تعریف کامل هویت بصری و اجزای تشکیل دهنده آن در برند

تیم پلازا - انتشار: 24 فروردین 1401 09:45
ز.م مطالعه: 5 دقیقه
-

هویت بصری در برند سازی چیست؟ آیا منظور لوگو است یا مجموعه‌ای از المان‌ها و تصاویر مختلف که در بخش‌های مختلف کسب و کار استفاده می‌کنیم؟ رنگ‌ها و فونت‌ها انتخابی در تولید محتوا و تبلیغات چطور؟

هویت بصری فقط شامل یک المان مثل لوگو نیست، بلکه مجموعه‌ای از المان‌های مختلف است که در کنار هم یک تصویر هماهنگ و مشخص از برندتان را به مخاطب ارائه می‌دهند. اگر این هماهنگی به درستی انجام شود، برند شما مشخص‌تر و متمایزتر از رقبایتان شده و به شما کمک می‌کند تا ارتباط عمیق‌تر و با کیفیت‌تری با مخاطبتان برقرار کنید.

فهرست عناوین مطلب:

چگونه هویت بصری خود را کشف کنیم؟

این موضوع بسیاری عمیق‌تر از زیبایی ظاهری است. مساله فقط زیبایی و چشم‎نواز بودن نیست. بلکه انتقال مفاهیم از طریق المان‌های بصری بسیار بسیار مهم است. تصاویر می‌توانند با احساسات عمیق مخاطب ارتباط برقرار کرده و بر آن اثر بگذارند.

هویت بصری چیست؟

واژه هویت بصری شامل تمام تصاویر و المان‌های بصری در برند شماست. هرآنچه که مخاطب از برند شما مشاهده می‌کند، زیرمجموعه هویت بصری است. از لوگو و طراحی لوگو موشن گرفته تا پالت رنگی، فونت‌ها، آیکون‌ها، میزان گردی گوشه باکس‌ها، میزان سایه‌ها، بسته بندی و..

بسیاری از دوستان، این تعریف را صرفا شامل لوگو می‎دانند. در حالی که لوگو فقط بخشی ار آن است. اما یک بخش خیلی مهم. شاید می‌توان آن را مهم‌ترین بخش دانست.

Visual Identity هر مجموعه حرفه‌ای و بزرگ معمولا در چیزی تحت عنوان دفترچه راهنمای هویت بصری برند (برند بوک) تعریف شده و تمامی طراحان و تولیدکنندگان محتوا مطابق این دفترچه خدمات خود را ارائه می‌دهند. در این دفترچه همه چیز از جمله پالت رنگ‌ها، فونت‌ها، استایل هدر و فوتر، قالب ایمیل، باکس محصولات و… تعریف شده است.

با اینکه هیچ شکل واحدی برای شکل هویت بصری وجود ندارد، اما استانداردهای زیر باید رعایت شود:

  • تمامی المان‌ها باهم هماهنگ و دارای هارمونی باشند.
  • پیوند احساسی با مخاطب ایجاد کند.
  • بازگو کننده اهداف برند برای مخاطب باشد.
  • خدمات و محصولات را مشخص و متمایز کند.
  • شخصیت برند را منتقل کند.

تفاوت هویت بصری و هویت برند

این دو باهم همسو هستند اما یکی نیستند. هویت برند یعنی تمام چیزی که برند شما است. از تصویر و المان‌های بصری گرفته تا صوت، محصول، خدمات، اهداف و… هویت بصری زیرمجکوعه هویت برند است. هویت برند در تلاش است تعیین کننده این موضوع باشد که کسب و کار شما چگونه به نظر برسد، چه احساسی در تعامل با مخاطب ایجاد کند و چه ویژگی‌های منحصر به فردی از خود نشان دهد. هویت بصری ظاهر برند شما را نشان داده و هویت برند نشان دهنده ظاهر و باطن برند می‌باشد.

تفاوت هویت بصری و هویت برند

ساخت سیستم هویت بصری

برای ساخت هویت بصری باید تمام المان‌های تصویری برند خود را با یکدیگر و با اهداف برند همسو کنید. به طوری که باعث سردرگمی مخاطب نشوند. قبل از اقدام به این کار ابتدا سوالات زیر را از خود بپرسید؟

برند شما چه ارزشی خلق می‌کند؟

چه چیزی برای کسب و کار شما مهم است و چگونه می‌توان آن را به تصویر کشید؟ مثلا اگر یکی از ارزش‌های برند شما ایجاد تعامل دوستانه با مخاطب است، می‌توانید از تصاویری که دست دادن را نشان می‌دهند استفاده کنید.

شخصیت برند خود را چگونه تعریف می‌کنید؟

آیا دنیای کودکانه‌ای دارد؟ جوان و پر انرژی است؟ یا دارای یک شخصیت رسمی و جدی است؟ شخصیت برند شما باید در تمام جنبه‌های تصویری برند مثل انتخاب رنگ و فونت تا دیگر المان‌ها نفوذ کند.

مشتریان یا مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

باید با پرسونای مخاطب خود آشنا باشید به طور کامل شخصیت او را بشناسید. و هویت بصری برند خود را مناسب با این شخصیت  به تصویر بکشید.

با پاسخ به این سوالات می‌توانید کار روی موارد زیر را شروع کنید.

پالت رنگ

اولین کار در تعیین هویت بصری انتخاب رنگ‌های اصلی یا همان پالت رنگ است. اینجاست که باید با شخصیت و اهداف برند خود آشنا باشید. اگر برند شما به دنبال جلب اعتماد است، احتمالا رنگ آبی به عنوان رنگ اصلی انتخاب مناسبی است. رنگ قرمز می‌تواند به عنواد نماد هیجان و قدرت بکار گرفته شود. رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با اهداف و شخصیت برند شما بوده و با یکدیگر هماهنگی و هارمونی داشته باشند. یعنی در کنار یکدیگر چشم نواز باشند.

در نظر داشته باشید که برند شما رنگین کمان نیست. پس باید تعداد رنگ‌ها محدود باشد. معمولا یک رنگ اصلی، یک رنگ مکمل و یک رنگ برای جلب توجه برای استفاده در موارد خاص کافیست.

پالت رنگ در هویت بصری

تایپوگرافی

فونت‌ها را با توجه به شخصیت برند و پرسونای مخاطب انتخاب کنید. مثلا فونت لاله‌زار دارای یک شخصیت کودکانه، جوان و پر نشاط است. فونت بی نازنین کاملا رسمی و علمی است. توجه داشته باشید که بیش از دو فونت در برند خود استفاده نکنید. یک فونت برای تیترها و یک فونت برای متن اصلی.

المان‌های گرافیکی

این قسمت بسیار گسترده است. از فتومونتاژهایی که استفاده می‌کنید تا اینفوگرافیک‌ها، آیکون‌ها، وکتورها، باکس‌ها، دکمه‌ها، حاشیه‌ها و… در زیرمجموعه گرافیک قرار می‌گیرند.

عکاسی

استفاده از تصاویر اورجینال و اختصاصی برند شما نقش خیلی مهمی در تمایز شما نسبت به رقبا دارد. در بازاریابی آنلاین و سئوی سایت، این کار کمک شایانی به بهینه سازی محتوای تولید شده توسط برندتان را دارد.

دارایی‌های فیزیکی

مواردی مانند بسته‌بندی محصولات، کارت ویزیت، سریرگ، دکور و چیدمان فروشگاه یا شرکت و لباس پرسنل در این زیرمجموعه قرار می‌گیرند.

لوگو

اولین تصویری که با شنیدن نام یک برند به ذهن هر کسی می‌رسد، لوگوی آن برند است. چیزی که معمولا با خود هویت بصری اشتباه گرفته می‌شود ولی در حقیقت جزئی از آن است. یک لوگوی خوب می‌تواند داستان یا هدف برند را برای مخاطب تعریف کند.

لوگو موشن

لوگو موشن یا انیمیشن لوگو، زندگی و حرکت را به لوگوی برند شما می‌بخشد. قدرت جلب توجه در تصاویر متحر بسیار بیشتر از تصاویر ایستا است. در دنیای امروز داشتن یک لوگوموشن حرفه‌ای می‌تواند برند شما را از رقبایتان متمایز کند. اگر برای برند خود به دنبال یک انیمیشن لوگوی حرفه‌ای و خاص هستید، برای ثبت سفارش طراحی لوگو موشن به وبسایت logomotion.org مراجعه کرده، نمونه کارها را ببینید و سفارش خود را ثبت کنید.

یادتان باشد که برای دستیابی به یک هویت بصری زیبا و منحصر به فرد باید با افراد متخصص در این زمینه مشورت و همکاری کنید. مخصوصا زمانی که خودتان دانش کافی در زمینه گرافیک و زیبایی شناسی را ندارید.

دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست