کاربرد های پمپ کفکش – تفاوت آن با پمپ شناور

کاربرد های پمپ کفکش - تفاوت آن با پمپ شناور
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پمپ کفکش هم مثل پمپ آب شناور یا کارواش خانگی از جمله انواع پرکاربرد پمپ، جهت انتقال آب در شرایط اختلاف ارتفاعی به شمار می رود. به بیان ساده تر، کفکش آب را از یک سطح دارای عمق به ارتفاع بالاتر از آن پمپاژ می کند. مانند انتقال آب از چاه کشاورزی به سطح زمین. با توجه به شرایطی که اغلب موقعیت های کاری کشاورزی و صنعتی دارند، پمپ کفکش یکی از انتخاب های خوب و هوشمندانه و البته پرکاربرد است. در همین راستا قصد داریم تا در ادامه به بررسی انواع کاربردهای پمپ کفکش بپردازیم.

فهرست عناوین مطلب:

1- کفکش آب کشاورزی

شاید اصلی ترین حوزه کاربرد پمپ کفکش را بتوان حوزه کشاورزی دانست. علت آن نیاز مبرم محصولات کشاورزی به آب می باشد. با توجه به کمبود منابع آبی، این مایع ارزشمند، اغلب از منابعی نظیر چاه های کشاورزی، رودخانه ها، آب بندها و … تأمین می شود. در نتیجه دستگاهی که بتواند آب را به سمت زمین کشاورزی و باغ پمپاژ و منتقل نماید، کاربرد فراوانی دارد. لذا کف کش آب کشاورزی را می توان برجسته ترین کاربرد این نوع پمپ ها به شمار آورد.

از مهمترین کاربردهای کفکش در زمینه کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ کفکش برای چاه

همان گونه که اشاره شد، وظیفه اصلی کفکش، انتقال و پمپاژ آب از عمق به ارتفاع بالاتر است. چاه های کشاورزی نیز مثال بسیار خوبی برای این وضعیت هستند. در نتیجه استفاده از پمپ کفش برای چاه عمیق، نیمه عمیق و کم عمق یکی از مهمترین و اصلی ترین موارد کاربرد کفکش است. کفکش جز پمپ های سانتریفیوژ مستغرق به شمار می رود. لذا کفکش برای چاه آب با قرارگیری در آب، به راحتی قابلیت پمپاژ به ارتفاع بالاتر را خواهد داشت.

  • کفکش برای آبیاری بارانی

یکی دیگر از کاربردهای برجسته استفاده کفکش برای ابیاری بارانی است. آبیاری قطره ای یا بارانی از جمله شیوه های مدرنی است که در کنترل و کاهش مصرف آب نقش بسزایی دارد. ضمن آن که بازدهی و راندمان خروجی بسیار مطلوبی نیز به همراه خواهدداشت. تأمین آب این نوع سیستم آبیاری به کمک کف کش از جمله مواردی است که کشاورزان و باغ داران از آن استفاده می کنند.

2- کاربرد کفکش در حوزه صنعت

علاوه بر حوزه کشاورزی به عنوان پرکابردترین زمینه استفاده از کفکش، حوزه صنعت و تولید نیز نقش مهمی در بهره گیری از این دستگاه دارد. در واقع نیاز به آب عاملی است که سبب شده تا بخش های مختلفی از صنایع نیز جهت هدایت و استفاده از آن، به وسایل و تجهیزاتی نظیر کفکش نیازمند باشند. مواردی از قبیل:

  • کفکش برای استخر و پرورش ماهی

یکی دیگر از موقعیت هایی که اختلاف ارتفاع و انتقال آب از عمق به سطح کارایی بالایی دارد، کف کش حوض، استخرها و مراکزی نظیر حوضچه های پرورش ماهی است. اینگونه مراکز نیاز زیادی به تعویض و تأمین آب دارند. از طرفی دیگر با توجه به عمیق بودن آن ها، کفکش از جمله تجهیزاتی است که می تواند بسیار کاربردی بوده و سبب انجام آسان و کم نقص پمپاژ آب و سیالات شود.

  • صنایع تولیدی و مصرفی

به صورت کلی هر جایی که نیاز به تأمین آب داشته باشد و برای انتقال آن سیال بایستی ارتفاعی را طی کند، کفکش می تواند انتخاب خوبی باشد. حال برخی از صنایع تولیدی نظیر صنایع غذایی، کاغذ و چوب نیز برای تولیدات خود به آب نیاز دارند. درست است نیاز آن ها در قیاس با کشاورزی کمتر است؛ اما در هر صورت برای تأمین پمپاژ و انتقال صحیح آب، پمپ کفکش در این بخش نیز بسیار پرکاربرد است.

  • کف کش برای آبنما

علاوه بر موارد مصرفی، برخی موارد تزئینی و نماسازی نیز نیاز به تأمین آب دارند. آبنماها یکی از مثال های برجسته در این خصوص است. این سیستم ها اغلب از چرخش آب و جابجایی آن به صورت مستمر استفاده می کنند. از آنجایی این نوع سیستم ها نیاز به اختلاف ارتفاع دارند، در نتیجه پمپ کفکش برای این مصارف نیز انتخابی مناسب محسوب می شود.

شناور

3- سایر موارد استفاده از کفکش

پمپ کفکش علاوه بر کشاورزی و صنعت در ساختمان و منازل مسکونی نیز می تواند استفاده شود. پمپ های کفکش دارای انواع خاص در قدرت های مختلف هستند. همین عامل سبب شده تا نمونه های قوی تر آن بتواند برای منازل نیز مورد استفاده قرار گیرد. پمپ کفکش یک پروانه و پمپ کفکش دو پروانه دو نمونه رایج در این زمینه هستند.

پمپ کفکش تنها جهت انتقال و پمپاژ آب استفاده نمی شود. بلکه برای انتقال سایر سیالاتی که غلیظ نباشند نظیر پساب های فاضلاب نیز می توان از آن ها بهره گرفت. به خاطر داشته باشید برای انتقال و پمپاژ رسوبات و گل و لای (سیالات غلیظ) نباید از کفکش استفاده کرد. در این گونه شرایط بهره گیری از دستگاه لجن کش توصیه می شود.

نکته مهم: به خاطر داشته باشید که کفکش یک پمپ مستغرق است. بدین معنا که باید در سیال ( آب) قرار گیرد. در نتیجه کاهش شدید سطح آب می تواند عملکرد دستگاه را مختل نماید. ضمن آن که خشک کار کردن کفکش در چنین شرایطی می تواند سبب آسیب و حتی سوختگی پمپ شود. لذا جهت حفظ کارایی و طول عمر پمپ، هنگام استفاده حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

 

تفاوت پمپ شناور و کفکش

با توجه به آن چه پیش از این گفتیم پمپ های کفکش و شناور بسیار شبیه به هم هستند. اما این دو نوع پمپ تفاوت هایی هم دارند که لازم است قبل از خرید نسبت به آن ها آگاهی داشت باشید:

1: تفاوت پمپ کفکش و شناور در تجهیزات

خازن در پمپ های شناور معمولا در خارج از پمپ و بر روی تابلو نصب می شود این در حالی است که در پمپ های کف کش خازن در داخل پوسته پمپ قرار داده می شود.

2: تفاوت پمپ کفکش و شناور در ورودی و خروجی

ورودی سیال در پمپ های شناور در میانه بدنه واقع است اما در پمپ های کف کش این ورودی در انتهای بدنه واقع شده است. همچنین خروجی در پمپ شناور در بالای آن و در پمپ کفکش در کنار پمپ است.

3:تفاوت پمپ کف کش و شناور در جنس بدنه

معمولا بدنه پمپهای شناور را از استیل و پمپ های کف کش را از چدن درست می کنند. پمپ های شناور را معمولا به صورت دو تکه و با قطر کمی درست می کنند این در حالی است که بدنه پمپ های کفکش معمولا به شکل یکپارچه بوده و قطر آن نیز نسبت بیشتر است.

4: تعمیر و عیب یابی

تفاوت پمپ کفکش و شناور در عیب یابی و تعمیر آن ها نیز قابل توجه است. عیب یابی پمپ شناور بسیار آسان تر است و چون موتور آن به پمپ متصل نیست تعمیر آن راحت تر است، در نتیجه عیب یابی و تعمیر پمپ شناور بسیار آسان تر است. از دیگر تفاوت ها مربوط به عملیات پمپاژ است که در پمپ شناور در بخش میانی و در کف کش در پایین پمپ اتفاق می افتد.

5: تعداد پروانه ها

یک تفاوت پمپ کف کش و شناور در تعداد پروانه های آن ها است. پمپ های کف کش معمولا دارای دو یا یک پروانه هستند اما پمپ های شناور ممکن است چندین پروانه داشته باشند و به دلیل همین پروانه های بیشتر برای چاه های عمیق می توانند گزینه مناسب تری باشند. جالب است پمپ های کفکش در بازار نهایتا 170 متر دارند اما پمپ های شناور می توانند فشار تا 500 متر را نیز دارند. تفاوت دیگر این پمپ ها جنس پروانه ها است. در پمپ های کفکش معمولا پره ها را از کابالیت یا چدن می سازند این در حالی است که در پمپ های شناور معمولا پره ها از پلیمر ساخته می شوند.

منبع:

موتور برق شاپ

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402