درگاه پرداخت درون برنامه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

درگاه پرداخت درون برنامه ای چیست و چه کاربردی دارد؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شک نداریم که اکثر شما توی گوشی‌‌‌تان با اپلیکیشن یا همان آپ‌های مختلف سروکار دارید که خیلی از آن‌ها به یک درگاه پرداخت متصل هستند. از انواع آپ‌های بازی‌ بگیرید تا مواردی مثل آپ‌های مربوط به رستوران‌ها و فروشگاه‌های مختلف که در زمینه‌ی ارائه‌ی محصول یا خدمات فعالیت دارند. خب قضیه‌ این است که پرداخت این برنامه‌ها از طریق درگاه‌‌ پرداخت درون برنامه ای می‌تواند انتقال وجه را بسیار سرعت ببخشد.

اصلاً این درگاه‌ها برای این به دل این اپلیکیشن‌ها متصل شدند که دیگر کاربر برای پرداخت هزینه‌ها از برنامه خارج نشود و به سرعت در همان فضا فرایند خرید را تکمیل کند. اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

فهرست عناوین مطلب:

درگاه پرداخت درون برنامه ای چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا باید بدانید که درگاه پرداخت اینترنتی سیستمی است که در بستر اینترنت تراکنش‌های مالی یعنی انتقال وجه از حساب واریزکننده به حساب دریافت کننده در آن خیلی راحت و در کمترین زمان انجام می‌شود. منظور از درگاه پرداخت درون برنامه ای؛ امکان پرداخت آنلاین در اپلیکیشن‌های موبایل، نرم افزارها و به طور کل مواردی که در بستر وب راه اندازی نشده‌ و نیاز به پرداخت آنلاین دارند، گفته می‌شود. مزیتی که درگاه پرداخت درون برنامه ای دارد، کابران از محیط از محیط اپلیکیشن‌های موبایل خارج نمی‌شوند در درون برنامه پرداخت آنلاین خود را انجام می‌دهند.

در مورد درگاه پرداخت درون برنامه ای باید بگوییم که در آپ‌ها وقتی کاربر می‌خواست پولی را پرداخت کند، مجبور بود از برنامه خارج بشود و از طریق برنامه‌های دیگر واریز را انجام بدهد، دقیقا همین جا بود که برای کوتاه کردن مسیر مشتری و جلوگیری از خروج او، سروکله‌ی پرداخت درون برنامه‌ای IAP پیدا شد. این درگاه یک برنامه‌ی جانبی یا نوعی ابزار Software Development Kit یا SDk است که به توسعه‌دهندگان برنامه‌های Android و iOS کمک می‌کند تا پرداخت اینترنتی را در مسیر جدیدتر و کوتاه‌تری برای آپ‌ها قرار بدهند.

به طور مثال اگر می‌خواهید برای کسب‌وکارتان اپلیکیشن داشته باشید مثلاً اپلیکیشن فست‌فود خود را راه بیاندازید، این برنامه‌ی جانبی به اپلیکیشن شما متصل می‌شود و‌ قابلیت پرداخت آنلاین را به آن اضافه می‌کند‌. از ویژگی‌های اصلی این درگاه می‌توان به این مورد اشاره کرد که مبلغ و یک سری اطلاعات مورد نیاز به‌ شکل اتومات در آن درج می‌شود و خب این‌طوری هم مشتری از خرید خود مطمئن می‌شود هم خطای انسانی کنار می‌رود. بماند که شما به عنوان صاحب درگاه پرداخت امنیت لازم را در تمام تراکنش‌ها در داخل برنامه‌ی خودتان دارید.

مزایای استفاده از درگاه پرداخت دورن برنامه‌ای

  • حذف خروج کاربر از اپلیکیشن و جلوگیری از ایجاد وقفه در فرایند خرید
  • درج مبلغ و سایر اطلاعات خرید در صفحه پرداخت
  • حس اطمینان بیشتر برای مشتری
  • ساده شدن روند خرید و سفارش‌ها

نحوه دریافت درگاه پرداخت درون برنامه ای به چه صورت است؟

دریافت درگاه پرداخت اینترنتی

لازم است بدانید در ایران دوازده شرکت به نام psp به طور اختصاری از بانک مرکزی مجوز ارائه‌ی خدمات پرداخت الکترونیکی را دارند. افرادی که دارای شرایط و مدارک لازم از جمله اینماد یا نماد اعتباری الکترونیکی و مجوز کسب‌وکار هستند، می‌توانند به وب‌سایت این دوازده شرکت مراجعه کنند و با ارائه‌ی این مدارک در طی ۳ تا ۷ روز در واقع درگاه مستقیم بگیرند. درگاه‌های مستقیم بدون کارمزد هستند و پول واریزی از طرف واریز کننده به شکل مستقیم به حساب بانکی دریافت کننده منتقل می‌شود.

در صورتی که افراد مجوزهای لازم را ندارند، می‌توانند از شرکت‌های پرداخت‌یار که واسط بین psp و درخواست‌ کننده هستند، درگاه واسط بگیرند. پرداخت‌یارها بدون الزام اینماد و مجوز کسب‌وکار در کمترین زمان خدمات پرداخت خود را ارائه می‌دهند؛ البته در برابر راحتی مسیر دریافت کارمزدی را از هر تراکنش کسر می‌کنند. به طور مثال پرداخت‌یار رایان پی تنها با احراز هویت در کمتر از  د‌و ساعت درگاه واسط در اختیار متقاضی قرار می‌دهد و کارمزد رایان پی فقط یک درصد و تا سقف شش هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با این توضیحات زمانی که شما یک سرویس و برنامه‌ی اختصاصی دارید، برای گرفتن درگاه پرداخت در آپ‌ یا نرم افزار به پیاده سازی و برقراری ارتباط با شبکه بانکی نیاز دارید. خب باید گفت نحوه دریافت درگاه پرداخت‌ درون برنامه ای هم به همان روش‌هایی است که گفتیم، اما  تفاوت اصلی در نحوه پیاده سازی و استفاده از API مرتبط با درگاه پرداخت است. در واقع همه‌ی شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه تمام مستندات API را در اختیار درخواست کننده می‌گذارند تا از طریق آن بتوانند سیستم یا برنامه‌ی خود را به درگاه اینترنتی متصل کنند.‌ با این کار  API داده‌ها به درگاه ارسال شده و بعد از طریق اپلیکیشن دریافت می‌شود تا دیگر کاربر از محیط خارج نشود.

اتصال به درگاه پرداخت در آپ‌های موبایل

اتصال درگاه به اپ‌های اندروید به دو شکل انجام می‌شود:

پرداخت در وب ویو: که صفحه پرداخت به وسیله‌ی برنامه پرداخت و با استفاده از مکانیزم وب‌ویو WebView در برنامه پرداخت باز می‌شود تا کاربر اطلاعات را در آن درج کند و تراکنش مستقیماً انجام بشود.‌ پرداخت در وب‌ویو امنیت کمی دارد و همین هم باعث می‌شود مارکت‌های داخلی اجازه پرداخت در وب ویو را ندهند.

پرداخت  از درگاه پرداخت درون برنامه ای یا SDK   مجاز: که در این مورد وقتی کاربر اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می‌کند از طریق SDK

به درگاه پرداخت مجاز فرستاده می‌شود.

در یک جمع‌بندی می‌توان گفت درگاه پرداخت درون برنامه ای به سیستمی گفته می‌شود که امکان پرداخت آنلاین را در اپلیکیشن‌های موبایل و نرم افزارهای آن ‌به وجود می‌آورد. نکته این‌جاست که نباید هیچ‌وقت پرداخت موبایلی را با این نوع پرداخت اشتباه بگیرید. پرداخت موبایلی در واقع وارد شدن به برنامه‌ای جداگانه مثل همراه بانک برای انجام پرداخت است در صورتی که در پرداخت با درگاه درون برنامه‌ای کاربر از محیط آپی که استفاده می‌کند، مثل آپی که فایل‌های صوتی ارائه می‌دهد، خارج نمی‌شود و درون همان پرداخت را انجام می‌دهد. البته همان‌طور که در این مطلب هم بیان کردیم قبل از استفاده از این قابلیت باید از شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی درگاه پرداخت کد پذیرنده را بگیرید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402