بهترین زوج های سینمای ایران ؛ از زوج های قدیمی تا جدید

معرفی زوج های سینمای ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در دنیای سینما و تلویزیون گاهی اوقات بازی دو بازیگر در کنار هم بسیار هماهنگ و تماشایی از آب در می‌آیند. در این پرونده جذاب تصمیم گرفتیم موفق‌ترین و بهترین زوج های سینمایی ایران را معرفی کنیم.

بهترین زوج های هنری ایران در سینما همیشه یکی از مهم‌ترین پارامترها برای جذب مخاطب در سینما هستند. بارها دیده شده که وقتی بازی دو بازیگر در کنار هم به شدت هماهنگ از آب درمی‌آید، کارگردانان دیگر سعی می‌کنند از همین ترکیب به عنوان یک ترکیب برنده برای بالا بردن کیفیت، میزان مخاطب و حتی مقدار فروش فیلم خود استفاده کنند. در کشور ما نیز این امر بسیار مرسوم است و تعدادی از بازیگران هستند که در کنار هم به بهترین زوج های سینمایی ایران معروف شده‌اند. به طور مثال زوج نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار را می‌توان نام برد که در فیلم جدیدشان «تفریق» دوباره همبازی شده‌اند. به همین بهانه در این مقاله خواندنی، موفق‌ترین زوج های سینمای ایران را بررسی می‌کنیم. با پلازا همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

بهترین زوج های سینمای ایران

در این‌جا بهترین زوج های هنری سینمای ایران را به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه پیشینه ای از هرکدام این زوج‌ها خواهیم خواند. با ما همراه شوید و بهترین زوج های هنری ایرانی را بشناسید.

ایرج طهماسب و حمید جبلی از بهترین زوج های سینمایی ایران

زوج های سینمای ایران/ محبوب ترین زوج های هنری در سینمای ایران

  • آثار مشترک مطرح: دختر شیرینی فروش، زیر درخت هلو، رفیق بد، سه‌گانه کلاه قرمزی، سری مجموعه کلاه قرمزی

وقتی صحبت از بهترین زوج های سینمایی ایران به میان می‌آید، امکان ندارد نامی از ایرج طهماسب و یار همیشگی‌اش حمید جبلی برده نشود. آقای مجری دوست داشتنی سینما و تلویزیون ایران و حمید جبلی مرد همه فن حریف هنر ایران که چندین نسل با آنها خاطره دارند علاوه بر همکاری‌های مختلف و به‌یادماندنی در چندین فیلم کمدی ایرانی و پرفروش سال‌های دور سینما، ماندگارترین شخصیت‌های عروسکی تاریخ ایران یعنی کلاه قرمزی، پسر خاله و دوستانشان را خلق کرده‌اند. ایرج طهماسب و حمید جبلی علاوه بر بازی به عنوان زوج کمدی در فیلم‌هایشان، کارگردانی، طراحی و نویسندگی این فیلم‌ها را نیز بر عهده داشته‌اند. این دو از محبوب ترین زوج های هنری در سینمای ایران هستند که بازی آن‌ها در سریال رفیق بد هنوز هم در خاطر همگان پایدار باقی مانده است.

ایرج طهماسب و فاطمه معتمدآریا از بهترین زوج های سینمایی ایران

زوج های سینمای ایران/جذاب ترین زوج های هنری ایران

  • آثار مشترک مطرح : عینک دودی، یکی بود یکی نبود، دختر شیرینی فروش، زیر درخت هلو، کلاه قرمزی و پسر خاله

ایرج طهماسب علاوه بر همکاری با رفیقش حمید جبلی در زمینه نویسندگی و بازیگری، در تعدادی از موفق‌ترین فیلم‌هایش با فاطمه معتمدآریا از بهترین زوج های هنری ایران را تشکیل داده است. او فاطمه معتمد آریا را به عنوان نقش اول زن داستان داشت. همکاری این دو بازیگر کاربلد که اغلب در نقش زن و شوهر ایفای نقش می‌کردند آنقدر دیدنی از آب درمی‌آمد که در آن سال‌ها یکی از دلایل حضور مخاطبان در سینماها همکاری مشترک طهماسب و معتمدآریا بود و علاوه بر خود طهماسب، بقیه کارگردان‌ها هم از این ترکیب برنده استفاده می‌کردند. این دو تا سال ها از جذاب ترین زوج های هنری ایران باقی ماندند.

پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا از بهترین زوج های سینمایی ایران

زوج های سینمای ایران/زوج های هنری مشهور در سینمای ایران

  • آثار مشترک مطرح: مرد عوضی، شوخی، عزیزم من کوک نیستم، سریال زیر تیغ، سریال آشپزباشی

از زوج های هنری مشهور در سینمای ایران دو بازیگر معروف پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا هستند. آن‌ها تاکنون در چندین فیلم و سریال همکار هنری یکدیگر بوده‌اند و با مرور کارنامه‌شان متوجه می‌شویم در اغلب همکاری‌هایشان که در دهه هفتاد اتفاق افتاده، آثار موفقی حاصل شده است. پرستویی و معتمدآریا در تمام این همکاری‌ها نقش زن و شوهر را بازی می‌کردند و اغلب این آثار کمدی‌های فانتزی و متفاوتی بود که در سینمای ایران بکر و جدید محسوب می‌شد. این دو بازیگر یک همکاری درخشان در سریال زیر تیغ هم دارند که جزو بهترین سریال‌های تلویزیون ایران به شما می‌رود. آخرین همکاری پرویز پرستویی و فاطمه معتمدآریا در سینما، «صد سال به این سال‌ها» بود که مهر توقیف از پیشانی این فیلم هنوز برداشته نشده است. این زوج موفق سینمای ایران پس از حضور در سریال «آشپرباشی» در سال 88، نزدیک به یازده سال است که همکاری مشترکی نداشته‌اند. آن‌ها از بهترین زوج های سینمایی ایران بودند.

رضا کیانیان و رویا نونهالی از بهترین زوج های سینمایی ایران

معرفی زوج های سینمای ایران/ مطرح ترین زوج های هنری بازیگر

  • آثار مشترک مطرح: بوی کافور عطر یاس، ماهی‌ها عاشق می‌شوند، خاک آشنا، صداها، خانه‌ای روی آب، یک تکه نان، کفش‌هایم کو، دلم می‌خواد، سریال شهرزاد

مطرح ترین زوج های هنری بازیگری را با رضا کیانیان و رویا نونهالی تکمیل می‌کنیم. رضا کیانیان تقریبا با بهترین بازیگران زن ایرانی زوج موفقی تشکیل داده است، اما بیشترین و بهترین همکاری‌ها را با رویا نونهالی داشته است. این دو بازیگر در چهار فیلم از شش فیلم مشترکشان نقش‌های مقابل هم را ایفا کرده‌اند. رویا نونهالی برای سه فیلم «بوی کافور، عطر یاس»، «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» و «خاک آشنا» نامزد جوایز متعددی همچون سیمرغ بلورین شده است که این جایزه را برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» از آن خود کرده است. رضا کیانیان نیز برای نقش‌آفرینی در «ماهی‌ها عاشق نمی‌شوند» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شده است.  این دو ازجذاب ترین زوج های هنری ایران هستند.

علی مصفا و لیلا حاتمی

زوج های موفق سینمای ایران/ بهترین زوج هنری سینمای ایران

  • آثار مشترک مطرح: پله آخر، چیزهایی هست که تو نمی‌دانی، در دنیای تو ساعت چند است، لیلا، خوک، سریال کیف انگلیسی، سریال پریدخت، مردی بدون سایه، آسمان محبوب، میکس

نوبت بهترین زوج هنری سینمای ایران علی مصفا و لیلا حاتمی است. زوج علی مصفا و لیلا حاتمی در زمینه همکاری مشترک و بازی در نقش زن و شوهر رکورددار هستند. البته این بدیهی است؛ چراکه این دو هنرمند در دنیای واقعی هم زن و شوهرند و بهتر از هر بازیگری با خلق و خو و روحیات یکدیگر آشنا هستند. پس به هنگام بازی مقابل هم نیز می‌توانند این حس باورپذیر را به مخاطب منتقل کنند. دختر و داماد علی حاتمی بزرگ، علاوه بر تجربه‌های سینمایی، دو سریال تلویزیونی هم بازی کرده‌اند که اتفاقا این دو سریال در زمان خود جزو پرمخاطب‌ترین‌ها بودند. این دو از بهترین زوج های سینمایی ایران محسوب می‌شوند.

محمدرضا گلزار و مهناز افشار

زوج های موفق سینمای ایران/عکس زوج هنری ایرانی

  • آثار مشترک مطرح: کما، سیزده گربه روی شیروانی، آتش بس، کلاغ‌پر، دلم می‌خواد و سریال عاشقانه

همان‌طور که در عکس زوج هنری ایرانی می‌بینید، در بین زوج های سینمای ایران، زوج گلزار و افشار را می‌توان یک زوج تجاری موفق معرفی کرد که در فیلم کما برای اولین بار با هم همکاری کردند. مهناز افشار و محمدرضا گلزار با حضور در نقش‌های اول مرد و زن فیلم «آتش بس» تهمینه میلانی، این فیلم را به پرفروش‌ترین فیلم سال تبدیل کردند. در سال‌های اخیر به سبب دوری محمدرضا گلزار از سینما و عدم حضور مهناز افشار در آثار صرفا تجاری، این دو بازیگر همکاری مشترکی نداشتند تا اینکه در سریال «عاشقانه»، منوچهر هادی زوج گلزار و افشار را دوباره مقابل هم قرار داد و اگر مهناز افشار از ایران مهاجرت نمی‌کرد، قطعا فصل دوم این سریال با عنوان «گیسو» زودتر از این‌ها کلید می‌خورد. در کنار این همکاری‌های موفق، گلزار و افشار یک کار ضعیف شکست خورده به نام «عشق تعطیل نیست» هم در کارنامه کاری خود دارند. این دو از بهترین زوج های هنری ایران هستند.

شهاب حسینی و ترانه علیدوستی

زوج های موفق سینمای ایران/بهترین زوج های هنری ایران

  • آثار مشترک مطرح: درباره الی، سریال شهرزاد، فروشنده

همکاری شهاب حسینی و ترانه علیدوستی در سریال «شهرزاد» نه تنها این دو را به عنوان یکی از  زوج های سینمای ایران مطرح کرد، بلکه شهرزاد و قباد دیوانسالار را به عنوان یک عاشق و معشوق بی‌نظیر در سینما و تلویزیون ایران جاودانه کرد. علاوه بر سه فصل «شهرزاد»، حسینی و علیدوستی در دو فیلم مهم اصغر فرهادی هم همبازی بودند که فیلم «فروشنده» به موفقیت‌های بی‌نظیری در سینمای جهان دست یافت و نخل طلای کن را برای شهاب حسینی به ارمغان آورد. با تماشای آثار مشترک این دو بازیگر متوجه می‌شویم علیدوستی و حسینی در اجرای نقش در سکانس‌های مشترک به چنان درکی از یکدیگر رسیده‌اند که به همراه هم، حس و حال مخاطب را از آن خود می‌کنند. این دو از بهترین زوج های سینمایی ایران هستند.

باران کوثری و حامد بهداد

زوج های موفق سینمای ایران/بهترین زوج های هنری ایران

  • آثار مشترک مطرح: روز سوم، لطفا مزاحم نشوید، هفت ماهگی، خانه دختر، سد معبر، جان‌دار و سریال دندون طلا

حامد بهداد و باران کوثری را می‌توان یکی از بهترین زوج های سینمایی ایران دانست. این دو بازیگر هم نقش عاشق و معشوق و هم نقش زن و شوهر را چنان باورپذیر در آثارشان خلق کرده‌اند که هر بار برای این همکاری‌ها نامزد یا برنده جوایز معتبر سینمایی شده‌اند. به یادماندنی‌ترین همکاری این دو بازیگر به فیلم «روز سوم» برمی‌گردد که در آن باران کوثری نقش دختری جنوبی به نام سمیره را ایفا می‌کند و حامد بهداد معلمی عراقی است که عاشق سمیره شده است. در ادامه بهداد در قامت یک افسر عراقی برای به دست آوردن عشق دوران جوانی‌اش در روزهای جنگ، به عنوان عضوی از ارتش بعث، بی‌رحمانه آدم می‌کشد تا سمیره را از آن خود کند. این دو بازیگر در جدیدترین همکاری‌شان این روزها جلوی دوربین «گیج‌گاه» دوباره نقش یک زن و شوهر را ایفا می‌کنند.

سام درخشانی و پژمان جمشیدی

زوج های هنری موفق در سینما/زوج های هنری موفق ایرانی

  • آثار مشترک مطرح: سریال پژمان، خوب بد جلف، خوب بد جلف؛ ارتش سری، تگزاس 1 و تگزاس 2

شاید اگر روزی عنوان می‌شد پژمان جمشیدی، فوتبالیست تیم ملی و پرسپولیس قرار است در سینما یکی از بهترین زوج های هنری ایران را به همراه یک بازیگر دیگر تشکیل دهد، هیچکس باور نمی‌کرد. اما این اتفاق رخ داده است و جمشیدی با کشف درخشان پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت، نه تنها در تلویزیون و سینما به محبوبیت رسید، بلکه یکی دو سالی می‌شود با حضور در تئاتر و آثار جدی سینمای ایران خود را به عنوان یک بازیگر شش دانگ به سینما و تلویزیون ایران اثبات کرده است. این بازیگر به همراه یار دوست داشتنی خود در سریال پژمان یعنی سام درخشانی، تاکنون در چهار فیلم سینمایی ایفای نقش کرده‌اند که هر چهار فیلم با استقبال مخاطبان مواجه شده است.

در یکی از نشست‌های خبری فیلم خوب بد جلف 2، درخشانی عنوان کرد که او و پژمان جمشیدی با پیشنهادهای مشترک بازی بسیاری روبه‌رو هستند، اما تصمیم گرفته‌اند از قبول این پیشنهادات مشترک بطور همزمان خودداری کنند تا به عنوان یکی از معدود بهترین زوج های سینمایی ایران در زمینه کمدی برای مخاطبان تکراری نشوند.

هادی حجازی فر و جواد عزتی

زوج های هنری موفق در سینما/بهترین زوج های هنری سینمای ایران

  • آثار مشترک مطرح: ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز رد خون، لاتاری، دوزیست، آتابای

هادی حجازی‌فر و جواد عزتی را شاید بتوان متفاوت‌ترین زوج هنری سینمای ایران به حساب آورد. یک سمت بازیگری قرار دارد که در آثار کمدی مهران مدیری درخشان ظاهر شده است و یک سمت دیگر بازیگر از تئاتر آمده‌ای است که با ایفای نقش شهید احمد متوسلیان مخاطبان را پای فیلم میخکوب کرد!

جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در همکاری‌های خود، بخصوص در فیلم‌های محمدحسین مهدویان به شدت مکمل یکدیگر هستند. در ماجرای نیمروز صادق (جواد عزتی) فردی آرام، مرموز و باهوش است و کمال (حجازی‌فر) فردی خشن، عمل‌گرا و قاطع! اما در لاتاری این ترکیب تا حدودی برعکس می‌شود. آخرین همکاری این دو بازیگر حضور جواد عزتی در فیلم «آتابای» نیکی کریمی است که حجازی‌فر علاوه بر بازی در این فیلم، نویسندگی فیلمنامه آن را هم برعهده داشت و آنطور که خودش می‌گفت با وجود اینکه عزتی یک کلمه هم ترکی بلد نبوده، اما او این نقش را فقط برای جواد عزتی نوشت. آن‌ها از بهترین زوج های سینمایی ایران هستند.

حمید لولایی و مریم امیرجلالی

زوج های هنری موفق ایرانی

  • آثار مشترک مطرح: خانه به دوش، ترش و شیرین و چهار چرخ

از بهترین زوج های هنری ایران حمید لولایی و مریم امیرجلالی هستند. کم‌تر کسی است که ناهید خانم و آقا ماشالله خانه به دوش را به‌خاطر نیاورد. این زوج آن‌قدر خوب در کنارهم قرار گرفتند که در دو آثار دیگر نیز با همان سبک و سیاق شروع به نقش آفرینی کردند. رضا عطاران بعدها مریم امیرجلالی را در کنار سیروس گرجستانی نیز قرار داد و با وجود فوق العاده بودن این دو، اما هیچ چیز زوج ناهید و ماشالله نشد.

محسن تنابنده و احمد مهران فر

بهترین زوج های سینمایی ایران

  • آثار مشترک مطرح: پایتخت، استشهادی برای خدا، شاهگوش و علی البدل

اگر اسم بهترین زوج های هنری ایران بیاید و از ارسطو عامل و نقی معمولی غافل شویم اشتباه کرده ایم. این دو بازیگر به قدری خوب در کنارهم بازی می‌کنند که دیگر برای همه باور پذیر شده است که مهران فر و تنابنده دو برادر یا پسرخاله هستند. آن‌ها در فیلم و سریال‌های بعد از پایتخت نیز بسیار موفق بودند.

مهران مدیری و سیامک انصاری

بهترین زوج های هنری سینمای ایران

  • آثار مشترک مطرح: پاورچین، نقطه چین، شب‌های برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره، مرد دو هزار چهره، قهوه تلخ و…

مهران مدیری و سیامک انصاری از زوج های هنری موفق ایرانی هستند که بسیار هم پرطرفدارند. از ابتدای فعالیت مهران مدیری تا همین چندسال پیش این دو در پروژه های مختلف همکاری می‌کردند. هنوز هم که هنوز است شیر فرهاد و کیانوش جز بهترین زوج های هنری ایران هستند.

هومن برق نورد و بهنام تشکر

جذاب ترین زوج های هنری ایران

  • آثار مشترک مطرح: ساختمان پزشکان، دزد و پلیس، دودکش، پادری و…

یکی دیگر از بهترین زوج های هنری ایران زوج هومن برق نورد و بهنام تشکر هستند‌. آن‌ها در ابتدا در سریال ساختمان پزشکان در نقش دو برادر متفاوت کنارهم قرار گرفتند اما بعدها رفته رفته بیشتر جا افتادند و در سریالی همچون دزد و پلیس بسیار موفق عمل کردند.

 دیگر زوج های هنری سینمای ایران

از زوج های موفق بعدی  باید به محسن کیایی و بهرام رادان اشاره کرد که در دو فیلم مصطفی کیایی بصورت متوالی تکرار شدند و در هر دو کار موفقیت زیادی را نصیب فیلم کردند. این دو بازیگر در فیلم‌های «بارکد» و «چهارراه استانبول» تقریبا دو نقش مشابه هم ایفا کردند که نتیجه آن بسیار شیرین و دیدنی از آب در ‌آمده بود. مورد بعدی همکاری نوید محمدزاده با پریناز ایزدیار است که در فیلم «ابد و یک روز» نقش خواهر و برادر و در «سرخ‌پوست» نقش عاشق و معشوق را داشتند. البته این دو نفر در «متری شیش و نیم» هم حضور داشتند و شاید تنها عاشق و معشوق سینمای ایران بودند که هیچ سکانس مشترکی با هم نداشتند!

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم بصورت متفاوتی به بهترین زوج های سینمایی ایران بپردازیم. البته علاوه بر موارد مذکور، هم در سینما و هم در تلویزیون زوج های بازیگر ایرانی وجود دارند که سبب موفقیت آثار مختلف شده‌اند، اما ما به ذکر موارد موفق و درخشان در سینما اکتفا کردیم. حال که به پایان این مطلب رسیدیم، خواهشمندیم نظرات خود را هم درباره این مقاله و هم درباره مطالبی که دوست دارید در پلازا بخوانید با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
ناهید و دویتان
.
03 خرداد 1401، 14:02
پاسخ
2
2
حامد بهداد درکنار باران کوثری افت می‌کند. حامد بهداد و لیلا حاتمی بهترین زوج ها هستند. .
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402