هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو؛ گامی بزرگ برای واقعیت ترکیبی

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هدست واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اپل ویژن پرو پتانسیل آن را دارد تا به یک محصول انقلابی تبدیل شود. در این مطلب پلازا قصد داریم به هدست Apple Vision Pro و امکانات و مشخصات آن بپردازیم.

هدست اپل ویژن پرو از بسیاری جهات یک هدست منحصر به‌فرد است. این هدست آنقدر با سایر محصولات متفاوت است که اپل هنگام رونمایی، آن را با نام واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی معرفی نکرد. در عوض این شرکت هدست جدید خود را به‌عنوان پیشرفته‌ترین دستگاه الکترونیکی شخصی معرفی کرد. هدست اپل ویژن پرو قرار است در سال 2024 در دسترس کاربران قرار بگیرد و از مشخصات قدرتمندی نظیر تراشه M2 و همچنین یک تراشه جدید R1 برای پردازش لحظه‌ای داده‌ها استفاده می‌کند. این هدست همچنین از قابلیت‌های ردیابی چشم و کنترل با دست و صدا برخوردار است و وزن خیلی زیادی هم ندارد. با ما همراه باشید تا بیشتر با Apple Vision Pro آشنا شویم.

فهرست مطالب

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

با توجه به امکاناتی که این هدست دارد، به‌نظر می‌رسد اپل در حال آماده‌سازی برای عصری است که در آن دیگر گوشی‌های هوشمند کارایی فعلی خود را ندارند. البته که فعلا این هدست هیچ اپلیکیشن درست و حسابی ندارد تا بتواند با اتکا بر آن، کاربران را جذب کند اما با توجه به این که هنوز چند ماه تا زمان عرضه آن باقی مانده، می‌توان انتظار داشت که اپل تا زمان عرضه، این نقطه ضعف را نیز جبران کند.

طراحی هدست اپل ویژن پرو

هدست اپل از لحاظ طراحی شباهت زیادی به یک عینک فوق پیشرفته دارد. شیشه 3 بعدی جلوی هدست کیفیت بالایی دارد و قاب آلومینیومی دور آن نیز از استحکام بالایی برخوردار است. زمانی که برای اولین بار هدست را خریداری می‌کنید، اپل آن را با لنزهای مخصوص و شخصی‌سازی شده توسط Zeiss برای کاربرانی که از عینک استفاده می‌کنند همراه می‌شود تا این کاربران نیز بدون نیاز به عینک بتوانند از آن استفاده کنند.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

اپل همچنین هدبند هدست را در چندین سایز مختلف در دسترس قرار خواهد داد. این هدبند علاوه بر این که بسیار راحت است، امکان تنظیم اندازه را دارد. در قسمت بالای سمت راست هدست نیز یک تاج دیجیتالی قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توانید سطح غوطه‌ور شدن (Immersion level) را تنظیم کنید و در سمت چپ نیز یک دکمه ضبط محتوا قرار گرفته است. با فشار دادن این تاج نیز به صفحه خانه هدست برخواهید گشت.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

هدست اپل اما در بخش طراحی مشکلاتی هم دارد. برای مثال هدست باید با یک کابل به یک باتری اکسترنال متصل باشد و به همین خاطر یک کابل همیشه از هدست شما بیرون می‌زند و به باتری که در جیبتان است متصل می‌شود. گذشته از این، با وجود این که هدست نسبتا وزن معقولی دارد اما اندازه آن اصلا کوچک نیست و کاملا واضح است که هنوز راه درازی تا معرفی عینک اپل باقی مانده است.

نحوه کار با هدست اپل ویژن پرو

اپل این هدست را برخلاف رقبایی مثل متا کوئست پرو، بدون هیچ کنترلی معرفی کرده است و کنترل‌های آن تنها با یک رابط 3 بعدی و ردیابی حرکات چشمان شما انجام می‌شود. با توجه به این موضوع شما هنگام کار با هدست اصلا نیازی به این که با دستتان چیزی را لمس کنید ندارید. کافی است روی آیکون برنامه مدنظرتان خیره شوید و با زدن 2 انگشت خود به یکدیگر آن را انتخاب کنید. حتی لازم نیست دستتان را بالا بیاورید چرا که هدست اپل دارای دوربین‌هایی است که به سمت پایین هدست تنظیم شده‌اند و همچنان قادر است این حرکت شما را ببیند.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

فرایند اسکرول کردن هم به‌شکل بسیار خلاقانه‌ای انجام می‌شود؛ فقط کافی است انگشتانتان را به یکدیگر بزنید و سپس دستتان را از راست به چپ حرکت دهید. حتی برای انتقال دادن محل قرارگیری اپلیکیشن‌ها نیز کافی است به نوار پایین هر اپلیکیشن خیره شوید و سپس برنامه را به هر بخشی از نمایشگر که می‌خواهید منتقل کنید.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

هدست همچنین یک ویژگی عجیب به‌نام EyeSight نیز دارد. با این قابلیت هدست قادر است چشمان شما را روی نمایشگر خارجی خود نشان دهد تا دیگران همچنان بتوانند چهره شما را ببینند؛ شما همچنین می‌توانید محیط اطراف را نیز در این حالت از طریق دوربین‌های خارجی روی نمایشگر داخلی ببینید. زمانی هم که تاج دیجیتال را برای بالا بردن سطح غوطه‌ور شدن بچرخانید، نمایشگر خارجی یک انیمیشن متفاوت نشان داده و چشمان شما را مخفی می‌کند.

هدست اپل ویژن پرو چه کاربردهایی دارد؟

کاربردهای این هدست واقعا زیاد هستند. اول از همه باید به محیط بسیار گسترده نمایشگر داخلی آن اشاره کنیم که امکان نمایش چندین اپلیکیشن به‌صورت همزمان را دارد. برای مثال شما می‌توانید یک برنامه پخش موسیقی را در سمت چپ پین کنید، در سمت راست به پیام‌ها دسترسی داشته باشید و در وسط نیز از یک مرورگر استفاده کنید. حتی می‌توانید هنگام پوشیدن اپل ویژن پرو، با نگاه کردن به نمایشگر یک مک‌بوک، محتوای آن را به نمایشگر داخلی هدست خود انتقال دهید.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

اپل همچنین برای کار با فیس‌تایم با این هدست هم یک راه مبتکرانه درنظر گرفته است؛ هنگام استفاده از این برنامه، دوربین‌های داخلی هدست می‌توانند یک آواتار دیجیتالی از شما بسازند و همان آواتار را هنگام برقراری تماس‌های ویدیویی به دیگران نشان دهند. این آواتار همزمان با شما دستانش را حرکت می‌دهد یا حالات چهره خود را عوض می‌کند.

شما همچنین می‌توانید از هدست برای تماشای فیلم نیز استفاده کنید. اپل ویژن پرو قادر به شبیه‌سازی یک نمایشگر 30 متری درست روبه‌روی صورت شما است و صدا را نیز به‌صورت فراگیر برایتان پخش می‌کند. این هدست علاوه بر پشتیبانی از پخش محتوای 4K از پخش فیلم‌های 3 بعدی نیز پشتیبانی می‌کند.

اپل همچنین توجه زیادی هم به بازی‌ها نشان داده و می‌گوید هدست در زمان عرضه قادر به اجرای 100 بازی Apple Arcade خواهد بود و حتی می‌تواند به کنترلرهای بازی نیز متصل شود.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

کاربرد دیگری که می‌تواند جالب توجه باشد، تماشای تصاویر و ویدیوها است. شما می‌توانید تصاویر را در اندازه کامل ببینید و مهمتر از همه تصاویر پانورما نیز به‌صورت 360 درجه در اطراف شما به‌نمایش درخواهند آمد؛ انگار که واقعا در آن لحظه هستید. همچنین به‌لطف دوربین‌ سه‌بعدی هدست، می‌توانید تصاویر و ویدیوها را نیز به‌شکل 3 بعدی ضبط کنید. البته شاید این قابلیت برای دیگر افرادی که در کنار شما هستند خیلی جالب نباشد چرا که هیچکس نمی‌خواهد لحظات مهم زندگی را با یک هدست بزرگ روی سر خود ضبط کند!

اپلیکیشن‌های هدست واقعیت مجازی اپل

اپل همزمان با معرفی این هدست از یک سیستم‌عامل جدید به‌نام visionOS هم برای آن پرده‌برداری کرد. این سیستم‌عامل برای هدست جدید اپل طراحی شده است و تمامی برنامه‌های هدست نیز قرار است بر پایه آن اجرا شوند.  هدست اپل قادر به اجرای بسیاری از اپلیکیشن‌ها در پنجره‌های جداگانه است اما مهمترین نقطه قوت آن امکان اجرای اپلیکیشن‌هایی است که به‌صورت انحصاری برای واقعیت ترکیبی ساخته شدند.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

اپل در زمان معرفی یک اپلیکیشن به‌نام Mindfulness که برای مدیتیشن ساخته شده است را معرفی کرد. این برنامه با یک سری فرامین صوتی از شما می‌خواهد تمرینات هوازی انجام دهید و همزمان یک انیمیشن آرامش‌بخش را نیز برایتان پخش می‌کند. یک برنامه دیگر به‌نام Encounter Dinosaurs نیز، یک دایناسور سه‌بعدی جلوی چشمان شما ظاهر خواهد شد و دنبالتان می‌کند!

همچنین بخوانید :

با این حال در حال حاضر تعداد برنامه‌های مخصوص هدست اپل ویژن پرو بسیار محدود است و اپل برای گسترش این برنامه‌ها احتیاج به کمک سایر توسعه‌دهندگان خواهد داشت تا بتواند از نهایت توان تراشه M2 داخل هدست و همچنین تراشه R1 استفاده کند.

مشخصات هدست اپل ویژن پرو

هدست اپل ویژن پرو به‌لطف تراشه M2 و همچنین تراشه R1 که برای پردازش لحظه‌ای داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و البته 12 دوربین، 5 سنسور و 6 میکروفونی که دارد، قدرتمندترین هدست واقعیت مجازی/افزوده در دنیا به‌حساب می‌آید. این هدست دارای نمایشگرهای داخلی micro-OLED است که رزولوشن بالاتری از 4K دارند و در مجموع 23 میلیون پیکسل را در اختیارتان قرار می‌دهند. براساس گمانه‌زنی‌ها، رزولوشن این نمایشگرها 3800 در 3000 پیکسل است.

اپل همچنین رسما اعلام کرده که این نمایشگرها از رفرش‌ریت 90 هرتز پشتیبانی می‌کنند. هدست اپل همچنین صدای فراگیر پشتیبانی می‌کند و قادر است صدا را به‌صورت شخصی‌سازی شده به گوش شما برساند.

هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو

با این همه بزرگترین نقطه ضعف اپل ویژن پرو باتری آن است. باتری این دستگاه، که همانطور که گفتیم به‌صورت خارجی به آن متصل می‌شود، با یک بار شارژ کامل تنها 2 ساعت دوام می‌آورد. البته شما می‌توانید هدست را به پریز برق متصل کرده و تا هر زمان که خواستید، از آن استفاده کنید.

قیمت و تاریخ عرضه Apple Vision Pro

قیمت هدست واقعیت مجازی اپل ویژن پرو قرار است 3499 دلار باشد. نکته قابل توجه این است که به گفته برخی افشاگران، اپل برای ساخت هر نمونه از این هدست تنها 1500 دلار هزینه می‌کند. در صورتی که این ادعا صحیح باشد، اپل سود کلانی از فروش اپل ویژن پرو به جیب خواهد زد.

از طرف دیگر این هدست در ماه‌های اولیه تنها قرار است در آمریکا در دسترس باشد و امکان خرید اپل ویژن پرو در کشورهای دیگر وجود نخواهد داشت. اما تاریخ عرضه هنوز رسما اعلام نشده است. اپل تنها اعلام کرده که این محصول در اوایل سال 2024 در دسترس قرار خواهد گرفت.

به گفته تیم کوک این هدست تنها قرار است فروشگاه‌های اپل به‌فروش برود و فرایند خرید آن کاملا متفاوت از خرید دیگر محصولات این شرکت خواهد بود.

سخن پایانی

هدست اپل ویژن پرو با وجود قیمت بسیار زیادی که دارد، توانسته نظر بسیاری از علاقه‌مندان به دنیای واقعیت ترکیبی را به خود جلب کند. به‌خصوص با توجه به مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند و همچنین امکانات مبتکرانه‌ و جدیدی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته که باید منتظر عرضه آن بمانیم و ببینیم این هدست تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402