کیبورد مکانیکال چیست ؛ فرق کیبورد مکانیکال با معمولی (با ویدیوی اختصاصی)

Keyboard / کیبورد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استفاده از کیبورد مکانیکی دوباره در میان کاربران گسترش پیدا کرده است، اما کیبورد مکانیکال چیست ؟ فرق کیبورد مکانیکال با معمولی و چه انواع و مدل هایی دارد؟ در این مطلب قصد داریم ببینیم صفحه کلید مکانیکی چیست و تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی در چه ویژگی‌هایی است؟

خوشبختانه در طول دهه گذشته تولید کیبورد با کیفیت از سر گرفته شده و ورق برگشته است. کیبورد مکانیکی دوباره در دسترس قرار گرفته و حتی به محبوبیت قابل توجهی نیز رسیده است و به عنوان جایگزینی برای کیبوردهای ارزان قیمت در نظر گرفته می‌شود. این کیبوردها قیمت بالاتری دارند اما بسیار با کیفیت‌تر از سایر کیبوردهایی هستند که امروزه در تعداد بسیار زیاد و بدون کیفیت از خط تولید کارخانه‌ها خارج می‌شوند.

سازندگان این نوع کیبوردها امروزه آن‌ها را در مدل‌های متنوع و برای طیف‌های مختلف کاربران مانند گیمرها، کاربرانی که ارگونومی برایشان اهمیت دارد و یا کاربرانی که کارایی کیبورد برایشان مهم است می‌سازند. با این حال خرید یک کیبورد مکانیکی شباهت زیادی با خرید خانه و ملک دارد و به نوعی یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود. از همین رو در ادامه به مواردی که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه زیادی کنید می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب مناسب و مطمئنی داشته باشید.

کیبورد ریزر مدل BlackWidow Ultimate Stealth 2016

کیبورد ریزر مدل BlackWidow Ultimate Stealth 2016Razer BlackWidow Ultimate Stealth 2016 Keyboard

نوع اتصالباسیم
رابطUSB
عمر ضربه پذیری کلیدها80 میلیون ضربه

 

در ادامه می‌خوانید

فرق کیبورد مکانیکی با کیبورد معمولی چیست؟


در ویدیوی اختصاصی زیر که برای شما حاضر کرده‌ایم می‌توانید با تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی آشنا شوید:

 

کلید سوییچ؛ قلب تپنده کیبورد مکانیکی


به این ترتیب ببینیم کیبورد مکانیکال چیست ؟ صفحه کلید مکانیکی چیست ؟ فرق کیبورد مکانیکال با معمولی یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی چیست ؟ اولین چیزی که یک کیبورد مکانیکی را تعریف می‌کند، کلید سوییچ آن است. در پاسخ به صفحه کلید مکانیکی چیست خوب است بدانید که امروزه بیشتر کیبوردهای اقتصادی از فناوری Dome Switch استفاده می‌کنند. در این شیوه یک روکش سیلیکونی و گنبدی شکل زیر هر کلید قرار می‌گیرد و با فشردن کلید، این گنبد با برد ماتریسی زیر کلیدها ارتباط برقرار کرده و شناسه مربوط به آن کلید به سیستم ارسال می‌شود.

در بیان فرق کیبورد مکانیکال با معمولی و یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی لازم است گفته شود که با وجود اینکه استفاده از چنین شیوه‌ای برای تولید کننده بسیار آسان و همچنین ارزان تمام می‌شود، اما فشردن کلیدها در این حالت نسبتا نیاز به نیروی زیادی دارد و ممکن است احساس سنگینی و کرختی در انگشتان دست ایجاد کند. همچنین در این شیوه ممکن است هیچ گونه بازخورد شنیداری یا لمسی برای کاربر وجود نداشته باشد. علاوه بر این پس از گذشت مدت کوتاهی، تقریبا 5 میلیون بار کلیک، این گنبدها کارایی سابق را ندارند و یا به خوبی گذشته کار نمی‌کنند و یا کلا از کار می‌افتند. از همین رو در طول عمر یک کامپیوتر مجبور می‌شوید یک یا دو بار کیبورد را جایگزین کنید.

سوییچ های مکانیکی

در این قسمت از پاسخ به سوال صفحه کلید مکانیکی چیست و شرح تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی و یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی خوب است بدانید که در طرف مقابل سوییچ‌های مکانیکی اصلا از سیلیکون استفاده نمی‌کنند. فشردن یک کلید در این نوع کیبوردها سبب می‌شود یک سوییچ واقعی به طور فیزیکی به همراه یک فنر به حرکت بیفتد و کلمه‌ای که می‌خواهید تایپ کنید را ثبت کند. از آنجایی که قطعاتی که در این نوع کیبوردها استفاده می‌شوند نسبت به کیبوردهای Dome Switch مرغوبیت بیشتری دارند، کیبوردهای مکانیکی عمر بسیار بیشتری دارند.

mechanical keyboard switches - سوییچ کیبورد مکانیکال چیست

اما اگر هنوز این سوال در ذهن شماست که کیبورد مکانیکال چیست یا صفحه کلید مکانیکی چیست ؟ و فرق کیبورد مکانیکال با معمولی در چه مواردی است؟ خوب است بدانید که بسیاری از تولیدکنندگان این نوع کیبوردها مدعی هستند هر کلید کیبورد تا 50 میلیون بار قابل فشردن است. یک کیبورد مکانیکی می‌تواند بیشتر از پنج کامپیوتر عمر کند. افزون بر این بازخوردی که این نوع تایپ به وجود می‌آورد سبب می‌شود رابطه مستقیمی میان انگشتان و حروفی که بر روی مانیتور نقش می‌بندد بوجود آید. در شرح فرق کیبرد مکانیکی و معمولی همچنین لازم است گفته شود که کیبورد مکانیکی به خاطر سخت افزاری که در تولید آن استفاده می‌شود نسبت به کیبورد معمولی ضخامت، وزن و قیمت بیشتری دارد.

همانطور که پیشتر نیز در تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی یا فرق کیبورد مکانیکال با معمولی و پاسخ به سوال صفحه کلید مکانیکی چیست ، گفتیم خرید این نوع کیبوردها یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید که اگر کیفیت و لذت بردن از تایپ برایتان اهمیت داشته باشد، چندین برابر قیمتش ارزش پیدا می‌کند. در این بخش از فرق کلید کیبورد مکانیکی با معمولی خوب است بدانید که هنگام خرید کیبورد مکانیکی بیشتر از همه باید به نوع سوییچ مورد استفاده و همچنین این موضوع که آیا دارای بازخورد شنوایی (همان صدای کلیک) یا لمسی (یک ضربه آرام) یا هر دو است توجه کنید. میزان نیرویی که برای فعال شدن سوییچ مورد نیاز است نکته مهم بعدی است. این مورد به خصوص بر روی کارآیی و همچنین خستگی انگشتان تاثیر گذار است.


کلاسیک ها: سوییچ های Cherry MX


در این بخش از تفاوت دکمه کیبورد مکانیکی با معمولی خوب است بدانید که رایج‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کلیدهای سوییچ مکانیکی توسط شرکتی به نام Cherry Industrial تولید می‌شوند. این سوییچ‌ها که با نام تجاری Cherry MX عرضه می‌شوند، در کلاس‌ها و دسته‌های مختلفی به فروش می‌رسند و هرکدام به شکل متفاوتی فعالیت می‌کنند و همچنین بازخورد شنیداری و لمسی متفاوتی نیز دارند تا با سلیقه تمامی کاربران سازگار باشند.

این مدل‌های مختلف هر کدام با رنگ مخصوص به خود نام گذاری شده‌اند. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین سوییچ‌ها را معرفی می‌کنیم تا بتوانید به سادگی بسته به نیازتان کیبورد مکانیکی مناسب را خریداری کنید. باید توجه داشت که برخی از تولیدکنندگان کیبورد مکانیکی از سوییچ‌های مشابهی استفاده می‌کنند که توسط شرکت‌هایی به غیر از چری تولید شده‌اند. اما می‌توان گفت تقریبا همه‌ی تولید کنندگان این سوییچ‌ها برای آنکه از گمراه شدن کاربران جلوگیری کنند از سیستم نام گذاری یکسانی (استفاده از رنگ‌ها) استفاده می‌کنند. برای مثال سوییچ Cherry MX Blue و سوییچ‌های آبی (Blue) که سایر تولیدکنندگان آن‌ها را عرضه می‌کنند هردو استایل مشابهی داشته و هردو هنگام تایپ صدای کلیک دارند.

کیبورد گیمینگ ریزر مدل BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 with Green Switch

کیبورد گیمینگ ریزر مدل BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 with Green SwitchRazer BlackWidow Tournament Edition Chroma V2 with Green Switch Gaming Keyboard

نوع اتصالباسیم
رابطUSB
عمر ضربه پذیری کلیدها80 میلیون ضربه

 

Cherry MX Blue

این مدل یکی از نزدیک‌ترین خویشاوندان سوییچ‌های فنری (Buckling Spring) است که در دهه 70 و 80 در کیبوردهای کمپانی آی‌بی‌ام به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گرفت، با این تفاوت که این سوییچ‌ها مکانیزم جدیدتری دارند و هم دارای بازخورد لمسی و هم شنوایی هستند. با این سوییچ‌های آبی و صدا و ضربه‌ای که هنگام استفاده دارند می‌توانید تجربه کاملی از تایپ داشته باشید. این سوییچ‌ها بیشتر از همه مناسب تایپیست‌ها است. بسیاری از آنان می‌گویند با استفاده از این سوییچ‌ها سرعت تایپشان به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

انتخاب نامناسب برای گیمرها

اما در طرف مقابل این سوییچ‌ها انتخاب ایده آلی برای گیمرها نیست چراکه استفاده از آن‌ها نیاز به نیروی نسبتا زیادی (50 نیوتون بر سانتی متر مربع) دارد که شاید برای یک نبرد مسلحانه پر زد و خورد مناسب نباشد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است برای برخی مناسب نباشد این است که بعضی از کاربران صدای کلیک این سوییچ‌ها را بسیار بلند و آزار دهنده می‌دانند و می‌گویند ممکن است این صدا در فضاهای کوچک، خانه یا محل کار، مشکل ایجاد کند. یک دفتر کاری که تمامی کارمندانش از یک کیبورد مکانیکی با سوییچ Cherry MX Blue استفاده می‌کنند، شباهت بسیاری به تحریریه یک روزنامه در یک شهر بزرگ در سال 1935 خواهد داشت.

فرق کیبورد  یا صفحه کلید مکانیکال با معمولی

 

Cherry MX Black

برای کار با سوییچ‌های مشکی Cherry MX به نیروی بسیار بیشتری نسبت به سایر سوییچ‌ها نیاز است (60 نیوتون بر سانتی متر مربع). این سوییچ‌ها برای خیلی‌ها بیش از حد سفت و محکم است و از همین رو اصلا مناسب گیمرها یا تایپیست‌هایی که بیشتر از همه به سرعت و حساسیت کلیدهای کیبورد اهمیت می‌دهند نیست. اما دقیقا به همین علت سوییچ‌های مشکی بهترین انتخاب برای مواردی است که دقت در تایپ اهمیت حیاتی دارد. مانند مواقعی که یک حسابدار می‌خواهد اطلاعات بسیار مهم مالی را وارد سیستم کند، یا برای استفاده در بازی‌هایی که به تمرکز و دقت نیاز دارند، چراکه هنگام استفاده از سوییچ‌های مشکی خیلی کم پیش می‌آید که کاربر یک کلید را اشتباها دو بار فشار دهد. علاوه بر این، این کلیدها نه بازخورد شنوایی دارند و نه لمسی.

 

Cherry MX Red

مانند سوییچ‌های مشکی، سوییچ‌های قرمز نیز بازخورد شنوایی و لمسی ندارند اما تفاوت این کلیدها با سوییچ‌های مشکی این است که برای فشردن کلیدهای آن به نیروی کمتری (45 نیوتون بر سانتی متر مربع) نیاز داریم بنابر این می‌توان کلیدها را با سرعت بیشتر و به دفعات زیادتر فشرد در نتیجه با استفاده از این سوییچ‌ها می‌توانید در بازی‌های با سرعت بالا برتری نسبی به سایر کاربران داشته باشید. به همین دلیل کیبوردهای سوییچ قرمز بیشتر از همه نزد گیمرها محبوب است.

البته در طرف مقابل تمامی این موارد که برای یک گیمر نقطه قوت محسوب می‌شوند برای یک تایپیست نقطه ضعف هستند زیرا سبب می‌شوند کلیدها را بیشتر از حد نیاز فشار بدهد و در نتیجه متن دارای ایرادات گرامری و نگارشی باشد. با این حال نرمی این سوییچ‌ها می‌تواند کمک زیادی به آن دسته از تایپیست‌ها که کار خود را با دقت زیادی انجام می‌دهند کند.

Mechanical Keyboard - تفاوت دکمه کیبورد مکانیکی با معمولی

 

Cherry MX Brown

اگر به همان اندازه که برای نوشتن ایمیل و مطالب وقت می‌گذارید در بازی‌های اول شخص نیز مشغول درو کردن زامبی‌ها هستید، Cherry MX Brown انتخاب مناسبی برایتان است. این سوییچ شباهت زیادی با سوییچ قرمز دارد، برای فشردن کلیدهای سوییچ قهوه‌ای مانند سوییچ قرمز به 45 نیوتون بر سانتی متر مربع نیرو لازم دارید و همچنین سوییچ قهوه‌ای بازخورد شنوایی ندارد اما مانند سوییچ آبی دارای بازخورد لمسی است. از نظر اکثر کارشناسان به لحاظ کارایی سوییچ قهوه‌ای میان سوییچ قرمز و آبی قرار گرفته و توانسته تعادل خوبی میان ویژگی‌های مخصوص تایپ و بازی برقرار کند.

 

Cherry MX Speed Silver

مانند سوییچ قرمز، سوییچ نقره‌ای برای فشردن کلیدهایش نیرویی معادل 45 نیوتون بر سانتی متر مربع طلب می‌کند. البته با این تفاوت که این سوییچ دارای آستانه عملکرد 1.2 میلی‌متر است در حالی که این مقدار برای سوییچ قرمز 2 میلی‌متر است. افزون بر این، در این سوییچ‌ها فاصله‌ای که کلید باید برای برقراری ارتباط با کیبورد به پایین فشار داده شود (Travel Distance) نیز کمتر است.

در سوییچ نقره‌ای این مقدار 3.4 میلی‌متر است و در قرمز 4 میلی‌متر. سرعت در ابتدای نام سوییچ نقره‌ای (Speed Silver) به همین موضوع که کلیدهایش مسافت کمتری را باید طی کنند اشاره دارد. به همین دلیل بازه زمانی که از هنگام فشردن یک کلید تا انجام عمل مورد نظر طول می‌کشد در سوییچ‌های نقره‌ای به حداقل خود رسیده و در نتیجه سبب شده این سوییچ‌ها از محبوبیت بالایی نزد گیمرها برخوردار باشند.

کیبورد و ماوس گیمینگ رپو مدل V110 Backlit

کیبورد و ماوس گیمینگ رپو مدل V110 BacklitRapoo V110 Backlit wireless Gaming Keyboard and Mouse

نوع اتصالباسیم
رابطUSB

 

سایر سوییچ‌های Cherry MX

مدل‌های بالا از جمله مدل‌هایی هستند که بیشتر از همه در کیبورد مکانیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال رنگین کمان مدل‌های Cherry به همین جا ختم نمی‌شود و شامل چندین رنگ دیگر نیز می‌شود که کمتر استفاده می‌شوند. برای مثال سوییچ Cherry Clear شباهت زیادی به سوییچ قهوه‌ای دارد، اما نسبت به آن برای فشردن کلیدها به نیروی بیشتری نیاز است.

سوییچ‌های سبز هم مانند سوییچ آبی دارای بازخورد شنوایی و لمسی هستند و برای فشردن کلیدهای آن‌ها نیز نسبت به سوییچ آبی به نیروی مضاعفی نیاز است. علاوه بر این سوییچ‌های سفید نیز مدل کم سر و صدا تر سوییچ‌های سبز به حساب می‌آیند. چندین سوییچ دیگر نیز تولید می‌شود که هر کدام استفاده به خصوصی دارند، برای مثال فقط برای کلید فاصله به کار گرفته می‌شوند. به این گونه سوییچ‌ها به ندرت در تبلیغات یا بسته بندی کیبورد اشاره می‌شود.

صفحه کلید مکانیکی چیست و تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی در چیست؟‌


سوییچ های دیگر شرکت ها


در ادامه پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست ؟ خوب است بدانید که علاوه بر موارد بالا چندین شرکت دیگر نیز هستند که سوییچ‌هایی تولید می‌کنند که از نظر کارآیی یا کپی سوییچ‌های Cherry MX هستند یا سعی می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به آن‌ها ارائه دهند. برای مثال کلیدهای برخی کیبوردهای مخصوص بازی، نسبت به سایر کیبوردها در ارتفاع پایین‌تری قرار دارند تا کاربر بتواند با سرعت بیشتری با کیبورد کار کند. یکی از شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کند ریزر است. این شرکت به تازگی از شیوه جدیدی به نام Mecha-Membrane در ساخت کیبوردهای خود استفاده می‌کند. در این کیبوردها، از یک گنبد سیلیکونی استفاده شده که به شکل مکانیکی فعالیت می‌کند. این شیوه را پیشتر نیز در کروم ارناتا و کروم سینوسا و مدل پرو آن دیده بودیم. البته این نوع کیبوردها را واقعا نمی‌توان جزو کیبوردهای مکانیکی به حساب آورد چراکه ترکیبی از کیبوردهای معمولی و مکانیکی هستند.

کیبورد ونوس مدل PV-K114

کیبورد ونوس مدل PV-K114Venous PV-K114 Keyboard

نوع اتصالباسیم
رابطUSB
حروف فارسیدارد

ریزر افزون بر این سوییچ‌ها، سوییچ‌های مکانیکی واقعی را نیز تولید می‌کند که با نام‌های ریزر سبز (Razer Green) با بازخورد شنوایی و لمسی، ریزر نارنجی (Razer Orange) با بازخورد لمسی و ریزر زرد (Razer Yellow) بدون صدا و لرزش (Linear) عرضه می‌شوند. به لحاظ کارآیی این سوییچ‌ها با سوییچ‌های Cherry MX شباهت‌هایی دارند، ریزر سبز بیشتر از همه به سوییچ‌های آبی، ریزر نارنجی به سوییچ‌های قهوه‌ای و ریزر زرد هم به سوییچ‌های قرمز شبیه هستند.

آستانه عملکرد کلیدهای ریزر

همچنین فاصله قابل طی شدن کلیدهای ریزر (Travel Distance) و آستانه عملکرد آن‌ها به ترتیب برای سوییچ‌های سبز و نارنجی 4 و 1.9 میلی‌متر و برای سوییچ زرد 3.5 و 1.2 میلی‌متر است که کاملا مختص به کیبوردهای این شرکت است و به همین دلیل توصیه ما این است که قبل از خرید حتما کار با این سوییچ‌ها را امتحان کنید چرا که کاملا با سایر سوییچ‌ها متفاوت هستند.

در ادامه پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست لازم است گفته شود که از طرف دیگر کیبوردهای مکانیکی لاجیتک (Logitech) در پی استفاده از سوییچ‌های اختصاصی Romer-G این شرکت به محبوبیت قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند. این سوییچ‌ها دارای مدل‌های با بازخورد لمسی و یا Linear هستند و می‌توانند تا 70 میلیون بار فشرده شوند.

آستانه عملکرد سوییچ های رومر جی

آستانه عملکرد سوییچ‌های Romer-G مقداری بین آستانه عملکرد سوییچ‌های قرمز و نقره‌ای Cherry MX و نیروی مورد نیاز برای کار با کلیدهایشان نیز 45 نیوتون بر متر مربع است. علاوه بر این لاجیتک به تازگی سوییچ‌های GX Blue را نیز با هدف رقابت با سوییچ‌های آبی Cherry MX وارد بازار کرده است.

Mechanical Keyboard - صفحه کلید مکانیکی چیست

البته در این قسمت از پاسخ به سوال فرق کیبورد مکانیکال با معمولی و صفحه کلید مکانیکی چیست لازم است گفته شود هیچکدام از این سوییچ‌ها از نظر محبوبیت نتوانسته‌اند به گرد پای سوییچ‌های Cherry MX برسند و از همین رو در رابطه با آن‌ها وارد جزییات نمی‌شویم. اگر روزی به یک کیبورد مکانیکی که از یک مدل سوییچ نامعلوم استفاده می‌کند برخوردید، سعی کنید نیروی مورد نیاز برای فشردن کلیدها و همچنین آستانه عملکرد آن را مشخص کنید و سپس این مقادیر را با سوییچ‌های چری مقایسه کنید تا به درک درستی از نحوه عملکرد سوییچ استفاده شده دست پیدا کنید. اگر خودتان هم شخصا به طور امتحانی با آن کار کنید در زمان تصمیم گیری کمک زیادی می‌کند.

با امتحان برخی سوییچ‌های مشابه آبی، قهوه‌ای و غیره متوجه می‌شوید این سوییچ‌ها در برخی جزییات کوچک و بزرگ با سوییچ‌های تولیدی چری تفاوت دارند. یکی از شرکت‌های بزرگی که سوییچ‌های مشابه چری را تولید می‌کند، Kaihua Electronics است. در این بخش از پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست و فرق کیبورد مکانیکال با معمولی خوب است بدانید که سوییچ‌های آن‌ها اغلب در کیبوردهای مکانیکی ارزان قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر یک کلید را از کیبورد جدا کردید و عبارت Cherry را بر روی سوییچ ندیدید، به احتمال بسیار زیاد Kaihua آن را تولید کرده است.

سوییچ های فنری کیبورد سری ام

در ادامه پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست یا صفحه کلید مکانیکی چیست و شرح فرق کیبورد مکانیکال با معمولی و یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی ، خوب است بدانید که در کنار این سوییچ، یکی از عجیب‌ترین سوییچ‌ها، سوییچ‌های فنری مورد استفاده در کیبوردهای سری M شرکت آی‌بی‌ام هستند که در دهه 80 مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این سوییچ‌ها نمونه درخشانی از دقت و کارآیی مثال زدنی ماشین‌ها هستند. این سوییچ‌ها جزو سوییچ‌های افسانه‌ای به حساب می‌آیند و برخی از آن‌ها حتی امروزه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال شرکت Unicomp حق تولید و عرضه آن‌ها را خریداری کرده و در کیبوردهای خود از این سوییچ‌ها استفاده می‌کند. کلیدهای فنری از یک فنر واقعی برای فعال کردن سوییچ استفاده می‌کنند. در این کیبوردها هنگامی که شما کلید را به پایین فشار می‌دهید، علاوه بر باز خورد لمسی، با برخورد فنر به محفظه سوییچ بازخورد شنوایی نیز حاصل می‌شود. کیبوردهایی که از این سوییچ‌ها استفاده می‌کنند در بازار کم یاب هستند اما به دلیل تجربه مثال زدنی و لذت بخشی که از تایپ ارائه می‌دهند ارزش بالایی دارند.

سایر ویژگی ها


در شرح فرق کیبورد مکانیکال با معمولی خوب است بدانید که کیبورد مکانیکی به غیر از سوییچ‌ها ویژگی‌های مشابهی با کیبورد معمولی دارند. برای یافتن پاسخ سوال کیبورد مکانیکال چیست و یا صفحه کلید مکانیکی چیست و بیان فرق کیبورد مکانیکال با معمولی یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی ، اگر به نوپردازی کلیدها علاقه دارید می‌توانید برای تمامی کلیدها از یک رنگ استفاده کنید یا رنگ‌های مختلف را بر هر کلید به طور جداگانه به کار بگیرید. کنترل‌های پخش موسیقی و فیلم نیز در این کیبوردها تعبیه شده است تا با کمک آن‌ها بتوانید صدا را تنظیم یا به آهنگ بعدی بروید.

علاوه بر این در ادامه پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست یا صفحه کلید مکانیکی چیست و شرح فرق کیبورد مکانیکال با معمولی یا تفاوت کیبورد مکانیکی با معمولی خوب است بدانید که امکانات دیگری از قبیل پیچ تنظیم صدا یا Roller نیز در این کیبوردها موجود است. شرکت کورسیر برای مثال برای استفاده از رول‌های تنظیم صدا در برخی از کیبوردهای رده بالای خود شناخته شده است. همچنین کلیدهای ماکرو نیز در این کیبوردها استفاده شده که می‌تواند برای گیمرها بسیار به درد بخور باشد. چرا که با استفاده از این کلیدها دیگر نیازی ندارند برای انجام برخی از اعمال درون بازی‌ها چندین کلید را به شکل همزمان فشار دهند.

کیبورد گیمینگ رپو مدل V500

کیبورد گیمینگ رپو مدل V500Rapoo V500 Gaming Keyboard

نوع اتصالباسیم
رابطUSB
عمر ضربه پذیری کلیدها60 میلیون ضربه

در پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست و یا صفحه کلید مکانیکی چیست خوب است بدانید که در مجموع هر آنچه از یک کیبورد انتظار دارید می‌توانید نمونه آن را در یک کیبورد مکانیکی، با دوام و کیفیت بسیار بالا و فراتر از حد انتظارتان پیدا کنید. کیبوردهای مکانیکی با قدرت بازگشته‌اند و نه تنها به این زودی‌ها کنار نخواهند رفت، بلکه به احتمال بسیار زیاد با آشناتر شدن کاربران با مزایای استفاده از آن‌ها برای تایپ، انجام بازی و سایر فعالیت‌ها روز به روز به کیفیت و تعداد این کیبوردها افزوده خواهد شد.

با همه این‌ها اگر علاقه‌ای به کیبوردهای مکانیکی ندارید حتما سایر مطالب ما در مورد بهترین کیبوردهای گیمینگ موجود در بازار، بهترین کیبوردهای وایرلس و همچنین بهترین ماوس و کیبوردهای مخصوص بازی سال 2018 را مطالعه کنید.

 


بهترین کیبوردهای مکانیکی موجود در بازار


1. کیبورد کورسیر Corsair K95 RGB Platinum

Corsair K95 RGB Platinum - کیبورد کورسیر - کیبورد مکانیکال

نقاط قوت:

  • کلیدهای اختصاصی برای کنترل پخش موسیقی و ویدیو،
  • عملکرد روان و سریع کلیدها،
  • شاسی زیبا آلومینیوم،
  • قابلیت آسان شخصی سازی کلیدها

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا
  • و عدم وجود جک صدا

حرف آخر: پس از پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست خوب است بدانید که کیبورد کورسیر K95 RGB Platinum یک کیبورد گران قیمت مخصوص بازی است که در ساخت آن المان‌های زیبایی به خوبی با ویژگی‌هایی که سبب کارآیی هرچه بیشتر کیبورد می‌شوند ترکیب شده به طوری که به سختی می‌توان قسمتی از آن را بهبود داد.

 

2. کیبورد ایلینور Alienware Pro Gaming Keyboard

Alienware Pro Gaming Keyboard - کیبورد الینور -  صفحه کلید مکانیکی

نقاط قوت:

  • عملکرد بسیار خوب سوییچ‌ها در هنگام تایپ و همچنین انجام بازی
  • طراحی به روز و جذاب به خصوص گوشه‌های قاب کیبورد
  • رول کنترل صدا
  • قابلیت نصب خودکار نرم افزارها

نقاط ضعف:

  • از قابلیت AlienFX تنها در سیستم‌های ایلینور می‌توان استفاده کرد

حرف آخر: این کیبورد پرچمدار کیبوردهای ایلینور به حساب می‌آید و نه تنها دارای طراحی تحسین برانگیزی است که با نور پردازی RGB LED همراه شده، بلکه از لحاظ کارآیی نیز تجربه کم نظیری را برای گیمرها و تایپیست‌ها فراهم می‌کند.

 

3. کیبورد آزیو Retro Classic Mechanical Keyboard

Azio Retro Classic Mechanical Keyboard - کیبورد مکانیکی آزیو

نقاط قوت:

  • ظاهر شیک،
  • سوییچ‌های آبی Kaihua،
  • پس زمینه سفید کلیدها،
  • کابل بافته شده
  • و پشتیبانی از قابلیت N-key Rollover

نقاط ضعف:

  • قیمت بالا،
  • عدم عرضه نرم افزار اختصاصی برای انجام تنظیمات کیبورد،
  • عدم پشتیبانی از Key Remapping،
  • عدم وجود کلیدهای ماکرو
  • و پایه‌های بسیار کوتاه

حرف آخر: با وجود اینکه کیبورد مکانیکی آزیو Retro Classic قیمت بالایی دارد اما با توجه به آنکه در ساخت آن از کیبوردهای دهه 40 رمینگتون الگو برداری شده ظاهر متفاوت و ظریفی دارد. وجود سوییچ‌های آبی Kaihua و همچنین استفاده از قاب فلزی، این محصول را به انتخابی با دوام و کارآمد تبدیل کرده است.

 

4. کیبورد کورسیر K70 RGB MK.2

Corsair K70 RGB MK. 2 -   کیبرد مکانیکی کورسیر

نقاط قوت:

  • سازگاری با طیف گسترده‌ای از سوییچ‌های مختلف،
  • نورپردازی جداگانه RGB برای هر کلید،
  • نرم افزار قدرتمند اختصاصی.

نقاط ضعف:

  • تغییرات اندک نسبت به مدل‌های پیشین

حرف آخر: پس از پاسخ به سوال کیبورد مکانیکال چیست خوب است بدانید که کیبورد K70 RGB MK.2 کورسیر شاید آنچنان تغییری نسبت به نسل قبل کیبوردهای مکانیکی نداشته باشد اما این شرکت در ساخت این کیبورد تمرکز اصلی خود را به بهبود برخی جزییات ریز معطوف کرده است.

 

5. کیبورد داس Keyboard 4Q

Das Keyboard 4Q - کیبورد مکانیکی داس

نقاط قوت:

  • بدنه آلومینیومی،
  • کلیدهای اختصاصی برای مدیریت موسیقی و فیلم،
  • نورپردازی فوق‌العاده زیبا RGB

نقاط ضعف:

  • کار با نرم افزار همراه آن (Q Software) ممکن است برای برخی از کاربران مشکل باشد.

حرف آخر: کیبورد Keyboard 4Q داس، میراث دار کیبوردهای مکانیکی پیشین این شرکت است اما بیشتر از همه این نورپردازی بسیار زیبا RGB آن است که بیشتر طرفداران این کمپانی را به خرید آن ترغیب می‌کند نه نرم افزار عجیب و غریب Q که همراه آن عرضه شده است.

 

6. کیبورد کینسیس Freestyle Edge

Kinesis Freestyle Edge -  دکمه کیبورد مکانیکی کینسیس

نقاط قوت:

  • کیبورد دو قسمته با ارگونومیک بسیار خوب،
  • استفاده از سوییچ‌های Cherry MX،
  • کابل‌های بافته شده،
  • هشت کلید اضافی با قابلیت شخصی سازی،
  • امکان ذخیره کردن 9 پروفایل مجزا

نقاط ضعف:

  • عدم وجود کلیدهای اختصاصی برای موسیقی و فیلم،
  • فروش جداگانه پایه افزایش دهنده ارتفاع کیبورد،
  • قرار گرفتن کلیدها در یک قاب پلاستیکی،
  • امکانات ضعیف مربوط به کلیدهای مایکرو،
  • عدم پشتیبانی از قابلیت Remap به شکل کلید به کلید

حرف آخر: قیمت این کیبورد بالا است و اگر کینسیس می‌خواهد دل گیمرها را به دست بیارد باید وقت بیشتری روی نرم افزار اختصاصی آن بگذارد، با این وجود ارگونومی بسیار خوب کیبورد Freestyle Edge و وجود سوییچ‌های Cherry MX فاکتورهایی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها گذشت.

 

7. کیبورد لاجیتک G513 Carbon

Logitech G513 Carbon - کیبورد مکانیکال لاجیتک -

نقاط قوت:

  • پشتیبانی از سوییچ‌های بدون صدا و لرزش و سوییچ‌های با بازخورد لمسی،
  • بدون سر و صدا و استفاده راحت هنگام تایپ و انجام بازی،
  • طراحی جذاب،
  • جای استراحت برای دست،
  • قابلیت نورپردازی RGB به طور جداگانه برای هر کلید

نقاط ضعف:

  • کار با نرم افزار کیبورد به صبر نیاز دارد،
  • عدم وجود کلیدهای ماکرو و کلیدهای اختصاصی برای موسیقی و فیلم،
  • نورپردازی خسته کننده و بی‌روح

حرف آخر: با وجود اینکه جای خالی کلیدهای ماکرو و کلیدهای مدیریت موسیقی و فیلم در این کیبورد احساس می‌شود، G513 Carbon می‌تواند با اتکا به سوییچ‌های بدون سر و صدای خود که هنگام استفاده آسایش اعضای خانواده را برهم نمی‌زند، قیمت بالایش را توجیه کند.

 

8. کیبورد ریزر BlackWidow Chroma V2

Razer BlackWidow Chroma V2 - صفحه کلید مکانیکی ریزر

نقاط قوت:

  • طراحی مینیمال،
  • قابلیت تنظیم نورپردازی هر کلید به شکل جداگانه با رنگ‌ها و حالت‌های متنوع،
  • سوییچ‌های مکانیکی با سرعت بالا،
  • کلیدهای مایکرو و درگاه USB نسخه 2.0

نقاط ضعف:

  • عدم وجود کلیدهای فیلم و موسیقی،
  • محل قرار گیری مچ دست ممکن است کار تایپ را مشکل کند.

حرف آخر: کیبورد BlackWidow Chroma V2 ریزر، یک کیبورد رده بالا مخصوص بازی است که علاوه بر ارائه طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها، گزینه‌های مختلفی برای شخصی سازی کلیدهایش را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد؛ علاوه بر این کلیدهای آن نیز کیفیت خوبی دارند و هم برای بازی و هم تایپ مناسب هستند.

کیبورد گیمینگ ریزر مدل BlackWidow Chroma V2 with Green Switch

کیبورد گیمینگ ریزر مدل BlackWidow Chroma V2 with Green SwitchRazer BlackWidow Chroma V2 with Green Switch Gaming Keyboard

نوع اتصالباسیم
رابطUSB
ورودی USBدارد

 

9. کیبورد روکات Vulcan 120 AIMO

Roccat Vulcan 120 AIMO - کیبرد مکانیکی روکات

نقاط قوت:

  • ظاهر جالبی که می‌تواند توجه گیمرها و سایر کاربران را به خود جلب کند،
  • عملکرد با کیفیت سوییچ‌ها و صدای آن‌ها،
  • کلیدهای اختصاصی برای موسیقی و فیلم،
  • رول تنظیم صدا،
  • نورپردازی RGB جداگانه برای هر کلید بعلاوه نورپردازی جداگانه برای هر بخش کیبورد.

نقاط ضعف:

  • عدم وجود کلیدهای ماکرو،
  • عدم وجود درگاه USB یا جک صدا.

حرف آخر: کیبورد مکانیکی Vulcan 120 AIMO روکات، با سوییچ‌های متنوع، نورپردازی زیبا RGB و قابلیت‌های مختلف خود کاملا ارزش پولی را که برای آن پرداخت می‌کنید دارد.

 

10. کیبورد استیل‌سریز Apex M750

SteelSeries Apex M750 -  صفحه کلید مکانیکی استیل سریز

نقاط قوت:

  • سرعت بسیار بالای سوییچ‌ها،
  • طراحی ساده و جمع و جور،
  • نورپردازی بدون نقص و گزینه‌های مختلف برای شخصی سازی کلیدها

نقاط ضعف:

  • عدم وجود کلیدهای موسیقی و فیلم،
  • G-Keys و درگاه USB،
  • پایه ثابت و غیر قابل تنظیم

حرف آخر: کیبورد Apex M750 استیل‌سریز انتخاب بسیار خوبی برای گیمرهای با تجربه است که بیشتر به کارآیی، عملکرد سریع، امکان شخصی سازی کلیدها و نورپردازی کیبورد اهمیت می‌دهند تا امکانات اضافی و پرزرق و برق.

 

https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-type-261مشاهده و خرید کیبورد ارگونومیک
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-type-258مشاهده و خرید کیبورد گیمینگ
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-type-259مشاهده و خرید کیبورد مالتی مدیا
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-type-257مشاهده و خرید کیبورد معمولی (اداری-خانگی)
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-type-260مشاهده و خرید کیبورد با ماوس
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-connect-255مشاهده و خرید کیبورد با سیم
https://www.plaza.ir/search/category-Keyboard/Key-connect-256مشاهده و خرید کیبورد بی سیم
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
Arvin
.
16 مرداد 1401، 22:17
پاسخ
0
1
سه چهارم متنی که نوشتید اضافی بود. توضیح کیبورد مکانیکی نباید بیشتر از ۱۰ خط باشه اما شما انشا نوشتید.
avatar
123
.
14 اردیبهشت 1400، 05:05
پاسخ
0
0
از جای دیگه کپی کرده بود
avatar
ابنبوبونش
.
05 آذر 1399، 10:28
پاسخ
1
5
مطالب مفید نبود و درباره تاریخچه کیبورد بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402