دلیل کار نکردن تاچ گوشی چیست؟ 8 روش برای برطرف کردن مشکل کار نکردن لمس گوشی

کار نکردن تاچ گوشی / از کار افتادن لمس موبایل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همه ما در طول روز صدها بار نمایشگر گوشی را لمس می‌کنیم، علاوه بر این با توجه به اینکه این قسمت از گوشی از شیشه بسیار ظریفی ساخته شده، بسیاری از کاربران برخی اوقات با مشکل از کار افتادن لمس گوشی مواجه می‌شوند. اما علت کار نکردن تاچ گوشی موبایل یا هنگ کردن آن چیست؟ در این مطلب به دلیل از کار افتادن تاچ گوشی و راه‌های برطرف کردن آن می‌پردازیم.

امروزه کار نکردن تاچ گوشی از جمله مسائل مهمی است که گوشی داران زیادی بابت آن به دردسر می‌افتند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که هر روز از صفحه تاچ گوشی خود استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که به دلیل ظرافت و شکننده بودن گوشی‌های لمسی، دستگاه شما در معرض خطرات زیادی قرار دارد. اگر تمایل دارید بدانید علت کار نکردن لمس گوشی چیست تا بدون نیاز به تعمیر جدی خودتان آن را حل کنید، با پلازا همراه باشید.

اما قبل از هر چیز این ویدیو را در مورد مشکل کار نکردن تاچ گوشی ببینید:

در ادامه می‌خوانید

چرا لمس گوشی کار نمیکند؟ دلایل کار نکردن تاچ موبایل

صفحه نمایش گوشی لمسی از جمله عوامل دردسرساز تلفن همراه محسوب می‌شود که در صورت بروز مشکل، کار با گوشی به طور کل مختل خواهد شد. لازم به ذکر است که علت کار نکردن تاچ گوشی دو صورت می‌تواند داشته باشد. اولین دلیل مشکلات سخت‌افزاری و دلیل دیگر آن مشکلات نرم‌افزاری است. اما مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برخلاف باور عموم افراد، از کار افتادن تاچ گوشی همیشه نتیجه خرابی نرم ‌‌افزار آن نیست.

در مواقع بسیاری، علت کار نکردن صفحه گوشی، هرچه باشد شما مجبور به مراجعه به تعمیرکار حرفه‌ای گوشی جهت تعمیر صفحه تاچ گوشی هستید. اما قبل از مراجعه با انجام چندین راهکار که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، صرفنظر از میزان تجربه‌ای که در مواجهه با این مسئله دارید می‌توانید به عیب یابی مشکل تاچ نمایشگر پرداخته و این مشکل را تا حدی حل کنید.

علت کار نکردن تاچ گوشی روی زمین؛ کار نکردن تاچ گوشی روی سطح صاف

کار نکردن تاچ گوشی سامسونگ یا دیگر گوشی‌ها روی سطح صاف، یکی از مشکلاتی بود که گوشی‌های قدیمی بیشتر با آن مواجه بودند. دلیل آن هم این است که در نمایشگرهای خازنی که در گوشی‌ها استفاده می‌شود، یک جریان الکتریکی از باتری به صورت مداوم در آن‌ها جریان دارد، زمانی که شما با انگشت خود این جریان را قطع می‌کنید، گوشی تاچ شما را تشخیص می‌دهد.

وقتی بدنه گوشی را لمس می‌کنید یک مدار الکتریکی بین بدن شما و گوشی ایجاد می‌شود. در نتیجه انگشت شما با لمس نمایشگر می‌تواند جریانی که در آن برقرار است را قطع کرده و سنسور تاچ گوشی هم با شناسایی نقطه‌ای که با لمس آن جریان الکتریکی نمایشگر را قطع کردید، تشخیص می‌دهد کدام نقطه از صفحه انتخاب شده است. اما اگر بدنه گوشی را لمس نکنید برخی اوقات، تاچ کار نمی‌کند چرا که گوشی مرجع ولتاژی ندارد و هیچ مدار الکتریکی ایجاد نمی‌شود. در برخی اوقات، کار نکردن تاچ گوشی A12 روی سطح صاف زمین به همین علت است.

روش های برطرف کردن مشکل کار نکردن تاچ گوشی

در ادامه روش‌های برطرف کردن ایراد صفحه لمسی را بررسی خواهیم کرد. بسته به شرایطی که گوشی شما دارد ممکن است راه‌حل‌های مختلفی برای برطرف کردن مشکل خراب شدن تاچ اسکرین نیاز داشته باشد.

1. گوشی خود را ری استارت کنید

شاید ساده بنظر برسد، اما در بسیاری از موارد راه‌اندازی مجدد و یا به اصطلاح ری استارت کردن دستگاه، کمک بسیاری به کارایی صحیح گوشی و علی‌الخصوص حل مشکل خراب شدن تاچ اسکرین گوشی خواهد کرد. فراموش نکنید که به دلیل اینکه صفحه نمایش شما کار نمی‌کند نمی‌توانید این کار را از طریق روش‌های قدیمی انجام دهید. بنابراین اگر می‌توانید باتری گوشی خود را خارج کرده و مجدد آن را جایگذاری کنید و سپس دستگاه خود را روشن کنید.

2. برای حل مشکل از کار افتادن لمس موبایل صفحه تاچ گوشی را تمیز کنید

با یک پارچه تمیز و مرطوب صفحه تاچ گوشی خود را تمیز کنید. در بعضی از موارد صفحه نمایش کثیف و جمع شدن گرد و غبار می‌تواند علت کار نکردن صفحه لمسی گوشی باشد. البته قبل از انجام اینکار حتما دستانتان را شستشو دهید تا گرد و خاک به نمایشگر منتقل نشود.

اگر چه طبق باور عموم مردم محافظ صفحه نمایش به جهت جلوگیری از آسیب مستقیم به آن است، اما در تعداد بسیار کمی از موارد اگر محافظ تاچ گوشی شما بسیار ضخیم باشد یا اگر خیلی کثیف شود، حساسیت تاچ گوشی هم پایین می‌آید و منجر به کار نکردن تاچ اسکرین خواهد شد.

3. کار نکردن تاچ گوشی در اثر آبخوردگی

خراب شدن تاچ اسکرین گوشی / کار نکردن صفحه لمس گوشی

از جمله دلایل مشکل تاچ گوشی می‌توان به مواردی نظیر آبخوردگی گوشی اشاره کرد. بسیاری از کاربران ممکن است با مشکل کار نکردن تاچ گوشی در اثر آبخوردگی مواجه شوند. که در این حالت عملکرد دستگاه کند یا به طور کلی مختل خواهد شد.

اگر گوشی شما خیس شده است، فورا آن را خاموش کنید و منتظر بمانید تا دستگاه خشک شود. راه‌های زیادی جهت خشک کردن گوشی‌های اندروید و آیفون که به دلیل آبخوردگی صفحه تاچ آنها مشکل پیدا کرده است وجود دارد؛ از جمله خاموش کردن گوشی، قرار دادن گوشی در جای خشک، جدا کردن محافظ صفحه، خارج کردن سیمکارت و کارت حافظه بلافاصله پس از آبخوردگی، خشک کردن گوشی با یک پارچه خشک و در معرض باد سشوار قرار ندادن. اما بهترین راه برای خشک کردن گوشی، قراردادن آن در یک کیسه برنج است.

4. مشکل کار نکردن تاچ گوشی بر اثر ضربه

در صورتی که به‌تازگی به گوشی ضربه وارد آمده به احتمال فراوان علت کار نکردن تاچ گوشی همان ضربه است. ضربات بسته به شدتی که دارند می‌توانند به قطعات داخلی گوشی آسیب وارد کنند و منجر به از کار افتادن تاچ یا لمس شوند. در این صورت چاره‌ای به جز مراجعه به یک تعمیرکار ندارید.

5. به آرامی بر گوشه های تلفن همراه ضربه بزنید

هنگامی که کارایی گوشی شما به دلیل ضربه وارده دچار اختلال شده و با مشکل از کار افتادن تاچ گوشی مواجه شده باشید، ممکن است از کار افتادن لمس گوشی، ناشی از مشکل قطعی رابط دیجیتالی دستگاه باشد. در این حالت، ضربه زدن به آرامی بر روی هر گوشه تلفن ممکن است باعث اتصال مجدد آن بشود. اگر این راه‌حل نیز کارساز نبود به ناچار باید قطعات گوشی از هم جدا گردد تا مشکل آن به طور تخصصی حل شود.

6. سیمکارت، کارت حافظه و لوازم جانبی را خارج کنید

لازم به ذکر است که در مواقع بسیار کمی ممکن است دلیل کار نکردن تاچ گوشی ناشی از اختلال در این موارد باشد. اما گاهی اوقات سیمکارت، کارت حافظه و لوازم جانبی نظیر USB ممکن است در روند کارکرد صفحه تاچ گوشی مشکل ایجاد کنند و یا کارکرد آن کند شود. بنابراین توصیه می‌شود پس از خاموش و روشن کردن گوشی اقدام به جدا کردن سیمکارت، کارت حافظه و… کنید و مجدد آنها را جایگذاری کنید تا ببینید به درستی کار می‌کند یا خیر.

7. از نرم افزار تست صفحه نمایش استفاده کنید

کار نکردن تاچ گوشی - علت کار نکردن تاچ گوشی روی زمین

Display Tester از جمله نرم‌افزارهای کاربردی گوشی محسوب می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت تشخیص مشکل اعم از پیکسل‌های سوخته و سوختن صفحه نمایش OLED و هر گونه اختلال در آن، بلافاصله صاحب دستگاه را از وجود مشکل آگاه می‌کند. توصیه می‌شود ابتدا هنگامی که این اپلیکیشن را راه‌اندازی کردید، به قسمت Tests رفته و و صفحه تاچ گوشی خود را از لحاظ‌های مختلف بررسی کنید.

اگر گوشی به اطلاع شما رساند که تاچ مشکلی ندارد، پس قطعا علت هنگ کردن تاچ موبایل، از یکی از برنامه‌هایی است که به تازگی نصب کردید. علاوه بر این می‌توانید از طریق بوت کردن گوشی در حالت سیف مود، بدون نصب برنامه دیسپلی تستر هم اینکار را انجام دهید.

8. حالت ایمن گوشی (Safe Mode) را برای حل مشکل کار نکردن تاچ گوشی فعال کنید

جهت برطرف کردن ایراد از کار افتادن صفحه ی لمس گوشی، ابتدا گوشی خود را در حالت Safe mode قرار دهید. علت هنگ کردن تاچ موبایل می‌تواند فایل‌ها یا برنامه‌هایی باشد که معمولا به دلیل حجم بالا کارکرد گوشی را کند کرده و در نهایت باعث عدم پاسخگویی دستگاه می‌شوند.

وقتی این حالت را فعال کنید به طور اتومات گوشی شما برنامه‌های اضافی دیگر را بارگیری نخواهد کرد و صرفا از برنامه‌های اصلی گوشی استفاده خواهد شد. می‌توان گفت این شبیه به حالتی است که گوشی خود را به تنظیمات کارخانه برگردانده‌اید. اگر پس از فعال کردن این حالت مشکل از کار افتادن لمس موبایل حل شد، مطمئن شوید که مشکل از اپلیکیشن‌ها و فایل‌هایی بوده است که اخیرا بارگیری کرده‌اید.

سوالات متداول

1. چرا تاچ گوشی هنگ میکنه؟

هنگ کردن تاچ گوشی هم ممکن است با راه حل‌هایی که در بالا برای کار نکردن صفحه لمس گوشی اشاره کردیم حل شود. علاوه بر این کمبود حافظه و نصب بیش از حد برنامه‌ها نیز ممکن است دلیل از کار افتادن تاچ گوشی موبایل و علت هنگ کردن آن باشند.

2. چرا لمس گوشیم کار نمیکنه؟

از خراب شدن تاچ اسکرین گوشی ممکن است به دلیل آسیب‌های فیزیکی، خیس شدن، گرد و غبار و یا مشکلات نرم افزاری باشد.

3. علت کار نکردن تاچ گوشی روی زمین چیست؟

سخن پایانی

اگرچه مراحل ذکر شده در بالا می‌توانند در تشخیص دلیل از کار افتادن تاچ گوشی کمک کنند. در صورت برطرف نشدن مشکل کار نکردن صفحه تاچ گوشی، تنها راه پیش روی شما تعمیر آن است. در این مقاله به بررسی علت کار نکردن تاچ گوشی پرداختیم. امیدواریم این راهکارها برای شما مفید باشند. شما چه ترفندهای دیگری جهت برطرف کردن ایراد خراب شدن تاچ اسکرین گوشی می‌دانید؟ به‌نظر شما اصلی‌ترین دلیل کار نکردن لمس گوشی چیست؟ نظرات خود را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران4 دیدگاه
avatar
مهدی
.
30 شهریور 1402، 15:02
پاسخ
0
0
وقتی نوتیف از هر نرم افزاری میاد واتساپ اینستا تلگرام و هر برنامه دیگه ای اگر بیاد تاچ موبایل کار نمیکند تا زمانی ک نوتیفو بزنم کنارک بتونم دوباره استفاده کنم
avatar
ناشناس
.
10 شهریور 1402، 08:57
پاسخ
0
0
سلام گوشیم هنگ کرده و لمسش کار نمیکنه و نمیتونم کاملا خاموشش کنم
avatar
حانیه رحیمی
.
07 شهریور 1401، 01:23
پاسخ
1
0
خب اگر با سیف مد کردن فهمیدیم که تاچ گوشی از لحاظ سخت افزاری مشکلی نداره برای درست کردن تاچ در این شرایط باید چکار کنیم
avatar
حسین
.
22 فروردین 1401، 22:38
پاسخ
0
1
سلام .گوشی a12دارم .وقتی روی سطح صاف سفت قرار میدم صفحه گوشی کار نمیکنه.چندتا a12دیگه هم امتحان کردم به همین شکل بوده .آیا مشکل خاصی وجود داره
avatar
اعظم شعبانی
.
23 فروردین 1401، 09:06
پاسخ
0
0
@حسین
سلام این گزارش توسط بسیاری از کاربران گوشی های سامسونگ اعلام شده اما سامسونگ هنوز پاسخی به این مشکل کاربران نداده. معمولا برای این مشکل دوتا راه حل در نظر می گیرند که در بعضی مواقع جواب میده. 1. بالا بردن حساسیت تاچ گوشی که برای این منظور وارد setting بشید و Languages & input رو پیدا کنید. روی گزینه Pointer speed بزنید و Mouse/trackpad رو پیدا کنید. در آخر نوار لغزنه حساسیت تاچ رو تا انتها بکشید. حالا گوشی رو روی سطح صاف قرار بدید و امتحان کنیدو 2. وارد تنظیمات و دنبال گزینه صفحه نمایش یا display بشید. گزینه صفحه‌اصلی رو پیدا کنید و گزینه ی به نام (برای پنل اعلان به پایین بکشید) رو را فعال کنید حالا گوشی رو روی سطح صاف بذارید و امتحان کنید.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402