برنامه‌ ریزی برای کنکور در ایام امتحانات + روش مطالعه

برنامه‌ ریزی برای کنکور در ایام امتحانات + روش مطالعه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

از مهمترین مشکلات دانش آموزان کنکوری می‌توان به مطالعه همزمان برای کنکور سراسری و آمادگی برای امتحانات دوازدهم اشاره کرد. بعضی از داوطلبان آنقدر غرق در مطالعه دروس کنکوری می شوند که گاهی اوقات به طور کل امتحانات پایه دوازدهم خود را فراموش میکنند و بدون آمادگی کافی و مطالعه کافی سر امتحان حاضر می شوند و همین باعث می شود ه به سوالات امتحانی به خوبی پاسخ ندهند.

غافل از اینکه همین مطالعه اجباری می تواند در روند آمادگی آن ها برای کنکور کنکور تاثیر گذار باشد اما در این بین داوطلبان گروه سومی هم وجود دارند که دوست دارند برای هر دوی اینها آماده شود یعنی هم دروس کنکور خود را مطالعه کنند و هم امتحانات خود را مطالعه کند تا به بهترین شکل ممکن برای این دو هدف آماده شوند ولی در این بین مشکلی وجود دارد و آن هم این است که آنها نمیدانند چطوری به هر دوی این اهداف دست پیدا کنند.

در واقع مشکل بسیار مشکل بسیاری از داوطلبان این است که نمی توانند این دو هدف را به طور موازی با هم جلو ببرند. این ضعف هم به صورت عمده و اساسی از مشکلات برنامه ریزی و ناتوانی در نوشتن یک برنامه خوب برای خود نشأت می گیرد که در این باره می‌توان گفت برنامه‌ریزی از اصلی ترین موارد برای موفقیت کنکور و امتحانات نهایی است که هدف اصلی شما دانش آموزان موفقیت در کنکور و برنامه ریزی برای آن است اما برای موفقیت در این مسیر باید حواس شما به مسائل فرعی ولی مهم مربوط به کنکور باشد و امتحانات هم یکی از این مسائل است گاهی اوقات پیش می آید که شما دانش آموزان برنامه خوبی برای آمادگی خود در کنکور سراسری چیده اید و طبق برنامه پیش می روید اما در این برنامه جایی برای امتحانات خود در نظر نگرفته اید یا برنامه شما دارای مشکلاتی در این زمینه می باشد ، در این موارد نیاز است که شما بدون توجه به اون چیزی که تا الان برنامه ریزی کردید و بدون تعصب و نگرانی برنامه خود را دوباره بررسی کنید و برای خود یک برنامه خوب موثر تر نسبت به قبل طراحی کنید.

برنامه‌ ریزی برای کنکور در ایام امتحانات

در ادامه و با توجه به اینکه یکی از مهمترین مسائل برای دانش آموزان این است که بهترین برنامه را برای خود داشته باشد سعی داریم در این مقاله شما را با یک برنامه ریزی خوب آشنا کنیم برای داشتن یک برنامه خوب لازم است به نکات زیر توجه کنید:

1. اولویت با دروس امتحانی است

در مدت زمانی که برای شما در امتحانات در نظر گرفته شده است کاری که یک دانش آموز کنکوری باید انجام دهد این است که توجه خود را به دروس امتحانی خود معطوف کند پس برای یک برنامه ریزی خوب و بدون نقص باید در درجه اول وضعیت خود را در این دروس بررسی کند و سپس با توجه به همه آن وقتی که دارد و مقدار مطالعه قبلی و میزان آمادگی که از گذشته در مباحث درس مربوطه دارد زمانی را در برنامه خود به مطالعه این درس اختصاص دهد. نکته دیگری که در برنامه ریزی امتحانی تان باید به آن توجه داشته باشید تاریخ امتحان و مدت زمان در نظر گرفته شده برای مطالعه هر درس است.
در واقع خود برنامه امتحانی می تواند یکی از راه های برنامه ریزی درسی برای دانش آموزان می باشد که در برنامه ریزی کردن ضعیف هستند. اگر برنامه خوبی برای امتحان نداری یا قادر به برنامه‌ریزی نیستید می توانید از برنامه امتحانی مدرسه به عنوان یکی از راه های برنامه ریزی برای امتحان خود و مطالعه دروس کنکور استفاده کنید برای انجام این کار کافی است برنامه امتحانی را به دقت مطالعه کنید و سپس وقت در نظر گرفته شده برای هر امتحان را با توجه به آمادگیتان در آن درس بسنجید اگر این وقت کافی بود که در همان مدت در نظر گرفته شده درس مورد نظر را مطالعه کنید و اگر کم بود از وقت مطالعه دروسی که قبل از درس مدنظر قرار دارند و شما اطمینان دارید که در آن آمادگی بیشتری دارید ، زمانی را به درس مورد نظر خود اضافه کنید اما اگر به نظر شما وقتی که در نظر گرفته شد زیاد بود ، درس مورد نظر را برای مطالعه درس را از زمان اصلی کم کنید و وقت خالی را در دفتر برنامه ریزی خود خالی نگه دارید از این وقت میتوان برای دروسی که در آنها آمادگی کمی دارید و در آنها ضعیف تر هستید استفاده کنید یا می توانید از این وقت برای مطالعه کن دروس کنکور خود استفاده کنید و یا استفاده های دیگری ببرید که در ادامه این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

2. زمان کوتاه برای تست مفهومی در برنامه ریزی روزهای امتحان

یکی از نگرانی ها و دغدغه های بسیاری از داوطلبان این است که در روزهای امتحان خود از تستی خواندن و تست زدن دور می‌مانند زیرا ایام امتحانات زمان تشریحی خواندن است. ممکن است که این مسئله تا حدودی درست باشد اما شما عزیزان باید به این نکته توجه کنید که در چند سال گذشته طراحان سوالات کنکور در بیشتر دروس ،  سوالات کنکور را به صورت مفهومی طرح کرده و به همین دلیل مطالعه تشریحی می‌تواند به فهم بهتر یک مبحث کمک کند تا شما بتوانید به سوالات بیشتری در کنکور خود پاسخ بدهید. از طرفی دیگر در مطالعه تشریحی هم اگر نحوه مطالعه درست و اصولی باشد می‌توان مطمئن بود که تست زنی از آن مبحث تا حد بسیار زیادی راحت می شود.

حالا برای رفع نگرانی شما و برای اینکه شما داوطلبان عزیز تا حدودی خود را در ایام امتحانات برای کنکور نیز بسنجید و آماده کنید می توانید زمانی را در برنامه ریزی درسی خود در روزهای امتحان به تست زنی اختصاص دهید به این صورت که پس از پایان درس و مطالعه کامل آن تست هایی از مباحث مورد نظر انتخاب کنید و به آنها پاسخ بدهید البته سعی کنید همان گونه که تشریحی مطالعه کرده‌اید به صورت تشریحی پاسخ ها را بررسی کنید یا به آن ها پاسخ دهید. انجام این کار به شما کمک می کند تا از طرفی مروری دیگر بر مطالب داشته باشید و از طرف دیگر نقاط قوت و ضعف خود را در آن درس به شیوه کنکوری بسنجید و پیدا کنید.
اما نکته دیگر که در اینجا لازم است به شما دانش آموزان عزیز یادآوری کنیم این است که مهمترین نکته یادگیری تشریحی دروس است. وقتی زمان کافی برای تست زدن ندارید ، تست زنی مباحث را به دو هفته پس از زمان برگزاری امتحانات موکول کنید.

3. از خودتان بیش از حد توقع نداشته باشید

امان از شب‌های امتحان! مخصوصاً وقتی با شب زنده‌داری همراه باشد. یکی از ضعف‌ها و مشکلاتی که بسیاری از دانش‌آموزان دارند این است که در شب‌های امتحان، بیش از توانشان از خودشان کار می‌کشند. این موضوع، علاوه بر دلزدگی، باعث خستگی مفرط و کاهش توان یادگیری افراد می‌شود. وقتی صحبت از برنامه‌ریزی برای روزهای امتحان می‌شود، بسیاری از دانش‌آموزان کنکوری که تا قبل از آن، زمان کمتری را به مطالعه اختصاص می‌دادند، گمان می‌کنند که با افزایش بیش از حد و ناگهانی ساعات مطالعه می‌توانند موفق‌تر شوند؛ در حالی که این موضوع اشتباه است و شما نباید بیش از توانتان از خودتان انتظار داشته باشید.

اگر در برنامه‌ریزی مطالعه روزهای امتحان، چنین کاری را انجام دهید و سپس نتوانید طبق برنامه پیش روید، با مباحث و بخش‌هایی از دروس ناخوانده باقی مانده و نمرات پایین که نتیجه پیش آمدن چنین مشکلی است روبرو خواهید شد که هم در معدل و هم در روحیه شما تاثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین، از خودتان بیش از حد انتظار نداشته باشید. همچنین لازم است که واقع‌گرا باشید و سعی نکنید با کاهش ناگهانی ساعات خواب و استراحتتان، همه ویژگی‌های یک برنامه مطلوب را با هم پیش ببرید.

برنامه‌ ریزی در ایام امتحانات

علاوه بر نکاتی که به آنها اشاره شد، شما دانش‌آموز عزیز کنکوری، حتماً در ایام امتحانات به مطالب زیر دقت فرمایید:

  1. خوب درس بخوانید؛ زیرا این توفیق اجباری، می‌تواند شما را در یادگیری برخی از مطالب کنکور نیز بخوبی کمک کند.
  2.  از استفاده کردن از برنامه دیگران بپرهیزید. برنامه باید مختص شما و با توجه به شرایط درسی خودتان پی‌ریزی شده باشد تا قابل استفاده بوده و موفقیت شما را در پی داشته باشد.
  3. تا حد امکان طبق برنامه پیش روید.
  4. حل تمرین و نمونه سوالات امتحانی سال های گذشته
  5.  نگرانی و استرس را از خود دور کنید و فقط به اهداف خود فکر کنید. به خاطر داشته باشید که شما یک هدف بلند مدت، یعنی موفقیت در کنکور، و چندین هدف کوتاه مدت دارید که در راستای رسیدن به این هدف بلند مدت تنظیم شده است، و موفقیت در امتحانات نیز یکی از آنهاست.
  6. در پایان، خدا را همیشه و در همه حال در نظر داشته باشید و برای رسیدن به موفقیت، از او یاری و کمک بگیرید و ایمان داشته باشید که همه چیز در مسیر موفقیت شما پیش می‌رود.

منبع : وسایت آموزشی درس جت

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402