توکن سوزی ارز دیجیتال چیست و سوزاندن توکن چرا انجام می‌شود؟

توکن‌سوزی ارزهای دیجیتال
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از مهم‌ترین دلایل افراد برای سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلفی، بی‌شک دستیابی به رؤیای یک شبه پولدار شدن است. در سال‌های اخیر دنیای ارزهای دیجیتال، عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و به عنوان یکی از حوزه‌های مهم برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که توانسته سودهای هنگفتی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کند. رشد بی‌سابقه این حوزه و افزایش تعداد ارزهای دیجیتال، موجب عدم تعادل میان عرضه و تقاضا شده است. اینجاست که پدیده‌ای به نام توکن‌سوزی مطرح می‌شود. توکن‌سوزی ارزهای دیجیتال یک اصطلاح است که اگر تا حدودی با حوزه رمزارزها آشنایی داشته باشید، به احتمال زیاد آن را در رابطه با بایننس شنیده‌اید. همانگونه که در هر جامعه‌ای میزان اسکناس چاپ شده و در گردش کنترل می‌شود، در شبکه ارزهای دیجیتال نیز مقدار ارزهای تولید و عرضه شده نیز، با سوزاندن کنترل می‌شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با این پدیده جالب و شگفت‌انگیز آشنا شده و علت انجام آن را با هم بررسی کنیم.

فهرست عناوین مطلب:

آشنایی با توکن ‎سوزی

واژه توکن‌سوزی (Token Burn) یا کوین‌سوزی (Coin Burn) فرآیندی است که همه فعالان این عرصه می‌بایست نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشند. اگرچه این واژه‌ها به احتمال زیاد مفهوم سوزاندن فیزیکی ارزهای دیجیتال را برایتان تداعی کند اما همه ما می‌دانیم که این ارزها تنها در فضای مجازی وجود داشته و قابلیت سوزاندن فیزیکی را نخواهند داشت. در این روش تعدادی از توکن‌ها یا سکه‌های در حال گردش از شبکه رمزارزها یا بلاک‌چین حذف می‌شوند. این پدیده توسط توسعه‌ دهندگان یا همان ماینرهای ارز دیجیتال انجام می‌گیرد و برای همه ارزهای دیجیتال قابل پیاده‌سازی است. خارج کردن کوین‌ها یا توکن‌ها از چرخه بازار ارزهای دیجیتال به منظور کاهش نرخ تورم و کاهش تعداد کل کوین‌های در گردش انجام می‌شود.

نحوه انجام توکن‌سوزی

در دنیای ارزهای دیجیتال، کنترل جریان توکن‌های استخراج شده کار دشواری است. چرا که توسعه‌ دهندگان یا ماینرها می‌بایست برای خارج کردن توکن‌های در حال گردش، ابتدا آن را در کیف پول خود در بخش آدرس خورنده  (Eater Address)ذخیره و سپس به آدرسی که قابل دسترسی نبوده و تنها یک کلید خصوصی داشته باشد، ارسال کنند. این آدرس و وضعیت همه توکن‌های موجود در این آدرس در بلاک‌چین منتشر شده و برای همه افراد قابل مشاهده است اما دسترسی آن مسدود می‌شود. بدین ترتیب هیچ کسی نمی‌تواند بدون داشتن کلید خصوصی از توکن‌ها استفاده کند و یا آن‌ها را به آدرس دیگری انتقال دهد. در نتیجه کوین‌ها به طور کامل از دسترس خارج شده و هیچ یک از فعالان و سرمایه‌گذاران در این بازار، قابلیت استفاده از آن را نخواهند داشت. البته این را نباید از یاد برد که توکن‌سوزی با ریسک‌هایی نیز همراه است که عبارتند از:

  • توکن‌سوزی به طور حتم موجب افزایش اعتبار در قیمت کوین‌های در حال گردش نمی‌شود و گاهی ممکن است هیچگونه تغییر قیمتی رخ ندهد.
  • همچنین ممکن است به دلیل نوسانات قابل توجه در عرضه آن‌ها، تأثیر چندانی بر روی تعداد کلی توکن‌های در حال گردش نداشته باشد.

برای مشاهده قیمت بیت کوین، کلیک کنید: قیمت بیت کوین

پیشینه توکن‌سوزی در بازارهای مالی

پیشینه توکن‌سوزی در بازارهای مالی

توکن‌سوزی اولین بار برای ارز بایننس (BNB) انجام شد که سر و صدای زیادی را ایجاد کرد و تقریباً شباهت زیادی با هاوینگ بیت‌کوین داشت. چهاردهمین توکن‌سوزی بایننس در شرایطی انجام شد که بیشترین میزان BNB در استخر سوزانده شد و بیشترین سودآوری را برای این صرافی به همراه داشت. پدیده تولید ارزهای دیجیتال توسط توسعه ‌دهندگان یا ماینرها و خروج آن از چرخه در بازار رمزارزها نیز، شباهت بسیار زیادی به کمپانی‌هایی دارد که به بازخرید محصولات استوک خود می‌پردازند. در واقع کمپانی‌ها بخشی از منابع مالی خود را به خرید کالاهای خود تخصیص می‌دهند، بدین ترتیب آن دسته از کالا از چرخه بازار خارج شده و کمیاب می‌شوند. در نتیجه وقتی با کاهش محصولات یا عرضه در بازار مواجه‌ایم و از طرفی میزان تقاضا ثابت است و تغییر نکرده، قیمت محصول به تدریج افزایش یافته و سهام کمپانی حفظ می‌شود. در مورد ارزهای دیجیتال نیز همین شرایط حاکم است. توسعه‌ دهندگان و ماینرها به این امید هستند که با خارج کردن متناوب تعدادی از توکن‌های در حال گردش و کمیاب شدن آن، بتوانند میزان ارزش رمزارزها را افزایش دهند.

عایدی کاربران از سوزاندن توکن‌ها

توکن‌سوزی به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند ارزهای خود را سوزانده و متناسب با ارزهای سوزانده شده مجوز نوشتن بلاک را دریافت کنند. به عبارت دیگر توکن‌ها یا کوین‌های سوزانده شده همچون سکویی برای استخراج توکن‌ها یا کوین‌های جدید عمل می‌کنند. بدین ترتیب که توسعه‌ دهندگان یا ماینرها کوین‌های خود را سوزانده و در ازای آن دستگاه استخراج کوین خریداری می‌کنند. هر چه میزان کوین‌های سوزانده شده بیشتر باشد، دستگاه استخراج نیز بزرگ‌تر خواهد بود. در نهایت نیز توسعه‌ دهندگان یا ماینرها با استفاده از این دستگاه‌ها، عملیات استخراج بلاک‌ها را آغاز می‌کنند.

همان طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، ماینرها برای سوزاندن توکن‌ها یا کوین‌ها، آن‌ها را به آدرس‌هایی غیر قابل دسترسی ارسال می‌کنند. خوشبختانه انجام این فرآیند به منبع خاصی نیاز نداشته انرژی مصرف نمی‌کند، بنابراین شبکه در حین اجرای آن، سرعت خود را حفظ خواهد کرد. توکن‌سوزی می‌تواند با همکاری و مشارکت سایر افراد شبکه نیز انجام شود. بدین طریق که کاربران به صورت زنجیره‌وار به بلاک ماینر متصل شده و توکن‌ها به صورت یک ‌جا سوزانده می‌شوند. با این روش تمامی کاربرانی که در توکن‌سوزی مشارکت داشته‌اند، به صورت گروهی پاداش دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است که توکن‌سوزی توسط ماینرها تنها در زمان‌های خاصی انجام می‌شود. به عبارت دیگر زمانی که ماینرها در حال استخراج کوین هستند، توکن‌سوزی غیرقابل انجام خواهد بود. این امر نیز به دلیل حفظ تعادل در بازار ارزهای دیجیتال است. حتی گاهی شرکت‌ها نیز برای افزایش امنیت خاطر در سرمایه‌گذاری‌های خود اقدام به توکن‌سوزی می‌کنند.

ارزهای دیجیتال توکن‌سوزی شده

آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که کدام یک از ارزهای دیجیتال اقدام به توکن‌سوزی کرده‌اند؟ تا کنون دو ارز دیجیتال بیت‌کوین‌ کش (BCH) و بایننس کوین (BNB) اقدام به توکن‌سوزی کرده‌اند. در 20 آوریل 2020 میلادی، استخر antpool گزارشی را اعلام کرد که بر اساس آن 12 درصد از حجم بیت‌کوین کش‌ها به آدرسی غیرقابل دسترس را ارسال شده بود. با توجه به این که بیت‌کوین‌ها پس از انجام اعتبارسنجی در استخر antpool جمع‌آوری شدند و میزان 10 درصد از معاملات انجام شده توسط بیت‌کوین کش، مربوط به این استخر است، مبلغی که توکن‌سوزی در مورد آن انجام شده، حجم قابل توجهی از سرمایه استخر محسوب می‌شد. اما هدف اصلی antpool کاهش میزان نرخ تورم بیت‌کوین کش و افزایش ارزش و اعتبار آن بود که خوشبختانه با موفقیت روبه‌رو شد.

ارزهای دیجیتال توکن‌سوزی شده

قبل از اینکه بیت‌کوین کش اقدام به توکن‌سوزی کن، ارز دیجیتالی باننس کوین نیز این کار را انجام داده و به موفقیت رسیده بود.بایننس کوین، یکی از ارزهای دیجیتالی مخصوص در صرافی بایننس است که طبق آمارهای اعلام شده در چند هفته اول سال 2020 میلادی، اقدام به توکن‌سوزی بیش از 1/8 میلیون توکن BNB کرد. ارزش آن نیز همچون بیت‌کوین کش به مرور زمان افزایش پیدا کرد و در حال حاضر جزء ارزهای دیجیتالی محسوب می‌شود که عملکرد مناسبی دارد. جالب ایت بدانید که بنیان‌گذار بایننس چندین بار توانسته با اعلام خبر توکن‌سوزی، بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهد.

سخن پایانی

در این مطلب با مفهوم توکن‌سوزی یا کوین‌سوزی آشنا شده و دانستیم که یکی از روش‌های عجیب اما جالب در دنیای ارزهای دیجیتال است. صرافی‌ بایننس نیز یکی از طرفدارترین انجام این روش است که هر چند وقت یک بار، اقدام به سوزاندن بخش از توکن‌های خود می‌کند. همانطور که می‌دانید تمامی روش‌ها دارای مزایا و معایبی هستند و این روش نیز مزایا و معایب خود را به همراه دارد. از مهم‌ترین مزایای توکن‌سوزی می‌توان به عدم نیازمندی به تجهیزات و صرف هزینه اندک اشاره کرد اما در مقابل هیچ قطعیتی برای دست‌یابی به نتیجه مطلوب وجود ندارد که این خود جزء بزرگ‌ترین معایب آن به شمار می‎رود. البته این را نباید از یاد برد که هیچ روشی بدون اشکال نیست و آنچه که در این میان اهمیت دارد، تجربه و برآیند کار است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402