بیوگرافی و فیلم های شاهرخ خان ؛ پادشاه فیلم های بالیوودی

شاهرخ خان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شاهرخ خان ملقب به پادشاه بالیوود را همه ما می‌شناسیم؛ کسی که گرانترین بازیگر بالیوود است. برای آشنایی بیشتر با این سوپر استار سینمای هند، با ما همراه باشید.

شاهرخ خان (Shah Rukh Khan)، سوپر استار بی‌رقیب دنیای بالیوود است. او علاوه بر تحصیلات عالی، ورزشکاری موفق نیز بوده و در طی سال‌های زیادی بهترین بازیگر هند شناخته شده است. موفقیت‌های او در عرصه سینما و فیلم‌های خوبش او را تبدیل به پادشاه بالیوود کرده است و میلیون‌ها طرفدار در سراسر دنیا دارد. در این مقاله از پلازا قصد داریم بیوگرافی شاهرخ خان را به طور کامل بررسی کنیم.

عکس شاهرخ خان

آنچه در ادامه می‌خوانید

بیوگرافی شاهرخ خان

در ادامه می توانید زندگینامه شاهرخ خان، این ستاره محبوب را مطالعه کنید و با زندگی شخصی و حرفه‌ای او بیشتر آشنا شوید.

همچنین بخوانید :

اوایل زندگی

همسر شاهرخ خان

عبدالرحمن شاهرخ خان متولد دوم نوامبر سال 1965 (11 آبان 1344) در شهر دهلی است. او تا 5 سالگی در شهر منگلور، در جنوب هند زندگی می‌کرد؛ جایی که پدربزرگ مادری‌اش به عنوان مهندس ارشد یک بندر در آن فعالیت می‌کرد. مادرش، لطیف فاطمه اهل کشور پاکستان و دختر خوانده یکی از فرماندهان ارتش هند است. پدرش، میر تاج محمد خان نیز یکی از فعالان استقلال هندوستان بود که پیش از جدا شدن پاکستان از هند به دهلی مهاجرت کرد. این دو در سال 1959 ازدواج کردند و صاحب دو فرزند به نام‌های شهناز و عبدالرحمن (شاهرخ خان) شدند.

همچنین بخوانید :

شاهرخ خان در راجندرا ناگار دهلی بزرگ شد و دوران مدرسه و دبستان را در همین شهر ادامه داد. او در این دوران به علت فعالیت‌های ورزشی چندین نشان و مدال کسب کرد و آرزو داشت که به صورت حرفه‌ای ورزش را ادامه دهد. اما او با اصرار خانواده‌اش به تحصیل در دانشگاه پرداخت. او در رشته اقتصاد از دانشگاه هنسراج دهلی‌نو لیسانسش را گرفت و سپس برای ادامه تحصیل در رشته ارتباطات جمعی راهی دانشگاه شد؛ ولی به سبب علاقه‌اش به حرفه بازیگری و ادامه آن، تحصیل را کنار گذاشت. پدر او در سال 1981 بر اثر سرطان درگذشت و مادر شاهرخ خان نیز در سال 1991 بر اثر دیابت فوت کرد. خواهر بزرگتر شاهرخ خان، شهناز بعد از فوت والدینشان به افسردگی مبتلا شد و به این ترتیب او وظیفه نگهداری از او را بر عهده گرفت.

حرفه بازیگری

عشق اول شاهرخ خان

اولین نقش‌آفرینی شاهرخ خان به سال 1988 برمی‌گردد؛ زمانی که او برای بازی در یک سریال تلویزیونی به نام Lekh Tandon انتخاب شد. اما به دلیل وقفه‌های پی در پی، اولین حضورش در تلویزیون را با مجموعه Fauji در سال 1989 تجربه کرد. او که در این سریال نقش اصلی را بازی می‌کرد موجب جلب توجه بسیاری شد. او بازی در سریال‌ها را ادامه داد و به علت حضور موفقش در تلویزیون در سنین جوانی نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد.

جالب است بدانید که این بازیگر بی‌نظیر، زیاد علاقه‌ای به حضور در فیلم نداشت و فکر می‌کرد که برای ورود به بالیوود به اندازه کافی مهارت ندارد؛ تا اینکه در سال 1991، پس از مرگ مادرش، نظرش را تغییر داد و همراه با خواهرش به بمبئی مهاجرت کرد تا به طور حرفه‌ای در بالیوود کار کند. اولین فیلم او به نام Deewana در سال 1992 اکران شد و به موفقیت بزرگی برای او تبدیل گشت. او در این سال 4 فیلم دیگر بازی کرد که باعث تحسین منتقدان شدند.

بیوگرافی شاهرخ خان

شاهرخ خان سپس با بازی در نقش منفی فیلم Darr نامزد جوایز زیادی شد. سپس برای اولین بار در کنار بازیگر محبوب، کاجول در فیلم Baazigar قرار گرفت و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن آن سال به کاجول رسید. او با بازی در فیلم گاهی آره گاهی نه، نامزد دریافت جایزه فیلم‌ فیر برای بهترین بازیگر مرد شد و بعدها در طی مصاحبه‌های زیادی گفت که نقشی که در این فیلم بازی کرده، نقش مورد علاقه وی بوده است.

این بازیگر طی سال‌های زیادی که در بالیوود فعالیت داشت، نقش‌های متضاد زیادی بازی کرد که موضوع پرریسک و خطرناکی برای یک بازیگر به شمار می‌آمد؛ ولی او به خوبی از عهده همه این نقش‌ها بر آمد و به بازیگری درجه یک در هند تبدیل شد. او بارها با کاجول همبازی شد و در فیلم‌های Dilwale Dulhania Le Jayenge (دلشکسته شجاع)، Mohabbatein (محبت ها) و Kabhi Khushi Kabhie Gham (گاهی خوشی، گاهی غم) موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

زندگینامه شاهرخ خان

این هنرپیشه همچنین در سال 1999 یک کمپانی فیلمسازی راه اندازی کرد و به صورت حرفه‌ای به تهیه‌کنندگی مشغول شد. هر چند در اولین کارهایش شکست خورد، اما با ساخت فیلم Chalte Chalte یک موفقیت تجاری بزرگ را بدست آورد. سپس تهیه‌کنندگی فیلم موفق Main Hoon Na (من اکنون اینجایم) را به همراه همسرش تجربه کرد. این فیلم نامزد دریافت 10 جایزه در جشنواره فیلم فیر شد. در مجموع می‌توان گفت که شاهرخ خان در حرفه تهیه‌کنندگی هم موفق بود و توانست فیلم‌های پرفروش زیادی را به روی پرده سینما ببرد.

زندگی شخصی

زندگی نامه شاهرخ‌ خـان

شاهرخ خان همسرش گوری را در یک مهمانی ملاقات کرد؛ زمانی که گوری تنها 14سال داشت. جالب است بدانید که گوری دو مرتبه خواستگاری او را رد کرد و قبول نکرد همسر شاهرخ خان باشد. اما آن‌ها بالأخره شش سال بعد از آشناییشان در سال 1991 ازدواج کردند. گوری در ابتدا بسیار مخالف حرفه بازیگری شاهرخ خان بود، اما بعد از موفقیت‌های پی در پی او، همراه او در بمبئی ساکن شد. سن شاهرخ خان و همسرش تفاوت چندانی ندارد. گوری متولد 1970 است و پنج سال از همسرش کوچکتر است. ناگفته نماند که گوری خان، همسر واقعی شاهرخ خان، در حوزه سینما فعالیت می‌کند و یک تهیه‌کننده است. او توسط مجله Fortune به‌عنوان یکی از 50 زن اثرگذار انتخاب شد.

همچنین بخوانید :

این زوج دارای سه فرزند به نام‌های آریان، سوهانا و آبرام هستند به گفته خود شاهرخ خان فرزندانش، آریان و سوهانا علاقه‌مند ورود به دنیای سرگرمی هستند. آریان مشغول به تحصیل در دانشگاه هنرهای سینمایی کلمبیاست و دخترش، سوهانا نیز در دانشگاه نیویورک تحصیل کرده است. سوهانا اولین نقش آفرینی خود را در سال 2019 در فیلم کوتاه «قسمت خاکستری رنگ آبی» انجام داد.

شاهرخ خان مسلمان و همسرش پیرو آیین هندو است، ولی طبق گفته‌های خود او آن‌ها همیشه سعی می‌کنند به عقاید یکدیگر احترام بگذارند و صدای قرآن کریم همیشه در منزل آن‌ها به گوش می‌رسد. این زوج تأیید کردند که فرزندانشان نیز به هر دو دین احترام می‌گذارند. جالب است بدانید که شاهرخ خان و همسرش و فرزندانش خانه گران‌قیمتی در بمبئی دارند. خانه شاهرخ خان بیش از دو میلیارد دلار می‌ارزد و به گفته‌ی خودش گران‌ترین چیزی است که در زندگی‌اش خریده.

شایعات و حواشی زندگی شاهرخ خان

عکس عروسی شاهرخ خان

زندگی خصوصی شاهرخ خان به دلیل ازدواج موفقیت‌آمیزش زیاد درگیر حاشیه نبوده است و بیشتر حاشیه‌ها سخنان بی‌پایه و اساس هستند. برای مثال بسیاری از رسانه‌ها شایعاتی مبنی بر ازدواج کاجول و شاهرخ خان و علاقه بین این دونفر پخش کردند و با عکس های شاهرخ خان و کاجول، از تیترهایی مانند «کاجول همسر اول شاهرخ خان» و «عکس همسر دوم شاهرخ خان» استفاده کردند. اما حقیقت این است که او قبل از آشنایی با همکارش کاجول، با گوری آشنا شد و می‌توان گفت که گوری عشق اول شاهرخ خان و همسر اول شاهرخ خان است. شما می‌توانید عکس عروسی شاهرخ خان و گوری که در سال 1991 بود را در بالا ببینید. شاهرخ خان همچنین در مصاحبه‌ای اعلام کرد که با کاجول رابطه‌ای نداشته است. آن دو با یکدیگر دوست و همکار هستند و احترام زیادی برای هم قائل‌اند.

در سال‌های اخیر شایعاتی نیز درباره اعتیاد شاهرخ خان وجود داشت که آن‌ها نیز صرفا حاشیه‌هایی بی‌پایه بودند که حقیقت نداشتند.

بهترین فیلم های شاهرخ خان

سن شاهرخ خان

در ادامه زندگی نامه شاهرخ‌ خـان به مرور و معرفی آثار این هنرپیشه می‌پردازیم. او تا به امروز در فیلم‌های بسیاری به ایفای نقش پرداخته است و در بسیاری از آن‌ها خوش درخشیده است. او بارها و بارها با بهترین بازیگران بالیوود همچون آمیتاب باچان، کاجول، سلمان خان، رانی موکرجی، کارینا کاپور، آرجون رامپال، پریتی زینتا، دیپیکا پادوکن، آیشواریا رای و… کار کرده است. از به‌یادماندنی‌ترین فیلم‌های وی می‌توان از فیلم گاهی خوشی گاهی غم که شاید شناخته شده‌ترین فیلم هندی باشد، سرزمین مادری، من خان هستم و طرفدار اشاره کرد که حتی در خارج از هند نیز بسیار شناخته شده هستند. در جدول پایین نگاه کوتاهی به برخی از بهترین فیلم‌های شاهرخ خان می‌اندازیم و سپس با برخی از این فیلم‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

نام فیلمسال ساختنمره در IMDb
Dilwale Dulhania Le Jayenge19958.1
Pardes19977
Dil Se19987.6
Hey Ram20007.9
Mohabbatein20007.1
Kabhi Khushi Kabhie Gham…20017.4
Devdas20027.6
I’m Always Here20047
Never Say Goodbye20066.1
Don I20067.2
Chak de! India20078.2
My Name Is Khan20108
Fan I20167
Dear Zindagi20167.6
Zero III20185.5

فیلم داماد عاشق عروس را می‌برد (Dilwale Dulhania Le Jayenge)

بیوگرافی شاهرخ خان و همسرش

  • سال ساخت: 1995
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8/10
  • کارگردان: آدیتیا چوپرا
  • بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، آمریش پاری، فریدا جلال، انوپم کهیر

فیلم داماد عاشق عروس را می‌برد یک فیلم موزیکال عاشقانه هندی محصول سال 1995 است. این فیلم داستان راج و سیمران را دنبال می‌کند که طی یک سفر اروپایی با یکدیگر آشنا می‌شوند و عاشق هم می‌شوند. اما این عشق، تازه آغاز ماجرای این دو نفر است.این فیلم، پرفروش‌ترین فیلم سال در سینمای هند و یکی از موفق‌ترین فیلم‌های هندی تاریخ سینما بود.

فیلم گاهی خوشی گاهی غم (Kabhi Khushi Kabhie Gham)

ازدواج کاجول و شاهرخ خان

  • سال ساخت: 2001
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.4/10
  • کارگردان: کاران جوهر
  • بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، آمیتاب باچان، جایا باچان، ریتیک روشن، کارینا کاپور

سال‌ها قبل تاجری پولدار راهول را به فرزندخواندگی قبول و او را بزرگ کرد. وقتی راهول عاشق یک دختر شد و می‌خواست با او ازدواج کند، تاجر با این ازدواج مخالفت کرد. راهول به هرحال با دختر ازدواج می‌کرد و به لندن رفت. حالا ده سال از این ماجراها گذشته و برادر کوچکتر راهول تصمیم می‌گیرد که برادر و پدرش را باهم آشتی دهد. این فیلم شاهرخ خان نیز عملکرد بسیار موفقی در گیشه‌ها داشت و توانست عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمایی هند در تاریخ را به خود اختصاص دهد.

فیلم هند، به پیش (Chak de! India)

همسر اول شاهرخ خان

  • سال ساخت: 2007
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 8.1/10
  • کارگردان: شیمیت امین
  • بازیگران: شاهرخ خان، آنایتا نایر

هند، به پیش! یک فیلم هندی ورزشی است. شاهرخ خان در این فیلم نقش یک بازیکن هاکی را دارد که بعد از اینکه یک فرصت مناسب برای برنده شدن یک بازی را از دست می‌دهد، توسط هم‌تیمی‌هایش سرزنش و طرد می‌شود. سال‌ها بعد، او فرصتی به دست می‌آورد تا شهرت خدشه‌دار شده‌اش را بهبود بخشد. این بار قرار است او مربی تیم هاکی زنان باشد. در این فیلم، تلاش‌های او برای هدایت تیم هاکی زنان برای مسابقات بزرگ استرالیا را مشاهده می‌کنیم.

فیلم من خان هستم (My Name Is Khan)

کاجول همسر اول شاهرخ خان

  • سال ساخت: 2010
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.9/10
  • کارگردان: کاران جوهر
  • بازیگران: شاهرخ خان، کاجول، جیمی شرگیل

فیلم من خان هستم یک درام عاشقانه و محصول مشترک آمریکا و هند است. این فیلم درباره مرد هندی مسلمانی است که دچار نوعی اوتیسم است که روی قابلیت تعاملات اجتماعی فرد تأثیر منفی می‌گذارد. او بعد از حوادث مربوط به 11 سپتامبر، اشتباهی به‌عنوان یک تروریست دستگیر می‌شود.

فیلم زندگی عزیز (Dear Zindagi)

سن شاهرخ خان و همسرش

  • سال ساخت: 2016
  • امتیاز آی‌ام‌دی‌بی: 7.4/10
  • کارگردان: گوری شنیده
  • بازیگران: شاهرخ خان، آلیا بهات

زندگی عزیز نیز یکی دیگر از فیلم‌های موفق این هنرپیشه پراستعداد است. این فیلم درباره دختری به نام کایرا است که بعد از بروز مشکلاتی در زندگی شخصی و کاری‌اش، دچار بی‌خوابی می‌شود. او نزد روانشناس، دکتر جهانگیر خان می‌رود و این روانشناس از روش‌های جدیدی برای حل مشکل کایرا استفاده می‌کند.

زندگی عزیز یک فیلم عاشقانه و موزیکال است که موسیقی و عشق در آن تنیده شده‌اند. این فیلم بالیوودی می‌تواند برای چندساعت حالتان را عوض کند و شما را به دنیای عشق و ترانه‌ها ببرد.

جوایز و افتخارات شاهرخ خان

شاهرخ خان و همسرش و فرزندانش

اولین جایزه‌ای که شاهرخ خان به صورت حرفه‌ای دریافت کرد، جایزه بهترین بازیگر مرد تازه‌وارد در جشنواره فیر برای بازی در فیلم دیوانا بود. او از رکوردداران نامزدی در این جشنواره به شمار می‌رود. او پس از ورود به دنیای بالیوود سالانه نامزد دریافت جوایز زیادی می‌شد و در بسیاری از این رقابت‌ها برنده بود. در جدول زیر می‌توانید تعداد دفعات نامزد شدن و دریافت برخی جوایز مهم توسط این بازیگر را مشاهده کنید.

نام جایزهتعداد نامزدیتعداد جوایز دریافتی
جوایز فیلم فیر3715
جوایز استار اسکرین2513
جوایز آیفا157
جوایز زی سینه2911
بالیوود مووی اواردز114
جوایز آپسارا94

شاهرخ خان و رسانه ها

عکس همسر دوم شاهرخ خان

همچنین بخوانید :

بی شک شاهرخ خان از محبوبترین بازیگران جهان است. او با بازی در فیلم‌های زیادی در داخل هند به پادشاه خان یا پادشاه بالیوود معروف است. مجله خبری نیوز ویک از شاهرخ خان به عنوان یکی از 50 فرد قدرتمند دنیا در سال 2008 یاد کرد و او را بزرگترین ستاره فیلم جهان خواند. استیون زویتیک از لس آنجلس تایمز به شاهرخ خان لقب «بزرگترین ستاره فیلم جهان» را داد که سینمای هند را متحول کرده است. طبق نظرسنجی‌ها بیش از 3.2 میلیارد نفر در دنیا طرفدار او هستند و او از این نظر حتی شناخته شده‌تر از تام کروز است. او از ثروتمندترین مردان هند است و در سال‌های 2012، 2013 و 2015 در صدر فهرست «100 فرد مشهور هند» که توسط مجله هندی فوربس انتخاب می‌شوند، قرار گرفت.

اعتیاد شاهرخ خان

همچنین بخوانید :

او همچنین سال‌های زیادی به عنوان سفیر یونسکو مشغول کمک به آموزش و پرورش در هند بود و بعدها به دلیل کارهای خیرخواهانه خود برای ارائه آموزش به کودکان به عنوان اولین هندی، برنده جایزه یونسکو شد. او در طی سال‌های زیادی که در صدر اخبار هند قرار داشت، با کمپانی‌های بسیاری قراردادهای بزرگ تبلیغاتی بست و برای شرکت‌هایی نظیر نوکیا، پپسی، لوکس و… تبلیغات زیادی انجام داد. او آنقدر در هند محبوب شد که کتاب‌ها، سریال و فیلم‌هایی از روی زندگی او ساخته شد.

کلام آخر

اعتیاد شاهرخ خان

در انتها باید گفت شاهرخ خان بزرگترین ستاره سینمای هند و یک چهره بین‌المللی است که با بازی در فیلم و سریال‌های متعدد، تأثیر به سزایی در بالیوود داشته است. او از محبوبترین هنرمندان دنیا به شمار می‌رود و هر ساله طرفدارانش منتظر شنیدن اخبار جدیدی از سوی او هستند. در این مقاله با این سوپر استار سینمای بالیوود و زندگی او بیشتر آشنا شدیم؛ بیوگرافی شاهرخ خان و همسرش را خواندیم، چند عکس شاهرخ خان را دیدیم، درباره حواشی زندگی و بهترین آثار او صحبت کردیم و از سن شاهرخ خان مطلع شدیم. نظر شما درباره این ستاره بی‌بدیل هندی چیست؟ در پایین همین صفحه و در بخش نظرات به ما بگویید که کدام فیلمش را بیشتر دوست داشته‌اید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402