بیوگرافی ادوارد اسنودن

بیوگرافی ادوارد اسنودن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ادوارد اسنودن کیست؟ اگر این افشاگر آمریکایی را نمی‌شناسید، در این مقاله از پلازا با مرور بیوگرافی، حرفه  و زندگی شخصی ادوارد اسنودن همراه ما باشید.

ادوارد اسنودن (Edward Snowden) یکی از معروف‌ترین افشاگران آمریکا است. او قبل از افشاگری عملیات عظیم جاسوسی و پریزم، کارمند سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار آژانس امنیت ملی بود. ادوارد اسنودن پیشتر برای سازمان سیا و کامپیوتر‌سازی دل نیز کار کرده‌ می‌کرد. برای آشنایی با بیوگرافی اسنودن همراه پلازا باشید.

آنچه در ادامه خواهید خواند

بیوگرافی ادوارد اسنودن

زندگینامه ادوارد اسنودن

ادوارد جوزف اسنودن (Edward Joseph Snowden) در 21 ژوئن 1983 (31 خرداد 1362) در کارولینای شمالی واقع در ایالات متحده آمریکا به‌دنیا آمد، اما بعد از مدتی به همراه خانواده به مریلند نقل مکان کرد. کل خانواده ادوارد اسنودن به هر طریقی برای دولت فدرال آمریکا کار می‌کردند. پدر او یکی از افسران پلیس ساحلی آمریکا به‌شمار می‌رفت و مادرش کارمند دادگاه در مریلند بود. اسنودن یک خواهر بزرگ‌تر از خودش نیز داشت که به شغل وکالت در واشنگتن مشغول بود. انتظار می‌رفت که ادوارد اسنودن نیز در همین مسیر قدم بگذارد، اما با این حال او در کالج به تحصیل در رشته کامپیوتر پرداخت اما نتوانست تحصیلاتش را ادامه دهد. حقیقت این است که او در خانواده ای به‌دنیا آمد که معمولی نبود و فضای نظامی در خانه حاکم بود. او ابتدا به ارتش پیوست اما بعد از مدتی معاف شد، اما با این حال اسنودن در حال حاضر یکی از بهترین هکر‌های دنیا شناخته می‌شود.

همچنین بخوانید :

سرنوشت ادوارد اسنودن

افشاگری این هکر بزرگ در 20 مه 2013 شروع شد. ادوارد اسنودن در این تاریخ از آژانس امنیت ملی آمریکا به هنگ کنگ رفت. او هزاران مدرک درباره آژانس امنیت ملی آمریکا به روزنامه‌نگارانی همچون گلن، گرینوالد، لورا پویترس و اون مک‌اسکیل داد. اسنودن بعد از این افشاگری توسط وزارت دادگستری ایالات متحده به دو جرم، نقض قانون جاسوسی و سرقت اسناد متعلق به دولت آمریکا، متهم شد. او بعد از رفتن به هنگ کنگ به 21 کشور درخواست پناهندگی داد اما هیچکدام این درخواست را قبول نکردند. دولت آمریکا مانع از پذیرفته شدن او از جانب دولت‌ها شد.

یکی از کشور‌هایی که اسنودن درخواست پناهندگی داده بود، کشور اکوادور بود. رئیس جمهور اکوادور در ابتدا با پناهندگی او موافقت کرد و قصد داشت یک برگه موقت مسافرت به او بدهد اما به‌دلیل درخواست آمریکا منوط بر نپذیرفتن ادوارد اسنودن، رئیس جمهور اکوادور این برگه موقت را لغو کرد. ادوارد اسنودن بعد ازاینکه گذرنامه‌اش توسط آمریکا باطل شد بیش از 20 روز در فرودگاهی در مسکو به‌سر برد و از روسیه درخواست پناهندگی کرد. ولادیمیر پوتین، اجازه اقامت موقت را به او داد و او در حال حاضر در روسیه زندگی می‌کند.

افشاگری ادوارد اسنودن درباره سازمان سیا

اسنودن بعد از کار کردن در سازمان سیا به افشاگری آن پرداخت. او توصیف کرد که یکی از مامورین سازمان سیا، بانک‌دار سوئیسی را مست کرده و او را مجبور کرد که با اتومبیل خود رانندگی کند. زمانی‌که این بانک‌دار سوئیسی در حال حرکت به طرف خانه بود، پلیس او را به جرم مست بودن دستگیر می‌کند. در همین حین سازمان سیا پیشنهاد می‌دهد که اگر این بانک‌دار، خبرچین سازمان شود، او را از این مخمصه نجات می‌دهد.

همچنین بخوانید :

انگیزه اسنودن

ادوارد اسنودن در 9 ژوئن 2013 با درخواست خود، تصمیم گرفت که هویت خود را برای عموم بازگو کند. او اینگونه توضیح داد: «من نمی‌خواهم که هویت خود را پنهان کنم چون می‌دانم که خطایی نکرده‌ام». اسنودن برای توجیه کارهایش به طور خلاصه، اینگونه بازگو کرد: «من نمی‌خواهم در جامعه‌ای زندگی کنم که کار‌هایی همچون جاسوسی از شهروندان برایشان عادی است. تنها انگیزه من آگاه‌سازی مردم است. به‌یاد داشته باشید که هدف من تغییر جامعه نبود بلکه هدف من این بود که به جامعه فرصت تصمیم‌گیری بدهم که آیا می‌خواهد خود را متحول سازد یا خیر؟». در ادامه با مجموعه‌ای از عکس‌ های ادوارد اسنودن با ما همراه باشید.

همسر ادوارد اسنودن کیست؟

همسر ادوارد اسنودن

لیندسی میلز (Lindsay Mills)، همسر ادوارد اسنودن است که در تمام لحظات سخت زندگی او را تنها نگذاشت. او متولد 20 فوریه 1985 (1 اسفند 1363) است. لیندسی، آکروبات باز و وبلاگ نویس آمریکایی معروف است که به‌نظر می‌رسد از سال 2009 با ادوارد اسنودن رابطه داشته‌است. در 20 مه 2013 اسنودن، لیندسی را به بهانه سفر کاری ترک کرد که شوک بزرگی به لیندسی وارد شد. پس از چند روز ماموران آژانس امنیتی به‌دلیل پیدا کردن اسنودن وارد خانه میلز شدند. او پس از این ماجرا به عنوان دوست‌دختر اسنودن در کانون توجه قرار گرفت.

لیندسی پس از این شوک بزرگ، رابطه خود را با ادوارد انکار کرد، اما در مستند شهروندچهار معلوم شد که آنها با هم قرار می‌گذاشتند و بعد از رفتن ادوارد نیز باهم بوده‌اند، در حالی‌که رسانه‌ها زندگی ادوارد را در روسیه‌ اسف‌بار توصیف می‌کردند.

آن‌ها در سپتامبر 2019 اعلام کردند که به صورت پنهانی در سال 2017 ازدواج کرده‌اند و ازدواجشان را در دفتر ثبت عقد روسیه، ثبت کردند. آن‌ها همچنین درخواست تابعیت دوگانه ایالات متحده و روسیه را دارند. این زوج در دسامبر سال 2020 صاحب یک پسر شدند. جالب است بدانید، ادوارد اسنودن در توییتر خود نوشت: «بعد از جدا شدن از پدر و مادر، من و همسرم تمایل نداریم که از پسرمان جدا شویم. من و لیندسی آمریکایی خواهیم ماند و فرزندمان را با تمام ارزش‌های آمریکایی تربیت خواهیم کرد».

فیلم هایی که درباره اسنودن ساخته شده اند

مستند اسنودن | مستند شهروندچهار (Citizenfour)

  • ژانر: مستند، زندگی‌نامه، تاریخ
  • سال ساخت: 2014
  • کارگردان: لورا پویترس (Laura Poitras)
  • نمره آی‌ام‌دی (IMDb): 8
  • ستارگان: ادوارد اسنودن، گلن گرینوالد، ویلیام بینی و…

مستند شهروندچهار درباره افشاگری‌های ادوارد اسنودن است. شهروندچهار، بهترین مستند در سال 2014 از سوی انجمن بین‌المللی مستند انتخاب شد. این فیلم در سال 2015 نیز جایزه بهترین مستند بلند را از آکادمی علوم و هنر‌های متحرک دریافت کرد.

داستان این است که ادوارد اسنودن با نام مستعار، شهروندچهار به لورا پویترس پیامی می‌فرستد. ادوارد در این مستند از او خواست تا به هونگ کنگ بیاید و درباره شدت نظارت NSA بر اطلاعات شخصی افراد صحبت کند. بعد از پنج ماه پویترس، گلن گرین‌والد و ایون مک‌اسکیل برای ساخت نخستین قسمت از گفتگو‌های ادوارد اسنودن به هونگ کنگ می‌روند. لورا پویترس، دوربین خود را برای ضبط این مستند می‌برد که با مخالفت ادوارد روبه رو می‌شود. او اسنودن را ترغیب کرد تا از‌این گفتگو فیلم‌برداری کند و فیلم‌ این ملاقات، تبدیل به بخش مهم این مستند شد. آیا مستند شهروندچهار را دیده‌اید؟ حتما تریلر این مستند را ببینید و از واقعیت زندگی ادوارد اسنودن باخبر شوید

فیلم اسنودن (Snowden)

عکس های ادوارد اسنودن

  • ژانر: زندگی‌نامه، جنایی، هیجان‌انگیز
  • سال ساخت: 2016
  • کارگردان: اولیور استون (Oliver Stone)
  • نمره آی‌ام‌دی‌دی (IMDb): 7.3
  • ستارگان: جوزف گوردون لویت، شیلین وودلی، ملیسا لیو و…

فیلم اسنودن که به کارگردانی الیور استون در سال 2016 ساخته ‌شد ، ماجرا‌های اسنودن و افشاگری‌هایش را به‌نمایش می‌گذارد. داستان فیلم این است که اسنودن بعد از فهمیدن این موضوع که درباره اطلاعات شخصی مردم سواستفاده می‌شود و هیچ‌چیز سرجایش نیست، ناامید می‌شود. او تصمیم می‌گیرد که شغل خودش را ترک کند و تمام اطلاعاتی که درباره آژانس امنیتی آمریکا دارد را افشا کند. ادوارد بعد از افشای این اطلاعات، برای دسته‌ای از مردم قهرمان و برای دسته‌ای دیگر خیانت‌کار محسوب می‌شود. او همچنین یک فراری از نظر قانونی محسوب می‌شود.

جوزف گوردن که متولد 17 فوریه 1981 است برای نقش ادوارد اسنودن انتخاب شد. فیلم اسنودن، دومین فیلم متوالی جوزف است که براساس مستند شهروندچهارساخته شد. او پیشتر در فیلم The Walk هنرنمایی کرد که براساس فیلم Man On Wire ساخته شده‌ بود.

الیور استون این فیلم‌نامه را خودش به‌تنهایی نوشت. او برای اینکه از دست هکر‌ها درامان باشد، فیلم‌نامه را در یک کامپیوتر بدون اتصال به اینترنت نوشت. الیور استون قبل از ساخت این فیلم، سه بار ادوارد را ملاقات کرد و بعد تصمیم به ساختن آن کرد. جالب است بدانید الیور استون در حین ساختن فیلم اسنودن، مادرش را ازدست داد اما او نمی‌توانست فیلم‌برداری را عقب بندازد و به‌همین دلیل او مراسم مادرش را از دست داد.

صحبت های اسنودن درباره تلگرام

تلگرام یکی از معروف‌ترین شبکه‌های پیا‌م‌رسان ایران، روسیه و چین محسوب می‌شود. ایران و روسیه در تلاش‌اند که این برنامه پیام‌رسان را حذف کنند و به همین دلیل مردم برای استفاده از این برنامه در ایران نیاز به VPN دارند. چرا نباید از تلگرام استفاده کنیم؟ نظر ادوارد اسنودن درباره تلگرام چیست؟ آیا اظهارات او واقعیت دارد؟ برای فهمیدن این موضوع با ما همراه باشید.

ادوارد اسنودن درباره ناامن بودن تلگرام در صفحه شخصی خود در برنامه توییتر هشدار می‌دهد. او به خاص بودن موقعیت تلگرام در ایران اشاره کرد. ادوارد اسنودن تلگرام را خطرناک می‌بیند زیرا این برنامه حاوی اطلاعات مهم برای افرادی است که درباره تکنولوژی اطلاعات کافی ندارند و این باعث گمراه شدن آن‌ها می‌شود. او درباره VPN نیز نکته‌ای ذکر کرد که می‌تواند مشکل بزرگی برای کاربران ایجاد کند.

امروزه شاهد درخواست وزارت اطلاعات برای ازبین‌رفتن این کانال ارتباطی هستیم و همه این‌ها به دلیل ناامن بودن این شبکه پیام‌رسان است که به کاربران اجازه نمی‌دهد حریم خصوصی داشته باشند. ادوارد اسنودن با دادن شعار‌هایی مانند استفاده نکردن از تلگرام به ایرانیان هشدار می‌دهد. او برای ناامن بودن تلگرام مدارکی دارد. ادوارد می‌گوید تلگرام هنوز مردم را تشویق می‌کند تا از Cloud massage خطرناک به‌جای Secret chats استفاده کنند و همین دلیل بر ناامن بودن این رسانه است.

تلگرام دارای 25 میلیون کاربر ایرانی است و این در‌حالی‌است که آنها هیچ امنیتی در این شبکه پیام‌رسان ندارند و ادوارد اسنودن به سازنده این رسانه یعنی Pavel Durov پیشنهاد می‌کند که به کاربران خود استفاده از Tor را یاد دهد. Tor یک برنامه مخفی‌سازی هویت کاربران است که سازنده تلگرام این امنیت را از کابران خود سلب کرده‌است.

ادوارد اسنودن در آخر به این اشاره کرد که امیدوار است روزی دولت‌ها این تکنولوژی را یاد بگیرند و روزی نرسد که  خیلی دیر شده‌باشد. آیا از تلگرام استفاده می‌کنید؟ آیا اظهارات ادوارد اسنودن را می‌پذیرید؟ آیا با فیلتر شدن این رسانه موافقید؟

اینستاگرام ادوارد اسنودن

اگر تمایل دارید که اسنودن را دنبال کنید و مطالب او را بخوانید حتما به پیج او در اینستاگرام سر بزنید.

آدرس صفحه شخصی ادوارد اسنودن در اینستاگرام: @edwardnorotonofficial

ادوارد اسنودن علاوه بر فعالیت در اینستاگرام، فعالیت زیادی در توییتر دارد که یکی از قابل توجه‌ترین توییت‌های او به زبان فارسی می‌باشد. این توییت‌های فارسی باعث شایعات بسیاری شد که چرا ادوارد این توییت‌های عجیب‌وغریب را به زبان فارسی نوشته است؟ آیا رمزی پشت این توییت‌ها نهفته است؟

اگر تمایل دارید این توییت‌ها را بخوانید با ما همراه باشید. تصاویری از توییت‌های فارسی ادوارد اسنودن:

صحبت های اسنودن درباره تلگرام

اینستاگرام ادوارد اسنودن

کلام پایانی

در این مقاله ما در ابتدا زندگینامه ادوارد اسنودن را برای شما بازگو کردیم. سپس فیلم‌هایی که درباره او ساخته شده‌اند، همراه با تریلر و عکس تماشا کردید. درآخر اظهارات ادوارد درباره تلگرام را گفتیم که به‌نظر می‌رسد یکی از قابل توجه‌ترین موضوع‌ها باشد. امیدواریم که از این مقاله خوشتان آمده باشد و اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. حتما نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402