بررسی و دانلود برنامه Notion | رقیب تازه نفس Evernote

برنامه notion / نرم افزار notion
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برنامه و اپلیکیشن Notion یکی از مهمترین نرم افزار های بهره‌وری و تولید محتوا در طول چند سال اخیر بوده است. این برنامه یک رقیب جدید برای برنامه‌هایی مثل Evernote است و با توجه به رشد سریعی که طی چند سال گذشته داشته بعید نیست خیلی زود رقبایش را از پیش رو بردارد.

نرم افزار نوشن به عنوان یک برنامه یادداشت برداری و مدیریت کارها فعالیت می‌کند. این برنامه متعلق به کمپانی Notion Labs است و ابتدا در سال 2016 کار خود را در سیستم عامل مک آغاز و سپس در سال‌های پس از آن با عرضه نسخه‌های ویندوز، اندروید و iOS توانست شمار کاربران خود را افزایش دهد به طوری که بر اساس آخرین آمار این برنامه در حال حاضر بیش از 4 میلیون کاربر فعال دارد.

اما سوال مهم این است که آیا برنامه Notion توانایی رقابت با برنامه‌های محبوب و شناخته شده‌ای مثل وان‌نوت یا ترلو را دارد؟

آنچه در ادامه می‌خوانید

دانلود برنامه Notion

همانطور که گفتیم، اپ notion برای تمامی سیستم‌عامل‌های روز عرضه شده و قابل دریافت است. فرقی نمی‌کند کاربر کدام یک از سیستم‌عامل‌ها باشید، در هر کدام از آن‌ها می‌توانید با دانلود برنامه Notion از قابلیت‌های متنوع این برنامه بهره ببرید.

دانلود برنامه Notion برای ویندوز | دانلود Notion برای اندروید | دانلود Notion برای iOS | دانلود Notion برای مک

معرفی و بررسی برنامه Notion

این برنامه در چهار نسخه مختلف عرضه می‌شود. نسخه رایگان، پرو، تیم و نسخه سازمانی. در نسخه رایگان شما می‌توانید با حداکثر 5 فرد دیگر روی یک پروژه همکاری داشته باشید و صفحات را با کمک آن‌ها ویرایش کنید. همچنین می‌توانید پروژه را با دیگران هم به اشتراک بگذارید اما آن‌ها اجازه ویرایش یا به اشتراک‌گذاری مجدد را ندارند و تنها اجازه خواندن و ارسال نظر را دارند.

همچنین در این نسخه رایگان، حجم فایل‌هایی که آپلود می‌کنید از 5 مگابایت نباید بیشتر باشد و علاوه بر این به تاریخچه یادداشت‌هایتان نیز دسترسی نخواهید داشت.

با پرداخت 5 دلار در ماه می‌توانید نسخه پرو را در اختیار داشته باشید. این نسخه نیز تنها مختص یک کاربر است و از نظر همکاری با دیگران نیز محدودیت دارد. با این تفاوت که در نسخه پرو شما می‌توانید افراد را به تعداد نامحدود برای ویرایش و یا نظر دادن روی یک پروژه دعوت کنید. همچنین از نظر حجم آپلود هم محدودیت ندارید و می‌توانید به تاریخچه پروژه خود تا 30 روز قبل دسترسی داشته باشید.

نسخه تیم 10 دلار در ماه است و شامل تمامی امکانات نسخه پرو به علاوه ابزارهای پیشرفته برای مدیریت افرادی که در یک پروژه همکاری می‌کنند است. گران‌ترین نسخه، نسخه سازمانی یا Enterprise است که 25 دلار در ماه برای هر کاربر هزینه دارد و علاوه بر امکانات نسخه‌های قبلی، چندین ابزار برای مدیریت پروژه‌ها در سطح شرکتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه کار با اپلیکیشن Notion

بعد از دانلود برنامه Notion و نصب آن شما می‌توانید یک حساب جداگانه با ایمیل و رمزعبور بسازید یا اینکه با حساب گوگل و اپل خود وارد برنامه شوید. پس از ایجاد حساب باید مشخص کنید می‌خواهید یک حساب شخصی درست کنید یا اینکه یک حساب تیمی.

اگر حساب تیمی را انتخاب کنید باید زمینه فعالیت تیم خود را از بین گزینه‌های طراحی، مهندسی، منابع انسانی، بازاریابی، مدیریت محصولات، فروش یا پشتیبانی مشخص کنید. بسته به اینکه کدام نوع تیم را انتخاب کنید، نوشن به شما قالب‌بندی مناسب هر نوع تیم را به عنوان نمونه در اختیارتان قرار می‌دهد.

اپلیکیشن notion / برنامه notion

تعداد این نمونه‌ها بسیار زیاد است و به همین جهت ممکن است در ابتدا انتخاب نمونه‌ای که پاسخگوی نیازهایتان باشد به یک کار طاقت فرسا تبدیل شود. حتی ممکن است برخی نمونه‌ها اصلا مناسب استفاده شما نباشند و شما احساس کنید اصلا این برنامه به درد کار شما نمی‌خورد.

نوشن علاوه بر اپلیکیشن‌ها یک افزونه برای مرورگرهای سافاری، کروم و فایرفاکس هم دارد که با کمک آن می‌توانید صفحات وب را در حساب نوشن خود ذخیره کنید. این افزونه اما به شما اجازه مشخص کردن محتوایی که از صفحه وب می‌خواهید را نمی‌دهد و کل صفحه را ذخیره می‌کند.

چیدمان و رابط کاربری برنامه

اگر پیشتر از Evernote یا وان‌نوت استفاده می‌کردید احتمالا بیشترین مشکل را با چیدمان و رابط کاربری اپلیکیشن Notion خواهید داشت. در آن دو برنامه شما می‌توانید دفترچه یادداشت، فهرستی از تمامی یادداشت‌های دفترچه و محتوای یک یادداشت را به صورت یکجا مشاهده کنید.

در نوشن چنین امکانی وجود ندارد و در عوض در سمت چپ برنامه پوشه‌ها و یادداشت‌ها را ببینید و زمانی که یک پوشه را باز می‌کنید به جای مشاهده محتوای داخل پوشه می‌توانید نحوه نمایش فایل‌ها را انتخاب کنید. وقتی نحوه نمایش را انتخاب کنید، بخش قابل توجهی از صفحه نمایش، فهرست محتوای داخل پوشه را نشان می‌دهد. در نهایت فایل را هم باید در یک پنجره جداگانه باز کنید.

اما یکی از ویژگی‌های جالب توجه نرم افزار Notion امکان اضافه کردن آیکون و تصاویر پس‌زمینه به قسمت‌های مختلف برنامه است. تقریبا برای هر قسمت و بخشی از برنامه می‌توانید یک تصویر جداگانه انتخاب کنید و البته تعداد تصاویری که می‌توانید مورد استفاده قرار دهید هم شاید بیش از اندازه زیاد است. درست برخلاف اکثر برنامه‌های مدیریت محتوا که تا جای ممکن از گزینه‌های این چنینی دوری می‌کنند تا کاربران تمرکز خود را از دست ندهند.

یادداشت ها و فهرست کار ها در برنامه Notion

در بیشتر برنامه‌های یادداشت برداری، وقتی که بدون انتخاب یک قالب، یک یادداشت ایجاد می‌کنید یک صفحه سفید به شما نشان داده می‌شود. درست مثل ورد. اپلیکیشن Notion اینگونه نیست و در عوض به شما یک صفحه با چندین بخش مختلف می‌دهد. مثلا یک بخش برای برچسب‌ها یک بخش برای تاریخ ایجاد شدن یادداشت و یک بخش برای نظرات.

علاوه بر این می‌توانید خودتان هم در قسمت‌های مشخص شده بخش‌های جدیدی اضافه کنید. مثلا می‌توانید عنوان اضافه کنید یا اگر احساس کردید به بخش‌های جدید نیاز دارید خودتان به صفحه اضافه کنید. در نهایت یک فضای کوچک برای خود یادداشت باقی می‌ماند. اگر به فضای بیشتری نیاز داشتید یا اگر خواستید این بخش‌ها را حذف کنید باید به صورت تک به تک این کار را انجام دهید.

نرم افزار نوشن / اپ notion

نرم افزار Notion از جمله برنامه‌هایی است که از بلوک متن استفاده می‌کند. به این معنی که هر پاراگراف یا نقطه گلوله‌ای یک بخش یا بلوک جداگانه است. هر بلاک هم یک گیره در سمت چپ خود دارد که با استفاده از آن می‌توانید کل بلاک را به بخش دیگری از صفحه منتقل کنید.

همکاری ها

شما می‌توانید به صورت تکی یا گروهی از برنامه Notion استفاده کنید. وقتی به صورت گروهی بخواهید یک پروژه را انجام دهید می‌توانید تصویر پروفایل هرکدام از کاربران فعال در آن لحظه را در بالای صفحه ببینید و با کلیک بر روی هرکدام از آن‌ها نیز به بخشی از متن منتقل می‌شوید که آن کاربر آخرین فعالیت خود را انجام داده است.

همچنین می‌توانید صفحات یا پروژه‌ها را دنبال کنید و به صورت لحظه‌ای از تغییراتی که اعمال شده مطلع شوید. همچنین می‌توانید با اسفاده از @ دیگر کاربران را تک کنید و توجه آن‌ها را جلب کنید. افزون بر این، همانطور که در ابتدا گفتیم می‌توانید یادداشت‌ها را با دیگران هم به اشتراک بگذارید و فقط اجازه خواندن و نظر دادن را به آن‌ها بدهید.

انتقال داده ها

نرم افزار نوشن یکی از بهترین برنامه‌ها برای انتقال یادداشت‌ها از Evernote است. در این برنامه یک ابزار برای انتقال داده‌ها وجود دارد و با کمک آن شما می‌توانید مشخص کنید کدام یادداشت‌ها از اورنوت به نوشن انتقال پیدا کنند. پس از انتقال نیز تمامی محتوا از برچسب‌ها گرفته تا عناوین، تصاویر و حتی فایل‌های صوتی به شکل کامل و بدون بهم خوردگی انتقال پیدا می‌کنند.

البته از سایر برنامه‌ها هم می‌توانید محتوا را انتقال بدهید البته تعداد آن‌ها زیاد نیست. اپلیکیشن Notion از محتوای ترلو، آسانا، ورد، گوگل داکس، دراپ‌باکس پیپر و همچنین فرمت‌های CSV و HTML هم پشتیبانی می‌کند.

سوالات متداول

1. برنامه Notion چیست؟

نوشن یک نرم افزار جامع برای ایجاد و به اشتراک گذاری فضای کاری است. شما در این برنامه می‌توانید یادداشت اضافه کنید، پروژه‌ها را با همکاری دیگران مدیریت کنید و به اشتراک بگذارید.

2. آیا نرم افزار Notion رایگان است؟

نوشن یک نسخه رایگان دارد اما این نسخه نسبت به نسخه‌های پولی امکانات کمتری دارد. مثلا در این نسخه شما تنها می‌توانید پروژه‌ها را با حداکثر 5 کاربر میهمان به اشتراک بگذارید و برای آپلود فایل‌ها هم محدودیت دارید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
نحوه استفاده از گوگل میت؛ آموزش تشکیل کلاس و استفاده ...
تیم پلازا27 دی 1401 14:30
thumbnail
معرفی بهترین نرم افزار های تصحیح آزمون و ورقه امتحانی ...
محمد علی‌محمدی14 مهر 1400 12:00

سخن پایانی

اپلیکیشن Notion نقاط قوت زیادی دارد اما سازندگان این برنامه باید برای بهبود تجربه کاربری آن بیشتر تلاش کنند. فعلا ویژگی‌های متنوع این برنامه یک ساختار مشخص و تعریف شده‌ای ندارند با این حال با توجه به اینکه نرم افزار Notion کاربران وفادار زیادی دارد شاید این موضوع برای خیلی‌ها جزو نقاط ضعف آن به حساب نیاید. با این حال اگر قصد مهاجرت از Evernote به نوشن را دارید بهتر است تا بالغ شدن این برنامه صبر کنید چرا که نوشن با توجه به ساختار نامنظمی که دارد هنوز اول راه است. البته از پتانسیل بالای آن نمی‌توان چشم پوشی کرد چرا که این برنامه با رفع نقاط ضعفش می‌تواند به یک رقیب جدی برای سایر برنامه‌ها بدل شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402