نحوه برداشتن جستجوی ایمن؛ آموزش تصویری غیرفعال سازی Safe Search

چطور جستجوی ایمن گوگل / حالت Safe Search گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

حالت Safe search به‌صورت خودکار از طرف شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت در ایران برای کاربران فعال سازی شده است. در این مطلب پلازا می‌خواهیم به نحوه غیرفعال کردن و برداشتن جستجوی ایمن گوگل بپردازیم.

گوگل محبوب‌ترین موتور جستجو و پربازدیدترین وبسایت جهان و ایران است. تقریبا تمام کاربران هر روزه با آن و سر و کار دارند و برای پیدا کردن محتوای مدنظرشان از این ابزار کمک می‌گیرند. نتایج گوگل هم بسیار زیاد و متنوع است و به همین خاطر در بیشتر مواقع می‌توانید پس از مدتی جستجو، محتوایی که می‌خواستید را پیدا کنید. با این حال ممکن است خیلی از این محتوا برای برخی افراد از جمله کودکان مناسب نباشد. در این صورت می‌توانید حالت جستجوی امن گوگل را فعال کنید تا این نتایج نشان داده نشوند. اما این حالت از سال گذشته به‌صورت پیش‌فرض برای تمام کاربران ایرانی فعال شده است و به همین خاطر خیلی‌ها به‌دنبال راهی برای برداشتن جستجوی ایمن هستند.

فهرست مطالب

حالت Safe Search گوگل چیست؟

قابلیت Safe search یک ابزار فیلتر است که توسط والدین، سازمان‌ها و مدارس برای فیلتر نتایج غیر اخلاقی گوگل برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فعال سازی Safe Search، چنین محتوایی نه در بخش نتایج سایت‌ها و نه در بخش تصاویر و ویدیوها نشان داده نخواهد شد.

گوگل به‌صورت خودکار این ویژگی را برای حساب‌هایی که صاحب آن‌ها 12 سال یا کمتر داشته باشد، فعال می‌کند. اگر از اپلیکیشن Family Link گوگل برای کنترل حساب فرزند خود استفاده می‌کنید، این قابلیت تنها از طریق خود شما غیرفعال می‌شود و فرزند شما چنین اختیاری ندارد. همچنین سازمان‌ها و مدارس نیز با انجام تغییراتی در تنظیمات DNS شبکه خود، این قابلیت را به‌صورت پیش‌فرض و در سطح گسترده‌تر و پیچیده‌تری برای افرادی که به شبکه آن‌ها متصل شوند، فعال می‌کنند.

برداشتن جستجوی ایمن در دسکتاپ؛ چگونه جستجو ایمن را خاموش کنیم؟

در حالت عادی و با مراجعه به این صفحه می‌توانید به تنظیمات جستجوی ایمن دسترسی پیدا و آن را غیرفعال کنید. کافی است تیک کنار گزینه Turn on SafeSearch را بردارید تا این قابلیت غیرفعال شود.

غیرفعال کردن جستجوی ایمن

اما از آنجایی که این حالت از سوی شرکت‌های ارائه دهنده برای برخی کاربران فعال شده زمانی که با آی‌پی ایران به این صفحه مراجعه کنید، امکان روشن یا خاموش کردن آن را ندارید. در این صورت سوال اینجاست که چگونه جستجوی ایمن قفل شده را باز کنیم؟ در صورتی که از نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید این حالت به صورت خودکار غیرفعال می‌شود. اما باید هربار برای غیرفعال کردن آن با نرم‌افزار تغییر آی‌پی به اینترنت متصل شوید. در عوض می‌توانید برای غیرفعال سازی Safe search از طریق روش‌های زیر این گزینه را دوباره در دسترس قرار دهید.

1. غیرفعال کردن جستجوی ایمن در مرورگر کروم

روی سه‌نقطه بالای سمت راست مرورگر کلیک و Settings را انتخاب کنید. سپس در قسمت Privacy and security روی Security کلیک کنید. در پنجره بعدی در پایین صفحه روی Advanced کلیک کنید. در اینجا گزینه Use secure DNS را فعال کنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / حالت Safe Search گوگل

گزینه With و سپس Cloudflare را انتخاب کنید.

در کروم نسخه اندروید، روی سه‌نقطه بزنید و بعد Settings را انتخاب کنید. سپس به Privacy بروید و Use Secure DNS را انتخاب کنید. سپس Choose another provider و بعد Cloudflare را انتخاب کنید.

2. غیرفعال سازی Safe search در مرورگر فایرفاکس

روی منو همبرگری کلیک و بعد Options را انتخاب کنید. در انتهای صفحه روی Settings کلیک و سپس گزینه Enable DNS over HTTPS را تیک بزنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / حالت Safe Search گوگل

در قسمت Use Provider، گزینه Cloudflare را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید.

3. غیرفعال سازی Safe search در مرورگر مایکروسافت اج

روی سه‌نقطه بالای سمت راست مرورگر کلیک و Settings را انتخاب کنید. در صفحه بعدی از منو سمت چپ Privacy, search, and services را انتخاب کنید. به پایین صفحه بیایید تا به قسمت Security برسید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / حالت Safe Search گوگل

در اینجا Use current service provider را فعال کنید. سپس روی Choose a service provider کلیک و بعد از فهرست، Cloudflare را انتخاب کنید.

پس از تغییر DNS، چند دقیقه صبر کنید و بعد دوباره به تنظیمات گوگل بروید. این بار گزینه Safe Search در دسترس قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت یک بار کش مرورگر را پاک و دوباره امتحان کنید.

غیرفعال سازی Safe search در گوشی

اما اگر کاربر گوشی باشید حتما این سوال برایتان پیش آمده که جستجوی ایمن کجاست؟ در گوشی نیز با مراجعه به این صفحه از تنظیمات جستجوی گوگل و انتخاب گزینه Show explicit results می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

تنظیمات جستجوی ایمن

اما اگر امکان غیرفعال‌سازی را نداشته باشید، مانند دسکتاپ با اتصال به نرم‌افزار تغییر آی‌پی می‌توانید این حالت را غیرفعال کنید. برای این که این ویژگی حتی بدون نیاز به این نرم‌افزارها نیز غیرفعال باقی بماند باید DNS را عوض کنید. متاسفانه در iOS تنها امکان تغییر DNS اتصال وای‌فای وجود دارد. در اندروید اما می‌توانید DNS را برای کل سیستم تغییر دهید و یا با استفاده از مرورگر کروم تنها در این مرورگر از یک DNS جداگانه استفاده کنید.

1. غیرفعال کردن جستجوی ایمن با تغییر DNS در iOS

اگر در iOS با اتصال به وای‌فای به اینترنت متصل می‌شوید باید برای تغییر DNS به تنظیمات و قسمت Wi-Fi بروید. سپس روی شبکه وای‌فای مدنظرتان بزنید و در صفحه بعدی از پایین صفحه گزینه Configure DNS را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن جستجوی ایمن

از بالای صفحه روی Manual بزنید و سپس گزینه Add Server را انتخاب کنید.

برداشتن جستجوی ایمن

حالا می‌توانید آدرس DNS گوگل (8.8.8.8 یا 8.8.4.4) و یا DNS کلاودفلر (1.1.1.1) را وارد کنید. پس از تغییر DNS مشکل برطرف خواهد شد در غیر این صورت به صفحه تنظیمات جستجوی گوگل بروید و حالت جستجوی ایمن را غیرفعال کنید.

اما اگر با دیتا به اینترنت متصل می‌شوید، باید برای غیرفعال سازی این حالت از نرم‌افزار تغییر آی‌پی استفاده کنید.

2. چگونه جستجوی ایمن را غیر فعال کنیم اندروید (گوگل کروم)

اگر در اندروید از مرورگر کروم استفاده می‌کنید می‌توانید از طریق مرورگر آدرس DNS خود را عوض کنید. برای انجام این کار در صفحه اول روی سه‌نقطه بالای سمت راست بزنید و Settings را انتخاب کنید.

غیرفعال سازی safe search

در صفحه بعدی گزینه Privacy and security را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن جستجوی ایمن

در این صفحه باید گزینه Use secure DNS را انتخاب کنید.

غیرفعال سازی safe search

در نهایت برای غیرفعال کردن جستجوی ایمن، گزینه Choose another provider را انتخاب و یکی از سرورهای کلاودفلر یا گوگل را از فهرست انتخاب کنید.

برداشتن جستجوی ایمن

یک بار از مرورگر خارج شده و دوباره وارد شوید. حالا غیرفعال سازی Safe search با موفقیت صورت پذیرفته است.

3. چگونه جستجوی ایمن را در گوشی سامسونگ غیر فعال کنیم؟

از اندروید 9 به بعد امکان تغییر DNS از داخل تنظیمات خود این سیستم‌عامل فراهم شده است. با این کار DNS کل سیستم تغییر پیدا خواهد کرد و فقط محدود به یک برنامه مثل مرورگر نخواهد بود. در ادامه نحوه انجام این کار را در گوشی سامسونگ شرح می‌دهیم اما این قابلیت در سایر گوشی‌های اندرویدی مثل شیائومی نیز وجود دارد و شما کافی است برای دسترسی به آن از قسمت جستجو عبارت Private DNS را وارد کنید تا به گزینه مربوطه دسترسی پیدا کنید.

در گوشی‌های سامسونگ اما باید ابتدا از تنظیمات گزینه Connections را انتخاب و سپس روی More connection settings بزنید.

غیرفعال سازی safe search

در صفحه بعدی گزینه Private DNS را انتخاب کنید.

برداشتن جستجوی ایمن

گزینه Private DNS provider hostname را انتخاب کنید.

غیرفعال کردن جستجوی ایمن

در کادر پایینی باید نام هاست سرور DNS را وارد کنید. می‌توانید از یکی از آدرس‌های زیر در این قسمت استفاده کنید:

  • کلاودفلر: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com
  • گوگل: dns.google
  • اوپن دی ان اس: 208.67.222.222
  • نکست دی ان اس: 45.90.28.0

سپس روی گزینه Save بزنید تا تغییرات ذخیره شوند.

چگونه جستجوی ایمن گوگل را فعال کنیم؟

در قسمت اول به نحوه برداشتن جستجوی ایمن پرداختیم اما شاید برخی مواقع هم بخواهید بدانید که چگونه Safe search را فعال کنیم؟

فعالسازی این ویژگی برای حساب‌های معمولی فرایند ساده‌ای دارد. ابتدا به نحوه فعال کردن جستجوی امن گوگل در نسخه وب می‌پردازیم و بعد به‌سراغ اندروید و iOS خواهیم رفت.

1. ایمن سازی گوگل برای کودکان در نسخه وب

ابتدا در گوگل، وارد حسابی که می‌خواهید این ویژگی برایش فعال شود، بشوید. در صفحه اول گوگل از پایین سمت راست صفحه روی Settings کلیک کنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / حالت Safe Search گوگل

در منو پاپ‌آپ ظاهر شده، روی Search Settings کلیک کنید تا به پنجره زیر برسید. حالا به تنظیمات جستجوی امن گوگل دسترسی پیدا خواهید کرد. در بالای صفحه کافی است گزینه Turn on SafeSearch را تیک بزنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / فیلتر نتایج غیر اخلاقی گوگل

در انتها حتما حواستان باشد که به پایین صفحه بروید و روی Save کلیک کنید. اما چگونه جستجوی ایمن گوگل را خاموش کنیم؟ برای غیرفعال کردن هم کافی است دوباره این مسیر را طی کرده و تیک Turn on SafeSearch را بردارید.

2. فعال قفل کودک گوگل در گوشی اندروید و آیفون ؛ چطور جستجوی ایمن گوگل را فعال کنیم؟

در اندروید می‌توانید از طریق اپلیکیشن Google برای فعال یا غیرفعالسازی این ویژگی اقدام کنید. کافی است این برنامه را باز کرده و وارد حساب خود شوید. سپس در پایین سمت راست صفحه روی More بزنید. در آیفون اما باید روی تصویر پروفایل خود در بالای سمت راست صفحه بزنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / فعال کردن جستجوی امن گوگل

در پنجره بعدی ابتدا Settings و بعد General را انتخاب کنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / قابلیت safe search

در صفحه بعد، گزینه SafeSearch را فعال کنید. در آیفون برای فعال کردن این ویژگی، گزینه Hide explicit results و برای غیرفعال کردن آن، Show explicit results را انتخاب کنید و در انتها روی Save بزنید.

چطور جستجوی ایمن گوگل / جستجوی ایمن برای کودکان

اگر این برنامه را در گوشی ندارید، باید از طریق مرورگر وارد سایت گوگل شوید. سپس از پایین صفحه خانه گوگل، روی Settings و بعد Search Settings بزنید. در صفحه بعدی و قسمت SafeSearch filters، برای فعال کردن حالت Safe Search گوگل، گزینه Hide explicit results و برای غیرفعال کردن آن، Show explicit results را انتخاب کنید.

سخن پایانی

برای برداشتن جستجوی ایمن می‌توانید از روش‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم استفاده کنید. این ویژگی البته در حال حاضر بدون نیاز به تغییر DNS یا استفاده از نرم‌افزار تغییر آی‌پی به‌صورت پیش‌فرض برای بیشتر کاربران قابل غیرفعال‌سازی است اما اگر گزینه مربوط به آن برای شما قفل شده است باید با روش‌هایی که به آن‌ها پرداختیم آن را غیرفعال کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402