معرفی سریال سووشون ؛ آنچه از اولین سریال شبکه نمایش خانگی نرگس آبیار می‌ دانیم

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سریال سووشون یکی از جدیدترین ساخته‌های شبکه نمایش خانگی است که خبر پخش آن از بستر نماوا منتشر شده و مخاطبان را منتظر نگه داشته‌ است. در این مقاله با معرفی سریال سووشون همراه شما خواهیم بود.

سریال سووشون عنوان یک سریال شبکه نمایش خانگی به کارگردانی نرگس آبیار است. محمدحسین قاسمی نیز تهیه‌کننده این اثر است که در فضایی اجتماعی روایت می‌شود. فیلمنامه سووشون نرگس آبیار اقتباسی از رمان مشهور و محبوب سووشون به قلم سیمین دانشور، است.  ساخت این سریال تاریخی-اجتماعی براساس رمان سووشون از سال 1399 به ذهن خانم آبیار رسید و سپس ساخت سریال در شهر زیبای شیراز آغاز شد. آبیار سابقه کارگردانی چندین فیلم سینمایی از جمله فیلم شیار143 (1392)، فیلم شبی که ماه کامل شد (1397) و فیلم ابلق (1399) را نیز در کارنامه خود دارد. سریال نمایش خانگی سووشون از همین ابتدا حواشی خاص خود را داشت.

در ادامه این مقاله از پلازا، مروری بر سریال سووشون نرگس آبیار خواهیم داشت. با داستان و بازیگران آن آشنا می‌شویم، و در مورد حواشی سریال می‌خوانیم.

فهرست مطالب:

زمان پخش سریال سووشون

ژانر سریال سووشون درام اجتماعی، تاریخی، سیاسی و عاشقانه است. این اثر از خرداد ماه سال 1401 در باغ عفیف آباد شیراز، فیلم‌برداری خود را شروع کرد و هم‌اکنون نیز فیلم‌برداری آن ادامه دارد. طبق آخرین اخبار از این سریال، احتمالا زمان پخش آن هفته نخست آبان ماه 1402 از بستر نماوا باشد. تعداد قسمت های سریال سووشون به گفته برخی از منابع 24 قسمت خواهد بود.

درباره رمان سووشون

دانلود سریال سووشون - زمان پخش سریال سووشون

رمان سووشون نخستین اثر نویسنده شهیر ایرانی، سیمین دانشور است. این رمان اولین بار در سال 1348 منتشر شد و تا سال 1392 به چاپ نوزدهم رسید. سووشون یک داستان اجتماعی است که در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم در شیراز روایت می‌شود. این کتاب تاکنون به 17 زبان، از جمله انگلیسی، آلمانی، روسی، فرانسوی، ژاپنی، اسپانیایی، چینی و ترکی ترجمه شده است.

عنوان کتاب یعنی سووشون یا سیاووشان یا سوگ سیاوش، برگرفته از مراسمی است که از پیش از اسلام در سوگ سیاوش، از قهرمانان افسانه‌ای ایران، برگزار می‌شد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد برگزاری مراسم سوگ سیاوش از قبل اسلام در آسیای مرکزی رایج بوده و به طور خاص عشایر استان فارس نیز این مراسم را برگزار کرده و می‌کنند. سیاوش قهرمانی است که غریبانه کشته شد و از خون بر زمین ریخته او، گیاهی رویید.

داستان سریال سووشون

همانگونه اشاره شد، جدیدترین اثر نرگس آبیار با اقتباس از رمان سووشون سیمین دانشور ساخته خواهد شد. داستان این رمان در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم و در شهر شیراز رخ می‌دهد. این رمان فضای سیاسی و اجتماعی سال‌های 1320 تا 1325 را روایت می‌کند. داستان سووشون یک داستان دو لایه است. لایه روایی یا داستانی که داستانی جذاب در محیط اجتماعی ایران را روایت می‌کند؛ و لایه رمزی یا تمثیلی. دانشور در این داستان مدام به نقش فرهنگ و اختلاف فرهنگی ایرانی‌ها و انگلیسی‌ها اشاره می‌کند.

سیمین دانشور در زمان جنگ جهانی دوم، دانشجوی دانشگاه تهران بود. او در سال 1321 به زادگاه خود، شهر شیراز، سفر کرد. سیمین به واسطه شغل پدرش، که از پزشکان بنام شیراز بود، در مهمانی‌های سطح بالای شهر شرکت داشته و با افسران نظامی انگلیسی مراوده داشت. وی همچنین به واسطه شغل پدر، به محل زندگی ایل قشقایی نیز رفت‌وآمد داشت و اجرای تعزیه سووشون را دیده بود. ایده اولیه کتاب و بسیاری از شخصیت‌ها، در همان دوران در ذهن وی شکل گرفت. هرچند که تا سال 1331 که برای تحصیل به دانشگاه هاروراد رفت، نگارش کتاب را آغاز نکرده بود.

داستان سریال سووشون

خلاصه سریال سووشون درباره زنی جوان با سه فرزند به نام‌های خسرو، مینا و مرجان است که زندگی عاشقانه‌ای با همسرش یوسف دارد. همچنین خواهر شوهرش عمه خانم نیز با آنها زندگی می‌کند. همه چیز خوب پیش می‌رود تا اینکه در زمان درگیری‌های سیاسی و کمبود مواد غذایی، از یوسف همسر زری که زمین دار است می‌خواهند تا آذوقه‌ خود و زیر دستانش را به اشغال‌گران بفروشد. یوسف نیز مقاومت می‌کند و در این میان زری که آبستن است، با چالش‌های هویتی و خانوادگی زیادی روبه‌رو می‌شود.

بازیگران سریال سووشون

هنوز لیست کامل بازیگران این فیلم در دسترس ما قرار نگرفته است و صرفا از چند بازیگر کلیدی آن خبر داریم که در ادامه با معرفی آنان همراه شما هستیم‌.

بهنوش طباطبایی ایفاگر نقش زری سووشون

بهنوش طباطبایی در سریال سووشون - بازیگران سریال سووشون

بهنوش طباطبایی از بازیگران محبوب کشورمان، متولد 27 اردیبهشت 1360 در تهران است. وی دکترای روانشناسی بالینی دارد و یک دوره بازیگری را نیز در دانشکده هنرهای زیبا تهران گذرانده است. وی را آخرین بار در فیلم ماجرای نیمروز، رد خون (1397) دیدیم. او برای این نقش‌آفرینی نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر شد. سریال نمایش خانگی سووشون اولین تجربه این بازیگر در شبکه نمایش خانگی خواهد بود.

همچنین بخوانید :

هوتن شکیبا

بازیگران سریال سووشون

هوتن شکیبا هنرپیشه اهل ایران در 24 خرداد 1363 له دنیا آمد و فعالیت بازیگری خود را از سال 1381 با تئاتر شروع کرد و در سال 1392 با فیلم شب بیرون جلوی دوربین رفت. او مدتی چند سریال بازی کرد و صداپیشگی شخصیت‌های کلاه‌ قرمزی را انجام داد تا اینکه با ایفای نقش حبیب در سریال لیسانسه‌ها موفق شد توجهات را به خود جلب کند و در واقع لیسانسه‌ها نقطه عطف زندگی او محسوب می‌شود. پس از این سریال او در چند فیلم از جمله شبی که ماه کامل شد، ابلق، تی تی و ملاقات خصوصی حضور پیدا کرد و توانست برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز شود. او اخیرا با سریال‌های مهمونی 1 و 2، رهایم کن، مگه تموم عمر چندتا بهاره و فیلم ارفاق توجه‌ها را به خود جلب کرد. هوتن شکیبا یکی از هنرپیشگان اصلی سووشون محسوب می‌شود.

سام درخشانی

هنرپیشه های سریال سووشون

سام درخشانی در 31 تیر 1354 به دنیا آمد و علاوه بر بازیگری، مجری‌گری نیز انجام داده است. آقای درخشانی نخستین بار در سال 1378 با فیلم طلسم طلایی و سریال شب زدگان وارد سینما و تلویزیون شد. سپس او با سریال‌های با من بمان و خانه پدری دیده شد و بعد از آن به طور مستمر در سینما و تلویزیون حضور پیدا کرد. زوج بازیگری سام درخشانی و پژمان جمشیدی نیز در سینما و تلویزیون بسیار معروف شد. از سریال‌های‌ آقای درخشانی باید به ما چند نفر، در چشم باد، نابرده رنج، پژمان، آوای باران و گسل اشاره کنیم. او در فیلم‌های صحنه جرم ورود ممنو، شکار روباه، خوب بد جلف، تگزاس، پالتو شتری و خائن کشی نیز ایفای نقش داشته است.

ترلان پروانه

حواشی سریال سووشون

ترلان پروانه بازیگر ایرانی متولد 18 تیر 1377 است. او از سال 1382 با سریال بچه‌های خیابان و به عنوان یک بازیگر کودک وارد دنیای بازیگری شد و در سال بعد در فیلم رویای آخر حضور پیدا کرد. خانم پروانه به طور کلی از جمله هنرپیشگانی است که عمده شهرتش را در کودکی کسب کرد. او آثار ماندگاری همچون نصف مال من نصف مال تو و مسافری از گرونگول در کودکی بازی کرد و کم‌کم با فیلم آهوی پیشونی سفید 1 نه تنها برنده پروانه زرین بهترین بازیگر دختر شد، بلکه توانست به دنیای نوجوانی پا بگذارد و خود را در این سن همچنان به عنوان یک بازیگر تثبیت کند. از دیگر آثار مشهور این هنرپیشه باید به فیلم‌های رویای سهراب، گربه سیاه و علفزار اشاره کنیم‌.

سایر هنرپیشه های سریال سووشون عبارتند از:

  • سهیل مستجابیان
  • فرشته صدر عرفایی
  • مجید صالحی
  • مریم سعادت
  • میلاد کی مرام
  • و…

حواشی سریال سووشون

نرگس آبیار در سال 1399، حق ساخت اثری براساس رمان سووشون را خرید. پس از نگار فیلمنامه، علیرغم هزینه بالای ساخت سریال در شیراز، آبیار اصرار داشت این اثر در شیراز فیلمبرداری شود. وی در این مورد می‌گوید: “شیراز معماری متفاوت و شگفت‌انگیزی دارد و به نظر من سریال سووشون که متعلق به مردم شیراز است باید در همین شهر و در بناهای متعلق به همان دوره فیلمبرداری شود”.

باغ عفیف‌آباد شیراز به عنوان یکی از لوکیشن‌های فیلمبرداری انتخاب شد. باغ عفیف‌آباد یا باغ گلشن از اموال شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بود. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی با قدمت قاجاری، یک باغ ایرانی و یک موزه سلاح‌های قدیمی، هم‌اکنون در اختیار ارتش است. با توجه به اینکه از سال 1393، سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها را در اماکن تاریخی ممنوع اعلام کرده، انتخاب این لوکیشن و سپس ساخت‌وساز در آن با موجی از مخالفت‌های مردمی روبرو گشت.

حواشی سریال سووشون

چندی پیش عکس‌هایی از ساخت‌وساز در محوطه باغ عفیف آباد برای ساخت سریال سووشون نرگس آبیار منتشر شد. انتشار این عکس‌ها واکنش رسانه‌ها، فضای مجازی و مردم و درنهایت به راه افتادن کارزاری برای توقف آن را در پی داشت. مدتی بعد این کارگردان در صفحه اینستاگرام خود از توقف ساخت‌وساز‌ خبر داد. آبیار با اشاره به این نکته که خودش نیز یک فعال میراث فرنگی است، گفت که از دغدغه مردم حمایت می‌کند و نگرانی آنان را ارج می‌نهد.

سپس آبیار به این نکته نیز اشاره کرد که تمامی تغییرات وارد آمده، پرتابل است و هیچگونه آسیبی به بنا وارد نمی‌کند. کارشناسان بسیاری نیز از آن بازدید کرده و گفته‌اند هیچ ضرر و آسیبی برای باغ و عمارت عفیف‌آباد وجود ندارد. بنابراین لوکیشن سریال همان باغ عفیف‌آباد باقی ماند و تعهد بر این ماند که به خود باغ و بنای آن آسیبی زده نشود. از سوی دیگر خبرها حاکی از این بود که ارگ کریمخانی نیز برای فیلم‌برداری این سریال به مدت یک هفته بر گردشگران ایرانی و خارجی بسته بود.

یکی از اخباری که در فضای مجازی دست به دست می‌شد، همکاری انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس براس ساخت سریال سووشون بود که پس از مدتی عوامل این خبر را تکذیب کردند و اعلام داشتند که این اثر با سرمایه خصوصی ساخته شده است. خبرهایی دیگر نیز درباره سووشون وجود داشته که قرار است ابتدا به عنوان یک فیلم سینمایی اکران شود و سپس به صورت سریالی انتشار یابد اما با آخرین اخباری که از نماوا داریم، به زودی شاهد پخش این سریال خواهیم‌ بود.

نقد سریال سووشون

این اثر تا کنون منتشر نشده و درباره محتوای آن نمی‌توانیم بحثی کنیم. اما به سراغ بیان نکاتی درباره آن می‌رویم. سووشون یکی از معروف‌ترین رمان‌های ایرانی است که داستان جذاب و پرکششی دارد و تصمیم ساخت آن، جسارت بالایی می‌خواهد، زیرا ممکن است با یک اشتباه در ساخت صدای بسیاری از مخاطبان این رمان دربیاید. خانم آبیار مثل ساخت آثار پیشین خود، این بار نیز جسارت می‌‌کند و به سراغ یک پروژه سخت می‌رود. از چینش صحنه گرفته تا دیالوگ نویسی و انتخاب بازیگر، در این اثر دشوار به نظر می‌آید. بازیگران سووشون از جمله افرادی هستند که پیش از این در آثار دیگر خوش درخشیده‌اند و سابقه خوبی دارند. با تمام این توصیفات باید دید نمرات سریال سووشون چگونه خواهد بود و آیا می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر.

سخن پایانی

نقد سریال سووشون

در این مقاله با معرفی و بررسی سریال سووشون با شما همراه شدیم. این سریال اولین تجربه سریال‌سازی خانم آبیار در شبکه نمایش خانگی خواهد بود و به زودی از نماوا منتشر می‌شود. نظر شما در مورد سریال جدید سووشون چیست؟ شما چه انتظاراتی از جدیدترین اثر نرگس آبیار در شبکه نمایش خانگی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. از همراهی شما سپاس‌گزاریم.

سوالات متداول

سریال سووشون نرگس آبیار کی منتشر می شود؟

تاریخ پخش سریال نمایش خانگی سووشون هنوز دقیقا مشخص نشده است اما در پاییز 1402 و احتمالا هفته اول آبان ماه شاهد این سریال باشیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران6 دیدگاه
avatar
اکبراسکندری
.
29 اسفند 1402، 01:16
پاسخ
0
0
باسلام من درچندنقش داخل این سریال بازی کردم وعالی بودهمچنین خانم آبیارعالی بودند
avatar
سلام بنده اسکندری ...
.
29 اسفند 1402، 01:12
پاسخ
0
0
عالی بودهمچنین خانم آبیار
avatar
ماهان رجب پور
.
25 اسفند 1402، 10:13
پاسخ
0
0
سلام من توی این فیلم بازی کردم.
avatar
اسماعیل علاالدین
.
02 مهر 1402، 10:37
پاسخ
0
4
درود برشما خانم نرگس آبیار واقعا کارهای سما تحسين برانگیزه ملت ما حق دارن ازگذشته سرزمین خوبمان ایران بدانند تا کی سریال‌های از اجداد ونیکان عثمانی و عربی باید ساخته و پخش بشه ما اسطوره های داریم که باید به این نسل ونسلهای آینده معرفی بشن
avatar
بیتا اشجع
.
01 مهر 1402، 21:38
پاسخ
0
3
سلام من فیلمهای خانم آبیار را دوست دارم مطمئنم اینبار هم شاهکار میکنند بی صبرانه منتظر پخش سریال سو و شون هستم
نمایش 1 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402