌توانند از عهده پرداخت حقوق و مزایای آنان برآیند. شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده و کسب و کارهای زیادی را به حالت تعدیل درآورده است. چه کسانی که دارای مشاغل آزاد هستند و چه کسانی که در ادارات رسمی و یا شرکت‌ها کار می‌کنند نیز اکنون بیکار هستند و درآمدی ندارند.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که بعد از اخراج و از دست دادن شغل خود چه باید کرد؟ کسب و کارهایی که به طور موقت تعطیل شده‌اند مطمئنا پس از عبور از این بحران مجددا شروع به کار می‌کنند؛ اما شرکت‌هایی که تعدیل نیرو می‌کنند بعید است که دوباره کارمندان خود را به همکاری دعوت کنند. بعد از اخراج از کار خود مسلما نمی‌توانید بیکار بمانید و باید به دنبال شغلی دیگر باشید؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی کنونی، پیدا کردن شغل مناسب در مدت زمان اندک کمی بعید به نظر می‌رسد.

عده‌ای ممکن است بعد از اخراج از کار نتوانند شغل خوبی برای خود پیدا کنند و کمی بعد دچار افسردگی شوند. در ادامه این مقاله کارهایی که می‌توانید بعد از اخراج از شغل خود انجام دهید را به شما آموزش می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کارهایی که بعد از اخراج از شغل خود باید انجام دهید

اخراج از شغل و بیکاری، وضعیتی دشوار در زندگی هر فرد است. شخص بیکار بعد از اخراج از شغل خود به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و این اخراج را به عنوان یک شکست بزرگ در زندگی‌اش تلقی می‌کند. صرف نظر از پیشینه شما، اکنون زمان حساس و دشواری در تمام جوامع است. اقتصادهای ناهموار در سراسر جهان، پیدا کردن کار برای اکثر افراد را فوق‌العاده سخت کرده است.

صرف نظر از سن، شایستگی و توانایی‌های افراد، بیکاری در سال‌های اخیر اکثر جوامع را تحت تأثیر قرار داده است. در حالی که ممکن است نتوانیم از بیکار شدن خود جلوگیری کنیم و یا حتی آن را کنترل کنیم، اما می‌توانیم نحوه واکنش خود نسبت به آن را تحت کنترل خویش قرار دهیم. در این بخش چندین راهکار برای بعد از اخراج از شغل و بیکاری را به شما آموزش می‌دهیم تا در این زمان حساس در عین نداشتن شغل بتوانید فعالیت‌های مفیدی انجام دهید.

1. پیدا کردن مشاغل موقتی

یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید در زمان بیکاری انجام دهید، یافتن کارهای موقت و پاره وقت (Part-time job) است. افراد زیادی بعد از اخراج از کار خود به دنبال شغل می‌گردند و ممکن است تا مدت زمان طولانی نتوانند شغل مطلوب خود را پیدا کنند. در این بازه باید سعی کنید کارهای پاره وقت و ساده انجام دهید تا بتوانید امورات روزمره زندگی خود را بگذرانید. مسلم است که انجام کارهای پاره وقت، راه‌حل دائمی برای بیکاری نیست؛ اما می‌تواند از لحاظ مالی به شما کمک کند تا در مضیقه نباشید و با خیالی راحت‌تر به دنبال شغل مناسب خود بگردید.

بهترین کار بعد از اخراج

2. انجام کارهای اینترنتی و آنلاین

گزینه دیگر برای زمان بیکاری، انجام کارهای اینترنتی و آنلاین است. بسیاری از سایت‌های مختلف روش‌های گوناگونی را برای کسب درآمد آنلاین ارائه می‌دهند؛ اما مطمئن شوید سایتی که می‌خواهید برای آن کار کنید، معتبر است.

3. محیط اطراف خود را سازمان دهی کنید

بیکاری فرصتی عالی برای سازماندهی محیط اطراف شما است. اتاق خود را مرتب کنید، وسایلی که نیاز ندارید را در صورت امکان به دیگران ببخشید و محیط اطراف خود را خلوت کنید. این کار به شما حس بهتری می‌دهد و انرژی منفی را از شما دور می‌کند و علاوه بر این باعث می‌شود احساس کنید که در زمان بیکاری، کارهای مفیدی انجام داده‌اید.

4. ورزش کنید

مانند سازماندهی محیط اطراف، راه‌حل سازنده دیگر برای حفظ شور و شوق و سلامتی در زمان بیکاری، ورزش کردن است. ورزش کردن زمان زیادی از شما صرف نمی‌کند و باعث ایجاد انگیزه و حس نشاط در شما می‌شود. اگر به سلامت خود اهمیت دهید و از خودتان مراقبت کنید، می‌توانید با روحیه بهتر و انرژی مضاعف به دنبال شغل جدید باشید.

بعد از اخراج از کار

5. مهارت های خود را افزایش دهید

پیدا کردن برخی شیوه‌ها برای افزایش مهارت‌های شغلی در زمان بیکاری و یا بعد از اخراج، راهی مناسب برای پیشرفت و ترقی است. در دوره‌ها و جلساتی که در رابطه با مهارت‌ها و زمینه شغلی شما، به خصوص دوره‌هایی که به صورت رایگان برگزار می‌شوند شرکت کنید. با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید مهارت‌های خود را ارتقا دهید و تجارب جدید کسب کنید. با بهبود سطح توانایی‌ها و مهارت‌های خود مسلما موقعیت‌های شغلی بهتری برای شما پیدا خواهد شد و سریع‌تر می‌توانید شغل مناسب خود را پیدا کنید.

مسئله مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که بعد از اخراج و بیکاری باید سعی کنید از زمان آزاد خود نهایت استفاده را بکنید. بیکار نشستن و ابطال وقت مطمئنا به پیدا کردن شغل دلخواه شما کمک نخواهد کرد و تنها شما را گیج و سردرگم می‌سازد.

6. از دوستان و آشنایان خود برای پیدا کردن کار کمک بگیرید

شناخت و ارتباط با افراد مناسب یکی از بهترین راه‌ها برای یافتن شغل جدید است. سعی کنید در پیدا کردن شغل از دوستان و افراد معتمد اطراف خود کمک بگیرید. گاهی اوقات دوستان شما می‌توانند فرصت‌ها و مشاغل خوبی را به شما پیشنهاد دهند. شاید شرکت یا سازمانی که دوستان شما در آن مشغول به کار هستند، به دنبال نیروی کاری جدید باشد و آن‌ها بتوانند معرف شما باشند. بنابراین سعی کنید در زمان کاریابی از دوستان و آشنایان مورد اعتماد خود نیز کمک بگیرید.

بعد از اخراج از کار

7. استفاده از رسانه های اجتماعی و شبکه های آنلاین

حضور مستمر و پررنگ در رسانه‌های اجتماعی، به ویژه رسانه‌هایی که مربوط به مهارت‌ها و شغل شما باشد، یک روش خارق‌العاده برای یافتن فرصت‌های جدید شغلی و برقراری ارتباط با افراد جدید است. شبکه‌هایی مانند لینکدین، اینستاگرام و فیسبوک، پل‌های ارتباطی خوبی برای آشنایی با مشاغل مختلف و یافتن فرصت‌های شغلی مناسب و مرتبط با توانایی‌های هر فرد هستند. با عضو شدن در این شبکه‌های اجتماعی می‌توانید شانس خود را برای پیدا کردن شغل دلخواهتان افزایش دهید. برای آشنایی با برنامه لینکدین می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

8. انجام کارهای داوطلبانه

انجام کارهای داوطلبانه در موسسات و یا انجمن‌های محلی، روش عالی دیگر برای ساخت رزومه کاری و یادگیری موضوعات جدید در زمان بیکاری است. کار کردن با افراد مختلف می‌تواند تجربه خوبی برای شما باشد و چه بسا می‌تواند فرصت‌های شغلی خوبی را نیز برایتان فراهم کند.

9. حضور در اجتماع

در هنگام بیکاری در جامعه حضور داشته باشید و با دوستان و آشنایان خود وقت بگذرانید. در زمان بیکاری و بعد از اخراج از کارتان ممکن است دچار افسردگی شوید و ترجیح دهید تنها باشید؛ اما حفظ زندگی اجتماعی و معاشرت با دوستان، برای سلامت روان شما بسیار مهم است. حضور در جامعه و ارتباط با افراد جدید، به صورت غیرمستقیم می‌تواند فرصت‌های شغلی جدیدی برای شما به وجود آورد. بنابراین سعی کنید در زمان بیکاری، روابط اجتماعی خود را حفظ کنید و خانه نشین نشوید.

10. انجام فعالیت هایی که پیش از این فرصت انجام آنها را نداشتید

در زمان بیکاری سعی کنید تفریحات و فعالیت‌هایی که قبلا فرصت انجام آن‌ها را نداشتید انجام دهید. شاید همیشه دوست داشتید گیتار بزنید، نقاشی کنید، شعر بنویسید، فوتبال بازی کنید و یا در کلاس‌های عکاسی شرکت کنید. انجام کارهای مورد علاقه و ایجاد سرگرمی‌های خلاق برای شادی و سلامت روحی شما در زمان بیکاری بسیار عالی است و از افسردگی نیز جلوگیری می‌کند.

11. انجام مراقبه

انجام مراقبه به اندازه ورزش، رژیم غذایی مناسب و خواب از اهمیت بالایی برخوردار است و به آرامش روحی شما کمک می‌کند. در طول روز سعی کنید 10 الی 15 دقیقه را به انجام مراقبه اختصاص دهید و 100 بار نفس عمیق بکشید. انجام این کار، آرامش و تمرکز شما را افزایش می‌دهد و می‌تواند تأثیرات مثبتی در هر بخش از زندگی شما (مانند پیدا کردن شغل) داشته باشد. مراقبه همچنین می‌تواند از افسردگی فرد در زمان بیکاری نیز جلوگیری کند.

12. طبیعت گردی

طبیعت‌گردی می‌تواند برای سلامت روحی شما بسیار مفید باشد. گذراندن زمانی در طبیعت استرس شما را کاهش می‌دهد، احساسات مثبت را در شما تقویت می‌کند و باعث می‌شود بعد از اخراج از کار خود دچار افسردگی نشوید و بتوانید با آرامش خاطر و فکری راحت به دنبال شغل جدید بگردید.

افسردگی بعد از اخراج

13. یادگیری زبان بدن

مهارت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم در زندگی به ویژه در مورد پیدا کردن شغل جدید است. زمان بیکاری، بهترین زمان برای یادگیری بیشتر زبان بدن و تقویت برخی از مهارت‌های ارتباطی است. زبان بدن (یا ارتباط غیر کلامی) بخش عظیمی از ارتباط ما با دیگران را تشکیل می‌دهد؛ اغلب بدون اینکه حتی متوجه آن نشویم. بنابراین یادگیری زبان بدن و حالات چهره افراد در برقراری ارتباطات موثرتر و پیدا کردن فرصت‌های شغلی مناسب، بسیار مهم است.

14. بهبود هوش هیجانی (EQ)

هوش هیجانی در حال حاضر یکی از توانایی‌های مهم در برقراری ارتباط با افراد و جذب نیروی کار است. اغلب شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال استخدام افرادی هستند که دارای هوش هیجانی بالایی باشند. هوش هیجانی بالا به معنای داشتن کنترل کافی بر احساسات و مدیریت آن‌ها است. افراد با استفاده از هوش هیجانی می‌توانند عواطف و احساسات طرف مقابل خود را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، شخصی که در واحد فروش یک شرکت کار می‌کند باید از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشد تا بتواند نیازها و خواسته‌های مشتریان را درک و برآورده سازد.

15. برای پیدا کردن شغل مصمم و پیگیر باشید

یکی از مهم‌ترین عوامل دخیل در تصمیم‌گیری درباره یافتن شغل جدید، پیگیری و جدیت است. سعی کنید دائما به دنبال پیدا کردن فرصت‌های شغلی جدید باشید. در هر ارگان یا سازمانی که با توانایی‌ها و قابلیت‌های شما تناسب دارد، فرم استخدام پر کنید. پیدا کردن شغل مانند بازی با اعداد است؛ یعنی هرچه بیشتر به دنبال کار باشید و برای استخدام مشاغل مختلف فرم پر کرده و برای همکاری اعلام آمادگی کنید، احتمال پیدا کردن شغل دلخواه و مورد نظرتان نیز بیشتر می‌شود. بنابراین سعی کنید در پیدا کردن شغل جدید مصمم باشید و به راحتی تسلیم نشوید.

16. آینده شغلی خود را متصور شوید

زمان بیکاری، بهترین زمان برای فکر کردن به آینده شغلی است. در هر روز سعی کنید چند دقیقه به زندگی و شغل آینده خود فکر کنید. دوست دارید چه شغلی داشته باشید؟ چه چیزهایی را تجربه کنید؟ زندگی شما در آینده چگونه خواهد بود؟ فکر کردن به این سوالات باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود. زمانی که به آینده شغلی درخشان خود فکر کنید، برای پیدا کردن شغل مورد علاقه خود راغب می‌شوید و از ناامیدی نیز فاصله می‌گیرید.

افکار مثبت و فکر کردن به آینده می‌تواند به شما انگیزه دهد. به یاد داشته باشید که سلامت روحی و فکری شما به اندازه سلامت جسمیتان اهمیت دارد و نباید از آن غافل شوید. با داشتن روحیه و افکار مثبت، فرصت‌های شغلی بهتری بر سر راهتان قرار خواهند گرفت.

کلام آخر

ما در این مقاله کارهایی که باید بعد از اخراج از کار خود انجام دهید را به شما آموزش دادیم. بعد از اخراج، افراد معمولا از لحاظ مالی در مضیقه قرار می‌گیرند و ناامید می‌شوند. هدف اصلی این مقاله نشان دادن راه‌های مختلفی است که به کمک آن‌ها می‌توانید در زمان بیکاری به خود باوری برسید و برای پیدا کردن شغل جدید اقدام کنید. بعد اخراج باید سعی کنید توانایی‌ها و مهارت‌های خود را ارتقا دهید تا بتوانید فرصت‌های شغلی بهتری پیدا کنید.

با استفاده از راهکارهای گفته شده در این مقاله می‌توانید بعد از اخراج از شغلتان نیز روحیه خود را حفظ کرده و به دنبال مشاغل بهتر و بزرگ‌تر باشید. با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کنونی در تمام کشورهای دنیا، تعدیل نیرو و ورشکستگی کسب و کارها بسیار رایج شده است. روزانه افراد زیادی وجود دارند که از کار خود اخراج شده و شغلشان را از دست می‌دهند. با این وجود باید بتوانید پس از بیکاری نیز به زندگی خود ادامه دهید و شکست نخورید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
حدیث
.
27 مرداد 1400، 01:25
پاسخ
0
2
منم امروز اخراج شدم واقعا حس بدیه
avatar
علیرضا صفرزاده
.
02 شهریور 1401، 16:01
پاسخ
0
0
@حدیث
غمتون نباشه، دنیا به اخر نرسیده
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402