دانلود و بررسی فیلم ممنتو ؛ داستان، بازیگران و نظرات منتقدین

فیلم ممنتو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم ممنتو، یکی از بهترین کارهای کریستوفر نولان با ساختاری خاص، در مورد مردی است که می‌کوشد قاتل همسرش را بیابد و از او انتقام بگیرد. برای دانلود فیلم Memento 2000 و همچنین آشنایی با داستان و بازیگران فیلم سینمایی ممنتو همراه ما باشید.

فیلم سینمایی ممنتو اثری در ژانر روانشناسی و نئو-نوآر به کارگردانی کریستوفر نولان (Christopher Nolan) و محصول سال 2000 است. نوآر یک اصطلاح سینمایی فرانسوی است که از حدود دهه 1940 میلادی برای توصیف درام‌های جنایی و بدبینانه استفاده می‌شود. آمریکایی‌ها تا حدود دهه 70 به این سبک فیلم‌ها ملودرام اندوهناک می‌گفتند. یک فیلم نئو-نوآر ویژگی‌های بنیادین فیلم‌های نوآر دهه 40 و 50 را دارد، اما سبک، فرم و محتوای آن بهبود یافته است. نولان فیلمنامه این فیلم را براساس داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نولان (Jonathan Nolan) نوشت.

فیلم ممنتو با نظرات مثبت منتقدین و بینندگان مواجه شد. این فیلم علاوه بر اینکه نامزد جایزه اسکار شد، به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کارگردان فیلم Memento، کریستوفر نولان، و همچنین یکی از بهترین فیلم‌های جهان در دهه 2000 شناخته می‌شود. ما در مقاله معرفی فیلم ممنتو از پلازا، پس از دانلود فیلم یادگاری، به سراغ داستان فیلم و بازیگران می‌رویم، مروری بر نمرات فیلم Memento 2000 خواهیم داشت و و درنهایت چند نکته جالب درباره فیلم ممنتو را مرور می‌کنیم. اما قبل از هرچیزی، بگذارید در ابتدا نگاهی به تریلر فیلم Memento بیندازیم تا با فضای آن بیشتر آشنا شویم.

همچنین بخوانید :

آنچه در ادامه می‌خوانید

دانلود فیلم Memento 2000

فیلم memento 2000

برای دانلود فیلم سینمایی ممنتو با دوبله فارسی در دو کیفیت، می‌توانید از طریق لینک‌های زیر اقدام کنید. امیدواریم از تماشای این فیلم لذت ببرید.

[کیفیت: 1080p | حجم: 1.42 گیگابایت]

[کیفیت: 720p | حجم: 820 مگابایت]

خلاصه داستان فیلم ممنتو

فیلم سینمایی ممنتو

فیلم تریلر Memento 2000 دو خط داستانی جدا دارد و شامل صحنه‌های سیاه-سفید و رنگی است. صحنه‌های سیاه-سفید یک روایت خطی رو به جلو دارند، درحالی که داستان صحنه‌های رنگی به صورت برعکس، از آخر به اول، روایت می‌شود. در انتها این دو روایت به هم می‌پیوندند.

لئونارد شلبی که سابقا بازرس بیمه بوده، بر اثر حادثه‌ای، حافظه کوتاه‌مدت خود را از دست می‌دهد و وقایع را تنها برای 15 دقیقه می‌تواند به خاطر بسپارد. آخرین چیزی که او به یاد می‌آورد کشته شدن همسرش است. او اکنون می‌کوشد با کمک یادداشت‌ها، خالکوبی‌ها و عکس‌هایش قاتل همسر خود را بیابد و از او انتقام بگیرد.

بازیگران فیلم سینمایی Memento 2000

فیلمبرداری فیلم خارجی یادگاری در یک بازه زمانی 25 روزه، از سپتامبر تا اکتبر 1999 انجام شد. گای پیرس (Guy Pearce) هر روز بر سر صحنه فیلمبرداری حاضر می‌شد، درحالی که دیگر بازیگران اصلی تنها یک هفته اول باهم فیلمبرداری داشتند. در این قسمت از مقاله بازیگران فیلم Memento را معرفی می‌کنیم.

گای پیرس در نقش لئونارد شلبی

بررسی فیلم ممنتو

گای پیرس بازیگر، موسیقیدان، خواننده و ترانه‌سرای 53 ساله انگلیسی-استرالیایی است. او برای بازی در نقش مایک یانگ در سریال تلویزیونی استرالیایی Neighbours محصول سال 1985 و همچنین بازی در فیلم‌هایی نظیر فیلم The Time Machine محصول سال 2002، فیلم The King’s Speech محصول سال 2010 و فیلم Iron Man 3 محصول سال 2013 شناخته می‌شود. پیرس از سال 2012 به عنوان نقش اصلی در سریال Jack Irish بازی می‌کند.

نقش لئونارد شلبی در فیلم ممنتو 6 نامزدی در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره‌های مختلف را برای پیرس به همراه داشت که از این تعداد موفق به کسب 5 جایزه شد. بازی در مینی سریال Mildred Pierce محصول سال 2011 نیز سبب نامزدی پیرس برای گلدن‌گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و برنده شدن جایزه امی ساعات پربیننده در همین بخش شد.

کری-آن ماس در نقش ناتالی

دانلود فیلم سینمایی ممنتو

کری-آن ماس (Carrie-Anne Moss) بازیگر کانادایی متولد 21 آگوست 1967 (30 مرداد 1346) است. او بازیگری را از سال 1989 آغاز کرد و پس از ایفای نقش در فیلم‌های تلویزیونی، با نقش ترینیتی در سری فیلم‌های The Matrix محصول سال 1999 تاکنون، به شهرت بین‌المللی دست یافت. وی همچنین در فیلم‌های دیگری نظیر فیلم علمی-تخیلی Red Planet محصول سال 2000، فیلم معمایی Disturbia محصول سال 2007 و فیلم تاریخی-عاشقانه Pompeii محصول سال 2014 نیز بسیار خوش درخشیده است.

کری-آن تاکنون 10 بار نامزد دریافت جایزه شده و 4 بار جایزه را دریافت کرده است. بازی در سری فیلم‌های The Matrix، فیلم Memento، فیلم Fido و فیلم Snow Cake به ترتیب او را برنده جایزه امپایر برای بهترین بازیگر جدید، جایزه ایندیپندنت اسپریت برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن، جایزه منتخب منتقدین ونکوور برای بهترین بازیگر زن در کانادا و جایزه سینمای کانادا برای بهترین بازیگر نقش مکمل کرده است.

جو پانتولیانو در نقش تدی گمل

دانلود فیلم memento 2000

جو پانتولیانو (Joe Pantoliano) بازیگر 69 ساله آمریکایی است که تاکنون در بیش از 150 فیلم سینمایی، تلویزیونی و تئاتر حضور داشته است. او از سال 1974 حرفه بازیگری را آغاز کرد و پس از حضور در سریال تلویزیونی M*A*S*H محصول سال‌های 1972 تا 1983 و فیلم کمدی Risky Business محصول سال 1983، در چندین فیلم عالی از جمله فیلم The Goonies محصول سال 1985، فیلم The Fugitive محصول سال 1993 و فیلم Bad Boys محصول سال 1995 به عنوان نقش مکمل ظاهر شد. بازی در سریال The Sopranos جایزه امی ساعات پربیننده در بخش برجسته‌ترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای او به همراه داشت. وی تاکنون 6 بار در جشنواره‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شده است.

جو در سال 2007 اعلام کرد که طی یک دهه گذشته دچار افسردگی شدید بوده است. او سازمانی غیرانتفاعی با نام !No Kidding, Me Too برای کمک به بیماران روحی-روانی تاسیس کرده است.

استیون توبولوسکی در نقش سمی جنکیس

معرفی فیلم ممنتو

استیون توبولوسکی (Stephen Tobolowsky) بازیگر آمریکایی متولد 30 می 1951 برابر با 7 خرداد 1330 است. او به‌خاطر ایفای نقش‌های مکمل در فیلم سینمایی روز موش خرما یا Groundhog Day محصول 1993 و فیلم ممنتو محصول 2000 و همچنین سریال‌های تلویزیونی‌ای مانند Deadwood (2004-2006) و Silicon Valley (2014-2019) شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این بازیگر به‌صورت ماهانه یک پادکست به نام پرونده‌های توبولوسکی را منتشر می‌کند که در آن درباره تجربه های بازیگری و همچنین زندگی شخصی‌اش صحبت می‌کند. استیون توبولوسکی تا کنون سه کتاب نوشته است.  او علاوه بر بازیگری، نویسندگی و گویندگی، تجربه کارگردانی نیز داشته است و فیلم «دو احمق در هالیوود» را که از نمایشنامه‌ای نوشته‌ی خودش اقتباس شده بود، کارگردانی کرده است.

برخی از بهترین آثار استیون توبولوسکی عبارتند از انیمیشن لوراکس (2012)، فیلم علمی-تخیلی و کمدی خاطرات مرد نامرئی (1992)، فیلم مستند تولد استیون توبولوسکی (2005)، مجموعه تلویزیونی موزیکال و کمدی گلی (Glee) محصول 2015 و سریال گلدبرگز (2013).

سایر بازیگران فیلم سینمایی ممنتو

دیگر بازیگرانی که در فیلم ماندگار یادگاری به ایفای نقش پرداخته‌اند، به شرح زیر هستند:

  • مارک بون جونیور (Mark Boone Junior) در نقش برت
  • کلوم کیت رنی (Callum Keith Rennie) در نقش داد
  • لری هولدن (Larry Holden) در نقش جیمز اف. جیمی گرانتز
  • جورجا فاکس (Jorja Fox) در نقش کاترین شلبی
  • هریت سنسوم هریس (Harriet Sansom Harris) در نقش خانم جنکیس
  • توماس لنون (Thomas Lennon) در نقش دکتر

نقد و بررسی فیلم ممنتو

نقد فیلم ممنتو

فیلم سینمایی ممنتو، کاری از کریستوفر نولان، اولین بار در پنجاه‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سپتامبر 2000 به نمایش درآمد و اکران عمومی آن در ایالات ‌متحده آمریکا در 16 مارس 2001، برابر با 26 اسفند 1379 بود. ممنتو از همان ابتدا مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و مواردی چون ساختار غیرخطی و درونمایه‌های حافظه، ادراک، غم و اندوه و خودفریبی فیلم مورد توجه منتقدین بود.

فیلم Memento 2000 در مجموع در جشنواره‌های مختلف 33 بار برنده جایزه و 52 بار نامزد دریافت جایزه شده است. از مهم‌ترین آنها می‌توان نامزدی اسکار در بخش بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین تدوین فیلم، دریافت 5 جایزه ایندپندنت اسپریت و 1 نامزدی و 1 برد جایزه منتخب منتقدین را نام برد. فیلم سینمایی ممنتو رتبه 8.4 از 10 از دیدگاه بینندگان و کاربران IMDb و نمره 80 از 100 از دید منتقدین متاکریتیک را از آن خود کرده است. در وبسایت راتن‌تومیتوز نیز براساس 177 رای توانسته نمره 97% را به دست آورد. در ادامه نظرات و نقد فیلم ممنتو توسط برخی از منتقدین برجسته را می خوانیم.

همچنین بخوانید :

New York Daily News / جک متیوز: 100

یکی از اصیل‌ترین و گیج‌کننده‌ترین بازی‌های ذهنی‌ای که بعد از «مظنونین همیشگی» پا به سینما گذاشت.

The Wall Street Journal / جو مورگنسترن: 90

در رده‌ای مابین الیور ساکس و لوئیس کارول قرار می‌گیرد. آخرین باری که یک فیلم هم‌زمان چنین زیرکانه، تأثیرگذار و بامزه بود را به یاد نمی‌آورم.

New York Post / لو لومنیک: 88

این معمای پیچیده مناسب تماشاچیان معمولی نیست ولی آن‌هایی که تا انتها فیلم را تماشا کنند، فوق‌العاده‌ترین فیلمی که تاحالا در این سال منتشر شده را نگاه کرده‌اند- حتی اگر تماشای دوباره آن نیز لازم باشد.

Film.com / پیتر برونت: 80

علیرغم ایفای نقش بی‌نظیر، ستاره‌ی این فیلم، نحوه روایت آن است. به‌طوری که گاهی احساس می‌کنید دیگر به رنج شخصیت‌ها اهمیتی نمی‌دهید و در عوض دست به دامن به هر کلمه، هر شیء کوچک، هر بریدگی و کبودی‌ای که در قاب می‌بینید می‌شوید تا بتوانید بفهمید ماجرا از چه قرار است.

بازیگران فیلم سینمایی memento 2000

L.A. Weekly / الا تیلور: 80

هیچ‌چیزی هم نباشد، فیلم ممنتو یک نظر هوشمندانه در مورد عدم قطعیت مطلق وضعیت پست مدرن است که در آن تاریخ چیزی جز اخبار دیروز نیست و دانش جایش را با «اطلاعاتی» از همهمه‌ی راویان غیرقابل اعتماد عوض می‌کند.

Dallas Observer / گرگوری وینکاف: 50

بیشتر شبیه یک شوخی گستاخانه است.

The Austin Chronicle / مارجری بومگارتن: 40

وقتی که یک بار کامل فیلم را ببینید، آرزو می‌کنید که ای کاش «روز گراندهاگ» را می‌دیدید… دوباره.

نکات جالب فیلم ممنتو

هشدار: این قسمت برخی اتفاقات فیلم را اسپویل می‌کند!

کارگردان فیلم memento

  • جو پانتولیانو دیالوگی دارد که می‌گوید: «تو سرنخی نداری، تو ترسیده‌ای!». کریستوفر نولان احساس کرد جو نمی‌تواند دو کلمه آخر، تو ترسیده‌ای را آنگونه که او می‌خواهد ادا کند. بنابراین خود کارگردان این دو کلمه را گفت و آن را جایگزین کلمات پانتولیانو کرد. خود پانتولیانو تا سال 2001 از این موضوع بی‌خبر بود.
  • وضعیت پزشکی که لئونارد درگیر آن است، یک وضعیت پزشکی واقعی است. در اثر ضربه به هیپوکامپوس مغز، ممکن است حافظه کوتاه مدت فرد آسیب ببیند.
  • گرچه کریستوفر نولان فیلم ممنتو را بر اثر داستان کوتاه برادرش به نام Memento Mori نوشته است، اما چون این داستان تا پس از تکمیل فیلم منتشر نشد، فیلمنامه فیلم یادگاری یک فیلمنامه غیراقتباسی محسوب می‌شود.

فیلم خارجی یادگاری

  • استیون توبولوسکی که شخصیت وی در فیلم دچار فراموشی شده است، چند سال پیش از ساخت فیلم Memento در واقعیت پس از یک عمل جراحی دچار فراموشی شده بود. او معتقد است این تجربه به وی کمک کرد تا نقش سمی را به دست آورد.
همچنین بخوانید :
  • در صحنه‌ای که لئونارد جیمی را می‌کشد، لری هولدن از پیرس خواست واقعا او را کتک بزند. پیرس نیز که سابقا بدنساز بود، با این پیشنهاد موافقت کرد و پس از فیلمبرداری این صحنه، هولدن را با بدنی کبود و آسیب‌دیده تنها گذاشت.
  • اولین صحنه فیلم ممنتو در واقع پایان داستان است و داستان از نیمه‌های فیلم آغاز می‌شود.
  • «همسر فوت شده» در واقع می‌تواند به عنوان نشان کریستوفر نولان لحاظ شود. نولان در فیلم Memento، فیلم Inception، فیلم Interstellar و فیلم The Prestige از عنصر همسر مرده استفاده می‌کند.

کلام آخر

شرح فيلم memento

در این مقاله به شرح فيلم Memento پرداختیم، با بیوگرافی بازیگران آن آشنا شدیم و علاوه بر دانلود و تماشای تریلر، تحلیل فیلم ممنتو توسط منتقدین را نیز خواندیم. فیلم ممنتو یکی از شاهکارهای کارگردان بزرگ سینما، کریستوفر نولان است. نولان در این فیلم بار دیگر ثابت می‌کند که در ساخت فیلم‌های منتقدپسند و محبوب مردمی بسیار خبره است. نظر شما در مورد فیلم یادگاری چیست؟ آیا با دیگر آثار کریستوفر نولان آشنا هستید؟ از نظر شما آیا کارگردان دیگری می‌توانست به خوبی نولان این فیلم را کارگردانی کند؟ شما می‌توانید نظرات خود را از طریق بخش نظرات در پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
سجاد
.
06 شهریور 1401، 19:56
پاسخ
0
0
خار مادر فیلمه. از تنت هم گنگ تر بود. حتما باید یه بار دیگه ببینم. البته مثل تنت خسته کننده نیست.
avatar
آرش
.
13 آبان 1399، 22:15
پاسخ
0
2
فیلم memento کریستوفر نولان یکی از بهترین فیلم هایی هست که دیدم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402