معرفی و بررسی گوشی های موتورولا اج و اج پلاس

معرفی گوشی موتورولا اج / بررسی گوشی موتورولا اج پلاس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با معرفی گوشی موتورولا اج و مدل پلاس، این شرکت در سال 2020 به بازار گوشی‌های پرچمدار بازگشت. به خصوص با گوشی موبایل موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus) که بررسی آن نشان داد با هدف رقابت با گلکسی اس 20 پلاس روانه بازار شده بوده است.

موتورولا تا پیش از سال 2020 تا چندین سال از بازار گوشی‌های پرچمدار دور بود و بیشتر از همه روی بازار گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده تمرکز می‌کرد. به همین دلیل هم این سوال برای خیلی‌ها پیش آمده بود که آیا موتورولا اصلا قصد دارد به روزهای اوج خودش بازگردد یا برای همیشه می‌خواهد گوشی‌های اقتصادی تولید کند؟

اما با معرفی گوشی موتورولا اج پلاس تمام این‌ شک و شبه‌ها برطرف شد و این شرکت نشان داد همچنان نیم‌نگاهی به گوشی‌های گران‌قیمت و رده‌بالای بازار هم دارد.

آنچه در ادامه می‌خوانید

تاریخ عرضه و قیمت گوشی های موتورولا اج و اج پلاس

هردو گوشی گوشی موتورولا اج و پلاس از ماه آپریل سال 2020 معرفی و وارد بازار شدند. قیمت موتورولا اج پلاس در زمان عرضه حدود 1 هزار دلار بود اما حالا با قیمت حدود 500 دلار به فروش می‌رسد و به همین دلیل حداقل در بازار آمریکا الان بهترین زمان برای خرید موتورولا اج پلاس است.

قیمت گوشی موتورولا اج در زمان عرضه حدود 700 دلار بود اما حالا با گذشت یک سال قیمت آن به اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده و به حدود 300 دلار رسیده است. البته موتورولا امسال یک مدل جدیدتر از این گوشی را با عنوان موتورولا اج 2021 عرضه کرد. این مدل با باتری بزرگتر، پردازنده قدرتمندتر اسنپدراگون 778G، دوربین 108 مگاپیکسلی وارد بازار شده و 500 دلار قیمت دارد.

گوشی های موتورولا اج و مدل پلاس چه تفاوتی با هم دارند؟

در بحث طراحی ظاهری هردو گوشی تاحدود زیادی شبیه به هم هستند با این تفاوت که اج از مدل پلاس ضخامت و وزن کمتری دارد که دلیل آن هم باتری کوچکتر است. افزون بر این؛ نمایشگر هردو گوشی هم همانطور که از نامشان پیداست شبیه به هم و به صورت خمیده است. نمایشگری که موتورولا نام آن را Endless Edge گذاشته و پیشتر هم در گوشی‌هایی مثل گلکسی اس 6 اج مورد استفاده قرار گرفته بود.

همچنین بخوانید :

اما با وجود شباهت‌ها، نمایشگر مدل پلاس تا حدودی بهتر است چرا که این گوشی از +HDR10 پشتیبانی می‌کند و مدل معمولی فقط از HDR10. البته تفاوت میان این دو استاندارد خیلی زیاد نیست و بسیاری از کاربران بعید است متوجه شوند. به غیر از همین یک مورد، در بخش نمایشگر هردو گوشی رزولوشن، رفرش ریت و اندازه یکسانی دارند.

قسمت بعدی دوربین است. هردو گوشی دارای دوربین سه‌گانه هستند با این تفاوت که در مدل پلاس دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی است و اما در مدل استاندارد از یک دوربین 64 مگاپیکسلی استفاده شده است. دوربین‌های هردو گوشی از زوم اپتیکال بهره می‌برند با این تفاوت که زوم اپتیکال پلاس 3 برابر و مدل استاندارد 2 برابر است. مهمترین تفاوت اما در این است که مدل پلاس از لرزش‌گیر اپتیکال بهره‌مند است و مدل معمولی فاقد این قابلیت است. سایر دوربین‌ها، از دو دوربین دیگر پنل پشتی گرفته تا دوربین سلفی در هردو گوشی یکسان است.

بررسی موبایل edge - قیمت گوشی موتورولا اج پلاس

اما مهمترین تفاوت میان این دو در سخت‌افزار است. با بررسی سخت افزار گوشی موبایل موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus) این گوشی کاملا خودش را از مدل معمولی جدا می‌کند چرا که هم باتری بزرگتری دارد، هم پردازنده سریع‌تری دارد و هم رم آن بیشتر است. مدل استاندارد از یک باتری 4500 میلی‌آمپری استفاده می‌کند و پردازنده آن هم اسنپدراگون 765 است. در کنار این پردازنده 4 یا 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی درنظر گرفته شده است.

از طرف دیگر مدل پلاس با باتری 5000 میلی‌آمپری، پردازنده اسنپدراگون 865، 12 گیگابایت رم DDR5، پشتیبانی از وای‌فای 6 و حافظه داخلی 256 گیگابایتی خود از هر لحاظ گوشی بهتری است. تنها مزیتی که مدل استاندارد در بخش مشخصات دارد پشتیبانی از کارت حافظه است در حالی که مدل پلاس از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کند.

بررسی گوشی موبایل موتورولا اج و اج پلاس (Motorola Edge Plus)

حالا که با تفاوت‌های این دو مدل بیشتر آشنا شدیم نوبت به نقد گوشی موتورولا اج پلاس به عنوان آخرین پرچمدار این کمپانی می‌رسد تا ببینیم این گوشی ارزش خرید دارد یا خیر؟

طراحی ظاهری

برخلاف برخی دیگر از جفت‌های پرچمدار، اج و اج پلاس اندازه مشابهی دارند و تفاوت‌های آن‌ها در قطعات داخلی نهفته است. نمایشگر با کناره‌های منحنی به یکی از خصوصیات آشکار گوشی‌های پرچمدار اندرویدی تبدیل شده و موتورولا نیز از این سنت در دو گوشی پرچمدار خود پیروی کرده است. نمایشگر 6.7 اینچی اولد گوشی‌های موتورولا اج و اج پلاس از دو طرف کاملا منحنی بوده که ظاهری صیقلی و زیبا به آن‌ها می‌بخشد. نسبت ابعاد نمایشگر نیز 21:9 بوده که از آن یک گوشی بلند می‌سازد؛ اما همین ویژگی احتمالا نگه داشتن آن‌ها در دست را تسهیل می‌کند.

همچنین بخوانید :

خمیدگی کامل در کناره‌های نمایشگر تنها برای زیباسازی نیست؛ موتورولا با افزودن برخی خصوصیات نرم افزاری از این فضای اضافه استفاده می‌کند. جالب‌ترین این خصوصیت‌ها قرار دادن دکمه‌هایی در کناره‌ها است که می‌توانید هنگام اجرای بازی‌ها به کمک انگشتان اشاره خود از آن‌ها استفاده کنید.

معرفی گوشی موتورولا اج - قیمت موتورولا اج پلاس

در گوشه نمایشگر این دو گوشی یک شکاف کوچک برای قرار دادن دوربین سلفی وجود دارد که البته قابل انتظار بود. در قسمت پشت نیز وضعیت به همین گونه است؛ یک طراحی صاف و یکدست که تنها یک برآمدگی نسبتا کوچک برای دوربین در آن وجود دارد. گوشی موتورولا اج پلاس در دو رنگ خاکستری آبی و ارغوانی دودی و موتورولا اج معمولی در رنگ‌های قرمز ارغوانی و مشکی عرضه می‌شوند.

هرچند موتورولا اج پلاس نسبتا ضخیم است، اما با وزن 203 گرمی خود از آیفون 11 پرو مکس (226 گرم) سبک‌تر است. همچنین موتورولا اج با وزن 188 گرمی (نسبت به ابعاد خود) یک گوشی سبک محسوب می‌شود.

بررسی نمایشگر گوشی موبایل موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus)

نمایشگر هردو گوشی 6.7 اینچی امولد با رفرش ریت 90 هرتز و رزولوشن FHD پلاس است. این نمایشگر تا حاشیه‌های کناری گوشی کشیده شده و به حالت خمیده در هردو طرف درآمده است. فرم فعلی نمایشگر شاید از لحاظ ظاهری زیباتر باشد اما هنگام استفاده از گوشی ممکن است برایتان مشکل ایجاد کند. مثلا ممکن است در حال استفاده از یک برنامه به خصوص باشید و بخواهید قسمتی از برنامه که در گوشه صفحه است را لمس کنید.

اندازه، رزولوشن، رفرش ریت و نسبت تصویر نمایشگر همگی قابل قبول هستند و خود نمایشگر هم شاداب و سرزنده است و وضوح زیادی دارد. همچنین به لطف نرخ تازه‌سازی 90 هرتز آن، سبب شده حرکات روی نمایشگر با سرعت و روانی بسیار بالایی به نمایش دربیایند.

همچنین بخوانید :

اما مهمترین مشکل نمایشگر قسمت‌های خمیده آن هستند. صفحه نمایش گوشی در قسمت‌های خمیده به اندازه قابل توجهی تاریک‌تر است و برخی اوقات هم اصلا نمی‌توانید محتوای آن‌ها را بخوانید. این مورد به دلیل عبور نور از شیشه خمیده نمایشگر است و کار خاصی هم از موتورولا برای برطرف کردنش برنمی‌آید مگر اینکه کلا از این نوع نمایشگر خمیده استفاده نمی‌کردند چرا که چنین نمایشگری محیط قابل استفاده از صفحه نمایش را کاهش می‌دهد.

بررسی علمکرد گوشی موبایل موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus)

مدل استاندارد از یک پردازنده اسنپدراگون 765G در کنار 4 گیگابایت رم بهره می‌برد که با توجه به استانداردهای امروزی خیلی جالب نیست و به همین دلیل هم هست که این شرکت یک نسخه جدیدتر از مدل اج را با پردازنده و رم بهتر روانه بازار کرده است. اما مدل پلاس که با اسنپدراگون 865 که پردازنده پرچمدار کوالکام در سال 2020 بود روانه بازار شده است.

پردازنده‌ای که در سال 2020 تمامی گوشی‌های پرچمدار اندروید مانند سری گلکسی اس 20 سامسونگ از آن استفاده کردند. به همین دلیل این گوشی همچنان گوشی به حساب می‌آید که ارزش خرید دارد به خصوص با توجه به اینکه قیمتش از زمان عرضه بسیار کمتر شده است.

بررسی و خرید گوشی موتورولا اج پلاس

در کنار این پردازنده شما 12 گیگابایت رم در اختیار دارید که سبب شده گوشی در بنچمارک‌ها عملکرد درخشانی داشته باشد. البته اسنپدراگون 865 با تراشه اسنپدراگون 888 عرضه نمی‌تواند رقابت کند اما هنوز هم یک تراشه قدرتمند به حساب می‌آید. مهمتر از همه اینکه گوشی تقریبا در تمام اوقاتی که از آن استفاده می‌کنید عملکرد سریع و کاملا روانی دارد و هیچ اپلیکیشن یا بازی برایش دردسرساز نمی‌شود. حتی عناوین سنگینی مثل فورتنایت یا کالاف دیوتی موبایل. این گوشی از لحاظ عملکرد می‌تواند تمامی نیازهای شما را پاسخگو باشد.

بررسی باتری گوشی موبایل موتورولا اج پلاس (Motorola Edge Plus)

یکی از مواردی که پس از جعبه گشایی موتورولا اج پلاس متوجه آن می‌شوید عمر باتری است. در این گوشی از یک باتری 5 هزار میلی‌آمپری استفاده شده است. بسیاری از پرچمداران سال 2020 و حتی 2021 هم با باتری با همین ظرفیت عرضه شدند درست مثل گلکسی اس 21 الترا.

موتورولا می‌گوید باتری گوشی با یک بار شارژ کامل تا 2 روز شما را همراهی می‌کند. اما مهمترین نقطه ضعف این گوشی و مدل ساده در بحث باتری، سرعت شارژ است. این دو از شارژ 15 وات پشتیبانی می‌کنند که دیگر در سال 2022 فقط در گوشی‌های پایین‌رده می‌بینیم. مثلا شیائومی می 11 الترا را درنظر بگیرید که از شارژ 67 وات پشتیبانی می‌کند. با شارژ 15 وات اج پلاس، تقریبا 1 ساعت و 50 دقیقه طول می‌کشد تا باتری کاملا شارژ شود که با توجه به استانداردهای امروزی خنده‌دار است.

همچنین بخوانید :

دوربین ها

در بخش دوربین نیز شاهد معرفی پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز، حداقل در زمان عرضه، در گوشی های پرچمدار موتورولا اج هستیم. همانند گوشی سامسونگ گلکسی اس 20 در اج پلاس نیز با یک سنسور 108 مگاپیکسلی روبرو هستیم؛ هرچند موتورولا به جای ترکیب نه پیکسل در یک پیکسل، چهار پیکسل را در یک پیکسل‌ ترکیب می‌کند.

بدین ترتیب، به صورت پیش فرض وضوح عکس‌های موتورولا اج پلاس 27 مگاپیکسل است. با توجه به حافظه پیش فرض 256 گیگابایتی، نباید نگران کمبود حافظه برای ذخیره این تصاویر باشیم. در مدل اج معمولی سنسور اصلی 64 مگاپیکسل است. اما ویژگی جالب دیگر این دو گوشی استفاده از سنسور فوق عریض برای عکاسی از نمای نزدیک است که به لطف آن دوربین می‌تواند بر روی سوژه‌های بسیار نزدیک فوکوس کند.

بررسی موبایل edge - نرم افزار motorola edge

همان طور که می‌دانیم، بخش پیچیده ماجرا به نحوه پردازش عکس توسط نرم افزار دوربین مربوط می‌شود. موتورولا با ارائه نمونه عکس‌هایی نشان داده که خروجی این گوشی‌ها فوق‌العاده باکیفیت است. عملکرد حالت عکسبرداری شبانه (Night Vision) این پرچمداران نیز کاملا رضایت بخش به نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید :

نرم افزار Motorola Edge و مدل پلاس

هردو گوشی موتورولا اج و پلاس در زمان معرفی با اندروید 10 وارد بازار شدند و تا به امروز آپدیت اندروید 11 برایشان منتشر شده است. البته این آپدیت در ماه فوریه 2021 عرضه شد که به نسبت به پرچمداران سایر رقبا خیلی دیرتر بود. موتورولا با وجود اینکه در زمینه انتشار آپدیت‌های امنیتی عملکرد خیلی خوبی دارد اما وقتی بحث آپدیت‌های سیستم عامل به میان می‌آید بیش از اندازه کند است. آن‌ها  تا به اینجا هم 2 بروزرسانی بزرگ برای این دو گوشی منتشر کردند و گفتند اندروید 12 را هم برای آن‌ها عرضه می‌کنند.

با این حال رابط کاربری موتورولا که روی اندروید سوار شده همیشه یکی از نقاط قوت گوشی‌های آن‌ها بوده است. موتورولا تا جای ممکن تلاش کرده از نسخه اصلی اندروید که توسط گوگل عرضه شده استفاده کند و تغییر خیلی زیادی به آن ندهد و فقط برخی جزییات را بهبود دهد.

معرفی گوشی موتورولا اج - موتورولا اج پلاس قیمت

موتورولا رابط کاربری گوشی‌هایش را My UX نامگذاری کرده است. این رابط کاربری شباهت زیادی به نسخه خام اندروید دارد و فقط برخی جزییات به آن اضافه کرده است. مثلا با چرخاندن مچ دستتان می‌توانید دوربین را راه اندازی کنید یا اگر گوشی را برگردانید حالت مزاحم نشوید فعال می‌شود.

موتورولا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که از قابلیت نمایشگر همیشه روشن استفاده کرده و همین حالا هم یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه است و ابزارهای مختلفی برای تنظیم این ویژگی ارائه می‌کند تا دقیقا همان اطلاعاتی را که نیاز دارید دریافت کنید. رابط کاربری My UX شاید به اندازه رابط کاربری سامسونگ چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ ظاهری پیشرفته نباشد ولی یک رابط کاربری صاف و ساده و بدون زرق و برق اضافی است.

سخن پایانی

هرچند مقایسه و بررسی کامل یک گوشی با گوشی‌های دیگر تنها به مقایسه خصوصیات اصلی آن‌ها ختم نمی‌شود، اما واضح است که موتورولا با معرفی موبایل اج پلاس (Motorola Edge Plus) به دنبال به رقابت با گلکسی اس 20 و وان پلاس 8 بوده است. هرچند اج پلاس در معدود مواردی چون وضوح نمایشگر و سرعت شارژ از بسیاری از گوشی‌های هم رده خود ضعیف‌تر است، اما طراحی زیبا، ظرفیت عالی باتری، دوربین قدرتمند، پشتیبانی کامل از 5G و بسیاری موارد دیگر می‌تواند معادله را کاملا دگرگون کند. نظر شما درباره پرچمداران جدید موتورولا چیست؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402