بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو؛ گوشی گیمینگ شیائومی ارزش خرید دارد؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی آخرین نسل از گوشی‌های گیمینگ این کمپانی به‌حساب می‌آید. موبایل بلک شارک 5 پرو تمامی قابلیت‌هایی که یک گیمر به آن‌ها نیاز داشته باشد را ارائه می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با معایب و مزایای گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro آشنا شویم.

سری بلک شارک شیائومی چندین سالی است که در بازار حضور دارد و طی این مدت نیز توانسته به محبوبیت قابل توجهی در بین گیمرهای موبایل دست پیدا کند. این سری از بهترین گوشی‌های گیمینگ شیائومی میزبانی می‌کند و در حال حاضر آخرین نسل از این گوشی‌ها، سری بلک شارک 5 به رهبری گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی هستند. گوشی که از لحاظ امکانات و قابلیت‌ها چیزی از رقبای سرسخت خود مثل سری ایسوس راگ فون 6 یا حتی مدل جدیدتر آن یعنی سری ایسوس راگ فون 7 کم ندارد. با بررسی گوشی موبایل بلک شارک 5 پرو شیائومی همراه پلازا باشید.

در ادامه با تماشای ویدیویی از گوشی بلک شارک ۵ پرو (Black Shark 5 Pro) همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی بلک شارک پنج پرو

ویژگی‌هاگوشی موبایل بلک شارک 5 پرو شیائومی
نمایشگر6.67 اینچی اولد با رفرش‌ریت 144 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 1
سیستم عاملاندروید 12 با رابط کاربری Joy UI 13
حافظه/رم8/12/16 گیگابایت رم | حافظه 128/256/512 گیگابایت
دوربین‌‌ها5 + 13 + 108
دوربین سلفی16
باتری4600 میلی‌آمپر با شارژ 120 وات
قیمتحدود 34 میلیون تومان

گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی

با معرفی گوشی موبایل بلک شارک 5 پرو شیائومی این برند توانست قدم بزرگی در رقابت با سایر گوشی‌های گیمینگ بردارد. این گوشی با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شده که تا پیش از معرفی اسنپدراگون 8 نسل 2 و اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1، برترین تراشه اندرویدی در سال 2022 بود. اما آیا این گوشی در مقایسه با بهترین گوشی‌های گیمینگ جهان همچنان ارزش خرید دارد؟ برای پاسخ به این سوال ادامه این بررسی را بخوانید.

نمایشگر و طراحی گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی

گوشی با همان پنل 6.67 اینچی مدل قبلی خود همراه شده است که رزولوشن 1080p را در نسبت 20:9 و تراکم پیکسلی تحسین برانگیز 395 پیکسل در هر اینچ در اختیار شما قرار می‌دهد. این پنل همچنان از رفرش‌ریت 144 هرتز و +HDR10 پشتیبانی می‌کند و روشنایی حداکثری آن هم به 1300 نیت می‌رسد.

گوشی‌های بلک شارک همیشه از لحاظ ظاهری شبیه به گوشی‌ها و محصولات مخصوص بازی بوده‌اند و بلک شارک 5 پرو نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی گوشی از بسیاری از خطوط و شکل‌های تهاجمی در کنار نوشته‌ها و لوگوهای مختلف میزبانی می‌کند ولی با این وجود این گوشی در مقایسه با برخی رقبای خود طراحی ساده‌تری و خیلی در این زمینه زیاده‌روی نکرده است.

گوشی شیائومی black shark 5 pro

در واقع تمامی المان‌های گیمری گوشی از لحاظ ظاهری، محدود به پنل پشتی هستند و اگر آن‌ها را نمی‌پسندید می‌توانید یک قاب برای گوشی خریداری کنید تا گوشی کاملا شبیه به هرگوشی هوشمند دیگری شود. البته که طراحی گوشی آنقدرها هم بد نیست و شیائومی در این قسمت تنها از 2 رنگ مختلف استفاده کرده و به همین خاطر از لحاظ ظاهری گوشی جزو خوش قیافه‌ترین گوشی‌های گیمینگ بازار است.

پنل پشتی همچنین از شیشه ساخته شده و یک پوشش مات نیز دارد اما متاسفانه خیلی راحت اثرانگشت و چربی را جذب می‌کند. این پنل همچنین به‌صورت خمیده به قاب گوشی متصل شده است تا بتوانید در استفاده‌های طولانی، به‌شکل راحت‌تری از گوشی استفاده کنید.

البته بیشتر این قسمت‌ها نسبت به بلک شارک 4 پرو تغییری نداشتند. در پنل پشتی تنها ماژول دوربین است که نسبت به مدل قبلی بازطراحی شده است. ماژول دوربین طراحی تقریبا مستطیل شکل با دو سطح برآمدگی مختلف دارد. گوشی اما فاقد هرگونه گواهی IP است و باید هنگام استفاده از آن دقت زیادی داشته باشید. این موضوع احتمالا به دلیل استفاده از دکمه‌های تریگر پاپ‌آپ گوشی و مکانیسم کشویی آن‌ها است؛ چرا که ضدآب کردن این دکمه‌ها کار خیلی راحتی نیست.

معایب گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی

این دکمه‌ها در سمت راست قاب گوشی قرار دارند و تعدادشان هم 2 عدد است. آن‌ها را پیشتر در گوشی‌های دیگر شیائومی و همچنین پوکو نیز دیده بودیم. با استفاده از دو دکمه کشویی می‌توانید دکمه‌ها را به‌صورت پاپ‌آپ از قاب گوشی خارج و در بازی‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

در سایر بخش‌های قاب، چینش دکمه‌ها و درگاه‌ها مثل سایر گوشی‌های بلک شارک است. مانند قبل در همان سمت راست و بین دو دکمه تریگر، شاهد حضور دکمه پاور هستیم که به‌عنوان اثرانگشت نیز فعالیت می‌کند و عملکرد بسیار سریع و دقیقی هم در تشخیص اثرانگشت کاربر دارد. دکمه‌های تنظیم صدا اما در سمت مقابل قرار دارند.

شیائومی در قاب گوشی بخش قابل توجهی را به صدا اختصاص داده است. دو بلندگو در قاب بالایی و پایینی گوشی قرار دارند و هردو در یک محفظه 1.5 سانتی‌متر مکعبی قرار گرفته‌اند. در کنار آن‌ها چهار میکروفون نیز در قسمت‌های مختلف گوشی قرار دارد و همچنین یک موتور ویبره محور X نیز برای ارائه بازخوردهای لمسی در بازی‌ها درنظر گرفته شده است.

اما با وجود تمامی این موارد، در قاب گوشی هیچ خبری از جک 3.5 میلی‌متری صدا و کارت حافظه نیست و برای استفاده از هدفون سیمی باید صدا را از خروجی USB-C با یک دانگل دریافت کنید.

ویژگی های گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی در بخش نرم افزاری

گوشی دارای رابط کاربری Joy UI 13 است که همان MIUI است ولی چندین قابلیت اضافی مخصوص گیمینگ در اختیار شما قرار می‌دهد. بیشتر این قابلیت‌ها از طریق لانچر Shark Space قابل دسترسی هستند. در این بخش می‌توانید میزان مصرف رم و پردازنده را زیرنظر قرار دهید و برای دکمه‌های تریگر گوشی میانبر تعریف کنید.

گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی

همچنین در بخش Game Assistant می‌توانید به یک بخش کامل از تنظیمات مخصوص به هربازی دسترسی پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید قدرت پردازشی پردازنده برای هر بازی را مشخص کرده یا برخی ویژگی‌ها مثل محدودکننده لگ اینترنت و حالت‌های مختلف را برای هربازی فعال یا غیرفعال کنید. افزون بر این می‌توانید برای هر بازی رفرش‌ریت جداگانه‌ای بین 60، 90، 120 یا 144 هرتز تعریف کنید.

سخت افزار گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro

پرازنده ی گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی همانطور که گفتیم، اسنپدراگون 8 نسل 1 است. تراشه‌ای که حالا متعلق به 2 نسل قبلی تراشه‌های پرچم‌دار کوالکام است اما همچنان یکی از بهترین تراشه‌های اندرویدی به‌حساب می‌آید. گوشی به لطف این تراشه عمکلردی مشابه به سایر گوشی‌های همرده خود دارد؛ اما برای گیمینگ، میزان پایداری پردازنده گرافیکی گوشی پبلک شارک 5 پرو شیائومی اهمیت بالایی دارد. اسنپدراگون 8 نسل 1 در این زمینه عملکرد بسیار ضعیفی داشت و خیلی زود با بالا رفتن حرارت دچار افت عملکرد می‌شد.

اما در بلک شارک 5 پرو شیائومی برای حل این مشکل، تراشه را بین دو محفظه بخار قرار داده است. یک محفظه 4323 میلی‌متر مربعی که به سمت پنل پشتی است و یک محفظه دوم 997 میلی‌متر مربعی که زیر پنل نمایشگر است. با وجود این دو محفظه بخار، یکی از مهمترین معایب گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی این است که حرارت تحت بار زیاد به اندازه بسیار زیادی بالا می‌رود؛ به‌صورتی که نمی‌توانید مدت زیادی گوشی را در دست نگه دارید.

گوشی موبایل بلک شارک 5 پرو شیائومی

گوشی تحت بار زیاد می‌تواند تا 80 درصد عملکرد اصلی پردازنده را حفظ کند که قابل تحسین است اما مشکل اصلی در تست گیمینگ بلک شارک ۵ پرو بالا رفتن سریع حرارت گوشی، به‌خصوص در قاب‌های فلزی آن است. شیائومی در حقیقت راحتی کاربر را فدای حفظ عملکرد و پایداری تراشه کرده است.

حافظه داخلی و رم گوشی بلک شارک 5 پرو شیائومی نسبت به قبل تغییری نداشته است. گوشی همچنان در پیکربندی پایه با رم 8 و حافظه 128 گیگابایتی عرضه می‌شود و مدل‌های 8/256، 12/256 و 12/512 گیگابایتی نیز از آن وارد بازار شده است.

در بخش باتری گوشی با یک باتری 4600 میلی‌آمپری عرضه شده است که 100 میلی‌آمپر ظرفیت بیشتری از باتری بلک شارک 4 پرو دارد. شاید بهتر بود شیائومی از باتری 5000 میلی‌آمپری استفاده می‌کرد اما با توجه به امکانات اضافی مثل محفظه بخار دوگانه و دکمه‌های پاپ‌آپ، احتمالا فضای کافی برای استفاده از یک باتری بزرگ‌تر در گوشی وجود نداشته است.

گوشی در بخش شارژدهی جزو بهترین‌ها نیست ولی در حد سایر گوشی‌های گیمینگ و گوشی‌هایی که با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شدند، عمل می‌کند. شارژدهی بلک شارک 5 پرو کمی بهتر از گوشی‌هایی مثل پوکو F4 GT یا شیائومی 12 پرو است اما برای مقایسه، باتری به اندازه قابل توجهی نسبت به گوشی‌هایی مثل گلکسی S21 FE که از نظر شارژدهی عملکرد جالبی ندارند، ضعیف‌تر است.

گوشی شیائومی black shark 5 pro

خوشبختانه در بخش سرعت شارژ اوضاع به مراتب بهتر است. گوشی از شارژ 120 وات پشتیبانی می‌کند و شارژر آن هم داخل جعبه در اختیارتان قرار می‌گیرد. خود گوشی دارای دو حالت شارژ مختلف است. حالت Super flash filling و Constant temperature charging. حالت اول در اصل حالت تخت گاز است و ظرف مدت 18 دقیقه گوشی را به شارژ کامل می‌رساند ولی در عوض حرارت گوشی به‌اندازه بسیار زیادی بالا می‌رود.

اما حالت دوم Constant temperature charging، کمی ملایم‌تر است و حرارت کمتری تولید می‌کند. در این حالت به گفته شیائومی باتری ظرف 30 دقیقه شارژ خواهد شد.

دوربین گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro

در بخش دوربین این گوشی تغییرات زیادی داشته است. دوربین اصلی به یک دوربین 108 مگاپیکسلی با سنسور HM2 سامسونگ ارتقا پیدا کرده است. همان دوربینی که پیشتر در شیائومی 11T و گلکسی A73 آن را دیده بودیم. دوربین فوق‌عریض نیز به یک دوربین 13 مگاپیکسلی ارتقا پیدا کرده ولی دوربین ماکرو همچنان همان دوربین 5 مگاپیکسلی قبلی است.

تصاویر گوشی شیائومی Black Shark 5 Pro با دوربین اصلی به‌صورت پیش‌فرض با رزولوشن 12 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند و کیفیت قابل قبولی دارند. جزییات و پردازش رنگ‌ها در سطح خوبی هستند ولی کمی بیش از اندازه اشباع شدند اما نه خیلی زیاد که حالت مصنوعی به تصاویر بدهند.

اما بزرگترین مشکل دوربین دامنه داینامیک آن است. بخش‌های روشن تصویر بیش از اندازه روشن هستند و سایه‌ها نیز به همین شکل بیش از حد تاریک و بدون جزییات. گوشی همچنین وضوح تصاویر را بیش از اندازه بالا می‌برد و همین موضوع سبب ایجاد اعوجاج در برخی سوژه‌های داخل قاب می‌شود.

دوربین فوق‌عریض نیز عملکرد خوبی دارد ولی همان مشکلات دوربین اصلی در این دوربین نیز نمایان می‌شوند. جزییات در سطح خوبی هستند و دامنه داینامیک با وجود این که محدود است اما با توجه به مشخصات دوربین، کاملا قابل قبول است. اما مشکل اصلی رنگ‌ها هستند که بیش از حد اشباع شدند. البته اگر به رنگ‌های شاداب و سرزنده علاقه داشته باشید، مشکلی با این موضوع ندارید ولی در غیر این صورت باید بگوییم که رنگ‌ها هیچ شباهتی به واقعیت ندارند.

از طرف دیگر دوربین 5 مگاپیکسلی تله‌ماکرو شاید بهترین عملکرد را داشته باشد. تصاویر آن وضوح و جزییات بسیار خوبی دارند و فوکوس خودکار این دوربین هم به خوبی عمل می‌کند و با استفاده از آن می‌توانید تا حد بسیار زیادی به سوژه‌ها نزدیک شوید.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی موبایل بلک شارک 5 پرو شیائومی

بلک شارک 5 پرو در بهار سال 2022 معرفی و وارد بازارهای جهانی شد. اما از تابستان سال 1401 این گوشی در بازار ایران قابل خریداری بود. با این حال تنها چند پیکربندی آن وارد بازار شدند. در حال حاضر نیز تنها نسخه 12/256 گیگابایتی آن در بازار موجود است. در این نسخه قیمت گوشی پبلک شارک 5 پرو شیائومی حدود 34 میلیون تومان است.

سخن پایانی

گوشی بلک شارک ۵ پرو شیائومی نسبت به مدل قبلی خود تغییرات خیلی زیادی نداشته است و البته نمی‌توان گفت هیچ تغییر مهمی هم نداشته است. اسنپدراگون 8 نسل 1 قدرت پردازشی به‌مراتب بیشتری دارد اما در حال حاضر گزینه‌های قدرتمندتری از آن هم در بازار وجود دارند. از طرف دیگر گوشی به‌راحتی داغ می‌شود و استفاده از آن به دلیل حرارت بالا آسان نیست چرا که دو محفظه بخار، تمام حرارت تولید شده تراشه را مستقیما به دستان شما منتقل می‌کنند. نمایشگر و دوربین اما نسبت به مدل قبل بهبود پیدا کردند ولی در مجموع این گوشی با توجه به قیمتی که دارد نمی‌تواند انتخاب مناسبی برای کاربران عادی باشد. اما گیمرها می‌توانند بیشترین استفاده را از قابلیت‌های مخصوص بازی آن ببرند. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا خرید آن را توصیه می‌کنید یا گوشی‌های ارزان‌تر مثل پوکو F5 پرو یا پوکو F4 GT؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402