اختصاصی پلازامگ: نقد فیلم جنایت بی دقت | ستایش سینما در یک قصه رئال جادویی

نقد فیلم جنایت بی دقت 2020
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم جنایت بی دقت جدیدترین اثر شهرام مکری است که به تازگی اکران آن در سینماها شروع شده است. با معرفی و نقد فیلم Careless Crime 2020 همراه ما باشید.

فیلم جنایت بی دقت جدیدترین اثر شهرام مکری، کارگردان جوان و با استعداد ایرانی است که به تازگی اکران آن نیز شروع شده است. علاوه بر کارگردانی، مکری وظیفه نوشتن فیلمنامه را نیز به همراه نسیم احمدپور به عهده داشته است. تهیه کننده این فیلم نیز نگار اسکندرفر است. فیلم Careless Crime 2020 به عنوان اثری در ستایش سینما داستانی پیچیده و مملو از روایت‌های مختلف دارد.

در ویدیوی زیر می‌توانید «تیزر فیلم جنایت بی دقت» را تماشا کنید تا با فضا و داستان آن بیشتر آشنا شوید.

این اثر در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز حضور داشت و جایزه بهترین فیلمنامه را از منتقدان سینمایی دریافت کرد. همچنین در مراسم آسیا پاسیفیک فیلم جنایت بی دقت شهرام مکری نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمنامه شده بود. در این مطلب از پلازا با نقد و بررسی فیلم Careless Crime 2020 همراه ما باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

اکران فیلم جنایت بی دقت

از 17 آذر 1400 اکران فیلم Careless Crime 2020 در سینماهای سراسر کشور آغاز شد. در نتیجه هنوز امکان دانلود فیلم جنایت بی دقت فراهم نیست و برای تماشای آن می‌توانید به نزدیک‌ترین سینمای محل زندگی‌تان مراجعه کنید.

نقد فیلم جنایت بی دقت 2020

این قسمت حاوی اسپویل است.

فیلم جنایت بی دقت شهرام مکری، همانند فیلم‌های قبلی فیلمساز، فرم و لحن مخصوص به خودش را دارد؛ از برداشت‌های بلند و فرم دایره‌ای گرفته تا استفاده از خرده روایت‌های مختلف و پیرنگی پیچیده. اما در یک کلام می‌توانیم بگوییم که این فیلم در ستایش سینما ساخته شده و داستان اصلی‌اش خودِ سینماست. فیلم آخر شهرام مکری از سالن سینما شروع می‌شود و در نهایت در جلوی همان سینما و با نمایی از سازه‌ی نسبتا بزرگی که از واژه Cinema ساخته شده به پایان می‌رسد. همچنین دیالوگ‌ها نیز غالبا اشاره به سینما و فیلم‌های مختلف دارند.

اما جنایت بی دقت مشخصا اشاره‌هایی به آتش‌سوزی سینما رکس در آبادان نیز دارد و مکری با ادغام گذشته و آینده و ایجاد فضایی که برگرفته از داستان‌های رئالیسم جادویی است، با ظرافت تمام به این فاجعه می‌پردازد. گویی که خرابکارهای آن اتفاق از گذشته و از آبادان به آینده می‌آیند و حالا در مکانی که بیشتر به تهران می‌ماند قصد دارند سینمایی را به آتش بکشند. برای آنها فرقی نمی‌کند که آتش را در سینما رکس آبادان یا سینما سهیلا شعله‌ور کنند یا هر سینمای دیگری. مکری با این ترفند و استفاده از نام صرفا Cinema در جلوی این سالن نمایش، به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که چنین افرادی فقط و فقط برده‌ی افکار کورکورانه‌شان هستند و نه چیزی بیشتر و این خطا و جنایت را در هر مکان و زمان دیگری می‌توانند تکرار کنند.

در واقع قصه فیلم در سه سطح روایت می‌شود: گذشته (چهار مرد که قصد دارند سینمایی را به آتش بکشند)، زمان حال (فیلم جنایت بی دقت قرار است در سینما پخش شود و مردم برای تماشای آن به سینما آمده‌اند) و داستان خود فیلم جنایت بی دقت که در سینما پخش می‌شود (یک درجه دار ارتش در منطقه‌ای دورافتاده با موشکی از دوران جنگ روبرو می‌شود و دخترانی که می‌خواهند در سالروز آتشسوزی سینما رکس، در کنار چشمه‌ای مرموز فیلم گوزن‌ها را پخش کنند). اما هر کدام از این لایه‌ها به تنهایی جلو نمی‌روند و در حقیقت بارها و بارها گذشته، حال و آن سطح سوم با یکدیگر ادغام می‌شوند؛ تا جایی که دیگر مرز زیادی میان آنها باقی نمی‌ماند.

اکران فیلم جنایت بی دقت

فیلم Careless Crime 2020 را تا حدودی می‌توانیم یک اثر پست مدرن بدانیم؛ از روایت پاره پاره و چندصدایی که در فیلم شاهدش هستیم گرفته تا ارجاعات بیشماری که مکری از آنها استفاده می‌کند (فیلم گوزن‌های مسعود کیمیایی (1353)، فیلم صامت The Crime of Carelessness محصول سال 1912، فیلم زهر عسل به کارگردانی ابراهیم شیبانی (1381)، فیلم برزخی‌ها به کارگردانی ایرج قادری (1358) و همه فیلم‌های دیگری که لحظه‌ای پوسترشان را در فیلم می‌بینیم) همه گواه این موضوع هستند. مکری با اشاره به این آثار نه تنها تلاش کرده تا دِینش را به سینما ادا کند، بلکه در راستای داستان فیلمش نیز از آنها بهره برده است.

همانند آثار قبلی فیلمساز، در اینجا نیز برداشت‌های بلند و دوربینی که در میان شخصیت‌ها می‌چرخد مورد استفاده قرار گرفته است. بارزترین و شاید بهترین نمونه آن را می‌توانیم در سکانسی ببینیم که در کنار آن چشمه مرموز گرفته شده است. دخترها درباره فیلم گوزن‌ها صحبت می‌کنند و بحثشان این است که نام خواهر قدرت در فیلم چه بود و در همین حین برای بقیه چای نیز می‌ریزند، برقکار در حال راه اندازی پروژکتور است، محسن به سرباز تشر می‌زند که اینقدر با دخترها گرم نگیرد، مجید کنار چشمه با گوشی‌ای که به دست دارد به دنبال آنتن می‌گردد و در نهایت دم و دستگاه آنها راه می‌افتد و در حالی که همه شخصیت‌ها دور میز جمع می‌شوند و هندوانه می‌خورند، فیلم گوزن‌ها پخش می‌شود که البته ما فقط صدایش را می‌شنویم:

«سید رسول: من اینجا تنها نیستم.

قدرت: آره می‌بینم. کیه؟

سید رسول: اسمش فاطیه. اون اولا عاشقم بود. پام وایساده. حالا دیگه دوسم نداره. یعنی با خودش رودروایسی داره. خیال می‌کنه اگه بره، کلک زده. هنو خیال می‌کنه من شزمم. تو تئاتر بازی می‌کنه. بعضی وقتا هم می‌خونه. اسم هنریش نعیمه‌ست….»

اما مکری برای نمایش این سکانس از هیچ کاتی استفاده نمی‌کند و در عوض با چرخش دوربین میان شخصیت‌ها و پس و پیش کردن زمان، هر بار روی دیالوگ‌های دو نفر از آنها تمرکز می‌کند؛ تکنیکی که در ماهی و گربه و هجوم نیز مشخصا استفاده کرده بود. در نهایت نیز گوزن‌ها پخش می‌شود و با اینکه ما تصویر را نمی‌بینیم و تاکید دوربین روی صورت شخصیت‌های فیلم مکری است، اما به هر حال این صحنه تاثیرش را می‌گذارد. البته فیلم که جلوتر می‌رود این سکانس از فیلم گوزن‌ها را در سالن سینما و در کنار کسانی که قرار است لحظاتی دیگر در آتش بسوزند می‌بینیم و این بار فقط صدای بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان را نمی‌شنویم، بلکه روی پرده نیز آنها را می‌بینیم.

فیلم Careless Crime 2020

منظور از «سینما» در فیلم شهرام مکری فقط خودِ فیلم‌ها نیست، بلکه به سالن‌های سینما، آداب تماشای فیلم‌ها و گفتگوهایی که قبل و بعد تماشای فیلم و در حین نمایش فیلم رد و بدل می‌شوند نیز اشاره دارد. او در جنایت بی دقت به ستایش همه‌ی این‌ها نشسته است. شاید تماشای فیلم Careless Crime سخت باشد و به راحتی نتوان با آن ارتباط برقرار کرد، اما اگر فضای آثار شهرام مکری را بشناسید و خودتان را به جهان خیال‌گونه‌ی فیلمساز بسپارید، از فیلم جدید او نیز لذت خواهید برد.

داستان فیلم جنایت بی دقت

داستان فیلم Careless Crime 2020 پیچ در پیچ است و شامل چندین خرده روایت مختلف می‌شود. از طرفی حسین به تازگی اعتیاد خود را ترک کرده و به دنبال داروی اعصاب می‌گردد؛ چند مرد قصد دارند سینمایی را به آتش بکشند؛ یک در‌جه‌دار ارتش در منطقه‌ای روستایی با موشکی به جا مانده از دوران جنگ و در پی آن حوادثی عجیب مواجه می‌شود؛ فیلمی قرار است در سینما پخش شود و دانشجویان مشتاق منتظر تماشای فیلم هستند و دختری نیز که پوسترها را طراحی کرده سعی دارد پوسترها را به کسی تحویل دهد تا خودش نیز بتواند به تماشای فیلم بنشیند. در یک کلام فیلم سینمایی جنایت بی دقت ۲۰۲۰ درباره سینما و در ستایش سینماست.

دانلود فیلم جنایت بی دقت

بازیگران فیلم Careless Crime 2020

در فیلم Careless Crime 2020 بازیگران شناخته شده و جدید زیادی حضور دارند که در ادامه با بیوگرافی برخی از آنها همراه شما خواهیم بود و می‌توانید بیشتر درباره‌شان بخوانید.

بابک کریمی در نقش محسن

بازیگران فیلم جنایت بی دقت - بابک کریمی در نقش محسن

بابک کریمی بازیگر و تدوین‌گر ایرانی متولد 2 فروردین 1339 در پراگ، جمهوری چک است. وی بعد از گذراندن دوران دبستان در ایران، به ایتالیا رفت و در زمینه هنر تحصیل کرد و سپس در رم در رشته سینما وارد دانشگاه سینمایی چنترواسپریمنتاله شد. بابک کریمی تا کنون در سه تا از فیلم‌های اصغر فرهادی، یعنی فیلم‌های جدایی نادر از سیمین (1389)، گذشته (1391) و فروشنده (1394) بازی کرده است.

برخی از دیگر آثار بابک کریمی عبارتند از بلیت‌ها (1384)، ماهی و گربه (1392)، خانه دختر (1393)، هجوم (1396)، بی همه چیز (1399) و سریال می‌خواهم زنده بمانم (1399).

عادل یراقی در نقش مجید

بازیگران فیلم Careless Crime 2020 - عادل یراقی در نقش مجید

عادل یراقی کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوینگر و بازیگر ایرانی متولد سال 1346 در اصفهان است. وی در دانشگاه‌های لویولا مری مانت و کالیفرنیا، لس‌آنجلس آمریکا در رشته سینما به تحصیل پرداخته است. یراقی تا کنون دو فیلم امتحان نهایی (1395) و آشنایی با لیلا (1391) را کارگردانی کرده است.

سیاوش چراغی پور در نقش علی

بازیگران فیلم Careless Crime 2020 - سیاوش چراغی پور در نقش علی

سیاوش چراغی پور بازیگر ایرانی متولد 1 فروردین 1342 در قصر شیرین است. وی از سال 1380 با فیلم من ترانه 15 سال دارم و از سال 1375 با سریال دوقلوها وارد سینما و تلویزیون شد.

برخی از دیگر آثار او عبارتند از سریال‌های سفر سبز (1381)، حلقه سبز (1386)، از یاد رفته (1390)، لیسانسه‌ها (1395)، بچه مهندس 1 (1397)، فوق لیسانسه‌ها (1398)، روزگار جوانی 3 (1400) و فیلم‌های خاک آشنا (1386)، ورود آقایان ممنوع (1389)، استرداد (1390)، ماهی و گربه (1392)، لانتوری (1394)، سرو زیر آب (1396)، جهان با من برقص (1397) و فیلم جنایت بی دقت (1398).

برخی از دیگر بازیگران فیلم جنایت بی دقت عبارتند از:

  • ابوالفضل کاهانی در نقش حسین
  • محمد ساربان در نقش فرج
  • بهزاد دورانی در نقش فلاح
  • محمود بهرازنیا در نقش یدالله
  • راضیه منصوری در نقش الهام
  • فریبا کامران در نقش فرشته، مادر الهام
  • نسیم احمدپور در نقش خواهران راهنمای موزه
  • معصومه بیگی در نقش ستاره
  • گلنوش قهرمانی در نقش سحر
  • آریا تقی‌پوریان در نقش سرباز
  • کیانا منتجبی در نقش متین
  • مینا درودیان در نقش مینا
  • سعید نادری در نقش محمد
  • رضا اسدی در نقش پدر
  • امیر شاملو در نقش کاظم
  • محمدحسین محمدیان در نقش البرز
  • صدف عمویی در نقش مریم
  • حامد محمودی در نقش شهروز
  • محمدرضا جنگی در نقش رمضانی
  • داود بنی اسد در نقش قربان
  • محمدحسین قشمی در نقش جلال

کارگردان و عوامل فیلم جنایت بی دقت

در ادامه می‌توانید با کارگردان و عوامل فیلم Careless Crime 2020 بیشتر آشنا شوید.

شهرام مکری ؛ کارگردان فیلم Careless Crime 2020

شهرام مکری فیلمنامه نویس، تدوینگر و کارگردان ایرانی متولد 26 مرداد 1357 در کرمانشاه است. او از دانشگاه سوره مدرک کارشناسی سینما (گرایش کارگردانی) گرفته و کارش را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرده است. از فیلم‌های کوتاه شهرام مکری باید از طوفان سنجاقک (1382)، محدوده دایره (1385)، آندوسی (1387) و خام پخته سوخته (1391) نام ببریم.

کارگردان فیلم Careless Crime 2020

او پیش از فیلم جنایت بی دقت، فیلم‌های بلند اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر (1386)، ماهی و گربه (1392) و هجوم (1396) را کارگردانی کرده بود. در جدول زیر می‌توانید فهرستی از برخی از جوایز این فیلمساز را مشاهده کنید.

جشنوارهرشتهنام اثر
جشنواره فیلم فجربهترین فیلم کوتاهمحدوده دایره
جشنواره فیلم فجربهترین فیلم کوتاهطوفان سنجاقک
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهرانبهترین فیلم تجربیطوفان سنجاقک
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهرانبهترین فیلم تماشاگرانطوفان سنجاقک
جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهرانبهترین فیلم تجربیخام پخته سوخته
جشنواره فیلم فجرلوح افتخار برای کارگردانیاشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر
جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایرانجایزه ویژه هیئت داوراناشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر
جشنواره ونیزجایزه بخش افق برای مضمون نوآورانهماهی و گربه
جشنواره لیسبونبهترین فیلمماهی و گربه
جشنواره فیلم دبیجایزه ویژه هیئت داورانماهی و گربه
جشنواره ایف استانبولبهترین فیلمماهی و گربه
جشنواره ونیزبهترین فیلمنامهجنایت بی دقت
جشنواره فیلم شیکاگوبرنده هوگوی نقره ای در بخش اصلیجنایت بی دقت
جشنواره بین المللی داکابهترین فیلمنامهجنایت بی دقت

عوامل فیلم

  • نویسندگان: نسیم احمدپور و شهرام مکری
  • تهیه کننده: نگار اسکندرفر
  • موسیقی: احسان صدیق
  • فیلمبردار: علیرضا برازنده
  • طراح صحنه و لباس: امیر اثباتی
  • عکاس: رئوفه رستمی
  • دستیار کارگردان: رضا اسدی
  • دستیار برنامه ریز: الهه برادران
  • مدیر تدارکات: نادر اژدری
  • مشاور رسانه‌ای: گلاویژ نادری
  • پخش بین‌الملل: نسرین میرشب
  • فیلمبردار پشت صحنه: نسیم احمدپور
  • نورپرداز: حامد عزت خواه
  • مدیر صدابرداری، طراحی و ترکیب صدا: پرویز آبنار
  • مدیر صحنه: احمد عبدالهی
  • اجرای گریم: محسن هداوند
  • توزیع کننده: نمایش‌گستران

عوامل فیلم جنایت بی دقت

کلام آخر

در این مقاله از پلازا با معرفی و بررسی فیلم جنایت بی دقت، فیلم جدید شهرام مکری همراه شما بودیم. این فیلم هم اکنون در سینماهای سراسر کشور اکران شده و می‌توانید در سینماها به تماشای آن بنشینید. آیا شما فیلم Careless Crime 2020 را تماشا کرده‌اید؟ نظر شما درباره این فیلم و فضای آن چیست؟ در پایین همین صفحه می‌توانید نظرات خودتان را با ما و دیگر خوانندگان پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402