ظرف گیاهی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ظرف گیاهی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تصور دنیای بدون پلاستیک برای بسیاری از کردم دنیای امروز ما بی‌معناست؛ چرا که استفاده بی‌رویه و وابستگی زندگی مدرن به انواع پلاستیک از جمله ظروف پلاستیکی به عواقب جبران‌ناپذیر منجر شده است. در این میان، استفاده جایگزین‌های کاربردی و خوبی مثل یک ظرف گیاهی می‌تواند به منزله یک نقطه عطف در زندگی ما باشد. اگر بخواهیم به صورت مشخص در مورد ظروف یکبار مصرفی که در بازار وجود دارند بحث کنیم، لازم است که در مورد بهترین آنها یعنی در مورد ظروف گیاهی به بحث بنشینیم. نکته بسیار مهمی که بهتر است در ابتدای بحث له آن اشاره کنیم این است که یک ظرف گیاهی فقط به نوع یکبار مصرف آن محدود نمی‌شود.

در این مقاله که هم‌اکنون در اختیار شما قرار گرفته است، به بررسی و مرور انواع ظرف گیاهی پرداخته‌ایم تا هم نوع یکبار مصرف و هم انواع دیگر آن را به شما معرفی کنیم. در ادامه به تفاوت‌های اساسی این نوع ظروف یا دیگر ظروف یکبار مصرف موجود در بازار خواهیم پرداخت تا درک بهتر و دقیق‌تری نسبت به کاربرد این ظروف داشته باشید. اگر بخواهیم در یک کلام به بهترین مزیت ظروف گیاهی اشاره کنیم، باید به زیست تجزیه‌پذیر بودن آنها اشاره داشته باشیم؛ برای اطلاعات بیشتر با ماه همراه باشید.

فهرست عناوین مطلب:

ظرف گیاهی چیست؟

برای این که بتوانید، به درک بهتری از تعریف استاندارد ظروف گیاهی برسید، لازم است که بدانید، ساختار و مواد تشکیل‌دهنده این دسته از ظروف، مهم‌ترین مؤلفه برای تعریف آنها محسوب می‌شوند. به عبارت ساده‌تر، ظروف گیاهی، آن دسته از ظروفی هستند که با استفاده از پلیمرهای گیاهی از جمله ذرت، نشاسته و سایر سلول‌های گیاهی ساخته می‌شوند؛ البته این نوع از ظروف گیاهی، شامل ظروف یکبار مصرف و دوستدار محیط زیست هستند. از دیگر انواع ظروف گیاهی هم می‌توان به ظروف گیاهی بامبو اشاره کرد که یکبار مصرف نیستند و می‌توانند برای سال‌های طولانی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بگیرند.

مهم‌ترین ویژگی یک ظرف گیاهی این است که به واسطه ساختار گیاهی با پلیمرهای گیاهی به کار رفته در ساختارش به سرعت در محیط زیست و در فضای آزاد تجزیه می‌شود. بسیاری از ما به خوبی می‌دانیم که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در مواجهه با محیط زیست، بسیار کُند تجزیه می‌شوند و فرایند تجزیه شدن آنها ممکن است تا میلیون‌ها سال به طول بیانجامد. با این اوصاف، یک ظرف گیاهی با ساختار تماماً گیاهی خود اگر در محیط آزاد به مدت 3 الی 6 ماه در معرض نور خورشید و بستر محیط زیست قرار بگیرد، به سرعت تجزیه و جذب محیط خواهد شد. مسئله زیست تخریب‌پذیر بودن ظروف گیاهی تنها یکی از دلایلی مهمی است که ما را برای استفاده از آنها مجاب می‌کند. با ماه همراه باشید تا به دیگر دلایل استفاده از این ظروف بپردازیم.

ظروف یکبار مصرف گیاهی چه مزایایی دارند؟

برای این که بتوانیم در مورد چراییِ استفاده از ظروف گیاهی اطلاعات لازم را به دست بیاوریم، لازم است که تمام مزایای مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم. در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که ساختار گیاهی این ظروف باعث می‌شوند تا فرایند تجزیه شدن آنها در کمتر از 3 تا 6 ماه صورت بپذیرد. حالا هم قرار است که تمامی مزایای مهم و برجسته یک ظرف گیاهی را مورد واکاوی قرار دهیم تا بدانید، دیگر دلایل مهم برای استفاده کردن از آنها چه چیزهایی هستند؛ مواردی که در ادامه مطالعه خواهید کرد، از همین قبیل دلایل هستند.

  • انتشار کربن بسیار پایین: گرمایش هوا و بروز آثار و عواقب جبران‌ناپذیر گازهای گلخانه‌ای از جمله دلایل نابودی کره زمین هستند. جالب است دبانید که یک تن پلاستیک می‌تواند به آزاد شدن 5 تن کربن منجر شود؛ این در حالی است که از هر یک تن مواد پلاستیکی گیاهی، تنها 800 کیلو کربن منتشر می‌‎شود. یکی از دلایل استفاده از ظروف گیاهی، همین میزان بسیار پایین کربن است.
  • کاهش مصرف انرژی برای تولید: فرایند تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نیازمند صرف انرژی‌ها فسیلی بسیار زیاد از جمله نفت است؛ این در حالی است که فرایند تولید ظروف گیاهی یکبار مصرف می‌تواند به دلیل عدم نیاز به هرگونه مواد نفتی، این نیاز را برای همیشه رفع کند.
  • زیست تجزیه‌پذیری بالا: همان‌طور که بارها به این مسئله بسیار مهم و اساسی اشاره کردیم، ظروف یکبار مصرف گیاهی به سرعت در محیط زیست تجزیه می‌شوند و قابل بازیافت هم هستند.
  • تأمین و حفظ سلامت انسان: جدا از مسئله ایمنی محیط زیست، سلامت انسان‌ها هم از جمله مسائل بسیار اساسی در مورد استفاده از ظروف یکبار مصرف است. ظروف یکبار مصرف گیاهی به دلیل برخورداری از پلیمرهای گیاهی، هیچ‌گونه مواد شیمیایی را در صورت مواجهه یا مایعات و مواد غذایی داغ منتشر نمی‌کنند.
  • ایجاد صنایع جدید و بیشتر: با به وجود آمدن ساختار ایمن توسط انواع ظروف گیاهی میزان استقبال مصرف‌کنندگان هم افزایش یافته است؛ همین دلیل باعث شده تا تولیدکنندگان بسیار بیشتری برای تولید این دسته از ظروف افزایش یابد و به دنبال همین اتفاق مهم، میزان استفاده از کارگران و نیروهای انسانی هم بیشتر شود. به طور کلی، استقبال بسیار زیاد از انواع ظروف گیاهی باعث به وجود آمدن ابزارهای پول‌سازی برای اقتصاد تمامی کشورهای جهان اولی و کشورهای در حال توسعه مثل ایران شده است.

معرفی انواع ظروف گیاهی موجود در بازار

معرفی انواع ظروف گیاهی موجود در بازار

همان‌طور که اشاره کردیم، انواع ظروف گیاهی موجود در بازار تنها شامل دسته‌بندی‌های مختلفی می‎‌شوند که هرکدام از آنها باتوجه‌به یک روش و مواد اولیه ساخته و تولید می‌شوند. در ادامه این بخش از مقاله قرار است که به هرکدام از آنها اشاره کنیم و به صورت مختصر در مورد ساختار و همچنین، ضرورت استفاده از آنها بپردازیم.

مواردی که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم، هم شامل ظروف یکبار مصرف گیاهی و هم شامل ظروف گیاهی معمولی می‌شوند که به صورت مستقیم با استفاده از مواد گیاهی یا ساختار کاملاً طبیعی ساخته می‎شوند. برای مثال، بامبو یک گیاه کاربردی و پرطرفدار است که با استفاده از آن می‌توان 2 نوع ظرف (یکبار مصرف و غیر یکبار مصرف) ساخت؛ اما چرا هرکدام از آنها طرفداران خاص خودشان را دارند و چرا از هرکدام از آنها باید برای موارد مخصوصی استفاده کرد، بخشی از توضیحاتی هستند که به آنها اشاره می‌کنیم.

راهنمای خرید ظرف گیاهی خوب

  • ظرف گیاهی یکبار مصرف معمولی: این نوع از ظروف یکبار مصرف گیاهی که معمولاً به عنوان هدف اصلی خریداران محسوب می‌شود، دارای ساختار بهره‌مند از انواع پلیمرهای تقویت‌شده گیاهی است. پلیمرهای گیاهی به کار رفته در ساختار این دسته از ظروف، با استفاده از مواد ارگانیک مثل نشاسته، ذرت، موم عسل، اسیدهای چرب گیاهی و غیره ساخته می‌شوند. ساختار این نوع ظروف گیاهی در برابر مایعات و مواد غذایی گرم مقاوم هستند و می‌توان روی ایمن بودن آنها حساب ویژه‌ای باز کرد.
  • ظروف گیاهی یکبار مصرف بامبو: انواع ظرف گیاهی بامبو که به صورت یکبار مصرف تولید می‌شوند، دارای ساختار کاملاً طبیعی و غیر شیمیایی هستند. این دسته از ظروف گیاهی تنها برای یکبار استفاده طراحی شده‌اند و قابلیت بازیافت را هم دارند. این دسته از ظروف گیاهی به صورت مستقیم از ساقه و برگ‌های گیاه بامبو ساخته می‌شوند و دارای قابلیت‌هایی از جمله زیست تجزیه‌پذیری و بازیافت کامل هستند.
  • ظرف گیاهی بامبو: ظروف گیاهی بامبو که به صورت غیر یکبار مصرف ساخته می‌شوند، قابلیت استفاده شدن برای سال‌های متمادی را دارند. ابن دسته از ظروف در خطوط تولید مجزا از کارخانه‌های تولید ظروف یکبار مصرف به تولید می‎رسند. این دسته از ظروف، ساختاری محکم و نشکن دارند و اگر خط و شیار در ساختار آنها ایجاد نشود یا در معرض آب قرار نگیرند، عمر طولانی خواهند داشت.
  • ظروف گیاهی چوبی: یک ظرف گیاهی چوبی همان‌طور که نامش پیداست، به صورت مستقیم از چوب و تنه درختان ساخته می‌شود. این دسته از ظروف هم یکبار مصرف نیستند و با استفاده از آنها می‌توان از مزایایی از جمله ضد باکتری بودن، ضد حرارت بودن، مقاومت در برابر شکستگی و غیره بهره‌مند شد.
  • ظروف کاغذی یکبار مصرف: ظروف کاغذی یکبار مصرف که مواد اولیه آنها از تراشه‌های چوب و ساختار گیاهی تشکیل شده است، از جمله ظروف گیاهی محسوب می‌شوند. یک ظرف گیاهی با ساختار کاغذی، دارای اکثر ویژگی‌های ظروف گیاهی یکبار مصرف معمولی است و می‌توان روی مزایای آن حساب باز کرد.

چرا نشاسته ذرت؟

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه علوم کشاورزی انجام شده است، ذرت از حمله قابل‌دسترس‌ترین غلات و گیاهان موجود در جهان است. علاوه بر سهولت در دسترسی به ذرت، قوام بالا، عملکرد بهینه، قابل زیست تخریب‌پذیری بالا و همچنین مناسب بودن برای تولید ظرف گیاهی هم از جمله ویژگی‌های مهم ذرت هستند. در میان تمامی مواد اولیه‌ای که برای تولید انواع ظروف گیاهی یکبار مصرف استفاده می‌شوند، نشاسته ذرت به دلایلی که به آنها اشاره کردیم، بهینه‌تر، مقرون‌به‌صرفه‌تر، مستحکم‌تر و ایمن‌تر است.

راهنمای خرید ظرف گیاهی خوب

حالا که با انواع ظرف گیاهی موجود در بازار آشنا شده‌اید و مواد اولیه ساختار هرکدام از آنها را به خوبی می‌شناسید، لازم است که نسبت خریداری کردن هرکدام از آنها اقدام کنید. توجه داشته باشید که برای خرید هرکدام از ظروف گیاهی موجود در بازار باید 2 مؤلفه را در نظر داشته باشید؛ اولین مؤلفه، شناسایی نیازهاست. به عبارت ساده‌تر شما باید به خوبی بدانید که چه انتظاری از یک ظرف گیاهی دارید و می‌خواهید از آن برای چه کاری استفاده کنید. مؤلفه دوم به مرکز فروش معتبر و مجربی مربوط می‌شود که بهترین ظروف گیاهی را در اختیار شما قرار خواهد گذاشت.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402