معرفی فیلم برادران لیلا ؛ داستان، بازیگران و بررسی فیلم

فیلم سینمایی برادران لیلا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم برادران لیلا از جمله جدیدترین فیلم‌های ایرانی است که در دنیا توانست مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و بررسی کامل این فیلم بپردازیم.

سینمای ایران همیشه نتوانسته به جایگاه شایسته خود برسد، همیشه موانعی سر راه هنرمندان ایرانی بوده است. از محدودیت‌های انتخاب ژانر گرفته تا امکانات و مقدم بودن روابط بر ضوابط همه دلایلی بر محروم ماندن سینمای ایران هستند. البته از حق و حقیقت نگذریم ایران فیلم خوب و شایسته کم نداشته است. فیلم‌هایی مثل بچه‌های آسمان، حوض نقاشی، جدایی نادر از سیمین، مارمولک، شبی که ماه کامل شد، فروشنده و… از بهترین فیلم‌های ایرانی محسوب می‌شوند.

برادران لیلا یکی از جدیدترین آثار سینمای ایران محسوب می‌شود که پا بر عرصه جهانی گذاشت و در فستیوال کن اکران شد. سعید روستایی کارگردان و نویسنده فیلم برادران لیلا بود و پس از فیلم سینمایی متری شیش و نیم  این بار با تیم بازیگری تقریبا مشابه به سراغ موضوع دیگری رفته است. سال ساخت فیلم برادران لیلا 1399-1400 بود. در این مقاله پلازا قصد داریم تا ساخته جدید سعید روستایی را معرفی و بررسی کنیم.

فهرست مطالب

تاریخ اکران فیلم برادران لیلا

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که فیلم برادران لیلا کی اکران میشود در پاسخ باید بگوییم که این اثر در ایران اکران نخواهد شد و توقیف شده است. این اثر ژانری درام دارد و نخستین بار در تاریخ 25 مه 2022 (4 خرداد 1401) در جشنواره کن اکران شد و سپس در تاریخ 24 اوت 2022 (2 شهریور 1401) در فرانسه به نمایش درآمد.

داستان فیلم برادران لیلا

دانلود فیلم برادران لیلا

حتما کنجکاو هستید تا درباره موضوع فیلم برادران لیلا بدانید. داستان حول محور دختری 40 ساله به نام لیلا می‌گردد که در قسمت اداری یک پاساژ معتبر کار می‌کند. لیلا پدر و مادری پیر و بیخیال دارد و چهار برادرش نیز هیچکدام شغل مناسبی ندارند. داستان از آنجایی شروع می‌شود که برادر معقول و کارگر او علیرضا از کار خود برکنار می‌شود و به خانه می‌آید. لیلا تمام تلاش خود را برای عاقبت به خیر شدن برادرانش می‌کند اما آیا این تلاش کافی است؟

معرفی عوامل فیلم سینمایی برادران لیلا

در ادامه عوامل فیلم برادران لیلا را معرفی می‌کنیم.

سعید روستایی نویسنده و کارگردان برادران لیلا

فیلم سینمایی برادران لیلا سعید روستایی / کارگردان برادران لیلا

سعید روستایی متولد 23 مرداد سال 1368 در تهران است. او در حرفه کارگردانی و نویسندگی فعالیت دارد. علیرغم سن تقریبا کم خود سعید روستایی توانسته آثار ارزشمندی را از خود به جای بگذارد. فیلم ابد و یک روز و متری شیش و نیم از معروف‌ترین آثار این کارگردان است که بسیار هم تحسین شده است. علاوه بر این دو فیلم در آثار سعید روستایی فیلم‌های کوتاه شنبه و خیابان خیلی خلوت را نیز می‌بینیم. سعید روستایی فیلم‌نامه‌نویس فیلم سد معبر نیز بوده و حال با فیلم برادران لیلا قصد دارد باری دیگر نظر مخاطبان را جذب کند.

سایر عوامل فیلم

  • تهیه‌کننده: سعید روستایی، جواد نوروزبیگی
  • نویسنده: سعید روستایی
  • فیلمبردار: هومن بهمنش
  • موسیقی: رامین کوشا
  • توزیع کننده: وایلد بانچ

بازیگران فیلم برادران لیلا

در این قسمت به معرفی و بیوگرافی بازیگران این ساخته سعید روستایی می‌پردازیم.

سعید پورصمیمی در نقش اسماعیل

جوایز فیلم برادران لیلا / سعید پورصمیمی

  • محل تولد: تهران
  • سن: 79
  • آثار معروف: ناخدا خورشید، تحفه ها

سعید پورصمیمی از بازیگران پیشکسوت ایرانی و متولد ۹ اسفند ۱۳۲۲ است. او از سال ۱۳۴۰ تاکنون در حرفه بازیگری حضور داشته و با داشتن بیش از نیم قرن سابقه از بهترین بازیگران کشورمان محسوب می‌شود و تاکنون سه بار برنده سیمرغ شده. او در فیلم برادران لیلا قطعا نقش پدر را خواهد داشت.

ترانه علیدوستی در نقش لیلا

موضوع فیلم برادران لیلا / ترانه علیدوستی

  • محل تولد: تهران
  • سن: 39 سال
  • آثار معروف: رعنا در فروشنده، الی در درباره الی

از بازیگران باسابقه و حرفه‌ای کشورمان باید به ترانه علیدوستی اشاره کنیم. او متولد 22 دی سال 1362 در تهران است. ترانه علیدوستی برای اولین بار در سال 1380 با اثری از رسول صدرعاملی به نام من ترانه 15 سال دارم مطرح شد. خانم علیدوستی همیشه توانایی‌های بازیگری خود را ثابت می‌کند و این خود قابل تحسین است. وی بارها برنده سیمرغ و جوایز گوناگون بین‌المللی و ایرانی شد. از مطرح‌ترین کارهای او باید به سریال شهرزاد اشاره کنیم که طرفداران زیادی نیز داشت. او این‌بار در فیلم ایرانی برادران لیلا حضور دارد. این اولین حضور خانم علیدوستی در آثار سعید روستایی است.

نوید محمدزاده در نقش علیرضا

بازیگران برادران لیلا / نوید محمدزاده

  • محل تولد: تهران
  • سن: 36 سال
  • آثار معروف: شاهین در مغزهای کوچک زنگ زده، موسی در بدون تاریخ بدون امضا

نوید محمد زاده متولد 17 فروردین 1365 یکی از بازیگران مطرح کشورمان است. او اهل شهرستان مهران و اصالتی کرد دارد. نوید محمد زاده از سال 1382 تاکنون به فعالیت بازیگری پرداخته است. از اولین بازی‌های دیده شده نوید محمد زاده که تا پای برنده سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره فجر او را برد، فیلم من عصبانی نیستم بود. او تاکنون جوایز بسیاری برنده شده و تیپ‌های شخصیتی زیادی بازی کرده است.

مهم‌ترین شخصیتی که او بازی درخشانی از آن ارائه داده دو شخصیت مبتلا به اعتیاد فیلم‌های ابد و یک روز و مغزهای کوچک زنگ زده است. البته جا دارد که بگوییم آقای محمد زاده در سریال نمایش خانگی قورباغه نیز به ایفای نقش پرداخت و بسیار در آن درخشان عمل کرد.

پیمان معادی در نقش منوچهر

بازیگران فیلم برادران لیلا / پیمان معادی

  • محل تولد: نیویورک، آمریکا
  • سن: 52 سال
  • آثار معروف: نادر در جدایی نادر از سیمین، مرتضی در ابد و یک روز

پیمان معادی بازیگر، فیلم‌نامه نویس و کارگردان ایرانی متولد 9 تیر 1349 است. پیمان معادی از بازیگران حرفه‌ای و با مهارت ایرانی است. او در نیویورک به‌دنیا آمد اما در ایران به تحصیل پرداخت. اولین کار سینمایی او نوشتن فیلم‌نامه آواز قو بود‌. وی علاوه بر فیلم و سریال‌های ایرانی در آثار خارجی مانند: آخرین شوالیه، اردوگاه اشعه ایکس، آن شب و وست ورد نیز فعالیت کرده است. پیمان معادی یکی از بازیگران برادران لیلاست.

فرهاد اصلانی در نقش پرویز

تیزر فیلم برادران لیلا / فرهاد اصلانی

  • محل تولد: بیجار
  • سن: 56 سال
  • آثار معروف: بابک در عصر یخبندان، بهرام در زیر سقف دودی

فرهاد اصلانی بازیگر معروف ایرانی متولد 18 خرداد 1345 است. او از سال 1370 تاکنون به فعالیت بازیگری می‌پردازد. فرهاد اصلانی از آن دسته بازیگرانی است که چه در سینما و چه در تلویزیون مطرح بوده است. نقش آفرینی فرهاد اصلانی در سریال‌هایی همچون وفا و مختارنامه هرگز فراموش نمی‌شوند. فرهاد اصلانی نیز مانند سایر بازیگران از تیم سعید روستایی است و در فیلم سینمایی برادران لیلا حضور خواهد داشت.

سایر بازیگران برادران لیلا عبارتند از:

  • نیره فراهانی در نقش مادر
  • مهدی حسینی‌نیا در نقش بایرام
  • محمد علی‌محمدی در نقش فرهاد
  • مازیار سیدی
  • اسماعیل پوررضا
  • جواد پورحیدری
  • مهسا باوفا
  • مهدی رکنی

نقد فیلم برادران لیلا

در این قسمت قصد داریم به بررسی این فیلم بپردازیم. این اثر از دیدگاه منتقدان با نظرات مثبتی روبه‌رو شد و توانست مورد توجه مخاطبان نیز قرار بگیرد. از جوایز فیلم برادران لیلا نیز باید باید به جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (بخش غیراصلی) و جایزه شهروندی اشاره کنیم. همچنین این اثر توانست نامزدی نخل طلای کن شود. اما با همه این تفاسیر فیلم در خود جشنواره کن عملکردی متوسط داشت و نتوانست در مقایسه با سایر آثار ایرانی قوی عمل کند. در جدول پایین می‌توانید نمرات دریافتی این اثر را از سه سایت معتبر دنیا مشاهده کنیم.

سایتامتیاز
 آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)7.7/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)91/100
متاکریتیک (Metacritic)87/100

از مجموع 5 منتقدی که در سایت متاکریتیک به این فیلم رای داده‌اند، هر پنج منتقد نظرات مثبتی درباره این فیلم داشتند. در پایین می‌توانید این نظرات را مشاهده کنید.

تیزر فیلم برادران لیلا

The Playlist

  • نمره: 100/100

علیرغم زمان پخش طولانی و تقریبا سه ساعته، هرگز دچار رکود نمی‌شود و بازیگران به زیبایی بازی می‌کنند. فیلم لحن گیرا و روایت پیچیده‌ خود را در مورد یک خانواده معمولی حفظ می‌کند و درگیر کلیشه یا تکرار نمی‌شود. فیلمسازی روستایی با دقت است و در عین حال تاثیری ماندگار بر جای می‌گذارد و او را به عنوان فیلمی برای تماشا تثبیت می‌کند.

Screen Daily

  • نمره: 90/100

به لطف تسلط کارگردان بر مطالب خود، درهم تنیدگی هایی که شاهد آن هستیم طرز باورنکردنی چالش برانگیز  و در عین حال باورپذیر است. این اثر عاطفی ظریف و متقاعد کننده به اندازه زمان اجرای طولانی‌ خود، حوصله سربر نیست.

The Hollywood Reporter

  • نمره: 90/100

این یک فیلم عالی است، هم از نظر وسعت و هم از نظر آنچه که می‌خواهد در مورد ایران از طریق داستان سختی‌های بی‌شمار یک خانواده بگوید. روستایی به عنوان یک فیلمساز به قدری هدف بلند و گسترده ای دارد که منظور خود را به خوبی می‌رساند.

Variety

  • نمره: 80/100

این اثر صحنه‌هایی را به شکل مستندی پرجنب‌وجوش می‌سازد، و با دقت از ترانه‌های ملودرامیک اجتناب می‌کند.

The Guardian

  • نمره: 80/100

خشم در حال جوشیدن لیلا از منفعل ​​بودن تحقیرآمیز پدر و برادرانش، و تلاش‌های بی‌ثمر برای نجات آنها از دست خودشان، انرژی خاصی به مخاطب منتقل می‌کند که به فیلم قدرت می‌بخشد.

علت توقیف فیلم برادران لیلا

پس از اکران فیلم در فستیوال کن، مشخص شد که این اثر در سینمای ایران پروانه نمایش ندارد و به دلیل عدم رعایت اصلاحیات توقیف شد. با این تفاسیر امکان دانلود فیلم برادران لیلا به صورت قانونی در ایران وجود ندارد.

سخن پایانی

در این مقاله از پلازا با معرفی فیلم برادران لیلا با شما همراه بودیم. این فیلم با حواشی زیادی روبه‌رو شد و در ایران نیز اجازه اکران ندارد. آیا شما تیزر فیلم برادران لیلا را تماشا کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. ممنون که تا بدین جا ما را همراهی کردید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران12 دیدگاه
avatar
.
24 مرداد 1402، 15:23
پاسخ
0
0
من تقریبا همه فیلم رو دیدم. تصویر درستی از وضعیت تورم و فقر ارائه داد. و رسم و رسوم مزخرف و عادات بی فرهنگی اشتباه خرده فرهنگ های ایرانی رو بدرستی تصویر کرده و رودروایسی های اشتباه توی فامیل و آشنا و تصمیمات اشتباه و ... به نظرم سیلی زدن به پدر درست نیست حتی اگر پست ترین آدم دنیا باشه به هر حال اون پدرت هست!
avatar
کوثر
.
20 مرداد 1402، 16:03
پاسخ
0
0
انتقادات بیشتز بخاطر سیلی بود... من در این زمینه نمیتونم حق رو به کسی بدم یا از درست یا غلط بودن حرکت صحبت کنم اما... تنها حسی ک به این صحنه داشتم این بود که اگر جای ترانه بودم من هم احتمال انجام اینکار رو داشتم، بنابراین فقط درکش میکنم، سختی ها ادمو خیلی تحت فشار قرار میده و شما نمیتونید بخاطر اون حرکت ازش انتقاد کنید، اون صحنه یکی از زیبایی های فیلم بود که شکسته شدن قلب همه زو نشون میده ک تغییرات و سختیای زندگی رو
avatar
حمیده
.
18 مرداد 1402، 17:45
پاسخ
0
0
این فیلم بسیار فیلم خوبی بود و وضعیت جامعه رو به خوبی نشان داد فقط ای کاش سیلی به صورت پدر نبود من خیلی گریه کردم ارزش و احترام پدر تحت هر شرایطی نباید اینگونه له بشه تنها نقد من به این فیلم سیلی دختر به پدر بود
avatar
امیر حسین
.
03 اردیبهشت 1402، 20:19
پاسخ
2
4
به نظر من خیلی فیلم خوبی بود وچون بعضی از گوشهای فیلم به زندگی ما هم ربط داشت که یکی از آن ها پدر من هست که خانواده‌اش اصلا او را آدم حساب نمیکنن. ولی پدرم دم به دقیقه با آن ها در تماسه ولی گوش به زندگیش نمیده و من مادرم خیلی این فیلم را دوست داریم واز سعید روستایی که کارگردان و نویسنده این فیلم بوده خیلی تشکر و سپاس. گذاری میکنیم 👍👍👍👍👍
avatar
زهرا
.
24 فروردین 1402، 19:51
پاسخ
17
5
وقتی احترام پدر توسط لیلا حفظ نشده ،،متاسفانه فیلم خوبی نیست
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402