شخصیت های ماندگار سریال های محرم ؛ از مختار تا شوذب

شخصیت های ماندگار سریال های محرم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برخی از سریال‌های محرمی به دلایل متفاوتی مانند فیلمنامه قوی، کارگردانی خوب یا تیم بازیگری حرفه‌ای، در تاریخ تلویزیون ایران جاودانه شده‌اند. شخصیت های ماندگار سریال های محرم نیز تا مدت‌های طولانی در خاطر بینندگان می‌مانند. برای یادآوری و مرور ماندگارترین و محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی، با ما همراه باشید.

هر سال با فرا رسیدن ماه محرم، مرور سریال های ماندگار و تماشای آنها یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها برای مخاطبان آثار تلویزیونی است. سریال‌های مختلفی که اغلب آنها در دهه هشتاد و اوایل دهه نود روی آنتن تلویزیون رفته‌اند و تعدادی از آنها در میان بهترین سریال های تاریخ تلویزیون قرار گرفته‌اند. برخی از این سریال‌ها ماندگارترین شخصیت‌ها را خلق کرده‌اند که بعد از این همه سال، هنوز هم شنیدن نامشان ما را به یاد سریال‌های محرمی می‌اندازد. نبود آثار شاخص مناسبتی این ماه در چند سال اخیر نشان می‌دهد تصمیم‌گیران سازمان صداوسیما و برنامه‌سازان تلویزیون رگ خواب مخاطب را از دست داده‌اند و نتوانسته‌اند با قصه‌های مذهبی جذاب سریال‌های جدیدی ویژه این ماه تولید کنند. در این مقاله از پلازا به شخصیت های ماندگار سریال های محرم می‌پردازیم.

محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی

آنچه در ادامه می‌خوانید

شخصیت های ماندگار سریال های محرم

سریال‌های ویژه محرم اغلب داستان‌هایی پرکشش در دل خود جا داده‌اند. این سریال‌ها معمولا در بطن خود اشاره‌ای به مفاهیمی همچون جنگ بین ظلم و شر دارند یا سعی می‌کنند برخی وقایع تاریخی را به تصویر بکشند. در ادامه به معرفی منفورترین و محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی می‌پردازیم که توانسته‌اند لقب شخصیت های ماندگار سریال های محرم را به خود اختصاص دهند. برای آشنایی با بهترین سریال‌های محرم در دو دهه اخیر، می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

1. حیدر/ حسین یاری

شخصیت های به یادماندنی سریالهای محرم

  • سریال: شب دهم
  • سال پخش: 1381
  • کارگردان: حسن فتحی

یکی از شخصیت های سریال محرم که محبوب هستند، حیدر خوش‌مرام است. او یکی از جذاب‌ترین و ماندگارترین کاراکترهای سریال های تاریخ تلویزیون ایران است. یک لات با معرفت که در دوران رضاخان بر اثر اتفاقی عاشق دختر قجری پولدار و وابسته به دربار می‌شود و سعی می‌کند دل او را برای ازدواج به دست آورد. اما شرط دختر که فخرالزامان نام داشت، شرطی عجیب بود! او شرط می‌گذارد که حیدر باید ده شب تعزیه اجرا کند تا از فخرالزامان پاسخ مثبت بگیرد. حیدر برای رسیدن به فخرالزمان نه شب تعزیه را به کمک دوستان خود و به دور از چشم ماموران امنیتی اجرا می‌کند، اما در شب دهم اتفاقی ناگوار رخ می‌دهد.

حسین یاری که همیشه فردی بی‌حاشیه و توانمند در سینما و تلویزیون ایران محسوب می‌شود، با این نقش اوج بازیگری خود را نشان داد و خود را به عنوان بازیگری شش‌دانگ و حرفه‌ای به همگان ثابت کرد.

2. فخرالزمان / کتایون ریاحی ؛ از شخصیت های ماندگار سریال های محرم

شخصیت های سریال محرم که محبوب هستند

  • سریال: شب دهم
  • سال پخش: 1381
  • کارگردان: حسن فتحی

فخرالزمان سریال «شب دهم» هم از آن نقش‌های درخشان و به‌یادماندنی است که کتایون ریاحی ایفای آن را برعهده داشته و می‌توان گفت مخاطبان ریاحی را بیشتر با این نقش و نقش زلیخا در سریال «یوسف پیامبر» به یاد دارند. کتایون ریاحی در این مجموعه به خوبی نقش دختری اصل و نسب‌دار و قجری را که دل در گرو حیدر خوش‌مرام دارد را به تصویر کشید. پسری از طبقه فرهنگی دیگر که به هیچ‌وجه با خانواده او اشتراکات و تشابهی نداشت و همین مسئله، زیبایی این رابطه عاشقانه را دوچندان می‌کرد.

3. یاور / پرویز فلاحی پور

شوذب در مختارنامه

  • سریال: شب دهم
  • سال پخش: 1381
  • کارگردان: حسن فتحی

امکان ندارد صحبت از سریال ماندگار «شب دهم» به میان بیاید و کاراکترهایش در میان شخصیت های ماندگار سریال های محرم قرار نگیرند. یاور با بازی فوق‌العاده و به‌یادماندنی پرویز فلاحی‌پور، هنوز هم در ذهن تمام علاقه‌مندان سینما و تلویزیون مانده است. یک لات کوچه بازاری که رفاقت را در حق حیدر تمام می‌کرد و در تمام لحظات سخت کنار او بود تا حیدر به عشقش فخرالزمان برسد. در کنار این، رابطه عاشقانه فلاحی‌پور با کاراکتر عفت (با بازی اکرم محمدی) هم بسیار شیرین و جذاب از آب درآمده بود که نشان از شناخت کامل فلاحی‌پور از ابعاد مختلف شخصیتی کاراکتر یاور داشت. پرویز فلاحی‌پور بعدها در سریال «شهرزاد» شخصیت نصرت را ایفا کرد که کاراکتری مشابه یاور بود، اما با ریزه‌کاری‌ها و جزئیات بسیار متفاوت و همین سبب شد آنجا هم یکی از کاراکترهای جذاب و دیدنی «شهرزاد» و کارنامه کاری خودش را در همکاری با حسن فتحی بسازد.

4. حمیرا / سارا خوئینی ها

شخصیت های فیلم مختار

  • سریال: معصومیت از دسته رفته
  • سال پخش: 1382
  • کارگردان: داوود میرباقری

سارا خوئینی‌ها که این روزها از سینما و تلویزیون دور شده و کمتر پیش می‌آید در فیلم یا سریالی او را ببینیم، زمانی در روزهای آغازین فعالیت حرفه‌ای خود میان تعداد زیادی از بازیگران بزرگ حضوری بسیار درخشان داشت و توانست برای بازی در نقش حمیرا تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیزد. حمیرا زنی عشوه‌گر و دلفریب بود که با از راه به در کردن شوذب، او را از امام علی (ع) دور می‌کرد و به سمت خدمتگذاری امویان سوق می‌داد. خوئینی‌ها که گریم یک زن یهودی به درستی و زیبایی روی چهره او نشسته بود، با هدایت داوود میرباقری و با توانمندی خارق‌العاده‌اش توانست یکی از بهترین شخصیت های ماندگار سریال های ماه محرم را خلق کند.

5. شوذب / امین تارخ ؛ از شخصیت های ماندگار سریال های محرم

امین تاریخ / شوذب خزانه دار

  • سریال: معصومیت از دست رفته
  • سال پخش: 1382
  • کارگردان: داوود میرباقری

امین تارخ بازیگر مسن ایرانی که استاد تعداد زیادی از بازیگران موفق و مطرح این روزهای سینمای ایران بوده، نیازی به معرفی ندارد. این بازیگر بزرگ در سریال «معصومیت از دست رفته» نقش شوذب را بازی می‌کرد و به خوبی احوالات شخصیتی که بر سر دوراهی خیر و شر قرار گرفته بود را به نمایش می‌گذاشت. شوذب از یاران امام علی (ع) بود و با حضور حمیرا در زندگی‌اش و نفوذ این زن فریبکار در دل و جان او، به حضرت علی (ع) پشت می‌کرد و خزانه دار کوفه و امویان می‌شد. میرباقری به زیبایی و با جزئیات، شوذب را در فیلمنامه میان عشق دو زن ترسیم کرده بود و امین تارخ با هنرمندی تمام این کاراکتر را به شکل تحسین‌برانگیری ایفا کرد.

6. دنیل / پارسا پیروزفر

محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی

  • سریال: سفر سبز
  • سال پخش: 1381
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی
همچنین بخوانید :

پارسا پیروزفر در طول دوران بازیگری‌اش فقط در چهار سریال بازی کرده است و اصولا علاقه‌ای به حضور در سریال‌ها ندارد. اما هر چهار سریال جزو ماندگارترین‌ها هستند. پیروزفر در سریال «سفر سبز» نقش جوانی به نام «دنیل وسبرگ» را بازی می‌کرد که در کودکی توسط خانواده‌ای آلمانی به فرزندخواندگی گرفته شده است و حالا که بزرگ شده، متوجه می‌شود اصالتش اهل ایران و خانواده‌اش ایرانی هستند. او به ایران سفر می‌کند تا خانواده‌اش را پیدا کند و در این مسیر با ماجراهای مختلفی رو به رو می‌شود. با اینکه «سفر سبز» فیلمنامه، کارگردان و عوامل کاربلدی داشت، اما پارسا پیروزفر به عنوان شخصیت محوری داستان نقشی کلیدی در ماندگار شدن این سریال و نقش «دنیل» دارد. او به خوبی حس فرد ایرانی که سال‌ها در آلمان بزرگ شده را به بیننده القا می‌کرد.

7. حاج رضا / امین تارخ

شخصیت های به یادماندنی سریالهای محرم

  • سریال: سفر سبز
  • سال پخش: 1381
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی

باز هم یک سریال محرمی دیگر و باز هم امین تارخ! تارخ در این سریال نقش یک فرد مومن و خیر را بازی می‌کرد. او سعی می‌کرد در حد توان دستگیر نیازمندان باشد و به آنها کمک کند. او بر اثر یک اتفاق با دنیل (شخصیت اصلی این سریال که به دنبال پدر و مادرش بود) آشنا می‌شد و تلاش می‌کرد برای یافتن حقیقت به دنیل کمک کند. ماندگارترین سکانس امین تارخ در این سریال، مربوط به اواخر سریال است که در زیر باران و در پشت بام از خدا گله می‌کرد و از او می‌خواست بینایی دختر نابینای مسیحی را به او برگرداند و معجزه را نشانش دهد. حاج رضا یکی از شخصیت‌های فرعی سریال «سفر سبز» بود، اما با بازی درخشان امین تارخ بسیار ماندگار شد.

8. پریدخت / لیلا حاتمی ؛ از شخصیت های ماندگار سریال های محرم

شخصیت های سریال محرم که محبوب هستند

  • سریال: پریدخت
  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: سامان مقدم

کم پیش می‌آید که لیلا حاتمی در یک سریال تلویزیونی بازی کند. گواه این مدعا، فاصله هشت ساله بین دو اثر تلویزیونی او به نام‌های «کیف انگلیسی» و «پریدخت» است. البته که بعد از «پریدخت» هم حاتمی در تلویزیون ظاهر نشده است. این سریال ماجرای زندگی دختری به نام پریدخت در بحبوحه وقایع مسجد گوهر شاد بود که دو خواستگار داشت؛ یکی نادر با بازی علی مصفا و دیگری نصرت با بازی کامبیز دیرباز. نقش پریدخت را لیلا حاتمی بازی می‌کرد. او دختر یکی از تاجران سرشناس شهر بود و بین دو راهی عقل و عشق قرار گرفته بود. بازی لیلا حاتمی در این سریال هم مانند سایر آثار عاشقانه‌اش چشم‌نواز و هنرمندانه بود و همین توانست مخاطبان زیادی را با این مجموعه همراه کند.

9. نادر / علی مصفا

شخصیت های ماندگار سریال های محرم

  • سریال: پریدخت
  • سال پخش: 1386
  • کارگردان: سامان مقدم

بدون شک وقتی درباره سریال پریدخت صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم علی مصفی و خلق شخصیت نادر را در نظر نگیریم. علی مصفا در سریال محرمی پریدخت، نقش خانزاده‌ای را ایفا می کرد که بعد از مرگ پدرش به اموال او دست پیدا می‌کند و عاشق دختر یک تاجر می‌شود. علی مصفا را نیز کمتر در تلویزیون دیده‌ایم اما حضور او در این سریال در کنار همسرش لیلا حاتمی، باعث شکل‌گیری یکی از شخصیت های ماندگار سریال های محرم شده است.

10. ژوبین / پوریا پورسرخ ؛ از شخصیت های ماندگار سریال های محرم

محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی

  • سریال: وفا
  • سال پخش: 1385
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی

در سال 1385 که نوروز باستانی با ماه محرم مصادف شده بود، شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران سریالی به کارگردانی محمدحسین لطیفی پخش کرد. این سریال که «وفا» نام داشت، یک بازیگر جوان را به عنوان نقش اول سریال رو کرد و بعد از پخش چند قسمت کاراکتر ژوبین با بازی پوریا پورسرخ به محبوبیت فوق‌العاده‌ای رسید. پورسرخ که برای اولین بار در سریال «فرار بزرگ» به کارگردانی لطیفی نقش کوتاهی را بازی کرده بود، در سریال «وفا» نقش اصلی را برعهده داشت و توانست یک شبه ره صدساله را طی کند. ژوبین یک جاسوس اسرائیلی علیه ایران بود که به واسطه تحصیل در لبنان، عاشق هم‌کلاسی‌اش وفا شده بود و ماجراهای جذاب و نفس‌گیری در طول قصه عاشقانه این دو نفر رخ می‌داد.

11. وفا / هانیه توسلی ؛ از محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی

شخصیت های به یادماندنی سریالهای محرم

  • سریال: وفا
  • سال پخش: 1385
  • کارگردان: محمدحسین لطیفی

«وفا» یکی از خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون است. ماجرای عاشقانه پسری یهودی و دختری مسلمان! هانیه توسلی با اینکه نسبت به پوریا پورسرخ شناخته شده‌تر بود، اما به شکلی ایفای نقش می‌کرد که رابطه عاشقانه ژوبین و وفا به شکل باورپذیری به مخاطبان القا شود. توسلی در اجرای این نقش تسلط بسیار خوبی هم بر زبان عربی داشت و با شخصیت‌پردازی درستی که برای کاراکتر او در فیلمنامه انجام شده بود، توانست در ایفای نقش وفا بسیار موفق ظاهر شود.

12. بانو / فریبا کوثری

شخصیت های سریال محرم که محبوب هستند

  • سریال: بانو
  • سال پخش: 1388
  • کارگردان: فرید سجادی حسینی

فریبا کوثری که سابقه زیادی در ایفای نقش‌های تلویزیونی دارد، در سریال «بانو» نقش کاراکتری متفاوت و تاثیرگذار را بازی می‌کرد. داستان این مجموعه درباره شخصیتی به نام ملک خاتون (ملقب به بانو) بود که بیست سال پس از اینکه ظلم و ستم بر او روا شده بود، برمی‌گردد تا انتقام بگیرد و در این مسیر افراد زیادی درگیر این ماجرا می‌شوند. کوثری در سریال‌های «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» هم درخشان ظاهر شده است، اما هیچکدام از نقش‌آفرینی‌هایش به قدرت و تاثیرگذاری بانو نمی‌رسد.

13. مختار / فریبرز عرب نیا ؛ از محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی

شخصیت های فیلم مختار

  • سریال: مختارنامه
  • سال پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری

مختار هم یکی دیگر از شخصیت های ماندگار سریال های محرم محسوب می‌شود. «مختارنامه» جزو سریال‌های تماشایی و فاخر تلویزیون است که البته از بس بازپخش شده و امسال هم قرار است تکرار بشود که دیگر بسیاری از مخاطبان سکانس‌های آن را حفظ شده‌اند. در این سریال فریبرز عرب‌نیا با صدای ویژه خود ایفاگر نقش مختار ثقفی است و خیلی‌ها عرب‌نیا را که زمانی سوپراستار سینمای ایران بود، با نام مختار و با این نقش می‌شناسند.

داستان «مختارنامه» درباره زندگی مختار ثقفی است که با زندگی و خلافت دو تن از امامان شیعه یعنی حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع) گره خورده است و در نهایت با قیام مختار در جهت احقاق حق و خونخواهی امام حسین (ع) علیه خلفای اموی پایان می‌یابد. عرب‌نیا در طول پنج سال آنقدر برای خلق مختار تلاش کرد که پس از بازی در این نقش، این بازیگر احوالات دیگری پیدا کرد و در کمتر کاری حضور یافت تا تصویر مختار برای مخاطبان جاودانه بماند. در این مقاله نیز می‌توانید 23 نکته جالب درباره سریال مختارنامه را بخوانید.

14. عبیدالله بن زیاد / فرهاد اصلانی

شخصیت های ماندگار سریال های محرم

  • سریال: مختارنامه
  • سال پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری

یکی دیگر از شخصیت های فیلم مختار که به‌خاطر فیلمنامه خوب و البته ایفای نقش بی‌نظیر بازیگر آن تبدیل به یکی از شخصیت های ماندگار سریال های محرم شده، عبیدالله بن زیاد است. ابن زیاد شخصیتی تاریخی است که در زمان حکومت یزید، کوفه را به دست گرفت. فرهاد اصلانی نقش منفی‌ترین شخصیت مختارنامه را با چنان تبحری ایفا کرد که تا مدت‌ها در ذهن مخاطبان باقی ماند. اصلانی برای بازی در سریال مختارنامه، تحقیق زیادی درباره‌ شخصیتش انجام داد و با استفاده از فیلمنامه قوی داوود میرباقری، توانست به خوبی از پس این نقش بربیاید. فرهاد اصلانی قبلا نیز در سریال‌های تاریخی نقش‌های منفی ایفا کرده بود. او پیش از این، در سریال امام علی (ع) نقش یزید را بازی کرده بود.

15. عمر بن سعد / مهدی فخیم زاده

شخصت های به یادماندنی سریالهای محرم

  • سریال: مختارنامه
  • سال پخش: 1389
  • کارگردان: داوود میرباقری

سریال مختارنامه از سریال‌های پربازیگر بود و بسیاری از شخصیت های فیلم مختار، به خوبی در ذهن تماشاگران ایرانی ماندگار شده‌اند. در سریال مختارنامه، مهدی فخیم زاده نقش یکی از شخصیت های ماندگار سریال های محرم را ایفا کرد. عمر بن سعد، از سرداران سپاه کوفه بود که در کربلا به امام حسین (ع) و خانواده‌اش حمله کرد. اگرچه عمر بن سعد از شخصیت های به یادماندنی سریالهای محرم محسوب می‌شود، اما به هیچ‌وجه از محبوب ترین شخصیت ها در سریال های محرمی نیست.

جالب است بدانید که مهدی فخیم زاده با خودش عهد کرده بود در فیلم و سریال‌های کارگردان‌های دیگر بازی نکند و فقط در بعضی از آثاری که خودش کارگردانی می‌کرد، نقش‌هایی را برای بازی کردن برمی‌گزید. اما فخیم زاده با حضور در مختارنامه و ایفای نقش عمر بن سعد، به خوبی یک شخصیت پیچیده که از لحاظ روحی مشکل داشت و بین انتخاب حق و باطل گرفتار شده بود را به تصویر کشید. فخیم زاده از عملکردش در این سریال راضی است و معتقد است که نقش عمر بن سعد را خوب بازی کرده.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، تعدادی از شخصیت های ماندگار سریال های محرم را برای شما یادآوری کنیم تا ضمن خاطره‌بازی با این سریال‌ها و کاراکترها، اگر تمایل داشتید مجددا به تماشای این آثار بنشینید. البته علاوه بر کاراکترهای مذکور، شخصیت های سریال های محرمی دیگری هم وجود دارند که در زمان پخش توانسته‌اند ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان بگیرند و در ذهن بینندگان تلویزیونی ماندگار شوند. آیا می‌توانید چندتا از شخصیت‌های محبوبتان در سریال‌های محرمی را نام ببرید؟ به نظرتان ماندگارترین شخصیت در لیستی که به شما معرفی کردیم، چه کسی است؟ اگر قرار باشد یکی از سریال‌های این لیست را مجددا تماشا کنید، انتخابتان کدامیک خواهد بود؟ فراموش نکنید نظراتتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402