معرفی و بررسی بازی Chernobylite ؛ ترکیب جالب ژانرها!

دانلود بازی chernobylite برای اندروید - دانلود بازی chernobylite برای ps4
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حادثه معروف چرنوبیل همچنان برای کارگردانان و بازی‌سازان یک ایده جالب به‌شمار می‌رود. این‌بار نوبت به شرکت The Farm 51 رسیده تا شانس خود را در استفاده از این ایده با بازی Chernobylite امتحان کند. عنوانی که شدیدا یادآور بازی فوق‌العاده محبوب استاکر است. کم‌تر از یک سال است که بازی چرنوبیلایت از حالت ارلی اکسس خارج شده و به‌نظر با بازی خوش‌ساختی و خوبی طرف هستیم.

اولین نسخه از سری S.T.A.L.K.E.R با عنوان Shadow of Chernobyl یکی از موفق‌ترین بازی‌های مربوط به فاجعه چرنوبیل بود. به‌جز Shadow of Chernobyl دو نسخه دیگر از این مجموعه به‌بازار عرضه شد. سال 2009 آخرین سالی بود که ما یک نسخه جدید از سری استاکر را بازی کردیم. از آن زمان به بعد البته، همچنان بازی‌هایی بوده‌اند که در به‌تصویر کشیدن این فاجعه اتمی خوب کار کرده‌اند و بازی چرنوبیل لایت هم یکی از همین بازی‌هاست. در واقع بازی چرنوبیلایت را هم می‌توان آخرین بازی در این زمینه دانست و هم یکی از بهترین‌ها.

در ادامه خواهیم خواند

نقد بازی chernobylite - سیستم مورد نیاز بازی chernobylite

 

معرفی بازی Chernobylite

ترکیب کردن المان‌های اکشن با المان‌های بقا و نقش‌آفرینی با یک سیستم ساخت‌و‌ساز مدرن‌تر باعث شده‌اند که Chernobylite یک بازی با ارزش تجربه بالا به‌نظر برسد. از طرفی چرنوبیلایت مشکلاتی را دارد که نمی‌توان آن‌ها را کتمان کرد؛ مشکلاتی که از ارزش تکرار بازی‌ می‌کاهند. در‌حالی‌که مشابه با سری بازی‌های محبوبی مثل Fallout و Metro یک فضای پسا آخرالزمانی را به‌تصویر می‌کشد، از برخی جنبه‌ها چرنوبیلایت یک بازی کاملا منحصر‌به‌فرد است که سخت می‌توان با یک بازی دیگر مقایسه کرد. ترکیبی از تلاش برای بقا، مرموز بودن و لحظات دلهره‌آور و ترسناک حین تجربه Chernobylite به‌سراغ شما خواهند آمد. در ادامه بیشتر با ابعاد مختلف بازی چرنوبیل لایت آشنا خواهیم شد. همچنین پیش از اینکه به مطالعه ادامه مطلب بپردازید، از شما دعوت می کنیم تا نگاهی به بهترین بازی های آخرالزمانی چند سال اخیر بیندازید.

تریلر بازی Chernobylite

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با گیم پلی بازی Chernobylite می‌توانید ویدئوی زیر را مشاهده کنید. این تریلر مربوط به زمان عرضه بازی Chernobylite برای PC است.

داستان بازی چرنوبیلایت

یکی از تفاوت‌های بین چرنوبیلایت با دیگر بازی‌های بقا موجود در بازار داستان است. غالبا در بازی‌های Survival داستان یا اصلا وجود ندارد و یا آن‌قدر کم‌رنگ است که به‌چشم نمی‌آید. به‌ندرت پیش می‌آید که یک بازی‌ساز روی داستان بازی Survival خود وقت بگذارد و بیشتر سعی می‌کند روی جنبه‌های دیگر محصول خود تمرکز کند. ایرادی وارد نیست؛ این رویه تاکنون جواب داده و بازی‌های موفق زیادی را با چنین سیستمی می‌شناسیم. بازی چرنوبیل لایت اما این‌جا سنت‌شکنی می‌کند.

داستان بازی شما را در نقش یک فیزیک‌دان که قبلا یکی از کارمندهای نیروگاه چرنوبیل هم بوده به‌نام ایگور قرار می‌دهد. ایگور پس از سه دهه می‌خواهد راز گم شدن همسرش را پیدا کند و ظاهرا ناپدید شدن وی ارتباط مستقیمی با تاثیرات عجیب و غریب حادثه سه دهه پیش دارد. تاثیراتی مثل توانایی افراد در تله‌پورت شدن! حال شما و افرادتان باید به‌دنبال همسر خود بگردید. هدف ایگور در بازی مشخص است و به‌لحاظ داستانی با بازی قابل‌قبولی طرف هستیم. روایت داستان فاقد پیچیدگی خاصی است و از‌این‌رو دنبال کردن آن کار دشواری نخواهد بود.

تریلر بازی chernobylite - تاریخ عرضه بازی Chernobylite

گیم پلی بازی Chernobylite

هرچند که با یک بازی با ترکیبی از المان‌های ژانرهای مختلف سروکار داریم، ولی در مجموع نمی‌توان آن‌را یک بازی سخت دانست. افرادی که قبلا تجربه بازی‌های شوتر اول شخص را داشته‌اند مطمئنا به‌دنبال راهنمای بازی Chernobylite نخواهند گشت. به‌عنوان یک شوتر اول شخص یا اکشن نقش‌آفرینی کار شما در بازی ساده است؛ باید بگردید و در جهان باز غیر خطی بازی منابعی را پیدا کنید که در ساخت‌و‌ساز آیتم‌های مفید به شما کمک کنند. اکشن در گیم پلی بازی Chernobylite اهمیت خود را از دست نداده و هم با انسان‌ها و هم با غیرانسان‌ها رو‌به‌رو خواهید شد و با هر کدام باید از روش‌های متفاوتی استفاده کنید. تنوع دشمنان بازی بد نیست؛ هر چند که در نقد بازی Chernobylite می‌توان بیشتر در این باره بحث کرد.

روش‌های متعددی در مواجهه با دشمنان بازی وجود دارد. وقتی به سد سه نگهبان برخورد می‌کنید می‌توانید به‌صورت مخفیانه آن‌ها را حذف کنید، می‌توانید تفنگ خود را پر کرده و به آن‌ها شلیک کنید. شاید هم اصلا درگیر نشدن را ترجیح داده و سعی کنید بدون دیده شدن و ایجاد درگیری کار خود را انجام دهید. این‌جاست که بازی گزینه‌های متعددی را روی میز شما می‌گذارد. به جز این‌که می‌توانید بر اساس استایل گیم پلی مورد علاقه خود بازی را پیش ببرید، ارزش تکرار بازی هم طبیعتا افزایش پیدا می‌کند.

بازی Chernobylite - بازی چرنوبیلایت

در همین راستا ایگور انتخاب‌های مختلفی را پیش‌روی خود می‌بیند و مثل هر نقش آفرینی دیگری، این‌جا هم انتخاب‌های متفاوت عواقب متفاوت را به‌همراه خواهند داشت. انتخاب‌های شما صرفا به بخش مبارزاتی بازی ختم نمی‌شوند، بلکه این‌که از چه دیالوگ‌هایی استفاده می‌کنید هم با خودتان است. ایگور قصد پیدا کردن همسرش را دارد و این‌که ماموریت به‌چه شکلی انجام شود هم به‌انتخاب شماست؛ انتخابی که در پایگاه عملیاتی تعیین می‌شود.

مثل چیزی که قبلا در GTA V دیده بودیم، در بازی چرنوبیل لایت هم یک‌سری Heist‌ها وجود دارند که باید برای موفقیت در آن‌ها با نقشه‌ای از قبل پیش بروید. برای این‌که خود را برای پیروزی و رسیدن به هدف نهایی آماده کنید ابتدا باید یک‌سری فعالیت‌های جانبی انجام دهید. در بررسی بازی Chernobylite ذکر این نکته هم مهم است که شما لزوما مجبور به انجام همه مراحل فرعی و فعالیت‌های جانبی نیستید. قبول کردن یا نکردن این فعالیت‌ها به‌خودتان بستگی دارد و در ضمن یک درصد میزان موفقیت برای هرکدام از افراد تیمتان برای شما به‌نمایش درمی‌آید. طبیعتا اگر این درصد پایین باشد، احتمال شکست خوردن در عملیات موردنظر بالاست. حال این‌که ارزش ریسکی که می‌کنید را دارد یا خیر هم انتخاب شماست.

وقتی به مطالعه بررسی بازی Chernobylite می‌پرداختم، سیستم مدیریت نیروها یکی از ابعاد تحسین‌شده بازی بود. پیش از این‌که در دنیای ترسناک چرنوبیلایت به‌سراغ سلاخی کردن هیولاها بروید، باید تجهیزات مناسب داشته باشید و این‌جاست که نوبت به صحبت درباره سیستم ساخت‌و‌ساز و ارتقا می‌رسد. سیستم ساحت‌و‌ساز بازی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که پیشرفت‌های شما تقریبا به‌هم مرتبط هستند. پایگاه عملیاتی خود را می‌سازید و در محیط دستورالعمل‌های لازم (Recipe) برای ساخت یا ارتقای تجهیزات خود را پیدا می‌کنید. خارج از پایگاه و حین عملیات‌ها هم می‌توانید آیتم‌های جدید Craft کنید ولی انجام این‌کار در پایگاه حس خوشایندتری را به‌شما القا خواهد کرد.

دانلود بازی chernobylite برای ps4 - دانلود بازی chernobyl underground برای کامپیوتر

پیش از این‌که به‌سراغ بخش‌های دیگر برویم، بد نیست به بررسی بازی Chernobyl از لحاظ گرافیکی هم بپردازیم. از نظر طراحی هنری بازی چرنوبیلایت را می‌توان یک بازی کم‌نقص دانست. به‌جز انیمیشن‌های شخصیت‌ها، عملکرد The Farm 51 در ساخت منطقه ممنوعه هم عالی بوده و این حس را به‌شما می‌دهد که واقعا در چرنوبیل نابوده شده هستید. در تاریخ عرضه بازی Chernobylite فیدبک منفی خاصی درباره مشکلات فنی بازی شنیده نشد و یا حداقل این فیدبک‌ها چندان پرتعداد و قوی نبودند. اکنون که نزدیک به یک سال هم از انتشار بازی گذشته، چنین مشکلاتی حل شده‌اند و می‌توان انتظار یک تجربه بهینه و کم‌اشکال (از لحاظ فنی) را داشت.

سیستم مورد نیاز بازی Chernobylite

اگر قصد خرید یا دانلود بازی Chernobylite برای کامپیوتر را دارید، ابتدا نگاهی به سیستم مورد نیاز این بازی بیندازید.

حداقل سیستم مورد نیاز بازی چرنوبیل لایت

    • سیستم عامل: Windows 7 SP1 (x64)
    • پردازنده: Intel Core i5-2500K CPU
    • رم: 8 گیگابایت
    • گرافیک: Geforce GTX 660/GTX 1050/GTX 770M or AMD Radeon R7 260/Integrated Ryzen 7 4800H
    • دایرکت اکس: Version 11
    • فضای خالی مورد نیاز: 40 گیگابایت

سیستم پیشنهادی بازی چرنوبیل لایت

    • سیستم عامل: Windows 7 SP1 (x64), Windows 8 (x64), Windows 10 (x64)
    • پردازنده: Intel Core i7 4790k CPU
    • رم: 16 گیگابایت
    • گرافیک: Geforce GTX 970/GTX 1060 or AMD Radeon RX 480/RX 570
    • دایرکت اکس: Version 11
    • فضای خالی مورد نیاز: 40 گیگابایت

دانلود بازی Chernobylite برای کامپیوتر

در ادامه می‌توانید به دانلود بازی Chernobylite برای کامپیوتر با تمامی آپدیت‌ها و دی ال سی‌های منتشر شده بپردازید.

پارت 1 

پارت 2 

پارت 3 

پارت 4

پارت 5

پارت 6

پارت 7

پارت 8

پارت 9

پارت 10

پارت 11

پارت 12 

نقدها و نمرات بازی چرنوبیلایت

در ادامه نگاهی خلاصه به چند مورد از نقد بازی Chernobylite خواهیم انداخت. نمرات بازی در مجموع خبر از یک بازی قابل‌قبول می‌دانند و متای نهایی بازی هم در متاکرایتیک روی پلتفرم‌های X1 و PC به‌صورت میانگین نزدیک به 80 شد. البته متای نسخه پلی استیشن 4 بازی 65 شد. ‌به‌همین خاطر شاید دانلود بازی Chernobylite برای PS4 تامل‌برانگیزتر از پلتفرم‌های دیگر باشد.

سایت PC Invasion: نمره 7.5 از 10

با ترکیب کردن ویژگی‌های مختلف از چندین ژانر متفاوت به‌همراه یک دنیای مرموز، بازی چرنوبیل لایت سعی دارد که یک بازی خوب در ژانرهای مختلف باشد. متاسفانه سیستم مبارزاتی متوسط، ساختار تکراری مراحل و چرخه یکنواخت گیم پلی نتایجی را به‌همراه دارند که نهایتا بازی را زیر سوال می‌برند.

سایت God is a Geek: نمره 7.5 از 10

شاید برای طرفداران بازی‌های بقای سخت چرنوبیلایت بازی آسانی باشد و برای علاقه‌مندان به‌ بازی‌های ترسناک هم، این بازی خیلی ترسناک نباشد. با‌این‌حال اگر به‌دنبال یک تجربه متعادل در یک دنیای قابل‌قبول با مکانیک‌های متنوع می‌گردید، چرنوبیلایت گزینه خوبی است.

گیم پلی بازی chernobylite - راهنمای بازی chernobylite

سایت TheGamer: نمره 9 از 10

چرنوبیلایت یک بازی خاص است. اگر با نقش‌آفرینی‌هایی که از ویژگی‌هایی مثل ساخت پایگاه، سیستم ساخت‌وساز، مدیریت تیم و سرقت ارتباط برقرار می‌کنید پس به‌هیچ‌وجه بازی جاه‌طلبانه Chernobylite را نباید از دست دهید.

سایت PC Games: نمره 6 از 10

برای من بازی چرنوبیلایت بیش از هر مشکل دیگری، یک مشکل بزرگ دارد: همه‌چیز را با هم می‌خواهد. تیراندازی، ساخت‌وساز، توسعه مهارت‌ها، مدیریت پایگاه و تیم. به‌دلیل تمام ویژگی‌های موجود در گیم پلی سازندگان به‌نظر مسیر خود را در همه این موارد گم کرده‌اند و در نهایت این ترکیب ژانر ناقص از آب درآمده است.

نتیجه‌گیری و سخن نهایی

پیش از انتشار نسخه کامل و یا حتی زمان عرضه بازی Chernobylite مشکلات فنی خاص خودش را داشت. مواردی نظیر لودینگ‌های طولانی، ضعف در زیرنویس‌ها، مراحل یکنواخت و سیستم مبارزات نسبتا ساده و بدون چالش از جمله ایراداتی هستند که به بازی گرفته می‌شوند. برخی از منتقدین ترکیب المان‌های ژانرهای مختلف را یکی از نقاط قوت بازی می‌دانند و عده‌ای هم معتقدند که این ترکیب در نهایت باعث شده تا هیچ‌یک از المان‌ها به‌اندازه کافی پخته نباشد. به‌هر ترتیب، فراموش نکنید که بازی چرنوبیلایت سبک و اتمسفر خاص خودش را دارد و احتمالا صرفا با مشاهده یک تریلر می‌توانید حدس بزنید که تا چه‌اندازه با ذائقه شما سازگار است.

اگر یکی از کنسول‌های نسل هشتمی و یا نهمی مایکروسافت یا سونی را دارید، برای دانلود بازی Chernobylite باید مستقیما به فروشگاه مربوط به کنسول خود مراجعه کنید. اگر هم می‌خواهید به دانلود بازی Chernobylite برای اندروید یا آی او اس بپردازید، باید یادآور شویم که این عنوان برای گوشی‌های موبایل عرضه نشده است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402