برنامه جی کم یا دوربین گوگل (Gcam) ؛ ویژگی ها + لینک دانلود

برنامه دوربین گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با برنامه دوربین گوگل (Google Camera) با گوشی‌ هوشمندتان عکس‌های بهتری بگیرید. اپلیکیشن Gcam همان برنامه گوگل کمرا برای گوشی‌های شرکت گوگل است. اگر می‌خواهید جی کم را بهتر بشناسید با این مقاله همراه باشید.

شاید اولین سوالی که برایتان پیش آمده باشد این است که دوربین گوگل چیست؟ برنامه Google Camera یک برنامه مخصوص گوشی‌های این شرکت است. این اپلیکیشن با پردازش‌های خاصی که روی تصاویر انجام می‌دهد، کیفیت آنها را بالاتر می‌برد. ولی برنامه گوگل کمرا فقط روی گوشی‌های گوگل یعنی سری پیکسل و نکسوس قابل نصب است. همانطور که متوجه شدید، این مقاله از پلازا به بررسی برنامه دوربین گوگل می‌پردازد.

فهرست مطالب

آشنایی با برنامه دوربین گوگل؛ مزایا و ویژگی‌ها

حتمالا تا الان متوجه شده‌اید که برنامه جی کم صرفا یک برنامه عکاسی ساده مانند بقیه برنامه‌های رنگارنگی که در اپ‌استورهای مختلف وجود دارند نیست. ولی تفاوت این اپلیکیشن با سایر برنامه‌ها چیست؟

واقعیت آن است که گوشی‌های هوشمند گوگل، لااقل تا نسخه دو و سه، ازنظر سخت‌افزار دوربین هیچ چیز خاصی نداشت. لذا با توجه به سابقه گوگل در تحقیقات خود در زمینه نرم‌افزاری، این شرکت تصمیم گرفت روی بهبود کیفیت عکس‌ها به‌صورت نرم‌افزاری تمرکز کند. نتیجه این تلاش‌ها اپلیکیشنی شده است که یکی از بهترین تجربیات عکاسی را به‌ارمغان می‌آورد. پس در ادامه با معرفی ویژگی های نرم افزار Gcam همراه ما باشید.

برنامه جی کم-دوربین گوگل-برنامه گوگل کمرا

HDR+

مهم‌ترین ویژگی دوربین گوگل، HDR مخفف High Dynamic Range است. این ویژگی را می‌توان تقویت کنتراست و رنگ‌ها نامید. به عبارت ساده‌تر این ویژگی باعث جلوگیری از ازدست‌رفتن جزئیات عکس می‌شود. مثلا هنگام عکاسی از محیطی می‌شود که قسمتی از آن نور زیاد دارد و قسمتی نور کم. هنگامی که ویژگی HDR فعال است، گوشی معمولاً 3 عکس می‌گیرد و آنها را با هم پردازش می‌کند تا محدوده دینامیکی، رنگ‌ها و کنتراست را تنظیم کند. در برنامه Google Camera، این نتیجه به‌جای 3 عکس با گرفتن 5 تا 15 عکس به دست می‌آید. بنابراین رنگ‌های دقیق‌تر و کنتراست بهتری به دست می‌آید. نکته اصلی این است که اگرچه تعداد عکس‌های گرفته شده افزایش می‌یابد، اما سرعت عکسبرداری و پردازش عکس تغییر زیادی نمی‌کند.

HDR+ پیشرفته؛ مهمترین کاربرد گوگل کمرا

این نسخه پیشرفته HDR + است. این ویژگی شبیه به HDR + است اما تصاویر تیره‌تر، روشن‌تر و بیشتری از HDR + می‌گیرد و آنها را با هم ترکیب می‌کند.

حرکت – جنبش

این ویژگی را می‌توان با حالت‌های Live Photos آیفون یا Zoe در گوشی‌های HTC مقایسه کرد. وقتی این ویژگی فعال باشد، یک ویدیوی کوتاه همراه با عکس گرفته می‌شود و در عکس جاسازی می‌شود.

همچنین بخوانید :

پانوراما

گزینه گرفتن عکس پانوراما نیز در برنامه جی کم موجود است. در این نرم‌افزار 4 گزینه عکسبرداری در حالت پانوراما وجود دارد که عبارت‌اند از گزینه‌های افقی، عمودی، زاویه باز و چشم ماهی.

Photosphere؛ از قابلیت های برنامه Gcam

Photosphere در واقع یک حالت پانوراما است که با لنز‌های 360 درجه گرفته می‌شود. اما در دوربین گوگل به صورت یک گزینه مجزا به کاربران ارائه می‌شود.

دید در شب

Night Sight یک حالت بسیار پیشرفته‌تر HDR + Enhanced است. هنگامی که کاربر دکمه عکس را فشار می‌دهد، تا 15 عکس با نوردهی 1/15 ثانیه یا 6 عکس با نوردهی 1 ثانیه می‌گیرد و این عکس‌ها را با یک فناوری گوگل موسوم به AWB (Auto White Balance) تصحیح کرده و یک عکس نهایی ذخیره می‌کند. در نتیجه، در نور کم عکس‌های بسیار روشن‌تر و واضح‌تری دریافت می‌کنید. می‌توان گفت که کاربران عموماً برنامه جی کم را برای قدرت خارق‌العاده آن درگرفتن عکس در شب، انتخاب می‌کنند.

پرتره

بر خلاف سایر دستگاه‌ها و برنامه‌های دوربین، حالت پرتره دوربین گوگل نیازی به سخت افزار دوربین ثانویه ندارد. به لطف هوش مصنوعی و فناوری یادگیری ماشینی، شی اصلی و پس‌زمینه از یکدیگر جدا شده و افکت بوکه روی پس‌زمینه اعمال می‌شود.

امکانات AR یا واقعیت افزوده

این ویژگی که با Pixel2 و Pixel 2XL معرفی شده است، به شما امکان می دهد از عناصر AR (واقعیت افزوده) در عکس‌ها و ویدیوهای خود استفاده کنید.

سایر قابلیت ها

رابط کاربری اپلیکیشن Gcam بسیار ساده است و به شما امکان می‌دهد که به‌سادگی و با زدن یک ضربه روی صفحه، بدون هیچ تنظیم اضافه‌ای عکس بگیرید. مزیت اصلی برنامه جی کم تولید عکس‌های شارپ و تعادل رنگ عکس‌ها است. همچنین نواحی روشن و تاریک تصویر را متعادل می‌کند و حتی در نور کم نیز عکس‌های بسیار خوبی ارائه می‌دهد.

برخی از امکانات معمولی که در سایر اپلیکیشن‌های عکاسی وجود دارد نیز در اپلیکیشن Gcam موجود است. امکاناتی مانند افکت فوکوس که پس‌زمینه عکس‌ها را محو می‌کند، ضبط صحنه آهسته یا تصاویر متحرک یا حالت Burst که تا ده عکس در ثانیه می‌گیرد. یکی از امکانات خوب دیگر برنامه جی کم تثبیت کننده ویدیو است که مانند لرزشگیر اپتیکال عمل می‌کند و اثر لرزش دست در هنگام گرفتن ویدیو را کاهش می‌دهد.

برنامه جی کم-دوربین گوگل-برنامه گوگل کمرا-برنامه Google Camera-اپلیکیشن gcam

چگونه دوربین گوگل را فعال کنیم؟ دوربین گوگل کجاست؟

شما می‌توانید برنامه Gcam را روی هرگوشی هوشمندی نصب کنید. ولی نرم‌افزار دوربین گوگل برخلاف برنامه گوگل کمرا تا کنون فقط برای گوشی‌های هوشمند خود گوگل، یعنی سری پیکسل و نکسوس، به‌طور رسمی عرضه شده است. ولی جذابیت این نرم‌افزار به حدی بوده است که توسعه‌دهندگان زیادی در سرتاسر جهان به‌صورت غیررسمی شروع به سازگار کردن این نرم‌افزار با سایر برند‌های گوشی کردند. به این نسخه‌ها اصطلاحا نسخه‌های پورت‌شده می‌گویند. این تلاش‌ها تا آنجا پیش رفته که اکنون جامعه تولید‌کنندگان پورت‌های برنامه جی کم وجود دارد و دارای کانال رسمی در پیام‌رسان تلگرام هستند. برای اطلاع از آخرین نسخه‌های مناسب برای گوشی خود می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

متأسفانه، هیچ نسخه واحدی از برنامه جی کم وجود ندارد که در همه دستگاه‌های اندرویدی یکسان کار کند. تنوع پردازنده‌ها، نسخه‌های اندروید، پیکربندی‌های عکاسی و سایر جنبه‌ها یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که جامعه توسعه‌دهندگان برنامه جی کم باید با آن مواجه شوند.

چگونه می توانم برنامه جی کم را روی گوشی خود نصب کنم؟

با این حال، با بررسی چندین مورد، به راحتی می‌توان متوجه شد که آیا تلفن همراه ما با برنامه جی کم سازگار است یا خیر. برای شروع، اگر گوشی هوشمند شما دارای پردازنده Qualcomm Snapdragon است به احتمال بسیار زیاد می‌توانید از این برنامه استفاده کنید. زیرا برنامه جی کم معمولاً با همه تلفن‌های هوشمند مبتنی بر پلتفرم‌های اسنپدراگون کار می‌کند.

همچنین برای بیشتر گوشی‌های محبوب این برنامه قابل نصب است. زیرا جامعه بزرگی از کاربران و توسعه دهندگان پشت آن هستند و احتمالاً حداقل یک نسخه سازگار از برنامه جی کم برای آن وجود دارد. با در نظر گرفتن همه موارد فوق، انجمن XDA-Developers لیستی از مارک‌ها و دستگاه‌های سازگار با برنامه جی کم را به ما ارائه می‌دهند. با ظهور مدل‌های جدید، این لیست مرتب به‌روز می‌شود. همچنین انجمن فعالی در سایت Celsoazevedo فعالیت می‌کنند که می‌توانید برای دانلود برنامه جی کم مناسب گوشی خودتان به آنجا مراجعه کنید.

البته لازم به ذکر است که برای اینکه برنامه جی کم روی گوشی شما قابل نصب باشد باید قابلیتی با نام Camera2API روی گوشی شما فعال باشد. البته جای نگرانی نیست. چون این قابلیت در تقریبا تمام گوشی‌های جدید به‌صورت پیش‌فرض فعال است. برای اطمینان از فعال بودن یا نبودن این قابلیت می‌توانید از این نرم‌افزار یا نرم‌افزارهای مشابه استفاده کنید.

برنامه جی کم-دوربین گوگل-برنامه گوگل کمرا-برنامه Google Camera-اپلیکیشن gcam

آیا تنها یک نسخه از برنامه جی کم برای دانلود وجود دارد؟

متاسفانه خیر! پورت اپلیکیشن Gcam برای سایر گوشی‌ها به صورت یکپارچه انجام نمی‌شود. این برنامه تنظیمات پشت‌صحنه بسیار زیادی دارد که هر توسعه‌دهنده‌ای تصمیم می‌گیرد راه‌حل خود را برای رسیدن به عملکرد بیشتر یا سرعت اجرای بیشتر یا سازگاری با دستگاه‌های بیشتر پیاده کند. هیچکدام از این پورت‌ها بهتر از دیگری نیستند. فقط برای رفع نیازهای مختلف سازگار شده‌اند. البته برخی از آنها محبوب‌تر هستند. در ادامه سه تا از محبوب‌ترین نسخه‌ها را معرفی می‌کنیم.

نسخه Arnova8g2

این نسخه برای گوشی‌های با پردازنده کوالکام و دارای ROMهای 64 بیتی کار می‌کند و بهترین انتخاب برای دانلود نرم افزار Gcam برای سامسونگ است. همچنین گوشی شما باید از قابلیت ذخیره عکس‌ به‌صورت خام یا RAW پشتیبانی کند. این نسخه یکی از پایدارترین نسخه‌ها هست و هرهفته نسخه بتای جدید و هرماه نسخه نهایی جدید آن منتشر می‌شود. این نسخه برنامه گوگل کمرا را می‌توانید از این لینک دانلود کنید

نسخه cstark27

این نسخه برنامه Gcam برپایه همان نسخه قبلی ساخته شده است. ولی برای نصب روی برخی گوشی‌ها مانند گوشی‌های LG و ONE PLUS و… بهینه‌سازی شده است. برای دانلود این نسخه می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

نسخه BSG؛ برنامه Gcam برای شیائومی

این نسخه در اصل برای کاربرانی که به دنبال دانلود Google Camera برای شیائومی هستند، عرضه شده است. ولی روی بیشتر گوشی‌های با پردازنده اسپندراگون کوالکام به‌خوبی کار می‌کند. برای دانلود این نسخه به این صفحه مراجعه کنید.

برنامه جی کم-دوربین گوگل-برنامه گوگل کمرا-برنامه Google Camera-اپلیکیشن gcam

آیا برنامه جی کم به تنظیمات خاصی نیاز دارد؟

برای استفاده از برنامه Gcam کافی است یک نسخه مناسب گوشی هوشمند خود را بیابید، نصب کنید و شروع به عکس‌برداری کنید. حتما متوجه تفاوت کیفیت تصاویر خواهید شد. با این‌ حال، بازهم می‌توان بیشتر پیش رفت.

اکثریت قریب به اتفاق پورت‌های برنامه جی کم قابلیت پیکربندی تنظیمات پیشرفته دوربین مانند پارامترهای HDR+، حالت شب، اشباع رنگ‌ها و موارد دیگر را ارائه می‌دهند. با این حال، اکثر کاربران به احتمال زیاد تمایلی به صرف زمان برای انجام ده‌ها آزمایش برای کشف بهترین پیکربندی برای دستگاه‌های خود را ندارند. خوشبختانه، بسیاری از انواع پورت‌های برنامه جی کم، امکان وارد کردن فایل‌های پیکربندی با فرمت XML را ارائه می‌دهند.

این فایل‌ها به طور خودکار مناسب‌ترین پارامترها را برای گرفتن بهترین عکس‌ها تنظیم می‌کنند. مانند خود برنامه‌ها، هیچ فایل پیکربندی اصلی در همه مدل‌ها به خوبی کار نمی‌کند، و بنابراین لازم است که در انجمن‌های مختلف بگردید تا فایل مناسب برای مدل گوشی خود را بیابید. اگر گوشی محبوبی خریداری کرده باشید، حتما شخص دیگری هم بوده که تنظیمات مناسب مدل گوشی را یافته و آن را در قالب یک فایل XML به اشتراک گذاشته است.

چگونه فایل XML پیکربندی برنامه دوربین گوگل را نصب کنیم؟

بعد از یافتن و دانلود فایل XML مراحل بعدی بسیار ساده هستند:

  • برنامه فایل اکسپلورر در گوشی خود را باز کنید و به فولدر اصلی (ریشه) حافظه داخلی موبایل خود بروید. باید پوشه ای به نام Gcam وجود داشته باشد. اگر چنین پوشه‌ای نبود، می‌توانید خودتان آن را ایجاد کنید.
  • در داخل آن پوشه، اگر از قبل وجود ندارد، یک پوشه دیگر به نام Configs ایجاد کنید. فایل XML را که دانلود کرده بودید در آن قرار دهید.
  • Gcam را باز کنید و روی فضای خالی زیر دکمه شاتر دوربین دوبار ضربه بزنید. یک منوی پاپ آپ ظاهر می‌شود.
  • در منوی کشویی، نام فایلی را که دانلود کرده‌اید خواهید دید. آن را انتخاب کنید و روی بازیابی (Restore) کلیک کنید.

منتظر بمانید تا برنامه مجددا راه اندازی شود. به این ترتیب پروفایل جدید اعمال خواهد شد و پارامترهای دوربین بر این اساس اصلاح خواهند شد. اکنون می‌توانید با موبایل خود شروع به عکس گرفتن کنید و با تنظیمات مناسب از کیفیت تصویر ارائه شده توسط اپلیکیشن Gcam لذت ببرید.

برنامه جی کم-دوربین گوگل-برنامه گوگل کمرا-برنامه Google Camera-اپلیکیشن gcam

جمع بندی

برنامه دوربین گوگل در ابتدا فقط برای گوشی‌های گوگل، یعنی سری نکسوس و پیکسل به بازار آمد. ولی به‌دلیل قابلیت‌های فوق‌العاده در بهبود کیفیت تصاویر و همچنین گرفتن عکس‌های خوب در شرایط نامساعد به‌سرعت محبوب شد. درحال حاضر این برنامه روی اکثر گوشی‌های هوشمند قابل نصب است. شما می‌توانید با نصب نرم افزار جی کم از قابلیت‌های دوربین گوشی خود حداکثر استفاده را ببرید. اگر تجربه کار با برنامه Gcam را دارید خوشحال خواهیم شد که آن را در پایین همین صفحه به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402