خانه موزه های ایران ؛ از خانه دکتر حسابی تا جلال آل احمد

خانه موزه های ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در کشور ما علاقه‌مندی به نوستالژیک همیشه وجود داشت. ما ایرانیان از دیرباز به دنبال حفظ و نگهداری آثار قدیمی بودیم. برخی از این آثار با تاریخ و فرهنگ ما گره خورده‌اند. آن‌ها علاوه بر ارزش مادی، از ارزش معنوی بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل محل زندگی بزرگان و دانشمندان به خانه موزه های ایران تبدیل شده است.

وجود موزه در هر کشوری نشان‌دهنده قدمت و قدرت تاریخی آن کشور است. برخی از کشورها سعی در جمع‌آوری اشیا، تجهیزات جنگی، وسایل زندگی، دست آوردهای هنری، فرهنگی و علمی از کشورهای دیگر دارند. آن‌ها با این آثار  تلاش می‌کنند تا برای خود قدمت تاریخی بخرند. چند سالی است که این فرهنگ در مورد محل زندگی افراد مهم و دانشمندان ایرانی هم به کار برده می‌شود. امروزه محل زندگی برخی از دانشمندان ایرانی به موزه تبدیل شده است. با پلازا همراه باشید تا شما را با خانه موزه های ایران آشنا کنیم.

تاریخچه خانه موزه های ایران

«خانه موزه های ایران» به جایی گفته می‌شود که محل زندگی و یا کار فرد تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ کشورمان بوده است. این خانه امروزه بدون هیچ تغییری حتی در چیدمان وسایل آن در اختیار بازدید عموم قرار می‌گیرد. معمولا با خانه‌ای قدیمی روبه‌رو می‌شوید که از دور رنگ و بوی آن شما را به گذشته خواهد برد.

خانه موزه طبق طبقه‌بندی انجمن بین‌المللی موزه در شهر وین به چندین بخش تقسیم می‌شود. خانه موزه‌های شخصیت یکی از انواع آن تقسیم بندی است که در کشور ما ایران مورد توجه ویژه‌ای قرار دارد. هدف از تبدیل این خانه‌ها به موزه، آشنایی مردم با نحوه زندگی دانشمندان و بزرگان ایرانی بود. ساده زیستی، توجه به اطراف و علم آموزی مهم‌ترین نکاتی است که در بازدید از  خانه موزه های ایران به چشم می‌خورد.

در گذشته تعداد کمی از خانه‌ها به موزه تبدیل شده بودند. اما با دستور مدیر کل موزه‌ها طرح «هر خانه یک موزه» مطرح شد و امروزه چیزی حدود 40 خانه به خانه موزه های ایران اضافه شده است. اولین خانه موزه ایران در سال 1350 تاسیس شد و شهرداری اولین ارگانی است که کار بررسی و تبدیل خانه به موزه را برعهده دارد.

خانه موزه های گرانبهای ایران

کشور ما دانشمندان و بزرگان تاریخی زیادی داشته که زندگی آن‌ها می‌تواند الگوی مناسبی برای مردم باشد؛ از دانشمندان علمی و بزرگان دینی گرفته تا شاعران و فرهیختگان تاثیرگذار در کشور. در ادامه خانه موزه های ایران را معرفی می‌کنیم.

1. خانه موزه دکتر حسابی

  • آدرس: ایران، تهران، تجریش، خیابان مقصودبیک، خیابان حسابی
  • تاسیس موزه: سال 1371

خانه موزه دکتر حسابی در ایران

«خانه دکتر حسابی» یکی از خانه موزه های قدیمی تهران محسوب می‌شود. این موزه در سال 1371 بعد از مرگ پرفسور حسابی تاسیس شد. خانه دارای 3 طبقه بوده که موزه اصلی در طبقه سوم آن واقع شده است. شما با بازدید از موزه شاهد دست نوشته‌ها، مدارک تحصیلی، وسایل شخصی، تقدیرنامه‌ها، اسناد علمی و عکس‌هایی از گذشته دور خواهید بود.

در طبقات دیگر وسایل زندگی دکتر حسابی وجود دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. دکتر حسابی همسری کم‌بینا داشت. وقتی به بازدید موزه بروید به وضوح خواهید دید که او دکوراسیون منزل را طوری چیده تا همسرش به‌راحتی بتواند زندگی کند. همچنین استفاده مجدد از وسایلی که کاربرد اصلی خود را از دست داده‌اند نمونه جالب دیگری از نحوه زندگی این دانشمند بزرگ است.

امروزه فرزند دکتر حسابی، محمود حسابی این موزه و منزل پدری خود را مدیریت می‌کند. بازدید موزه دکتر حسابی از خانه موزه های ایران برای عموم آزاد بوده و شما به‌راحتی می‌توانید از آن مکان با ارزش دیدن کنید.

2. خانه موزه استاد حسین بهزاد

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان آزادی، خیابان نوفلاح‌بخش، خیابان کلهر
  • تاسیس موزه: سال 1371

خانه موزه استاد حسین بهزاد

«استاد حسین بهزاد» از نقاشان بزرگ ایرانی و مینیاتوریست برجسته کشورمان بود. ایشان وصیت کرده بودند که پس از مرگ منزلشان به موزه آثار هنری تبدیل شود. در سال 1371 سازمان میراث فرهنگی این خانه را از فرزندش پرویز بهزاد جهت همین امر خریداری کرد. اما با گذشت چند سالی خانه بلااستفاده ماند و پس از مدتی به مرکز کارهای اداری میراث فرهنگی تبدیل شد.

همچنین بخوانید :

بعد از اعتراضات هنردوستان و فرزند استاد بهزاد بار دیگر منزل ایشان به یکی از خانه موزه های ایران تبدیل شد. هم اکنون با بازدید از این موزه با ارزش می‌توانید نقاشی‌های گرانبهای استاد را که در اواخر عمرشان کشیده بودند، ببینید. البته بیشترین آثار قدیمی و ارزشمند ایشان در کاخ سعدآباد نگهداری می‌شود.

4 سالن اختصاصی برای نقاشی‌های استاد بهزاد در کاخ موزه سعد آباد تدارک دیده شده است. منزل استاد بهزاد که امروزه یکی از خانه موزه های ایران به شمار می‌آید در بازسازی شکل قدیمی خود را از دست داد. متاسفانه در مرمت آن به حفظ اصالت و قدمت آن توجه نشد. اما با همه این موارد هنوز هم از خانه موزه های با ارزش ایران محسوب می‌شود.

3. خانه موزه انصاری

  • آدرس: ایران، آذربایجان غربی، ارومیه، میدان امام حسین، خیابان مدنی 2
  • تاسیس موزه: سال 1375

قدیمی‌ترین خانه موزه های ایران / ارومیه

«خانه موزه انصاری» یکی از قدیمی‌ترین خانه موزه های ایران است. با ورود به این خانه تاریخی گویی به صدها سال قبل برمی‌گردید. قدمت و اصالت این خانه همچون گذشته پابرجاست. صاحب اصلی این عمارت تاریخی فردی به نام «بابک جعفری» بود. پس از مرگش این خانه به دخترش «بدرالملوک» ارث می‌رسد. بدرالملوک با فردی به نام «سیف‌الله‌خان انصاری» ازدواج کرده و به همین دلیل به خانه موزه انصاری یکی از خانه موزه های ارومیه شهرت پیدا کرد.

اما به دلیل کم‌کاری میراث فرهنگی و شهرداری این خانه از نگاه‌ها دور ماند. امروزه افراد کمی در مورد این خانه موزه اطلاعات دارند. با ورود به خانه انصاری شما با معماری شگفت‌انگیز دوره قاجار روبه‌رو می‌شوید. آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های خاص خانه انصاری چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

عمارت تاریخی موزه انصاری دارای دو طبقه است که با کاشی‌های فیروزه و آجرهای لعاب‌دار تزیین شده‌اند. امروزه آموزش و پرورش ارومیه مدیریت خانه انصاری از خانه موزه های ایران را برعهده دارد. دانشجویان و دانش‌آموزان علاقه‌مند به هنر و معماری از این خانه دیدن می‌کنند.

4. خانه موزه ملک مشهد

  • آدرس: ایران، مشهد، خیابان امام خمینی، سه راهی دارایی، در مجاورت اداره دارایی
  • تاسیس موزه: سال 1377

خانه موزه ملک مشهد

«حاج حسین ملک» از بزرگ‌ترین وقف‌کنندگان ایرانی است که در مشهد ساکن بود. پدرش از تاجران موفقی بود که توانست مال و منال زیادی به ارث بگذارد. حاج حسین هم در سن 28 سالگی مجبور به اداره اموال پدر شد. او برای همین امر به مشهد رفت و آن‌جا ساکن ماند.

از اقدامات مهم حاج حسین ملک احداث «کتابخانه» با ارزشی بود که بعدها کتاب‌های مهم آن به کتابخانه ملی تهران برده شد. حاج حسین ملک باغ «وکیل آباد» مشهد را در سال 1348 وقف عام کرد. این باغ امروزه یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری در مشهد به شمار می‌آید.

منزل شخصی حاج حسین ملک یک بنای قدیمی دو طبقه است. این ساختمان با معماری قدیمی و سنتی ساخته شده و شکوه معماری در گذشته را یادآور می‌شود. ساخت این منزل در دوره قاجار انجام شده و در بازساری آن به اصالت و قدمتش توجه ویژه‌ای داشتند. هرچند که بخش‌های زیادی از محل سکونت حاج حسین ملک قبل از بازسازی کاملا تخریب شد. اما امروزه بخش بیرونی آن و فضای سبزش از بخش‌های مهم خانه موزه های ایران محسوب می‌شود.

منزل حاج حسین ملک در سال 1377 به عنوان یکی از خانه موزه‌ های مشهد در آثار ملی ایران به ثبت رسید. معماری خاص این خانه با منبت کاری‌ها، آجرکاری‌ها و گچ‌بری‌های منحصربه‌فردش بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. همچنین وجود وسایل تزیینی، تابلو و اشیای با ارزش در طبقه دوم نشان‌دهنده فرهنگ و هنر اصیل ایرانی است. امروزه علاوه بر بازدید از منزل حاج حسین ملک کارگاه‌های آموزشی همچون سفال‌گری، بافت فرش و گلیم، سوزن‌دوزی، لعاب‌کاری، مینیاتور و منبت‌کاری در حال برگزاری هستند.

5. خانه موزه شهید مدنی

  • آدرس: ایران، همدان، خیابان شهدا
  • تاسیس موزه: سال 1377

خانه موزه شهید مدنی

منزل مسکونی آیت الله شهید مدنی یکی از خانه موزه های ایران محسوب می‌شود. این خانه به دلیل سکونت این شهید بزرگوار در آن ارزش فرهنگی داشته و علاقه‌مندان او از آن بازدید می‌کنند. این خانه در لیست خانه موزه های همدان قرار گرفته و تمامی وسایل شهید مدنی در داخل خانه قابل مشاهده است.

همچنین بخوانید :

او در راه پیروزی انقلاب فعالیت سیاسی زیادی انجام داد. به همین دلیل به همدان تبعید شد و سال‌های زیادی را آن‌جا زندگی کرد. دست نوشته‌ها، کتاب‌خانه، عبا و لباس ساده او، عکس‌ها و یادگاری‌های آن شهید در منزل ایشان وجود داشته تا پیروان مکتب او از آن بهره ببرند. خانه شهید مدنی امروزه به موزه کوچکی تبدیل شده تا نشان‌دهنده ساده‌زیستی و تفکرات او باشد.

6. خانه موزه مقدم

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان امام، خیابان شیخ هادی
  • تاسیس موزه: سال 1379

خانه موزه مقدم تهران

«خانه موزه مقدم» یکی از خانه موزه های ایران است که قدمت بسیار زیادی دارد. اصالت این خانه تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد. اما دلیل شهرت این خانه موزه سکونت «دکتر محسن مقدم» استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران و همسرش سلما بود. دکتر مقدم که دانشکده هنرهای زیبا در دانشگاه تهران را تاسیس کرده است، به همراه همسر فرانسوی خود در این منزل تاریخی زندگی می‌کردند.

امروزه این خانه به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در تهران تبدیل شده است. معماری خاص دوران قاجار در این خانه چشم هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. شما با بازدید از خانه موزه مقدم معماری اصیل ایرانی را مشاهده می‌کنید. حوض کوچکی در وسط حیاط که دورتادور آن با شمعدانی‌های رنگارنگ پر شده است.

بنای دو طبقه با تعداد زیادی پنجره که به رنگ فیروزه‌ای تزیین شده‌اند. آجرکاری زیبا و خاص که نشان از فرهنگ ایرانی در این خانه موزه هستند. استاد محسن مقدم در طول زندگی خود به زیبایی و اصالت خانه افزوده است. او در زمینه باستان‌شناسی متخصص بود و به اشیا گرانبها دسترسی داشت.

در هر گوشه از خانه موزه مقدم شاهد آثار گرانبها و با ارزشی هستیم که قدمت زیادی دارند. تابلوهای نقاشی، ظروف قدیمی و با ارزش، سفالینه، کلکسیون قدیمی، شیشه‌بری‌های خاص، اسناد محرمانه و مهرهای با ارزش وسایل به یادگار مانده از دکتر محسن مقدم هستند.

7. خانه موزه استاد معین

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان پیروزی، خیابان بسطامی
  • تاسیس موزه: سال 1380

خانه موزه استاد معین / خانه موزه های ایران

محمد معین که او را با نام استاد معین می‌شناسیم از محققین کاردرست در زمینه ادبیات فارسی بود. او را اولین فردی می‌دانند که در زمینه‌ای غیر از پزشکی دکترا گرفت. استاد معین در رشت محله زرجوب متولد شد و مزار این محقق سرشناس کشورمان در آستانه اشرفیه واقع شده است.

همچنین بخوانید :

استاد معین فرهنگ معین یکی از لغت‌نامه‌های باارزش فارسی را تالیف کرده است. منزل مسکونی ایشان در محله زرجوب به مدت یک سال مدرسه غیرانتفاعی بود. اما بعد از آن به صورت بلااستفاده رها شد. امروزه این منزل در رشت به حالت مخروبه درآمده و به دلیل کم‌کاری مسئولان از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

اما خانه ایشان در تهران یکی از خانه موزه های ایران به شمار می‌آید. خانه موزه استاد معین و امیر جاهد مشترکا در تهران از سال 1380 توسط شهرداری خریداری شد. تمامی آثار و دست‌نوشته‌های شخصی استاد معین در این خانه موزه قرار دارند. امروزه خانه شخصی استاد معین یکی از خانه موزه های ایران به مرکز فرهنگی تبدیل شده است. انواع آموزش‌های مختلف از جمله آموزش موسیقی در این خانه موزه صورت خواهد گرفت.

8. خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

  • آدرس: ایران، استان گیلان، شهر رشت، میدان شهرداری، خیابان سعدی، خیابان استادسرا
  • تاسیس موزه: 1381

خانه موزه میرزا کوچک خان جنگلی

«یونس استادسرایی» نام اصلی میرزا کوچک‌خان جنگلی است. پدرش خطاط ماهری بود به همین دلیل به او لقب میرزا بزرگ داده بودند. فرزند او یعنی یونس هم لقب میرزا کوچک را گرفت و چون پایه‌گذار نهضت جنگل بود او را به نام «میرزا کوچک‌خان جنگلی» می‌شناسند.

او یکی از مبارزان تاثیرگذار در برابر انگلیسی‌ها بود. ایستادگی او و همراهانش تاثیر زیادی در جلوگیری از اشغال کشورمان توسط بیگانگان داشت. منزل میرزا کوچک‌خان امروزه یکی از مهمترین خانه موزه های رشت محسوب می‌شود. نام میرزا کوچک‌خان در همه جای ایران شناخته شده است و عده زیادی منزل او را از با ارزش‌ترین خانه موزه های ایران می‌دانند.

این خانه موزه در خیابان استادسرا واقع شده است. در گذشته اسم خیابان و کوچه‌ها را از انسان‌های بزرگ و قدیمی برمی‌داشتند. این خیابان در گذشته محل زندگی استاد بزرگی بود به همین دلیل نام آن را «استادسرا» نامیدند. خانه موزه میرزا کوچک خانه‌ای دو طبقه با سبک معماری خانه‌های قدیمی گیلان است. حفظ شدن اصالت و سبک قدیمی خانه باعث شده تا آن را یکی از خانه موزه های تاریخی ایران بشناسند.

در این موزه لباس‌های میرزا، عکس‌های قدیمی وی از دوران کودکی، عکس‌های او با همرزمانش، وسایل قدیمی جنگ و وسایل ساده زندگی قابل مشاهده است. در ابتدا این خانه توسط برادر میرزا کوچک به فرد ثروتمندی فروخته شد. او در این خانه زندگی می‌کرد و یک طبقه را اجاره داده بود. بعد از مدتی تصمیم به تخریب منزل گرفت که با اعتراض مردم روبه‌رو شد. شهرداری اقدام به خرید خانه کرد و پس از آن خانه میرزا کوچک به یکی از خانه موزه های ایران تبدیل شد.

9. خانه موزه دکتر شریعتی

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان فاطمی، خیابان جمال زاده، کوچه نادر
  • تاسیس موزه: 1385

خانه موزه دکتر شریعتی

دکتر علی شریعتی از مبارزان سیاسی در دوره انقلاب بود. او در طول مبارزات خود بارها توسط ساواک دستگیر شد. وی نهایتا در سال 1356 در انگلستان و بعد از سه هفته از مهاجرتش به این کشور از دنیا رفتند. امروزه دکتر شریعتی را با کتاب‌های ارزشمند و دست‌نوشته‌هایش می‌شناسیم.

منزل ایشان یکی از گران‌بهاترین خانه موزه های ایران به شمار می‌آید. همسر دکتر شریعتی این منزل را در سال 1352 خریداری کرد و در آن ساکن بودند. تا اینکه در سال 1376 شهرداری منزل دکتر شریعتی را با تمام وسایل خریداری کرد تا به موزه تبدیل کند. تندیسی از چهره ایشان در حیاط منزل وجود دارد تا جوانان با سیما و شخصیت او آشنا شوند.

از نکات جالب خانه موزه دکتر شریعتی وجود ماشین ایشان در پارکینگ خانه است. بخش اصلی منزل دکتر شریعتی شامل کتابخانه بزرگیست که نشان‌دهنده علاقه ایشان به مطالعه خواهد بود. برای ورود به منزل دکتر شریعتی باید از راه پله‌ای عبور کنید. بر دیوار آن تابلوهایی از زندگینامه ایشان تدارک دیده شده و در گوشه‌ای لباس آقای شریعتی شامل کلاه، پالتو و شال گردن روی جا لباسی گذاشته شده است.

داخل خانه که بروید یک تلویزیون کوچک سیاه سفید دیده می‌شود به همراه کتابخانه بزرگی که دکتر شریعتی همیشه پای کتابخانه به متکایی تکیه داده و مطالعه می‌کردند. ضبط صوتی که ایشان صدایشان را ضبط کرده و برای مردم حرف می‌زدند در گوشه اتاق به چشم می‌خورد. وجود گرامافونی که همیشه با آن موسیقی سنتی گوش می‌دادند در بخش دیگر منزلشان شما را به حال و هوای آن سال‌ها می‌برد. امروزه افراد زیادی برای آشنایی با این اندیشمند بزرگ به خانه موزه دکتر از خانه موزه های ایران سر می‌زنند.

10. خانه موزه شهید بهشتی

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان شهید دستجردی، خیابان شهید مطهری، کوچه شهید بهشتی
  • تاسیس موزه: سال 1390

خانه موزه شهید بهشتی

یکی دیگر از خانه موزه های تهران، «خانه موزه شهید بهشتی» است. در سال 1390 شهرداری تهران خانه دو طبقه شهید بهشتی را خریداری کرد. هدف از این کار تغییر کاربری خانه به موزه بود. تمامی وسایل خانه با همان شکل قبلی خود در موزه قرار گرفته‌اند. شما در بازدید موزه شهید بهشتی از خانه موزه های ایران با اندیشه و طرز فکر این عالم بزرگ تاریخ آشنا خواهید شد.

عکس‌های دوران انقلاب، یادگاری‌های جنگی و وسایل شخصی شهید بهشتی از وسایل دیدنی موزه هستند. در طبقه همکف فضای شورای اسلامی را در آن سال‌ها بازسازی کرده‌اند. در ادامه شاهد عکس‌های زیادی از اتفاقات مهم زندگی شهید بهشتی هستید. عکس‌هایی نظیر افراد تاثیرگذار جمهوری اسلامی، سفر به ترکیه، سفر به لبنان، بازداشت توسط ساواک، مدرسه صدر، سفر به هامبورگ، تاسیس مراکز تحقیق اسلامی و مدرسه دین و دانش.

در بخش‌های دیگر موزه مرکز تحقیقات مشغول به فعالیت است. مجلات و نوشته‌هایی از دست نوشته‌های شخصی شهید بهشتی در این مرکز چاپ می‌شود. همچنین خانه موزه دارای بانک اطلاعات از گذشته و دوران انقلاب است که برای تحقیقات و ساخت فیلم از آن بهره می‌برند.

11. خانه موزه عزت الله انتظامی

  • آدرس: ایران، تهران، قیطریه، اندرزگو، کوچه احمدی
  • تاسیس موزه: سال 1393

خانه موزه عزت الله انتظامی

منزل مرحوم عزت الله انتظامی از بازیگران پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان امروزه یکی از خانه موزه های ایران محسوب می‌شود. این هنرمند پیشکسوت همیشه آرزو داشت منزلش به جای  تبدیل شدن به برج، یک خانه موزه باشد.

هر یک از اتاق‌های منزل ایشان اتاق مخصوص سینما یا تلویزیون شده‌اند. دیوارهای راه‌رو و برخی از اتاق‌ها پوشیده از پوسترهای تئاتر و فیلم‌های آقای انتظامی است. در یک اتاق فیلم کوتاه نمایش داده می‌شود. در اتاق دیگر برخی از آثار ایشان در تئاتر، تلویزیون و سینما پخش خواهد شد. در سالن خانه مجسمه همکاران استاد انتظامی در عرصه بازیگری به چشم می‌خورد. مجسمه‌ای از استاد نصیریان، خانم جمیله شیخی، استاد مشایخی و استاد کشاورز که روزی در این خانه بسیار رفت و آمد داشتند.

جالب است بدانید که نقاشی سه بعدی از کتابخانه استاد انتظامی در خانه ایشان جلوه می‌کند. این نقاشی به قدری حرفه‌ای کشیده شده که در نگاه اول کسی فکر نمی‌کند واقعی نیست. در اتاقی دیگر شاهد اسامی بازیگران قدیمی همچون علی حاتمی، میرزا آقاخان تبریزی، فتحعلی آخوندزاده و داوود رشیدی بر دیوار اتاق هستید. اسامی این بزرگان در عرصه هنر با هنرمندی تمام روی دیوار حک شده است.

خانه موزه عزت الله انتظامی یکی از خاطره‌انگیزترین خانه موزه های ایران به شمار می‌آید. همه ما با آثار و فیلم‌های این بازیگر پیشکسوت خاطره داریم. این خانه موزه دارای سالن نمایش فیلم با ظرفیت 80 نفر و کافی‌شاپ بوده تا بازدیدکنندگان از لحظات خود در آن‌جا لذت ببرند.

12. خانه موزه سیمین و جلال

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه پسندیده
  • تاسیس موزه: سال 1397

خانه موزه سیمین و جلال

«سیمین دانشور» و «جلال آل احمد» زوج نویسنده و هنرمند ایرانی هستند. حتما آثار با ارزش این دو نویسنده و مترجم بزرگ ایرانی را خوانده‌اید؛ آثاری همچون «سووشون»، «جزیره سرگردانی»، «غرب‌زدگی»، «ترجمه مائده‌های زمینی» و «ساربان سرگردان». خانه این دو هنرمند امروزه از با ارزش‌ترین خانه موزه های ایران به شمار می‌آید.

دانش آن‌ها در ادبیات فارسی و نگارش کتاب مسیر تازه‌ای را در نویسندگی باز کرد. علاوه بر آن زندگی عاشقانه این زوج نویسنده همیشه زبان‌زد عام و خاص بود. جلال آل احمد زمانی‌که همسرش در خارج از کشور تحصیل می‌کرد زمینی را خرید تا منزل مسکونی خود را طبق سلیقه همسرش بسازد.

او خود در ساخت هر گوشه از خانه تلاش کرده بود و بارها در نامه‌های عاشقانه‌اش به سیمین از مشقت این کار حرف می‌زد. سیمین دانشور و جلال آل احمد زندگی خود را بر پایه صداقت و عشق پیش بردند. نشانه این عشق در هر گوشه از خانه آن‌ها به وضوح پیداست. در سال 1393 خانه آن‌ها توسط شهرداری با تمام وسایل خریداری شد.

شما با بازدید از منزل این دو نویسنده بزرگ کشورمان می‌توانید از تمامی وسایل تزیینی خانه که با دستان خودشان به یادگار گذاشته‌اند، دیدن کنید. در هنگام ورود به منزل شما مجسمه سیمین دانشور را خواهید دید که روی صندلی چوبی نشسته است. گویی چشم به انتظار همسرش مانده و یا به مهمانان خوش آمد می‌گوید. داخل خانه که بروید مجسمه جلال آل احمد را می‌بینید که نشسته و در فکر فرو رفته است. با نگاه اول به نظر می‌رسد او در حال نوشتن کتاب جدیدش است.

13. خانه موزه هاشمی رفسنجانی

  • آدرس: ایران، تهران، خیابان باهنر، جماران
  • تاسیس موزه: سال 1397

خانه موزه هاشمی رفسنجانی تهران جماران

خانه شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از فوتشان به یکی از خانه موزه های ایران تبدیل شد. تمامی وسایل شخصی ایشان به همان صورتی که استفاده می‌کردند در خانه به یادگار مانده است. بازدیدکنندگان از این خانه موزه می‌توانند یادگاری‌ها، دست‌نوشته‌ها، آثار ارزشمند، عکس‌ها و وسایل شخصی ایشان را ببینند و با تفکرات او آشنا شوند.

منزل آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق و رییس سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با همان حال و هوای دوران زندگی ایشان حتی با شرایط زندگی خانوادگی در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

علاقه‌مندان به بازدید از محل زندگی آیت الله هاشمی رفسنجانی می‌توانند همه روزه غیر از جمعه‌ها از صبح ساعت 9 الی ساعت 16 به خانه موزه ایشان سر بزنند. این خانه موزه به خوبی سبک زندگی آیت الله رفسنجانی و تفکرات ایشان را به نمایش می‌گذارد. خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال 1397 به دست اسحاق جهانگیری که معاون اول رییس جمهور وقت بود، افتتاح شد.

جمع بندی

در همه جای دنیا خانه افراد سرشناس در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و هنری به موزه تبدیل می‌شود. خانه موزه های ایران امروزه طرفداران زیادی داشته و بازدید از آن‌ها جهت آشنایی بیشتر انجام خواهد شد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با خانه موزه های ایران آشنا کنیم. شما از کدام خانه موزه دیدن کرده‌اید؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه‌های پلازا بنویسید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402