بهترین روش برای یادگیری برنامه نویسی کدام است؟

یادگیری برنامه نویسی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از خصوصیات اصلی رایانه ها، گوشی ها و گجت های هوشمند برنامه پذیر بودن آن ها است. با توجه فراگیر شدن استفاده از گوشی های هوشمند، رایانه و… در زندگی روزمره و مشاغل فرصت مناسبی برای مشتاقان و علاقه مندان به یادگیری برنامه نویسی مهارت فراهم شده است.اما چگونه باید به یادگیری برنامه نویسی پرداخت؟ نحوه یادگیری برنامه نویسی به چه شکل است؟ به شما توصیه می کنیم برای پاسخ به این سوالات ادامه این مقاله را از دست ندهید.

همه ما یک یا چند دانشجو یا فارغ التحصیل گرایش های مختلف رشته کامپیوتر را میشناسیم که در دوران تحصیل خود واحدهای سخت و فشرده برنامه نویسی را گذرانده اند اما بعد مدتی همه آنچه آموخته اند به فراموشی سپرده شد. بنابراین به خوبی در می یابیم که یادگیری برنامه نویسی  تنها با شرکت در کلاس های دانشگاه کسب نمی شود.  برنامه نویسی یک مهارت است، و همانطور که می دانیم هر مهارتی تنها با تمرین و تکرار کسب خواهد شد. یادگیری برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. اولین قدم برای یادگیری برنامه نویسی را می توانیم، آموزش صحیح، مدون و دقیق آن بدانیم. یعنی شما به عنوان یک فراجو در معرض آموزش صحیح آن قرار بگیرید.

همانطور که گفتیم آموزش صحیح در یادگیری برنامه نویسی اهمیت بسیار زیادی دارد. شما به عنوان فراجوی مهارت برنامه نویس باید بدانید که بیشتر زمانتان صرف رفع خطاهای احتمالی خواهد شد، بنابراین وجود یک مدرس و راهنمای در دسترس در حین آموزش می تواند در هموارتر کردن مسیر موثر باشد. سایت آموزش برنامه نویسی سبزلرن همه آنچه شما در مسیر یادگیری برنامه نویسی نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. بسته های آموزشی مدون، دوره های یادگیری پروژه محور و اساتید متخصص و در دسترس در طی دوره های یادگیری شرایط ایده آلی است که این مجموعه برای علاقه مندان به برنامه نویسی فراهم کرده است.

فهرست عناوین مطلب:

مراحل یادگیری برنامه نویسی

مراحل یادگیری برنامه نویسی

در ادامه این مقاله با مراحل یادگیری برنامه نویسی و انتخاب زبان و بستر مناسب برنامه نویسی بیشتر آشنا خواهید شد.

آموزش برنامه نویسی، مرحله اول

شروع آموزش برنامه نویسی باید با انتخاب زبان و بستر مناسب برنامه نویسی انجام شود. شما باید بر حسب علاقه و تحقیقات خود در زمینه بازار کاری مهارتی که قصد دارید آن را بیاموزید، انتخاب کنید، در چه زمینه ای می خواهید برنامه نویسی را یاد بگیرید. بستر های برنامه نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده اند.

  • برنامه نویسی دسکتاپ
  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی موبایل

برنامه نویسی دسکتاپ

قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت کنیم باید دید اصلا برنامه دسکتاپ چیست؟ اگر بخواهیم به طور ساده بگوییم، برنامه های دسکتاپ اصطلاحا به برنامه هایی گفته می شود که در کامپیوتر های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مکنتاش اجرا می شوند. مثال های متداول این برنامه ها مثل مجموعه آفیس، فتوشاپ، ابزارهای فشرده سازی و … که هر روزه همه ما از آن ها استفاده می کنیم.

حالا برنامه نویسی دسکتاپ نیز در همین راستا باشه یعنی تولید نرم افزار یا همون برنامه برای کامپیوترهای شخصی با هر یک از سیستم عامل هایی که در بالا نام بردیم. پس با این تعریف متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ و چه چیزهایی با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته می شوند.

نکته مهمی که در یادگیری برنامه نویسی باید به آن توجه کنیم این است که معمولا در ایران چون اکثر نرم افزارها و برنامه ها برای سیستم عامل ویندوز نوشته می شوند و اکثریت جامعه از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند وقتی صحبت از برنامه نویسی دسکتاپ می شود معمولا همه افراد فکر می کنند منظور برنامه نویسی ویندوز است  و کسی به مک و لینوکس اصلا فکر نمی کند. پس باید درباره بازار کار آینده مهارت خود به این مورد نیز فکر کنید که برنامه نویسی دسکتاپ برای سیستم عامل ویندوز در ایران کاربرد بیشتری دارد اما به همان میزان نیز رقبای شما نیز بیشتر هستند.

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی تحت وب

برنامه نویسی وب که به آن توسعه وب هم می‌گویند، شامل همه اقداماتی است که به واسطه انجام آن‌، قابلیت‌ها و عملکردهای مختلف یک وب سایت اجرا می ‌شوند. برنامه نویسی وب همان سایر انواه برنامه نویسی با نوشتن کدهایی همراه است، با این تفاوت که، در برنامه نویسی وب ، صفحات وب یا برنامه‌های کاربردی نوشته می‌شوند، در محیط وب و از طریق مرورگرها قابل دسترسی و استفاده هستند. برنامه نویسی وب بسیار وسیع است و از ایجاد یک صفحه وب ساده و ایستا شروع می‌شود و تا ساخت وب اپلیکیشن‌های پیچیده، کسب و کارهای الکترونیک و خدمات شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا می‌کند.

برنامه نویسی موبایل چیست؟

امروزه با پیشرفت کردن علم و تکنولوژی برنامه نویسی با موبایل در جامعه گسترش بیشتری پیدا کرده است و به نوعی این روش برنامه‌نویسی جزء پرمخاطب‌ترین انواع برنامه مویسی در دنیا محسوب می شود.

نکته مهمی که در یادگیری برنامه نویسی موبایل باید بدانید اینکهاین بخش تنها درباره ساختن اپلیکیشن های موبایل نیست، هرچند که بخش بسیار بزرگی از آن را شامل میشود، بلکه درباره همه انواع برنامه نویسی یا توسعه دادن برای همه دستگاه های قابل حمل است. شاید عبارت آخر یک مقدار کلیشه ای بنظر برسد، ولی تا انتهای این مقاله با برنامه چی همراه باشید تا کاملا این عبارت را برای شما توضیح بدهیم.

منظوری که از نوشتن این جمله داشتم، این بود که این مدل از برنامه نویسی به ساختن برنامه برای گوشی های تلفن همراه، تبلت ها، ساعت های هوشمند و همه انواع دیگر گجت های پوشیدنی که نوعی از سیستم های عامل را اجرا میکنند، اشاره میکند.

یادگیری برنامه نویسی، مرحله دوم

یادگیری برنامه نویسی، مرحله دوم

وقتی که بستر و حوزه فعالیت خود را انتخاب کردید، لازم است که زبان‌های برنامه نویسی مرتبط با آن بستر را نیز بیاموزید. برای مثال، برای آنکه ادمین پایگاه داده شوید باید زبان SQL را بیاموزید. اگر قصد دارید توسعه‌دهنده Front-end شوید، باید CSS و JavaScript بدانید و برای توسعه اپلیکیشن موبایل به زبان‌هایی مانند Swift و Java نیاز دارید.

در ادامه برخی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین زبان‌های برنامه نویسی جهان و کاربردشان را فهرست کرده‌ایم. باز هم توصیه می‌کنیم که پیش از انتخاب هر زبان برنامه نویسی، به خوبی دربارۀ آن تحقیق کنید. همچنین می‌توانید به مقاله زبان های برنامه نویسی آینده دار مراجعه کنید که بیشتر با این زبان‌ها آشنا شوید و با دید بهتری به آینده، یکی از این زبان‌های برنامه نویسی را انتخاب کنید.

پایتون (Python): کدنویسی در پایتون یکی از تطبیق‌پذیرترین و متداول‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در سراسر جهان است.

پی اچ پی (PHP): پی اچ پی یکی دیگر از زبان‌های محبوب دنیای برنامه نویسی است که با هدف طراحی صفحات وب استفاده می‌شود. از دلایل محبوبیت این زبان می‌توان به متن باز و رایگان بودن آن اشاره کرد.

CSS/HTML: اگر قصد دارید توسعه‌دهندۀ وب حرفه‌ای آن هم از نوع Front-end شوید، داشتن دانش و تسلط به HTML و CSS بر شما واجب است. علی رغم اینکه HTML و CSS دو نشانه‌گذاری مستقل هستند، اما از آنها به طور همزمان برای ساختن صفحات وب استفاده می‌شود. اگر این سوال برای شما ایجاد شد که فرانت اند چیست باید بگوییم که فرانت اند در واقع بخش های قابل مشاهده یک وبسایت را در بر می گیرد.

جاوا اسکریپت (JavaScript): جاوا اسکریپت یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی است که برای پروژ‌ه‌های متنوعی استفاده می‌شود. اگر قصد برنامه نویس شدن دارید، یادگیری جاوا اسکریپت قدم بزرگی برای شروع این کار است.

جاوا (Java): جاوا در کنار پایتون یکی دیگر از زبان های تطبیق‌پذیر و پُر استفاده و محبوب در جهان برنامه نویسی است. یادگیری آن آسان است، مانند زبان انگلیسی خوانده می‌شود و در میان برنامه نویسانِ مبتدی بسیار محبوب است.

سوئیفت (Swift): سوئیفت زبانی است که توسط شرکت اپل عرضه شد تا فرآیند توسعه اپلیکیشن برای سیستم عامل iOS را تسهیل کند. استفاده از سوئیف از زبان #C آسان‌تر است و به برنامه نویسان مبتدی اجازه می‌دهد تا با دردسر کمتری برای سیستم عامل iOS اپلیکیشن بسازند. اگر علاقه دارید برنامه نویس iOS شوید، زبان Swift را بیاموزید.

یادگیری برنامه نویسی، مرحله سوم

یادگیری برنامه نویسی، مرحله سوم

همیشه در حال یادگیری باشید. همانطور که حدس می‌زنید، برنامه نویسی حوزه‌ای است که به صورت مداوم در حال تغییر و توسعه است. آنچه که به عنوان برنامه نویس یاد می‌گیرد، الزاماً در چند سال آینده به دردتان نخواهد خورد. شما باید به صورت مداوم مهارت‌ها و زبان‌های جدید بیاموزید. هر چند روز یک بار به دنبال یک چالش یا مسئله جدید باشید و سعی کنید این روند را به یک عادت تبدیل کنید.

یادگیری برنامه نویسی، مرحله چهارم

آموزش صحیح را دست کم نگیرید. آموزش عملی محور، دقیق، با روندی درست باعث می شود از ابتدا آموزش برنامه نویسی به صورت استاندارد انجام شود. همچنین وجود مدرس در دسترس برای رفع ابهام و پاسخ به سوالات می تواند دوره آموزش را تسریع ببخشد. سایت آموزش برنامه نویسی سبزلرن با بسته های آموزش برنامه نویسی، زمان لازم برای یادگیری برنامه نویسی به حداقل کاهش داده است. این مجموعه بسته های آموزشی خود را به صورت کاملا حرفه ای و برای تمامی سطوح مشتاقان یادگیری برنامه نویسی، ، از مبتدی تا حرفه ای طراحی نموده است.

 

کلام آخر

در این مطلب به مراحل و روش یادگیری برنامه نویسی  پرداختیم. باید یادآور شویم که در کنار آموزش درست، یادگیری برنامه نویسی تنها به واسطه علاقه به این مهارت و پشتکار فراوان و انجام آن به صورت عملی قابل یادگیری است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402